Nagłówki w pozycjonowaniu stron www


Optymalizacja strony internetowej tak, by zajmowała wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania, nie należy do najłatwiejszych zadań. W istocie ważny jest praktycznie każdy element, który może przesądzić o tym, jak strona zostanie oceniona przez algorytmy i silniki wyszukiwarki. Dziś poświęcimy nieco uwagi nagłówkom – pozornie niewielkim elementom, od których bardzo wiele zależy.

Czym są nagłówki strony internetowej?

Nagłówki to ważny element prawidłowej struktury stron www. Wyróżnia się aż 6 rodzajów nagłówków o hierarchicznej strukturze – od H1 aż po H6. Ten pierwszy – H1 – wykorzystywany jest w tekście tylko raz i oznacza tytuł strony, wpisu lub kategorii. Pozostałe to śródtytuły i nagłówki w tekście. Dzięki ich wykorzystaniu wyraźnie poprawia się czytelność i przejrzystość tekstu, co ma istotny wpływ na końcowe odczucia czytelnika podczas lektury treści na stronie (czytanie długich bloków tekstu jest bardzo uciążliwe, szczególnie na urządzeniach mobilnych) oraz poszukiwanie konkretnych informacji – niekiedy zamiast czytać całą treść preferujemy przeskoczyć do konkretnego nagłówka.

Dlaczego tekst SEO powinien posiadać nagłówki?

Rola nagłówków nie sprowadza się jedynie do poprawy czytelności i oprawy wizualnej tekstu – choć jest to niezwykle istotny czynnik. Na element ten zwracają bowiem uwagę algorytmy wyszukiwarek internetowych i prawidłowo wykonana optymalizacja potrafi przynieść wiele korzyści. Dodatkowe korzyści osiągane dzięki nagłówkom to m.in. możliwość lepszego nasycenia treści słowami kluczowymi – co jest szczególnie przydatne zwłaszcza, gdy frazy są trudne do umieszczenia w „normalnym” tekście. Roboty wyszukiwarek zwracają większą uwagę na frazy umieszczone w nagłówkach, a sama treść zostanie po prostu wyżej oceniona. Dlatego teksty SEO powinny obowiązkowo zawierać nagłówki – koniecznie w odpowiedniej hierarchii.

Nagłówki strony internetowej i ich wpływ na SEO

Wpływ nagłówków na SEO i pozycję strony internetowej jest nie do przecenienia – roboty wyszukiwarek wykorzystują je do określenia, jakie treści na niej są najistotniejsze, innymi słowy, o czym właściwie jest dany artykuł. Odpowiednio dopasowane nagłówki, zwłaszcza klasy H1 i H2, mogą więc mieć spory wpływ na osiągane w Google wyniki. Oczywiście one same nie zdziałają cudu i jeśli reszta strony nie odpowiada wymaganiom algorytmów, to nie ma co liczyć na zauważalną różnicę wyłącznie po samym dopracowaniu nagłówków. Jednak można je wykorzystać do podbicia swoich wyników i powinno to być nieodłącznym elementem optymalizacji SEO.

Zapytaj o ofertę na pozycjonowanie  lub budowę strony WWW. Wypełnij formularz lub zadzwoń 22 10 10 180.

Jak stosować nagłówki H1-H6?

Nagłówki zawsze powinny być stosowane zgodnie z hierarchią. H1 oznacza tytuł artykułu czy wpisu i może być wykorzystany tylko raz, natomiast H2 i H3 to standardowe i najczęściej spotykane nagłówki wykorzystywane jako śródtytuły. Z kolei H4, H5 i H6 to dość rzadko spotykane nagłówki o niewielkim znaczeniu i raczej słabo wyróżniające się od reszty tekstu. Warto zawsze mieć na uwadze, że zawsze wymagają one znajdującego się poniżej akapitu – nie można z nich tworzyć np. spisów treści. Takie działanie byłoby źle odbierane przez roboty wyszukiwarek. Adekwatnie do hierarchii nagłówka należy umieszczać słowa kluczowe – według tego, pod jakie słowa zamierzamy pozycjonować.

Słowa kluczowe w nagłówkach HTML

Nagłówki to idealne miejsce na umieszczenie fraz kluczowych, pod które staramy się wypozycjonować tekst. Z jednej strony można w nich umieścić takie zwroty, które w tekście wypadałyby zupełnie nienaturalnie, a z drugiej najważniejsze z nich umieścić w nagłówkach o najwyższej randze – H1 czy H2. To jasna i klarowna podpowiedź dla wyszukiwarek co do czego w istocie dotyczy tekst i właśnie na ich podstawie roboty rozeznają się co do jego zawartości. Warto więc mądrze rozmieszczać frazy – z jednej strony nie spamować ich nadmiarem w tekście, z drugiej te, na których nam najbardziej zależy umieszczać w głównych nagłówkach. Dobrze dopasowane nagłówki mogą być skutecznym narzędziem w walce o lepszą pozycję w wyszukiwarce, dlatego warto poświęcić im nieco uwagi i zoptymalizować pod kątem SEO.

Autor: Dominik Bigosiński
Autor tekstów specjalizujący się w wymagających tematach dotyczących SEO, digital marketingu oraz e-commerce. Stawia na jakość, merytorykę i wysokie topical Authority, a w swojej pracy skutecznie realizuje zasady pracy głębokiej opisane w książce „Deep Work” Cala Newporta.

4.6/5 - (18)