Keyword research – jak dobierać słowa kluczowe dla SEO?

Keyword research – Jak dobierać słowa kluczowe dla SEO?

Autor: Jarosław Zuchora

Efektywność kampanii pozycjonerskich jest uzależniona od wielu czynników, m.in. technicznego SEO, jakości optymalizacji treści oraz wartości pozyskiwanych odnośników zewnętrznych. Keyword Research powinien być jednak traktowany niezwykle priorytetowo, ponieważ to właśnie dobór słów kluczowych stanowi istotę całego procesu SEO. Zaniedbując ten punkt, pozbawiamy się szansy na maksymalizację sprzedaży pod kątem ważnych dla nas nisz. I właśnie o słowach kluczowych porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Podpowiemy, jak dobierać frazy istotne pod kątem kampanii SEO. Miłej lektury!

Jak dobierać słowa kluczowe? Wedo.pl

Keyword research – co to jest?

Keyword research to analiza słów kluczowych pod kątem wybranej kampanii SEO. Dzięki prawidłowej selekcji fraz możemy zoptymalizować stronę w taki sposób, aby odpowiadała ona wymaganiom internautów. W konsekwencji użytkownicy bez problemu znajdą naszą witrynę, wpisując w wyszukiwarkę wyrażenie najbardziej pasujące do ich aktualnych potrzeb.

Jakie są rodzaje słów kluczowych? – dobieranie słów kluczowych zgodnie z ich potencjałem

W zależności od objętej strategii SEO możemy zdecydować się, żeby zoptymalizować stronę na frazy ogólne (zwane również fat head), chunky middle oraz long tail SEO.

Frazy ogólne

Frazy ogólne, inaczej generyczne lub fat head to wyrażenia składające się maksymalnie z jednego, lub dwóch słów. Są one bardzo konkurencyjne i najtrudniejsze do wypozycjonowania. Przyciągają niezdecydowanych klientów, którzy chcą się wyłącznie zapoznać z proponowaną ofertą.

Frazy ogólne – przykłady

Frazy fat head to m.in.:

  • spodnie,
  • t-shirty,
  • szkolenia,
  • książki,
  • Google Ads,
  • pozycjonowanie,
  • media społecznościowe.

Na frazy generyczne rankują w większości przypadków wyłącznie branżowi giganci będący na rynku od minimum kilku lat. Proces promocji Twojego serwisu na tego typu wyrażenia zajmie więcej niż 2-3 lata (szczególnie w przypadku branż charakteryzujących się wysokim poziomem konkurencyjności, np.: meblarska, hazardowa, hostingowa). Frazy fat head generują ok. 18% ruchu w wyszukiwarce.

Frazy chunky middle

Wyrażenia chunky middle składają się z 2-3 wyrazów. Odzwierciedlają znacznie bardziej szczegółowe zapytania niż frazy fat head. Są one stosowane zarówno przez potencjalnych klientów, jak i osoby poszukujące informacji na dany temat.

Frazy chunky middle – przykłady

Słowa kluczowe typu chunky middle:

  • koszulki męskie Levis,
  • korki piłkarskie Nike,
  • pozycjonowanie portali informacyjnych,
  • szkolenia bhp,
  • filmy dla dzieci.

Pozycjonowanie fraz chunky middle wymaga sporego zaplecza pozycjonerskiego i długiej pracy nad treściami w obrębie Twojego serwisu. Z założenia rozwiązanie to generuje ok. 11% ruchu w wyszukiwarce.

Ruch w wyszukiwarce przy wyborze fraz

Frazy long tail SEO

Frazy long tail SEO (ang. long tail keywords) są wyrażeniami kluczowymi z tzw. długiego ogona. Składają się z minimum 3-4 słów. Wpisują je wyłącznie konsumenci zdecydowani na zakup konkretnego produktu. Mogą one wygenerować bardzo wysoki współczynnik konwersji.

