Czym kierować się przy pozyskiwaniu linków zewnętrznych?

Czym kierować się przy pozyskiwaniu linków zewnętrznych?

Autor: Jarosław Zuchora

Pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli tzw. link-building jest nieodłącznym elementem pozycjonowania SEO (ang. Search Engine Optimization). Między innymi dzięki tym działaniom możesz poprawić ranking swojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, zwiększyć ruch w serwisie, a co za tym idzie – pozyskać stałych i zdecydowanych klientów, którzy wpłyną na maksymalizację współczynnika konwersji (np. w postaci dodatkowych zakupów, skorzystania z usługi, zapisu do newslettera, rezerwacji szkolenia lub pobrania pdf-a, ewentualnie aplikacji). W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym kierować się przy pozyskiwaniu linków zewnętrznych i na jakich źródłach najlepiej bazować. Miłej lektury!

Czym kierować się przy link buildingu?

Linkowanie zewnętrzne – co to właściwie jest?

Linkowanie zewnętrzne, czyli link-building, inaczej również external linking jest zaawansowanym procesem pozyskiwania odnośników prowadzących z jednej domeny do drugiej.
Proces external linkingu pełni kluczową funkcję pod kątem SEO – algorytmy ustalają ranking w wyszukiwarkach głównie na podstawie 3 wskaźników, czyli:
● link-buildingu,
● poziomu optymalizacji technicznej strony,
● jakości treści w witrynie.

Zapamiętaj!

Osiągnięcie wysokich pozycji w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania jest możliwe między innymi dzięki link-buildingowi, prawidłowej optymalizacji technicznej oraz odpowiedniej jakości treści w serwisie. Na finalny wynik składają się również inne czynniki rankingowe, których jest ponad 200.

Rodzaje linków zewnętrznych – 4 najważniejsze przykłady linków wychodzących

Aby kompleksowo zrozumieć tematykę dzisiejszego artykułu, należy poznać rodzaje linków zewnętrznych. Dlaczego? Ponieważ tylko jeden z nich powoduje, że roboty Google uznają stronę za wartościową. Pozyskiwanie nieodpowiednich odnośników może skutkować brakiem odpowiedzi ze strony tzw. crawlerów, a co za tym idzie – stagnacją pozycji witryny na poszczególne słowa kluczowe.

Obecnie wyróżniamy 4 rodzaje linków zewnętrznych:

  • link „dofollow” – domyślny link zewnętrzny, który powoduje, że pozyskany odnośnik przekaże wartość pozycjonerską, na Twoją lub inną domenę;
  • link „nofollow” – rodzaj odnośnika informujący wyszukiwarki, aby za nim nie podążały (link w postaci nofollow nie przekazuje wartości crawlerom, jednak w niektórych, bardzo rzadkich przypadkach może zostać samoistnie uznany za dofollow);
  • link „sponsored” – linki tego typu nie przekazują wartości SEO (są wykorzystywane w artykułach sponsorowanych mających za zadanie wypromowanie danego produktu, np. naturalnego kremu do ciała lub twarzy)
  • link „ugc” – odnośnik informujący algorytm Google o tym, że został dodany przez odwiedzającego daną stronę, a nie przez właściciela serwisu (np. w komentarzu pod postem blogowym).

Warto wziąć pod uwagę fakt, że domyślnie każdy odnośnik charakteryzuje się wartością dofollow. Jeśli natomiast zależy nam na utworzeniu innego rodzaju linku, musimy dodać w kodzie strony odpowiedni tag (np. rel=”sponsored/nofollow/ugc”).

Pozyskiwanie linków zewnętrznych – czym kierować się podczas tego procesu?

Jeśli przeczytałeś artykuł do tego momentu, na pewno wiesz, że linki zewnętrzne pozwalają podnieść pozycję Twojej strony w Google. Umożliwiają to wyłącznie odnośniki z tagiem dofollow – pamiętaj o tym!

Na czym polega pozyskiwanie linków zewnętrznych?

