Czym charakteryzuje się SEO dla e-commerce?

Czym charakteryzuje się SEO dla e-commerce?

Autor: Jarosław Zuchora

Pozycjonowanie w szeroko pojętej branży e-commerce jest dosyć wymagającym zadaniem. Biorąc pod uwagę wysoki stopień zaawansowania większości sklepów internetowych (w porównaniu do serwisów usługowych), możemy śmiało stwierdzić, że optymalizacja e-sklepów pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization) wymaga minimum kilkudziesięciu godzin miesięcznie – zaczynając od specjalistów ds. pozycjonowania, przez web developerów aż po content marketerów i copywriterów. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym charakteryzuje się SEO dla e-commerce, a także jak do tego właściwie podejść! Miłej lektury.

Drewniane bloczki z ważnymi elementami seo

SEO dla e-commerce – jak zacząć?

W pierwszej kolejności należy przeprowadzić audyt SEO. Dzięki temu zweryfikujemy wady i zalety naszego sklepu, co ułatwi opracowanie strategii pozycjonerskiej. Po dokładnym zaplanowaniu wszelkich działań powinniśmy rozpocząć optymalizację techniczną, optymalizację treści oraz regularnie pozyskiwać linki zewnętrzne. Poniżej przedstawiamy szczegóły.

Audyt SEO dla e-commerce

Na początku wykonajmy darmowy audyt SEO. Za jego pomocą sprawdzimy m.in.:

  • nagłówki HTML,
  • backlinki zewnętrzne,
  • domeny polecające,
  • bezpieczeństwo witryny,
  • indeksowanie,
  • wydajność,
  • responsywność,
  • oraz użyteczność serwisu.

Bezpłatna analiza witryny jest doskonałym wstępem do pozycjonowania sklepu internetowego. Warto dodatkowo zdecydować się na profesjonalny (tym razem płatny) audyt SEO, żeby dowiedzieć się o wszystkich istotnych aspektach i elementach niezbędnych do poprawy. Na tej podstawie opracujesz optymalną strategię SEO.

Strategia SEO

Omawianie strategii seo dla ecommerce

W strategii SEO uwzględnij najważniejsze frazy kluczowe. Weź pod uwagę zarówno wyrażenia ogólne (np. buty męskie), jak i long tail SEO keywords składające się z minimum 3-4 słów (np. czarne buty męskie air max 90). Oprócz tego ustal strategię tworzenia contentu. W tym przypadku chodzi o to, jak często będziesz dodawał opisy produktów i kategorii, a także wpisy blogowe.

Jeżeli masz pytania lub wątpliwości odnośnie strategii SEO – skontaktuj się z nami. Jako doświadczona agencja marketingowa z ponad 10-letnim doświadczeniem pomożemy wypromować Twój biznes w sieci.

Optymalizacja techniczna sklepu internetowego

Optymalizacja techniczna seo dla ecommerce

Optymalizacją techniczną sklepu internetowego zajmują się web developerzy oraz specjaliści ds. pozycjonowania. Pod kątem technicznego SEO zwróć uwagę na kompleksowość całego procesu SXO (ang. Search Experience Optimization). Twój serwis powinien być zoptymalizowany zgodnie z zasadami SEO, ale również UX (ang. User Experience) – w taki sposób, żeby był użyteczny.

Techniczne SEO – co wchodzi w skład optymalizacji technicznej?

W skład optymalizacji technicznej wchodzą elementy tj.:

  • certyfikat SSL – jego wdrożenie gwarantuje użytkownikom większe bezpieczeństwo podczas transakcji online (dzięki temu prawdopodobieństwo, że dane potencjalnych klientów dostaną osoby niepowołane jest bliskie zeru);
  • meta tagi – szczególną uwagę zwróć na meta title odpowiadający za SEO oraz meta description, który nie wpływa na pozycjonowanie, ale opisuje wybraną podstronę, aby użytkownik mógł się zapoznać, co dokładnie zawiera konkretna witryna);
  • responsywność serwisu – Twój sklep internetowy powinien być responsywny, czyli stworzony zgodnie z zasadą mobile-first (dzięki temu użytkownicy mogą komfortowo przeglądać daną witrynę zarówno na komputerach, jak i laptopach, ale także na smartfonach, tabletach i smartwatchach);
  • wydajność strony WWW – aby poprawić wydajność, należy zminimalizować i skonsolidować skrypty Java oraz pliki stylów, ale także zmniejszyć rozmiary obrazków;
  • interaktywność witryny – żeby Twój sklep internetowy został kompleksowo zoptymalizowany pod kątem SXO musisz dostosować miary Core Web Vitals (czyli LCP, FID i CLS) do aktualnych standardów jakościowych algorytmu;
  • atrybuty ALT – wpływają one oczywiście na SEO, ponieważ są jednym z dwustu czynników rankingowych, ale również pomagają osobom niewidomym lub niedowidzącym zrozumieć treść obrazka na stronie, lub zdjęcia produktowego (za pomocą specjalnego programu dla osób niepełnosprawnych);
  • struktura linków URL – pamiętaj, aby adres każdej podstrony i kategorii zoptymalizować pod kątem user-friendly (powinien być przejrzysty i czytelny, bez zbędnych znaków).

