Usuwanie linków zewnętrznych z Google – Poradnik

Usuwanie niechcianych linków zewnętrznych z Google – Poradnik

Autor: Jakub Iżycki

Pozycjonowanie stron WWW lub sklepów internetowych nie zawsze jest łatwym zadaniem. Oprócz konieczności wdrażania regularnych działań optymalizacyjnych dot. technicznego SEO, marketingu treści oraz czasochłonnego link-buildingu musimy obserwować zmiany w algorytmie Google, oraz „walczyć” z nieuczciwą konkurencją, która praktykuje w naszą stronę działania Black Hat SEO. Polegają one m.in. na dokupowaniu spamerskich linków zewnętrznych. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak usunąć niechciane odnośniki wynikające z „ataków” konkurencji oraz nowych wytycznych Google. Miłej lektury!

Usuwanie niechcianych linków z Google

Jak pozbyć się niechcianych linków zewnętrznych?

W celu wyeliminowania niechcianych linków zewnętrznych z Google należy wykorzystać Google Search Console, a w nim Disavow Tool. Dzięki temu narzędziu zlikwidujemy odnośniki, które z punktu widzenia robotów Google (tzw. crawlerów, pająków lub spiderów indeksujących) źle wpływają na SEO Twojej strony WWW lub sklepu internetowego.

Zapamiętaj!

Za pomocą Disavow Tool nie usuniesz linków zewnętrznych z wyszukiwarki Google. Możesz jedynie zrzec się ich wpływu na Twój serwis – zarówno pozytywnego, jak i negatywnego.

Usuwanie niechcianych linków – dlaczego powinieneś to robić regularnie?

Wytyczne algorytmu Google zmieniają się bardzo często. Po niektórych aktualizacjach może okazać się, że link, który przez ostatnie miesiące przynosił wartość, obecnie szkodzi Twojej witrynie. Biorąc pod uwagę standardy wyszukiwarek, niektóre odnośniki po czasie klasyfikują się jako Black Hat SEO.

Co ciekawe – nie tylko Ty możesz wpływać na profil linków własnej strony, ale również konkurencja. W jaki sposób? Jeżeli tzw. branżowemu rywalowi zależy na obniżeniu pozycji Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach – Search Engine Results Page) istnieje prawdopodobieństwo, że wykupi setki lub nawet tysiące spamerskich linków dofollow wpływających negatywnie na SEO.

Usuwanie linków z Google – o czym należy pamiętać?

Decydujesz się na usunięcie linku z Google? Weź pod uwagę, że decyzji o zrzeczeniu się odnośnika nie można anulować. Dlatego powinieneś przeprowadzić skrupulatny research, aby być pewnym o negatywnej wartości danego przekierowania.

Usuwanie linków z Google – 4 proste kroki umożliwiające zlikwidowanie niechcianych odnośników!

Proces usuwania linków z Google jest relatywnie nieskomplikowany. Można go opisać w 4 krokach, na które składają się czynności tj.:

  • stworzenie listy,
  • przeprowadzenie analizy,
  • kontakt z właścicielami poszczególnych witryn,
  • skorzystanie z narzędzia o nazwie Disavow Tool.

Biorąc pod uwagę obecne standardy wyszukiwarki Google, narzędzie Disavow Tool jest znakomitym rozwiązaniem umożliwiającym w mniej niż minutę pozbyć się wszystkich linków negatywnie wpływających na pozycję Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Zanim jednak je wykorzystamy, zdecydujmy się na wdrożenie tzw. działań poprzedzających. Poniżej przedstawiamy szczegóły.

Jak usunąć linki z Google w 4 prostych krokach?

Usuwanie linków z Google bazuje na 4 prostych krokach. Szczegóły omawiamy w dalszej części artykułu.

Stworzenie listy wszystkich linków

W celu stworzenia listy odnośników wykorzystaj narzędzia tj.:

  • Senuto,
  • SEMSTORM,
  • Ahrefs

Możesz także zdecydować się na Majestic SEO lub inne, dowolne narzędzie pozwalające monitorować serwisy oraz linki.

