Optymalizacja strony internetowej


Optymalizacja strony internetowej (ang. SEO – Search Engine Optimization) to szereg działań mających na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarkach. Umiejętne przeprowadzenie całego procesu sprawia, że strona zajmuje wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. To oznacza, że staje się lepiej widoczna i użytkownicy bez trudu na nią trafiają. Działania z zakresu optymalizacji są niezbędne, aby strona docierała do dużej liczby odbiorców, czyli potencjalnych klientów, a dodatkowo wzbudzała zaufanie.

Optymalizacja strony WWW

Optymalizacja strony internetowej to proces składający się z kilku etapów. Warto powierzyć to zadanie specjalistom, aby mieć pewność, że wszystko zostało przeprowadzone w prawidłowy sposób i z dbałością o szczegóły. Należy pamiętać, że optymalizację witryn dzieli się na dwie podstawowe grupy: on-page oraz off-page. Do tej pierwszej zaliczają się działania prowadzone bezpośrednio na stronie, dotyczą one głównie treści (poprawności, formatu, fraz kluczowych), a także struktury i przejrzystości. Optymalizacja off-page to działania poza granicami witryny, takie jak aktywność w mediach społecznościowych, umieszczanie artykułów sponsorowanych na innych stronach oraz link building. Aby odpowiednio zoptymalizować stronę, należy zadbać o kilka istotnych kwestii. Wszystkie zostały opisane poniżej.

Optymalizacja stron WWW – Linki wewnętrzne oraz zewnętrzne (link building)

Linki wewnętrzne to bardzo ważny element optymalizacji strony internetowej. Jak sama nazwa wskazuje, są to odnośniki zamieszczone na Twojej witrynie, kierujące do konkretnych podstron. Optymalizacja linków wewnętrznych to etap, którego nie powinno się pomijać. Ich zadaniem jest poprowadzenie algorytmów wyszukiwarki w taki sposób, aby zarówno one, jak i użytkownicy odwiedzający witrynę, mogli się swobodnie po niej przemieszczać. Istotne jest, aby linki wewnętrzne były w formie hiperłączy i nie kierowały do podstron pustych lub z błędami. Pisaliśmy szerzej o linkowaniu w SEO

Przy pozycjonowaniu strony internetowej trzeba też pamiętać o linkach zewnętrznych, czyli takich umieszczonych w innych witrynach, kierujących bezpośrednio na Twoją stronę. Google za bardziej wartościowe uważa te serwisy, do których prowadzi wiele odnośników z innych stron. Trzeba przy tym pamiętać, że muszą to być linki dobrej jakości, pozyskane z godnych zaufania witryn. Mogą to być np. wartościowe katalogi, profile społecznościowe czy serwisy tematycznie powiązane ze stroną docelową.

Optymalizacja contentu strony WWW

Aby strona była zoptymalizowana poprawnie, trzeba zadbać o znajdujące się na niej treści. Przede wszystkim należy pamiętać o odpowiednich słowach kluczowych. Zastanów się, na jakie frazy powinna wyświetlać się Twoja strona i na które z nich chcesz ją pozycjonować. Nie obędzie się tu bez zbadania potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Wiedza na temat grupy docelowej jest bardzo ważna. Konieczne jest sprawdzenie, czego szukają w sieci potencjalni klienci i jakie hasła wykorzystują, aby znaleźć to, czego potrzebują. Umieszczona na stronie treść musi być również poprawna i merytoryczna. Google i sami użytkownicy dobrze oceniają te strony, na których publikowane są cenne informacje opisane w szczegółowy sposób.

Optymalizacja nagłówków na stronie internetowej

Nagłówki pełnią istotną rolę przy optymalizacji strony internetowej. Porządkują one strukturę tekstu, która jest brana pod uwagę przez algorytmy Google, a czytelnikom ułatwiają szybkie skanowanie treści i wyszukiwanie niezbędnych informacji. Ponadto w nagłówkach można umieścić słowa kluczowe.

Wyróżnia się nagłówki od H1, czyli najważniejszych, do H6, a więc najmniej istotnych. Nagłówek H1 to tytuł, powinien zawierać główne słowo kluczowe dla witryny. Kolejne nagłówki są rozdziałami i podrozdziałami, w nich również mogą znaleźć się odpowiednio dobrane frazy. Ważne jest to, aby na całej stronie zachować tę samą strukturę, to pozwala uniknąć chaosu.

Optymalizacja meta danych (title, description, keywords)

Metadane zawierają informacje o zawartości strony internetowej. Są to elementy, które umieszcza się w kodzie strony w sekcji <head>. Wyróżnia się znaczniki: title, description, oraz keywords.

Znacznik title to tytuł strony. Dla użytkownika widoczny jest on m.in. na karcie przeglądarki. Jego umiejętne dobranie ma duży wpływ na optymalizację strony internetowej i jej pozycję w wyszukiwarce. Przyjmuje się, że odpowiednia długość tego elementu to 55-70 znaków.

