Marketing firmy budowlanej
W Polsce branża budowlana rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Firmy działające w tym sektorze stosują różne sposoby na dotarcie do nowych klientów, a bardzo pomocne okazują się narzędzia marketingowe. Korzystają z nich nie tylko największe przedsiębiorstwa, jednak nie wszyscy zauważają oczekiwane rezultaty. Jak powinien wyglądać marketing w branży budowlanej? O czym należy pamiętać?
Dopracowana strona internetowa
Bez względu na to, w jakiej branży działa firma, powinna mieć własną stronę www. To właśnie ona dla większości użytkowników jest źródłem informacji, a jej brak przyczynia się do utraty zaufania. Przeważnie potencjalni klienci rezygnują ze skorzystania z usług przedsiębiorstwa, które nie zadbało o własną witrynę, ponieważ to utrudnia szybkie skontaktowanie się. Niektóre osoby odnoszą też wrażenie, że firma może mieć coś do ukrycia lub nie jest wystarczająco profesjonalna.
Strona internetowa musi dobrze wyglądać, a także gwarantować łatwe poruszanie się po wszystkich zakładkach. Warto umieścić na niej portfolio, aby każdy mógł zapoznać się z efektami pracy i ukończonymi projektami. Witryna jest wizytówką firmy budowlanej, ale nie tylko. Zastosowanie w treści odpowiednio dobranych słów kluczowych pozwala na zajęcie wyższej pozycji w Google i wypromowanie się w regionie. Stronę można też wykorzystać do kreowania wizerunku i zostania ekspertem w swojej dziedzinie, poprzez publikowanie merytorycznych tekstów blogowych czy specjalistycznych (w tym zakresie można skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej). Pozwala to dodatkowo na budowanie trwałych relacji z klientami.
Aktywność w mediach społecznościowych
W social mediach jest miejsce dla biznesów z różnych branż, także tej budowlanej – trzeba tylko odpowiednio je wykorzystać. Najważniejszą zasadą jest dobór właściwych serwisów i tworzenie treści dopasowanych do odbiorców. Najpopularniejsze kanały to Facebook, Instagram, Twitter, YouTube oraz LinkedIn. Media społecznościowe pozwalają na zwiększenie ruchu na stronie i dotarcie do szerszego grona odbiorców. Angażujące posty wywołują odpowiednią reakcję użytkowników, przy okazji kreują pozytywny wizerunek firmy i skracają dystans pomiędzy nią a klientami.
Ciekawe jest to, że w ramach aktywności w social mediach coraz więcej przedsiębiorstw budowlanych decyduje się na współpracę z influencerami. Dobrze znane i lubiane osoby cieszące się popularnością mogą skutecznie wpłynąć na decyzje zakupowe oraz zwiększyć zasięgi firmy. Blogerzy, instagramerzy czy vlogerzy wzbudzają duże zaufanie i wiele osób decyduje się na skorzystanie z usług biznesów, które promują ich idole. Oczywiście bardzo istotny jest tu dobór influencerów. Musi to być ktoś z dużą liczbą obserwatorów i jednocześnie cieszący się dobrą opinią.
Katalogi firm i recenzje
Działania marketingowe w branży budowlanej powinny obejmować też stworzenie profilu przedsiębiorstwa we wszystkich ważnych katalogach. Sama strona www może okazać się niewystarczająca dla kogoś, kto szuka rzetelnej firmy, która zbuduje mu dom lub wykona inną usługę. Obecność w katalogach to potwierdzenie profesjonalizmu. Podobny efekt zapewniają opinie klientów, dlatego warto prosić o ich wystawianie. Im więcej pozytywnych recenzji, tym lepiej. To pokazuje, że przedsiębiorstwo jest rzetelne i wywiązuje się ze swoich obowiązków.
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów
Wypromowanie się w branży budowlanej często przysparza więcej problemów niż np. w gastronomii. Wynika to z tego, że oferowane tu produkty i usługi są bardziej skomplikowane. Dlatego ważne jest kreatywne podejście oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów. Co to oznacza? Konieczne jest zaprezentowanie swojej oferty w taki sposób, aby opierała się na zrozumiałych komunikatach. Należy unikać technicznego języka, który dla przeciętnego odbiorcy jest niejasny. Trzeba jak najprościej wyjaśnić wszystkie skomplikowane kwestie, social media są tutaj bardzo pomocne. Można zrobić to za pomocą starannie przygotowanych wpisów blogowych, filmów na YouTube, case study itp. Klienci chcą wiedzieć, co dokładnie kupują, dlatego potrzebują rzetelnych wyjaśnień. W obszarze B2B warto dodatkowo skupić się na fachowych raportach czy informacjach rynkowych.
Działania marketingowe poza Internetem
Co prawda marketing obecnie kojarzy się głównie ze sferą online, ale firmy budowlane nie powinny zapominać także o działaniach poza Internetem. Mowa tu nie tylko o reklamach wielkoformatowych, ulotkach czy promocji w lokalnych mediach, ale i np. obecności na różnego rodzaju targach branżowych. Dobrym rozwiązaniem jest ponadto świadczenie partnerstwa w wydarzeniach, które dobrze pasują do profilu działalności biznesu (wpływa to też pozytywnie na PR). Skutecznym działaniem marketingowym jest również organizacja spotkań dla klientów z sektora B2B i warsztatów czy szkoleń.