W Wedo nad technicznym SEO e-commerce pracuje zazwyczaj sztab specjalistów. Poszczególne zmiany możesz wdrożyć także samodzielnie, natomiast zajmie Ci to mniej więcej 10-15 roboczo godzin (pod warunkiem że dokonasz wybranych wdrożeń solidnie, z uwagą na aktualne standardy Google.

Optymalizacja treści

planowanie treści seo dla ecommerce

Pozycjonowanie (inaczej SEO) sklepów internetowych e-commerce bazuje w dłuższej perspektywie głównie na tworzeniu i aktualizowaniu opisów produktów, kategorii, a także przygotowywaniu wartościowych wpisów blogowych.

Biorąc pod uwagę obecne standardy powinieneś zwrócić uwagę w tym przypadku na m.in.:

  • rozbudowanie tekstów o grafiki oraz filmiki instruktażowe (lub instrukcje produktowe w formie PDF);
  • wdrożenie do contentu odpowiednich słów kluczowych (zarówno long tail SEO, jak i ogólnych fraz składających się maksymalnie z 1-2 wyrazów);
  • urozmaicenie tekstów pod kątem wizualnym (dodając wypunktowania, wyliczenia, tabelki, wyjustowania i wyboldowania).

Warto również wspomnieć, iż do każdej kategorii oraz opisu produktu czy też wpisu blogowego należy dodawać linkowanie wewnętrzne. Wzmacnia to profil odnośników strony wspierając proces SEO.

Do optymalizacji treści warto wykorzystać narzędzia tj.:

  • Surfer SEO,
  • Contadu,

Dwa pierwsze instrumenty posłużą w celu opracowania treści zgodnie z zasadami SEO, a trzecie narzędzie, czyli Senuto pomoże dobrać słowa kluczowe do strategii tworzenia contentu.

Link-building w e-commerce

Czym charakteryzuje się SEO dla e-commerce? Sklepy internetowe powinny dysponować bardzo rozbudowanym profilem linków wychodzących. Chodzi głównie o pozyskiwanie odnośników z wysokiej jakości naturalnych źródeł (np. za pomocą artykułów sponsorowanych). Dobrą praktyką jest także opracowywanie tzw. virali w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców i nakłonienia ich do samodzielnego linkowania.

5 sposobów na pozyskiwanie linków zewnętrznych dla e-commerce – zestawienie

Istnieje wiele sposobów umożliwiających pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Biorąc pod uwagę standardy w branży e-commerce możemy wyróżnić 5 podstawowych metod, a mianowicie:

  • korzystanie z własnych zaplecz SEO – jako doświadczona agencja marketingowa uważamy to za znakomite rozwiązanie (pamiętajmy jednak, że utworzenie wartościowych zaplecz SEO wymaga sporej inwestycji i wiedzy na temat tego typu rozwiązań);
  • publikacje artykułów na branżowych portalach – w tym przypadku chodzi o zwyczajne nawiązanie współpracy redakcyjnej polegającej na tworzeniu treści w zamian bezpłatny content z linkiem do siebie;
  • relinkowanie – zaawansowany sposób praktykowany wyłącznie przez specjalistów ds. pozycjonowania (polega na sprawdzeniu linków konkurencji, np. za pomocą narzędzia Majestic SEO, a następnie pozyskaniu odnośnika dofollow z tych samych źródeł, z których korzysta konkurencja;
  • udzielanie wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy – po opracowaniu danego artykułu zapytajmy o możliwość podpisania autorstwa i umieszczenia linku dofollow (np. pod naszym imieniem i nazwiskiem);
  • współpraca ze stronami lokalnymi – skontaktuj się z portalem lokalnym, który wymienił Twoją firmę (np. jako największy e-commerce z danego województwa), a następnie poproś o podlinkowanie w stosownym miejscu.

Wartościowymi miejscami na dywersyfikację URL-i okazują się także portale ogłoszeniowe typu Olx.pl czy też Tablica.pl. Jeżeli dany serwis nie jest zaspamowany linkami, możesz śmiało tam umieścić swój odnośnik (np. w konkretnym ogłoszeniu).

Zapamiętaj!

Link-building należy opierać głównie o najbardziej naturalne sposoby tj. tworzenie virali, własnych zaplecz oraz publikacje artykułów na branżowych portalach. Pozostałe rozwiązania należy traktować jako dobre (ale nie alternatywne) sposoby na dywersyfikację URL-i.

SEO dla e-commerce – jakie korzyści można wynieść z pozycjonowania sklepów internetowych?

