Linkowanie w SEO – czym jest i co daje?

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w SEO – czym jest i co daje?

Pozycjonowanie to współcześnie bardzo znana i skuteczna forma promowania swojej strony internetowej w sieci, w tym przypadku za pomocą wyników organicznych wyszukiwarki. Chcąc osiągnąć szczytowe pozycje w wyszukiwarce, wykonuje się szereg rozmaitych działań, które podzielić można na działania on-site oraz off-site. Te pierwsze związane są, chociażby z optymalizacją strony pod kątem wymagań wyszukiwarki, czy regularnym tworzeniem treści, nasyconych słowami kluczowymi. Działania off-site jak sama nazwa wskazuje, wykonywane są poza stroną, chociaż są one stricte z nią związane. Mianem off-site’u określa się link building, czyli tworzenie profilu linkowania dla strony. Czymże są linki dla SEO, jakie one mają znaczenie i czy zawsze oznaczają one działania prowadzone poza stroną?

Czym jest link?

W dobie cyfryzacji i powszechności Internetu w niemalże każdym domu ciężko znaleźć taką osobę, która nie wiedziałaby, czym jest link. Jest to nic innego jak odnośnik, który spotkać można na stronie internetowej, dokumencie lub aplikacji, który po kliknięciu przenosi użytkownika w inne miejsce. Choć najczęściej spotykany jest w tekście, umieszczany jest również w innych miejscach. Zakotwiczony może być na konkretnej frazie kluczowej (wtedy mamy do czynienia z linkiem typu Exact Matched Anchor – w skrócie EMA), w adresie URL, czy właśnie w grafice. Ich głównym celem jest oczywiście nakierowanie użytkownika na konkretną podstronę, czy miejsce aktualnej podstrony, lecz są wykorzystywane coraz częściej w kontekście pozycjonowania. Mówiąc o linkach w SEO najczęściej mamy na myśli te związane z link buldingiem, jednak nie należy zapominać również o innych linkach, tych zlokalizowanych na samej pozycjonowanej stronie.

Link zewnętrzny vs. wewnętrznylink building

Żeby lepiej zrozumieć sens stosowania poszczególnych linków w pozycjonowaniu, trzeba uprzednio zrozumieć różnice pomiędzy linkiem zewnętrznym, a wewnętrznym. Choć ich budowa jest budowa i umieszczanie ich wygląda identycznie, różnią się oczywiście miejscem. Link zewnętrzny, stosowany w strategii budowania profilu linkowania (link-buildingu) jest umieszczany na innej stronie, niż ta pozycjonowana, lecz oczywiście do niej kieruje. Link wewnętrzny jest zaś umiejscowiony w obrębie pozycjonowanej domeny, a kieruje użytkownika do innego miejsca serwisu np. innej podstrony. 

Link building w SEO

Off-site, czyli właśnie link building jest bardzo ważną częścią SEO, o której nie należy zapominać, pozycjonując własną stronę internetową. Polega on na umieszczaniu odnośników do strony, na innych zewnętrznych witrynach takich jak np. fora internetowe, katalogi firmowe, serwisy informacyjne, blogi tematyczne itp. Każde z tych miejsc rządzi się nieco innymi prawami podczas linkowania i przynosi zróżnicowane rezultaty. Link umieszczany na forach internetowych, występuje najczęściej w postaci czystego adresu URL, a na stronie blogowej może występować zarówno w formie URL, jak i frazy kluczowej (Exact Matched Anchor), czy nawet grafiki. Różnorodność jest tu ważna, gdyż trzeba zadbać o dywersyfikację linków, tak by profil linkowania strony wyglądał naturalnie. Warto, więc wykonując linkowanie, robić to w różnych miejscach i rodzajach odnośników, a przede wszystkim nie przesadzać z ilością linków, gdyż może to przez algorytmy wyszukiwarki zostać odebrane za zwyczajny spam. Strony, które prowadzą działania spamerskie, mogą zaszkodzić sobie w pozycjonowaniu i utracić szansę na dobrą widoczność w wyszukiwarce.

Należy również zwrócić uwagę, czy zamieszczony link nie posiada tzw. rel=”nofollow” w kodzie hiperłącza, gdyż linki oznaczone tą wartością atrybutu, nie przynoszą obiecanych rezultatów dla SEO, gdyż nie przenoszą “mocy” dla pozycjonowanej strony. Nie oznacza to jednak, że należy z nich całkowicie zrezygnować, ponieważ  mogą one pełnić rolę np. w marketingu szeptanym. Linki, które nie posiadają wspomnianego “nofollow” lub te, których wartość atrybutu rel to “dofollow” są zaś najbardziej pożądane w pozycjonowaniu.

Czy link building jest jeszcze ważny?

Coraz częściej pojawiają się opinie, że link building nie jest już w tych czasach istotny. Jest to oczywiście błędne myślenie, gdyż stanowi on w dalszym ciągu integralną, bardzo ważną część procesu pozycjonowania. Oczywiście należy zrównoważyć działania i znaleźć antidotum dla każdego przypadku indywidualnie. Dla jednej strony skuteczniejsze rezultaty przyniesie dobra i gruntowna optymalizacja w kodzie oraz treściach, dla jeszcze innej wyniki pójdą w górę dopiero po pozyskaniu kilku cennych linków. Nie ma, więc tak naprawdę gotowej recepty na sukces. W pozycjonowaniu istotne jest, by monitorować efekty działań na bieżąco i elastycznie na nie reagować, zmieniając od czasu do czasu strategię. Efekty link buildingu oczywiście również należy sprawdzać, a można to robić za różnych pomocą narzędzi SEO, które pomagają skutecznie analizować profil linkowania strony i związane z nim rezultaty.

Znaczenie linków wewnętrznych w SEO

Po przeciwnej stronie barykady są oczywiście linki wewnętrzne, umieszczane na stronie internetowej i często kwestia z nimi związana jest bagatelizowana, poprzez skupianie się wyłącznie na linkach zewnętrznych. Te umieszczane w obrębie witryny również są bardzo istotne dla procesu pozycjonowania, ale również ułatwiają nawigację użytkownikowi, odwiedzającemu stronę. Warto zauważyć, że linki znajdują się nie tylko w treści, czy grafikach, ale również w menu, z którego możemy dotrzeć do wybranej podstrony, czy kategorii produktowej. Najwięcej linków wewnętrznych pojawia się na stronach o skomplikowanej strukturze i dużej ilości podstron, czyli np. w sklepach internetowych. Linki wewnętrzne są również aktywnie czytane przez roboty wyszukiwarki indeksujące stronę. Robot, napotkawszy na prawidłową strukturę tych linków, otrzymuje cenną informację, że strona internetowa jest czytelna, skonstruowana poprawnie i przyjazna w nawigacji dla użytkowników. Jest to ważny czynnik rankingowy, dlatego należy zadbać o to, by linki były na stronie wszędzie tam, gdzie są potrzebne, a przede wszystkim działały poprawnie i służyły odbiorcy.