Poświęcając czas na pozyskiwanie linków zewnętrznych, musisz jednak zwrócić uwagę na coś więcej niż tylko aspekt dofollow. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o naturalne odnośniki z wartościowych źródeł. Biorąc pod uwagę obecne standardy kupowanie linków ze spamerskich stron lub wątpliwych katalogów nie przejdzie – Google to wyłapie i w najlepszym przypadku zignoruje naszą witrynę. Wówczas nie będzie ona wartościowa z punktu widzenia crawlerów.

Gorzej, jeśli zostaniemy ukarani filtrem zdecydowanie utrudniającym pozycjonowanie lub obniżającym pozycję wybranej strony w SERP-ach. Tak dzieje się zazwyczaj, jeśli do naszego serwisu prowadzą tysiące wątpliwych linków dofollow (np. do skrajnie spamerskich katalogów lub stron pornograficznych).

Pozyskiwanie linków zewnętrznych – 4 wskazówki od ekspertów agencji marketingowej Wedo.pl

Pozyskując linki zewnętrzne na własną rękę, kieruj się pięcioma wskazówkami od ekspertów z agencji marketingowej Wedo.pl. Dzięki temu unikniesz bana od Google lub dotkliwych filtrów algorytmicznych. Dodatkowo zwiększysz prawdopodobieństwo na uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania w relatywnie krótkim czasie. Poniżej przedstawiamy, na co zwrócić uwagę podczas link-buildingu!

Naturalne linki

czym jest naturalny link building?

Biorąc pod uwagę aktualne wytyczne Google, linki powinny być jak najbardziej naturalne. Web developerzy giganta z Mountain View nie rekomendują kupowania odnośników, natomiast w wielu przypadkach jest to jedyna opcja pozwalająca uzyskać satysfakcjonujące pozycje w SERP-ach.

W konsekwencji warto tworzyć viralowe treści, które użytkownicy będą między sobą linkowali, a bloggerzy wstawiali na strony internetowe. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku okażą się także wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy (z podlinkowaniem imienia i nazwiska współautora) oraz tworzenie wartościowych case study z odnośnikiem do strony klienta.

Wysokiej jakości portale o odpowiednim Trust Flow

Jeżeli zdecydujemy się na zakup linków, powinniśmy skorzystać z odpowiednich narzędzi umożliwiających badanie portali oraz odnośników pod różnymi względami. Kierując się podpowiedziami z instrumentu Majestic SEO, należy ocenić jakość domeny za pomocą Trust Flow. Im wyższy wskaźnik TF (ang. Trust Flow), tym większe prawdopodobieństwo, że konkretna domena jest wartościowa.

Trust Flow w Majestic.com

Rzetelne odnośniki o wysokim wskaźniku Citation Flow

Aby ocenić wartość odnośnika, należy dokładnie przeanalizować wskaźnik CF (ang. Citation Flow). Warunkuje on jakość linku na podstawie konkretnej liczby backlinków prowadzących.

Citation Flow w Majestic.com

Zachęcamy do dokładnego przeanalizowania każdego linku oraz portalu tematycznego za pomocą Majestic SEO. Może to być także Ahrefs – w zależności od indywidualnych preferencji oraz założeń. Oba wskaźniki (Trust Flow oraz Citation Flow) są niezwykle ważne, dlatego im wyższe współczynniki, tym większe prawdopodobieństwo, że Google potraktuje dany link zewnętrzny jako wartościowy.

Wskaźniki Trust Flow i Citation Flow w Majestic.com

Spójność tematyczna portali

Portale, z których pozyskujesz linki wychodzące, powinny być spójne tematycznie. W innym wypadku nawet pomimo ich wysokiej jakości oraz atrakcyjnych wskaźników Trust Flow czy też Citation Flow nie uda Ci się podnieść pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Zapamiętaj!

Jeśli Twoja firma świadczy usługi dekarskie, pozyskuj linki wyłącznie z serwisów branżowych specjalizujących się w tworzeniu porad dla dekarzy. Decydując się na odnośniki ze stron związanych przykładowo z jazdą konną, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google uzna dany link za spamerski.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Skąd pozyskiwać wysokiej jakości linki zewnętrzne? – 11 najlepszych sposobów na link-building!

