Google Analytics co to jest?


Analiza ruchu na stronie internetowej to nieodłączny element prowadzonych działań marketingowych. Bez Google Analytics trudno by było nam określić czy nasze działania przynoszą efekty oraz w jakim kierunku zmierzamy.

To darmowe narzędzie analityczne pozwala sprawdzić, skąd pozyskujemy ruch do strony internetowej, a także jak wygląda ścieżka klienta od wejścia na stronę do dodania produktów do koszyka i dokonania płatności. Warto więc korzystać z tego bezpłatnego oprogramowania, które ułatwia działania internetowe oraz wspomaga pozyskiwanie klientów.

Google Analytics ruch

Co to jest Google Analytics?

Najprościej mówiąc Google Analytics to system statystyk, który zbiera dane na temat użytkowników odwiedzających konkretną stronę internetową. Możliwe to jest dzięki umieszczeniu na stronie www specjalnego kodu Java Script, aby w momencie wejścia użytkownika na witrynę zostały pobrane o nim najważniejsze informacje i przesłane do Google Analytics.

Zestawienie wszystkich danych możemy później przeglądać w formie gotowych lub stworzonych przez nas raportów. Przykładowe dane, które to narzędzie zbiera o użytkownikach to między innymi takie informacje jak: skąd pozyskujemy ruch(wyszukiwarka Google, odesłanie z sieci społecznościowych, adres witryny ręcznie wpisany w przeglądarce), w jakim miejscu przebywał użytkownik(kraj, miasto, region), z jakiego oprogramowania korzystał podczas przeglądania naszej strony(rodzaj urządzenia, przeglądarka, system operacyjny), jak zachowywał się na stronie(ile czasu spędził na konkretnej podstronie oraz ile podstron odwiedził)

Wszystkie zebrane informacje możemy samodzielnie przeanalizować i zinterpretować, aby na tej podstawie poprawić nasz serwis internetowy. Będziemy mogli w ten sposób lepiej dostosować naszą witrynę do potrzeb odbiorców.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń w Google Analytics to procentowa wartość użytkowników, którzy opuścili stronę internetową po obejrzeniu tylko jednej podstrony. Nie w każdym przypadku wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że nasz serwis jest mało wartościowy dla odbiorców.

W wielu przypadkach jest tak, że użytkownik, który wchodzi na naszą witrynę, bardzo szybko znajduje niezbędne informacje i od razu opuszcza stronę. Warto sprawdzić, w jaki sposób zmienia się współczynnik odrzuceń, gdy dokonamy dużych zmian w serwisie np. poprzez nowy szablon graficzny.

Jeżeli współczynnik odrzuceń wzrośnie, to jest to znak, że nowa szata graficzna nie podoba się użytkownikom i szybko opuszczają oni stronę. Wszystkie istotne informacje na temat współczynnika odrzuceń można znaleźć w zakładce Zawartość witryny > Wszystkie strony.

Jak dodać stronę do Google Analytics?

Żeby zacząć zbierać dane w Google Analytics należy dodać do swojej strony internetowej specjalny kod śledzący, który odpowiada za zbieranie danych. Sprawa wygląda podobnie jak w przypadku Google Search Console.

Niezbędne jest oczywiście posiadanie konta Google i założenie konta w Google Analytics. Logujemy się do panelu pod adresem: www.google.com/analytics i wybieramy zakładkę administracja. Tworzymy tam nowe konto i po ustaleniu nazwy oraz podaniu adresu www domeny otrzymamy kod, który musimy umieścić na wszystkich stronach serwisu.

Możemy to wszystko oczywiście zrobić samodzielnie, ale zdecydowanie lepiej jest zlecić to webmasterowi, który zajmuje się obsługą naszej strony.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Jak korzystać z Google Analytics?

    Narzędzia Google Analytics wykorzystywane jest po to, aby poznać ilość oraz jakość ruchu z SEO oraz innych miejsc w internecie. Dostarcza nam ono wiele danych o użytkownikach oraz ich sesjach.

    Przeglądając raport zawierający ilość użytkowników, sesji oraz odsłon wraz z różnymi dodatkowymi parametrami, będziemy mieli jasno przedstawione dane na temat osób, które weszły na stronę poprzez pozycjonowanie, sieci społecznościowe czy wpisanie adresu www w przeglądarce.

    Analizując wszystkie dane, należy zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń oraz średni czas spędzony na stronie. Dzięki tym metrykom możemy zobaczyć, jakie jest zaangażowanie użytkowników na naszej stronie internetowej oraz jaki jest stopień przydatności materiałów, które bezpłatnie udostępniamy w sieci.

    Warto regularnie sprawdzać raport wejść na stronę, analizować podstrony generujące najwięcej ruchu i dokonywać optymalizacji, aby uzyskać jeszcze wyższe pozycje w wyszukiwarce Google.

    Co można mierzyć w Google Analytics?

    Używając Google Analytics będziemy mogli dokładnie sprawdzić, kim są osoby trafiające na naszą stronę. Narzędzie pozwoli nam ustalić ich aktualny kraj i miasto zamieszkania, system operacyjny i przeglądarkę, której używają oraz jaka część użytkowników jest nowa, a jaka powracająca.

    Mamy również zakładkę „Na żywo”, dzięki czemu możemy na bieżąco śledzić to, co dzieje się na naszej stronie internetowej. W tym miejscu będziemy mogli zobaczyć, ilu użytkowników aktualnie przebywa w naszym serwisie, w jaki sposób trafili na stronę, w jakiej lokalizacji aktualnie przebywają oraz jakie strony przeglądają.

    Google Analytics pozwoli nam również mierzyć konwersje, czyli założone przez nas cele. Jest to jeden z najważniejszych raportów, który dostarcza informacji o tym, jak wyglądała ścieżka zakupowa klienta oraz w jakim momencie potencjalny klient rezygnuję z dokonania płatności.

    Warto więc używać Google Analytics, ponieważ to narzędzie marketingowe pozwala optymalizować działania w internecie. Możemy w ten sposób dokładnie zobaczyć, na które działania poświęcić więcej uwagi i które podstrony generują najwięcej ruchu. Nie musimy analizować wszystkich danych, które są dostępne w Google Analytics, a jedynie te, które są najważniejsze w przypadku naszej internetowej działalności.

    Autor: Jarosław Zuchora
    Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.

    4.9/5 - (66)