Pozycjonowanie sklepów internetowych (czyli SEO e-commerce) wiąże się z licznymi korzyściami, m.in.:

  • większa widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania – dzięki SEO e-commerce widoczność w Google zwiększymy nie tylko na podstawowe frazy kluczowe (jedno- lub dwuwyrazowe), ale także na słowa z długiego ogona bazujące na minimum 3-4 wyrażeniach;
  • zbudowanie zaufania do marki – im wyżej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania znajduje się Twój sklep internetowy, tym bardziej zaufanym partnerem biznesowym stajesz się z punktu widzenia potencjalnych klientów;
  • wykreowanie więzi z potencjalnymi klientami – prawidłowo zoptymalizowana strona pod kątem SEO zachęca internautów do podjęcia interakcji (np. wykonania połączenia lub napisania maila), co buduje więź na linii firma → potencjalni klienci;
  • wypracowanie pozycji branżowego lidera – po kilkunastu miesiącach od wdrożenia optymalnej strategii pozycjonerskiej Twój sklep internetowy stanie się rozpoznawalny w branży, co w połączeniu z najwyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania na poszczególne słowa kluczowe spowoduje, że będziesz tzw. branżowym liderem.
  • maksymalizacja konwersji – pozycjonowanie sklepów internetowych sprowadza się do najważniejszego punktu, czyli zwiększenia zysków Twojego przedsiębiorstwa za sprawą maksymalizacji konwersji (np. w postaci dodatkowych zakupów, zapisów do newslettera, rejestracji w sklepie WWW czy też wypełnienia formularza kontaktowego.

Warto również wspomnieć, iż SEO w kontekście e-commerce buduje wizerunek eksperta, przez co klienci chętniej dokonują zakupów. Można to zrobić m.in. poprzez content marketing, w skład którego wchodzi tworzenie wartościowych wpisów blogowych na poszczególne słowa kluczowe z elementami reklamowymi.

Czym charakteryzuje się SEO dla e-commerce? – podsumowanie?

SEO dla e-commerce powinno opierać się przede wszystkim o skrupulatny audyt SEO, na którego podstawie opracujemy strategię pozycjonerską. Podczas prac optymalizacyjnych zwróćmy szczególną uwagę na tworzenie wysokiej jakości treści zgodnych z zasadami SXO, ale także na techniczne SEO odpowiadające m.in. za prawidłową indeksację serwisu, jego responsywność, interaktywność oraz intuicyjność. Istotny jest także link-building zgodny z najnowszymi wytycznymi Google (odnośniki powinny być pozyskiwane naturalnie z wartościowych źródeł). Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego artykułu!

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce SEO dla e-commerce?

#1 Ile kosztuje SEO dla e-commerce?

Ceny za SEO dla e-commerce zaczynają się zazwyczaj od 1 500 zł netto miesięcznie. Finalna kwota jest oczywiście ustalana indywidualnie na podstawie liczby podstron w Twoim serwisie (a w tym liczby produktów), konkurencyjności danej branży oraz rodzaju pozycjonowania (lokalne, ogólnopolskie lub międzynarodowe).

#2 Po jakim czasie zauważę efekty SEO dla e-commerce?

Efekty SEO dla e-commerce są widoczne po mniej więcej 2-3 miesiącach w postaci dodatkowych wejść z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Około 6-12 miesięcy potrzeba, żeby zauważyć rezultaty związane z dodatkową liczbą konwersji w witrynie.

#3 Jakie narzędzia wykorzystać do samodzielnej optymalizacji SEO w e-commerce?

Do samodzielnej optymalizacji SEO e-commerce przyda się na pewno Surfer SEO lub Contadu – w celu stworzenia tekstów zgodnie z najnowszymi wytycznymi Google. Warto również wybrać instrument optymalizacyjny Senuto umożliwiający dobór odpowiednich słów kluczowych i weryfikację widoczności.

#4 Dlaczego warto zainwestować w SEO dla e-commerce?

SEO dla e-commerce pozwala zwiększyć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na dodatkową liczbę konwersji skutkującą maksymalizacją zysków Twojego przedsiębiorstwa. Pozycjonowanie sklepów internetowych pomaga również zbudować zaufanie z punktu widzenia klientów oraz wykreować z nimi więź ułatwiającą nawiązanie opłacalnych kontaktów biznesowych.

#5 Czy SEO e-commerce na własną rękę ma sens?

SEO e-commerce na własną rękę jest jak najbardziej możliwe. Ma jednak sens wyłącznie w momencie, gdy właściciel sklepu internetowego miał w przeszłości do czynienia z pozycjonowaniem. Pamiętajmy, że wymaga to również minimum kilkudziesięciu godzin zaangażowania miesięcznie.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:
  • Jak zacząć SEO dla e-commerce?
  • Co wchodzi w skład optymalizacji technicznej?
  • Jak pozyskiwać linki zewnętrzne dla e-commerce?
  • Jakie korzyści można wynieść z pozycjonowania sklepów internetowych?
  • Czym charakteryzuje się SEO dla e-commerce?
  • Ile kosztuje SEO dla e-commerce?
  • Po jakim czasie zauważę efekty SEO dla e-commerce?
  • Jakie narzędzia wykorzystać do samodzielnej optymalizacji SEO w e-commerce?
  • Dlaczego warto zainwestować w SEO dla e-commerce?
  • Czy SEO e-commerce na własną rękę ma sens?
4.8/5 - (35)