Tag description to opis zawartości strony. Wyświetla się on użytkownikom podczas korzystania z wyszukiwarki, zaraz pod tytułem i linkiem prowadzącym do witryny. Ze względu na przesadne wykorzystywanie przez webmasterów tego pola i stosowanie w nim nadmiaru słów kluczowych Google nie uznaje już tego elementu za czynnik rankingowy. Mimo to warto zadbać o atrakcyjną treść meta description, aby zachęcić użytkowników do odwiedzenia witryny.

Znacznik keywords służy do określenia słów kluczowych związanych ze stroną. Obecnie nie ma znaczenia przy optymalizacji stron internetowych, gdyż roboty Google nie indeksują już jego zawartości. Jednocześnie warto o niego zadbać, myśląc o wejściu na rynki zagraniczne, bo roboty niektórych wyszukiwarek mogą nadal go uwzględniać (trzeba to wcześniej przeanalizować).

Optymalizacja stron WWW – Sitemapa

Sitemap to plik XML zawierający wszystkie linki do podstron znajdujących się w obrębie jednej witryny. Taka mapa ułatwia robotom Google indeksację i wskazuje, które treści są najistotniejsze. Należy stosować ją zwłaszcza wtedy, gdy strona jest nowa i nie prowadzą do niej linki zewnętrzne – pomoże to w poprawnej optymalizacji. Stworzenie sitemapy nie jest kłopotliwe, można wykorzystać w tym celu specjalne narzędzia.

Optymalizacja słów kluczowych strony internetowej

Istotny w procesie optymalizacji strony internetowej jest też dobór słów kluczowych. Są to frazy, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy w celu znalezienia konkretnej informacji, produktu czy usługi.

Wyróżnia się słowa kluczowe:

  • brandowe – odnoszące się do konkretnej marki, np. buty Adidas, lodówka Beko. Zazwyczaj korzystają z nich użytkownicy, którzy chcą trafić na konkretną stronę internetową, ale nie znają jej adresu,
  • ogólne – używane w przypadku, gdy użytkownik nie ma skonkretyzowanych oczekiwań. Najczęściej składają się z 1-2 słów np. komputery, tanie kanapy. Konkurencja wśród ogólnych fraz jest duża, dlatego warto skupić się na tych bardziej szczegółowych,
  • long tail – dokładne i konkretne słowa kluczowe, które opisują to, czego poszukują w sieci użytkownicy, np. koszulka do biegania termoaktywna, oczyszczacz powietrza z funkcją nawilżacza. Pozycjonowanie na takie słowa kluczowe często jest łatwiejsze, ponieważ konkurencja wśród nich jest mniejsza niż w przypadku ogólnych fraz.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Protokół HTTPS a optymalizacja SEO

    Protokół HTTPS to szyfrowana wersja protokołu HTTP, zabezpiecza połączenie przy użyciu certyfikatu SSL. Jest on obecny na stronach, na których konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa przy komunikacji z serwerem, m.in. w serwisach banków czy operatorów telefonii komórkowej. Dzięki protokołowi HTTPS dane są trudniejsze do przechwycenia i modyfikacji przez niepowołane osoby. Strony bezpieczne dla użytkowników są dodatkowo punktowane przez algorytmy Google. Protokół HTTPS to detal, o który trzeba zadbać. Pokazuje on użytkownikom, że na stronie panuje porządek i została ona dopracowana.

    Szybkość strony to ważna optymalizacja strony WWW

    Szybkość wczytywania strony ma wpływ nie tylko na komfort przeglądania jej zawartości, ale również na optymalizację. Oficjalny komunikat Google mówi, że od czasu ładowania witryny zależy jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Jeśli trwa to zbyt długo, algorytm wyszukiwarki określa ją jako nieprzyjazną użytkownikowi i automatycznie spada w rankingu. Warto rozsądnie korzystać z dostępnych wtyczek, zadbać o prawidłowy kod strony oraz o odpowiednią optymalizację grafik, które znajdują się w witrynie. Należy pamiętać o tym, że szybkość ładowania strony zależy też od jakości serwerów, dlatego trzeba dobrze przemyśleć wybór hostingu.

    Wersja mobilnaoptymalizacja strony internetowej

    W czasach, kiedy niemal każdy ma w kieszeni smartfona i to głównie on jest wykorzystywany do przeglądania serwisów internetowych, ważne jest zadbanie o optymalizację strony pod kątem tego typu urządzeń. Wersja mobilna witryny nie może być przeładowana grafikami, powinna za to zawierać najważniejsze treści z pełnej wersji. Trzeba zwrócić uwagę na prawidłową długość tagów title oraz description, gdyż smartfony mają mniejsze ekrany, co przekłada się bezpośrednio na ilość jednorazowo wyświetlanej treści. Sama strona powinna być czytelna, uporządkowana i responsywna. Optymalizacja mobilnej strony internetowej jest bardzo istotna. W rankingu Google zyskują te witryny, które są dobrze dopracowane właśnie pod kątem urządzeń mobilnych.