Frazy long tail SEO – przykłady

Wyrażenia z długiego ogona SEO:

  • złoty naszyjnik damski próba 585,
  • buty do gry na tartanie,
  • buty do chodzenia typu kowbojki,
  • zegarek męski denzel curry,
  • okulary przeciwsłoneczne męskie z polaryzacją i antyrefleksem.

Według informacji dostępnych w sieci frazy long tail generują aż 70% ruchu w wyszukiwarce. Jeśli dana oferta jest odpowiednia pod względem jakości do ceny – klient, który został przekierowany na Twoją stronę, prawdopodobnie dokona zakupu. Pozycjonowanie na frazy z długiego ogona okazuje się najmniej czasochłonne ze względu na niewielką konkurencję. To znakomite rozwiązanie szczególnie w pierwszym roku od wdrożenia strategii SEO.

Dlaczego keyword research jest tak ważny w SEO – pozycjonowaniu strony?

Prawidłowo dobrane słowa kluczowe – zarówno generyczne, chunky middle oraz long tail ułatwią uzyskanie następujących rezultatów:

  • wzrost widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • większa konwersja (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi, pobrania pdf-a lub wypełnienia formularza kontaktowego),
  • zbudowanie przewagi nad konkurencją,
  • zwiększenie rozpoznawalności brandu w sieci,
  • przedstawienie swojej firmy jako eksperta w danej dziedzinie.

Profesjonalnie przeprowadzony research słów kluczowych pozwala odnotować realne korzyści. Kwestia wykorzystania odpowiednich narzędzi SEO do selekcji takich wyrażeń, które wyróżniają się dużym prawdopodobieństwem uzyskania konwersji w przyszłości.

Dlaczego keyword research jest taki ważny?

Keyword reserach – jakie narzędzia SEO wykorzystać do doboru właściwych fraz kluczowych?

Istnieje 5 wyjątkowo praktycznych narzędzi umożliwiających przeprowadzenie profesjonalnego keyword researchu. Są to kolejno: Senuto, Ubersuggest, Semstorm, Answerthepublic oraz Google Keywords Planner.

Senuto

Narzędzie Senuto zostało opracowane przez zespół Damiana Sałkowskiego w 2013 roku. Od tej pory instrument ten pomaga przedsiębiorcom sprawdzić, czego klienci szukają w Google. Jak twierdzą sami developerzy – w SEO bez słów kluczowych jest jak bez ręki. Właśnie dlatego ceny są również bardzo przystępne (ok. 100 zł netto miesięcznie za podstawowy, w zupełności wystarczający pakiet). Narzędzie można przetestować przez 14 dni za darmo – trzeba jedynie podać numer telefonu i adres e-mail.

Za pomocą Senuto możemy zweryfikować grupy słów kluczowych. Narzędzie prezentuje nam frazy spośród 43,8 miliona wyrażeń.

Planer słów kluczowych w Senuto - Wedo.pl

Oprócz grup słów kluczowych warto wykorzystać opcję pozwalającą na znalezienie wysoko konwertujących pytań na bloga.

Pytania na bloga w Senuto - Wedo.pl

Aktualnie Senuto jest najbardziej opłacalnym narzędziem na rynku. Możemy również wykorzystać wiele promocji dostępnych na oficjalnej stronie producenta – często rabaty są w granicach 20-30%.

Ubersuggest

Ubersuggest to proste narzędzie oferujące nam 3 podstawowe funkcje:

  • analiza konkretnych wyrażeń kluczowych,
  • analiza powiązanych fraz kluczowych,
  • analiza konkurencji.

Lista proponowanych fraz w Ubersuggest wygląda następująco:

Lista proponowanych fraz w uber suggest - Wedo.pl

Dodatkowo możemy zweryfikować najbardziej wartościowe pod kątem dostosowania do wytycznych Google serwisy w sekcji Content Ideas.

Content ideas w Ubersuggest - Wedo.pl

Pierwsze kilka wyszukiwań w Ubersuggest jest zupełnie darmowe – bez zakładania konta. Plany również są stosunkowo tanie – od 59 zł miesięcznie do 199 zł miesięcznie.