Przeprowadzenie analizy i weryfikacja, które odnośniki wpływają negatywnie na SEO Twojej witryny

Na tym etapie powinieneś ocenić, które linki wpływają negatywnie na pozycję Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Weź pod uwagę, że niektóre narzędzia mogą uznać link za relatywnie słaby pod kątem SEO ze względu na wiek domeny (dotyczy to głównie domen poniżej 2-3 lat).

Jak wiek domeny wpływa na jakość linków?

Zapamiętaj!

Aby rzetelnie ocenić każdy link, należy odwiedzić poszczególne witryny i dokładnie przyjrzeć się ich budowie. Jeżeli są zaspamowane komentarzami z linkami oraz wyglądają, jakby były stworzone 10 lat temu – odnośnik z tego typu miejsc nie daje prawdopodobnie żadnej wartości.

Kontakt z właścicielami poszczególnych serwisów

Nie korzystaj od razu z narzędzia Disavow Tool. W pierwszej kolejności skontaktuj się z właścicielem danej strony internetowej. Jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi – udokumentuj to w postaci screenshota.

Jak korzystać z disavow tool?

Skorzystanie z narzędzia o nazwie Disavow Tool

Posiadając dokumentację odnośnie braku kontaktu ze strony właścicieli wybranych serwisów, powinieneś ją dołączyć do zapytania o usunięcie odnośnika. Dzięki takim działaniom istnieje większe prawdopodobieństwo na to, że Google zaakceptuje Twoją prośbę.

Usuwanie niechcianych linków zewnętrznych z Google – podsumowanie

Usuwanie niechcianych linków zewnętrznych z Google może okazać się czasochłonnym procesem – głównie z powodu konieczności przeprowadzenia skrupulatnej analizy profilu odnośników naszej strony WWW.

Jest to natomiast absolutna konieczność, jeżeli zależy nam na osiągnięciu wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (czyli tzw. SERP-ach). Do usuwania zewnętrznych odnośników polecamy wykorzystać Disavow Tool – czyli jedne z najbardziej użytecznych narzędzi umożliwiających sprawne zlikwidowanie niechcianych external linków.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat usuwania niechcianych linków zewnętrznych z Google?

#1 Ile trwa usuwanie linków z Google?

Usuwanie linków z Google jest relatywnie szybkim procesem. Najdłużej zajmuje weryfikacja niechcianych URL-i. Web developerzy giganta z Mountain View weryfikują odnośniki mniej więcej w 2-3 dni od wysłania zgłoszenia. Czas oczekiwania na likwidację URL-i może się różnić, w zależności od aktualnej liczby zapytań.

#2 Czy usuwanie linków z Google jest darmowe?

Tak. Usuwanie linków z Google jest darmowe. Korzystanie z narzędzia Disavow Tool nie wymaga uiszczenia opłaty. Pamiętajmy jednak, aby przed decyzją o użyciu programu do likwidacji linków skontaktować się z właścicielami danego serwisu.

#3 Jakie narzędzie do usuwania linków z Google wybrać?

Jednym z najlepszych narzędzi do usuwania linków z Google jest Disavow Tool. To w pełni darmowy program umożliwiający zlikwidowanie niechcianych odnośników.

#4 Jak usunąć niechciane linki?

Niechciane linki z Google można usunąć na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest skontaktowanie się z właścicielem danego serwisu. Jeżeli to nie pomaga, powinniśmy wykorzystać narzędzie Disavow Tool.

#5 Gdzie znaleźć narzędzie Disavow Tool?

Narzędzie Disavow Tool znajdziemy w Google Search Console. Jeżeli interesuje Cię ta tematyka – koniecznie wejdź na stronę support.google.com i sprawdź, jak możesz zrzec się linków do swojej witryny.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:
  • Jak pozbyć się niechcianych linków zewnętrznych?
  • Dlaczego powinieneś usuwać linki regularnie?
  • O czym należy pamiętać podczas usuwania linków z Google?
  • Jak usunąć linki z Google w 4 prostych krokach?
  • Ile trwa usuwanie linków z Google?
  • Czy usuwanie linków z Google jest darmowe?
  • Jakie narzędzie do usuwania linków z Google wybrać?
  • Jak usunąć niechciane linki?
  • Gdzie znaleźć narzędzie Disavow Tool?
4.8/5 - (35)