    Obrazki w optymalizacja strony internetowej

    Optymalizacja obrazów na stronie www ma duże znaczenie dla jej pozycji w wyszukiwarce. Grafiki wpływają bezpośrednio również na User Experience, dlatego powinny być wysokiej jakości. Nie mogą one być rozmazane lub źle przycięte. Należy również pamiętać o odpowiedniej nazwie każdego pliku. Dla przykładu: grafika podpisana jako sukienka-guess-lato.png będzie lepszym rozwiązaniem niż kfkffhff.png. Dzięki odpowiedniej nazwie roboty Google mogą poprawnie indeksować treść.

    Kolejną istotną kwestią w drodze do optymalizacji witryny jest dopracowanie grafik pod kątem rozmiaru. Należy zadbać o ich odpowiednią kompresję, co przyspieszy czas ładowania strony. Jeśli będzie on zbyt długi, zniechęci użytkowników do ponownych odwiedzin witryny, a dodatkowo wpłynie negatywnie na jej ocenę przez algorytm wyszukiwarki. Nie można przy tym zapomnieć o optymalizacji ALT-u, czyli opisu alternatywnego grafiki umieszczonego w kodzie HTML. Jest widoczny zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników, gdy z pewnych przyczyn obrazek nie może zostać wyświetlony na stronie.

    Jakie ma zalety optymalizacja strony internetowej

    Poprawnie zoptymalizowana strona internetowa daje dużą szansę na wyższą pozycję w wyszukiwarce Google. Jeżeli proces optymalizacji zostanie przeprowadzony rzetelnie i profesjonalnie, z pewnością zagwarantuje długofalowe rezultaty. Witryna przez dłuższy czas pozostanie wysoko w wynikach wyszukiwania, co ułatwi użytkownikom jej znalezienie. To nie tylko szansa na zwiększenie zysków ze sprzedaży produktów i usług, ale też na wzrost zaufania do strony i całej firmy. Dzięki temu możliwe jest zbudowanie trwałej relacji z klientami, którzy zaczną polecać witrynę innym i przyczynią się do wzrostu jej popularności. Takie działania, nazywane marketingiem szeptanym, pozwalają dodatkowo na rozbudowanie bazy linków zewnętrznych.

    Optymalizacja witryn sprawia również, że stają się uporządkowane i bardziej czytelne. Poruszanie się po nich nie powoduje żadnych problemów, a to w połączeniu z szybkim ładowaniem zawartości zwiększa prawdopodobieństwo ponownych odwiedzin. Co więcej, za sprawą odpowiednich technik optymalizacyjnych strona staje się dostępna dla różnych grup odbiorców, w tym dla osób z niepełnosprawnością, m.in. niedowidzących i niewidomych.

    Najczęstsze błędy związane z optymalizacją stron WWW

    Jednym z najczęściej popełnianych błędów przy optymalizacji stron jest przesadne używanie wybranych wcześniej słów kluczowych. To powoduje, że strona wygląda nienaturalnie i nie jest przyjazna użytkownikom. Wiele osób zapomina również o optymalizacji witryn pod kątem urządzeń mobilnych, co w czasach, kiedy są tak popularne, stanowi podstawę. Jak przyznaje Google, brak strony w wersji mobilnej lub jej niedopracowanie przyczynia się do zajmowania niższej pozycji w wyszukiwarce w smartfonie czy na tablecie. Ważne jest również to, aby treści na stronie były unikalne. Kopiowanie tekstów z innych serwisów lub własnych podstron wpływa negatywnie na SEO. Konsekwencją jest niższa pozycja w wynikach wyszukiwania, a nawet kara nałożona przez Google.

    Samodzielna optymalizacja strony jest możliwa, ale nie zawsze pozwala na osiągnięcie oczekiwanych efektów. Potrzebna jest do tego wiedza dotycząca m.in. budowy witryny, a także sposobu działania wyszukiwarek oraz ich algorytmów. Ponadto na pracę z zakresu optymalizacji trzeba poświęcić sporo czasu i pamiętać o ważnych szczegółach. Warto więc poprosić o pomoc specjalistów, którzy wyeliminują wszystkie przyczyny niskiej pozycji strony w wyszukiwarce.

    Autor: Dominik Bigosiński
    Autor tekstów specjalizujący się w wymagających tematach dotyczących SEO, digital marketingu oraz e-commerce. Stawia na jakość, merytorykę i wysokie topical Authority, a w swojej pracy skutecznie realizuje zasady pracy głębokiej opisane w książce „Deep Work” Cala Newporta.

    4.8/5 - (37)