Senuto jest nieco bardziej rozbudowanym narzędziem, oferującym wiele pobocznych, bardzo praktycznych funkcjonalności – dlatego plasujemy je na samym szczycie dzisiejszego rankingu.

Uważamy jednak, że Ubersuggest jest dobrym rozwiązaniem dla osób, którym zależy wyłącznie na analizie wyrażeń kluczowych, powiązanych słów oraz weryfikacji konkurencji.

Semstorm

Semstorm to globalne narzędzie pozwalające m.in.:

  • analizować strony,
  • monitorować pozycje w Google,
  • przeprowadzać audyty witryn,
  • tworzyć treści pod kątem SEO w dedykowanym edytorze,
  • generować tematy.

Działanie Semstorm przedstawiamy poniżej na podstawie dwóch słów kluczowych. W instrumencie tym możemy sprawdzić aktualne trendy na dane frazy, a także ich wartość oraz liczbę wyszukiwań pod kątem wyszukiwarek tj. Google, oraz Bing.

Wyszukiwarka słów kluczowych w Semstorm - Wedo.pl

Przydatny jest również asystent contentu, jeśli dodatkowo tworzysz treści. Za jego pomocą możemy kompleksowo zoptymalizować tekst według wytycznych ich wewnętrznego algorytmu (rozwiązanie popularne szczególnie za granicą).

Asystent contentu w Semstorm - Wedo.pl

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Answerthepublic

    Instrument działający nieco inaczej niż pozostałe. Umożliwia on weryfikację tematów oraz słów kluczowych wyszukiwanych przez internautów na przestrzeni konkretnego okresu. Za jego pomocą sprawdzimy idee tematyczne – przykładowo na bloga. To bardzo dobre rozwiązanie, jeśli zależy nam na zorientowaniu się odnośnie wyszukiwanych fraz. Żeby zweryfikować kaloryczność oraz ilość wyszukiwań – należy posłużyć się innymi narzędziami (np. Senuto, Ubersuggest, Semstorm lub Google Keywords Planner).

    Wpisując w Answerthepublic dowolną frazę (np. koszulki męskie), otrzymamy wykaz najczęściej wyszukiwanych wyrażeń.

    Lista odpowiedzi na zapytanie koszulki męskie w Answer the public - Wedo.pl

    Można także sprawdzić wykaz alfabetyczny – od „A” do „Z”.

    Wykaz alfabetyczny fraz answer the public - Wedo.pl

    Dostępne są również mniej lub bardziej przydatne pytania. Grafikę przedstawiamy poniżej.

    Google Keywords Planner

    Narzędzie Google Keywords Planner jest darmowe i bardzo precyzyjne – pod warunkiem że wykorzystujemy je do kampanii linków sponsorowanych Google Ads. Keyword Research za pomocą planera od Google jest optymalnym rozwiązaniem, natomiast nie pokazuje dokładnych wyników (jedynie w przybliżeniu). Instrument ten pozwala natomiast wstępnie zorientować się odnośnie trendów w wyszukiwarkach.

    Planer słów kluczowych Google Ads - Wedo.pl

    Keyword research – podsumowanie

    Interesujących fraz możemy szukać na różne sposoby. Niekoniecznie należy wykorzystywać wyłącznie narzędzia SEO. Można także posłużyć się wynikami wyszukiwania w Google. Wystarczy wpisać wartościową według nas frazę do paska wyszukiwań i zweryfikować, jakie wyrażenia podobne używa konkurencja. Może to być dobra wskazówka, natomiast liczbę wyszukiwań każdego słowa kluczowego oraz jego konkurencyjność rekomendujemy sprawdzić w profesjonalnych narzędziach do keyword researchu (np. Senuto, Ubersuggest lub Semstorm). Dzięki temu dowiemy się, jaki mają potencjał sprzedażowy. Podejdźmy jednak do tego procesu indywidualnie i uwzględnijmy przede wszystkim specyfikę naszego biznesu.

    Autor: Jarosław Zuchora
    Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.

    4.8/5 - (25)