W jaki sposób wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania?


Odniesienie sukcesu w marketingu internetowym uzależnione jest od analizy i właściwego doboru słów kluczowych. Są one filarem, na którym opiera się późniejszy proces pozycjonowania, dlatego warto sumiennie podejść do wyboru słów kluczowych.

Słowa kluczowe – dlaczego są tak ważne?

Prowadząc własny biznes, zależy nam na tym, aby że świadczonymi usługami dotrzeć do jak największej liczy odbiorców. W tym celu często decydujemy się na różnego rodzaju działania marketingowe, mające na celu wsparcie promocji firmy. Jednym z działań, które umożliwiają dotarcie do większej liczby osób, jest pozycjonowanie stron. Aby to właśnie nasza witryna wyświetlała się na pierwszych pozycjach wyszukiwarek, należy dostosować treści na niej zawarte w taki sposób, aby zawierały kluczowe frazy. Właściwa analiza i dobór słów odpowiada za odniesienie sukcesu. Warto więc wcielić się w klienta i mając na uwadze usługi, jakie oferujemy wybrać słowa kluczowe, których użylibyśmy, chcąc wyszukać czegoś z interesującej nas dziedziny.

Jakie mogą być słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to nic innego, jak frazy wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników zainteresowanych danym towarem, usługą, czy też szukających porady. Wśród wyszukiwanych fraz kluczowych możemy wyróżnić kilka rodzajów:

  1. Brandowe – czyli takie, które zawierają nazwę firmy, której poszukujemy. Nie zawsze adres witryny składa się z nazwy firmy, dlatego też niejednokrotnie szukający muszą wspomóc się wyszukiwarką. Nazwa firmy jest słowem kluczowym zapewniającym niemalże w 100% trafny rezultat wyszukiwania.
  2. Ogólne – czyli frazy składające się najczęściej z jednego, bądź dwóch słów. Wyszukujący w ten sposób nie zawsze chcą odnaleźć konkretny produkt, częściej jest to zabieg pozwalający na przejrzenie ofert rynkowych. Pozycjonowanie ogólnych słów kluczowych jest często trudne do osiągnięcia i nie zawsze przynosi zamierzony efekt biznesowy.
  3. Long – tail – to frazy kluczowe składające się z kilku słów, które bardziej szczegółowo określają wyszukiwany przedmiot lub zawierają opis pozwalający na precyzyjne znalezienie odpowiedzi. Wyszukujący mają określone wymagania i wiedzą, jakich produktów czy usług poszukują. Z punktu widzenia przedsiębiorcy, pozycjonowanie z wykorzystaniem słów kluczowych typu long – tail jest łatwiejsze i przynosi efekty marketingowe.

Jak właściwe dobierać słowa kluczowe?

Wiedząc, czym są i jaki jest cel umieszczenia słów kluczowych w tekstach na stronie firmowej, znacznie łatwiej jest wybrać takie, które pomogą naszemu biznesowi. Najprostszą i najczęściej wykorzystywaną metodą ustalaniu słów kluczowych jest samodzielna analiza swojego biznesu. W zależności od branży, w jakiej działamy czy też asortymentu naszego sklepu słowa będą się różnić, dlatego tak ważna jest dokładność i sumienne podejście do tematu. Prowadząc sklep internetowy, zazwyczaj działamy na terenie całego kraju, dlatego frazy nie muszą zawierać części lokalizacyjnej. W takich przypadkach najlepiej skupić się na dopasowaniu asortymentu do odbiorców, czy też możliwość dopasowania konkretnego produktu do konkretnej grupy. Prowadząc sklep, mający w swoim asortymencie np. garnki, słowami kluczowymi mogą być: najlepsze garnki, garnki na indukcję, jakie garnki na indukcję. Kiedy nasz biznes jest typowo usługowy i działa w konkretnym regionie, warto, dobierając frazy kluczowe uwzględnić ten obszar, poprzez dodanie nazwy miejscowości na przykład pozycjonowanie stron warszawa, lub posługując się przykładem usług ksero w Warszawie, możemy wykorzystać następujące słowa kluczowe: najlepsze ksero Warszawa, ksero Warszawa, ksero wielkoformatowe Warszawa.

Innym sposobem, który jest równie popularny i skuteczny, opiera się na wykorzystaniu wyszukiwarki Google do określenia słów kluczowych. Wpisując jedno, interesujące nas słowo, wyszukiwarka podpowiada kolejne, spośród najczęściej wyszukiwanych fraz. Chociaż w zamiarze pomagać mają one wyszukującym, są również doskonałym narzędziem dla przedsiębiorców, którym zależy na wysokojakościowym pozycjonowaniu strony firmowej. Z racji, że Google to najczęściej wybierana wyszukiwarka, mamy możliwość analizy wyszukań na podstawie znaczącej próbki bez ponoszenia żadnych kosztów.

Oczywiście na rynku dostępnych jest wiele narzędzi w postaci programów, które na podstawie jednej wpisanej frazy kluczowej dobierają kolejne. Wśród najczęściej wybieranych jest znany wszystkim Planer słów kluczowych Google Ads, polskie narzędzie Senuto, czy niemiecki Ubersuggest. Każde z nich jest równie dobre, jednak niezależnie od opcji, którą wybierzemy, musimy przygotowane słowa kluczowe sprawdzić i dopasować do naszej witryny.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Dobranie idealnych słów kluczowych.

    Mając listę fraz, które odpowiadają naszej działalności, należy każda z nich sprawdzić pod względem częstotliwości wyszukiwania przez użytkowników. W tym celu znów sprawdzi się wspomniane wcześniej planer słów kluczowych Google Ads. Warto pamiętać, że jakość, a nie ilość stoi za sukcesem. Mając tak przygotowaną listę słów kluczowych, należy dostosować do niej treści na stronie, na bieżąco analizować ruch na naszej witrynie i w razie konieczności dokonywać zmian.

    Szukasz pójść krok dalej? Przeczytaj o od czego zacząć przygodę z optymalizacją strony.

    Autor: Dominik Bigosiński
    Autor tekstów specjalizujący się w wymagających tematach dotyczących SEO, digital marketingu oraz e-commerce. Stawia na jakość, merytorykę i wysokie topical Authority, a w swojej pracy skutecznie realizuje zasady pracy głębokiej opisane w książce „Deep Work” Cala Newporta.

    4.6/5 - (29)