Proces budowy strony internetowej

Proces budowy strony internetowej

W obecnych czasach Internet stanowi podstawowe narzędzie do szukania towarów czy usług, których się chce czy potrzebuje. Właśnie dlatego obecność firmy w sieci to nieodzowny element prowadzenia biznesu, który umożliwia działanie nie tylko na poziomie lokalnym, a wręcz niezależnym od miejsca wykonywania pracy. Jednym z najważniejszych aspektów istnienia przedsiębiorstwa w Internecie jest strona internetowa. Właśnie dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób ją wykorzystać i jak przebiega tworzenie strony WWW.

Do czego służy strona internetowa?

Strona internetowa firmy to wirtualna przestrzeń posiadana przez przedsiębiorstwo. W zależności od potrzeb i specyfiki działalności może pełnić różne funkcje. W witrynie mogą znaleźć się takie elementy jak:

  • podstawowe informacje na temat działalności,
  • przedstawienie oferowanych produktów i usług,
  • miejsce do dzielenia się wiedzą dotyczącą branży,
  • możliwość komunikacji z klientami.

Zanim rozpoczniesz tworzenie strony internetowej — niezależnie od tego, czy samodzielnie, czy z pomocą zewnętrzną — określ, co zamierzasz osiągnąć za pomocą strony internetowej. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na prostą firmową wizytówkę. Inni jednak mają nieco większe ambicje, chcąc zbudować pozycję eksperta w branży, który będzie dzielić się swoim know-how i jest w stanie wiele zaoferować. Dodatkową ścieżką jest jeszcze handel online oferujący sporo możliwości.

W zależności od tego, jaką decyzję podejmiesz, kolejne kroki mogą się znacznie różnić. Właśnie dlatego jest to tak ważne. Warto w tym celu przejrzeć strony konkurencji w celu inspiracji i znalezienia odpowiedniego kierunku dla swojej własnej witryny internetowej.

Zapytaj o ofertę na tworzenie stron WWW dla Twojej firmy lub sprawdź nasze realizacje.

Wybór i rejestracja domeny

Domena to adres strony internetowej. Powinien nazywać do nazwy firmy lub oferowanych produktów czy usług. Warto, żeby była chwytliwa, łatwa do zapamiętania i krótka. Każda domena składa się z dwóch podstawowych elementów:

  • nazwy głównej — to ją wybiera się samodzielnie,
  • końcówki — takich jak.pl,.com i innych.

Pod swoją domeną można stworzyć także adres e-mail, który wygląda o wiele bardziej profesjonalnie w porównaniu z tym, co można stworzyć w darmowych serwisach poczty elektronicznych.

Rejestracja domena nie jest trudna. Należy wybrać jedną z firm, które się tym zajmują, i opłacić koszty. Najkrótszy cykl wynajmu domeny to 12 miesięcy. Kiedy ten okres minie, należy przedłużyć abonament, aby zachować domenę.

Hosting — co to jest?

Hosting to inaczej miejsce na serwerze, które można wykupić, aby postawić na nim stronę internetową. Właśnie tam będą znajdować się wszystkie pliki, które tworzą witrynę. Serwery firm oferujących takie usługi działają bez przerwy 24 godziny na dobę, dzięki czemu użytkownicy mają dostęp do oferty niezależnie od tego, kiedy chcieliby ją sprawdzić.

Cena hostingu jest zależna od takich aspektów jak liczba odwiedzin czy wielkość strony internetowej (ile będą ważyć jej wszystkie pliki). Do najcięższych elementów każdej witryny należą grafiki. Także oprogramowanie e-commerce czy wtyczki są w stanie znacznie zwiększyć wagę całkowitą strony.

Jaki CMS wybrać?

Większość stron internetowych, które widzisz, nie było stworzonych od zera. Oparte są na tzw. CMS-ach, czyli systemach zarządzania treścią. W ten sposób każdy może samodzielnie tworzyć i modyfikować treści witryny bez znajomości programowania.

Aktualnie najpopularniejszym CMS-em jest WordPress i to właśnie on jest wybierany najczęściej. Oferuje wiele możliwości zarządzania treściami i tworzenia ich, a także ma ogromną społeczność, która tworzy dodatkowe modyfikacje i usprawnienia.

Więcej o CMS znajdzie w artykule dlaczego wybrać CMS.

Mapa serwisu

Kolejnym krokiem jest stworzenie mapy serwisu. To lista podstron, które znajdują się w witrynie. Dokładnie zaplanuj, co i gdzie powinno się znajdować na Twojej stronie. Bardzo ważne są także odnośniki, czyli elementy, dzięki którym użytkownicy będą mogli poruszać się po witrynie — skąd mogą dotrzeć w jakie miejsca i gdzie dalej może to ich zaprowadzić.

Przygotowanie contentu — grafiki, teksty

Po określeniu spraw technicznych czas na treść. Warto ją przygotować jeszcze przed debiutem strony internetowej w sieci, dzięki czemu będzie się przygotowanym na wszystko.

Zawartość witryny możesz stworzyć sam. Warto zająć się pisaniem artykułów związanych z branżą, nagrać krótkie filmiki i zrobić zdjęcia dotyczące działalności. Niektórzy przedsiębiorcy nagrywają podcasty, które w ostatnim czasie stały się niezwykle popularne. Jednak równie dobrze możesz pozostawić te kwestie profesjonalistom, którzy będą w stanie stworzyć treści odpowiednie zarówno dla algorytmów wyszukiwarek internetowych, jak i potencjalnych klientów Twojej firmy.

Nie da się ukryć, że tworzenie treści na stronę wymaga nie lada kreatywności i pomysłowości. Dlatego, jeżeli nie jest to Twoją najlepszą stroną, delegacja tego zadania osobom, które o wiele lepiej radzą sobie w tym zakresie, może być dobrym pomysłem. Pamiętaj tylko, że Internet lubi, kiedy cały czas coś się dzieje, dlatego witryna musi być na bieżąco aktualizowana i wzbogacana.

Wdrożenie

Dzięki wykorzystaniu CMS-u takiego jak WordPress, jesteś w stanie stworzyć samodzielnie stronę internetową. To zdecydowanie opłacalny krok pod względem finansowym. Jednak jeżeli jednak nie masz wystarczająco dużo wolnego czasu, zlecenie tego zadania profesjonalistom będzie dobrym pomysłem.

W drugim przypadku możesz mieć pewność, że strona zostanie solidnie przygotowana. Zarówno pod względem jej wyglądu, jak i ochrony przed hakerami, aktualizacji danych czy terminowych płatności za domenę i hosting.

Zapytaj o ofertę na tworzenie stron WWW dla Twojej firmy lub sprawdź nasze realizacje.