    Jak już wcześniej wspomnieliśmy – kluczem do sukcesu są URL-e dofollow z tematycznych portali. Warto, żeby miały one jak najwyższe wskaźniki Trust Flow oraz Citation Flow (w kontekście narzędzia Majestic SEO).

    Zwróć również uwagę na regularne aktualizacje konkretnych portali. Jeśli widzisz, że ostatni artykuł pojawił się kilka lat temu – prawdopodobnie Google nie uzna danej strony za wartościową (nawet pomimo wysokiego TF i CF).

    Skąd pozyskiwać linki zewnętrzne?

    Dobrą praktyką jest także dywersyfikacja linków. Wartościowe źródła są najbardziej pożądane – to wszyscy wiemy. Można jednak od czasu do czasu wykorzystać mniej renomowane sposoby (np. katalogi tematyczne lub zaplecza SEO). Dzięki temu roboty Google zauważą, że dana strona jest bardzo popularna, co w niektórych przypadkach przekłada się na wyższą pozycję w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

    Najlepsze sposoby na link-building – TOP 11 [propozycje ekspertów Wedo.pl]

    Jedne z aktualnie najlepszych metod umożliwiających dywersyfikację profilu linków zewnętrznych to m.in.:

    1. wymiana wpisów gościnnych (dzięki temu umocnimy również własny autorytet wśród czytelników z innych grup docelowych);
    2. współpraca redakcyjna (polegająca na nawiązaniu współpracy z branżowym portalem – link w zamian za przekazanie wartościowej wiedzy czytelnikom);
    3. viralowe treści blogowe (obecnie najbardziej naturalny i wartościowy sposób na pozyskiwanie linków z punktu widzenia crawlerów);
    4. wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy (pamiętajmy, aby poprosić rozmówcę lub właściciela danej strony o podlinkowanie dofollow naszego imienia i nazwiska, ewentualnie nazwy firmy wśród autorów opracowujących dany wpis);
    5. komentarze na blogach (w tym przypadku należy dodawać rozbudowane wypowiedzi, najlepiej z dodatkową grafiką – konto, z którego komentujesz, powinno mieć minimum kilka tygodni i przynajmniej 30-50 opublikowanych wpisów);
    6. katalogi (obecnie jest to mało renomowany sposób ze względu na wiele spamerskich rozwiązań tego typu – jeśli decydujesz się na pozyskiwanie linków z katalogów, zwróć uwagę na ich tematykę oraz regularne aktualizacje);
    7. listy firm (wbrew pozorom potencjalni klienci korzystają z tzw. list firm – warto umieścić tam swoje dane wraz z linkiem dofollow);
    8. strony klientów lub partnerów biznesowych (jeśli stworzyłeś stronę internetową klientowi, umieść w stopce strony link dofollow – to bardzo naturalne i cenione przez algorytmy rozwiązanie);
    9. case study (poproś o podlinkowanie nazwy swojej firmy w opracowanym wpisie związanym z rezultatami współpracy – wiele firm to wykorzystuje, znacząco podnosząc wartość profilu linków);
    10. zaplecza SEO (umieszczanie linków na zapleczach SEO jest praktykowane głównie przez agencje marketingowe – to obecnie jeden z najbardziej renomowanych sposobów dywersyfikacji jakościowych URL-i);
    11. relinkowanie (wykorzystując dowolne narzędzia tj. Majestic SEO lub Ahrefs, możesz w łatwy sposób zweryfikować profil linków konkurencji, a w konsekwencji pozyskać odnośniki z podobnych źródeł).

    Podsumowanie

    Pozyskując linki zewnętrzne postaw na dywersyfikację. Odnośniki powinny być różnorodne i pochodzić z tematycznych portali o wysokim Trust Flow oraz Citation Flow. Trzymanie się wskazówek przedstawionych w dzisiejszym artykule ułatwi zwiększenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – maksymalizację konwersji zakupowej. Dziękujemy za przeczytanie tego wpisu i życzymy powodzenia w pozyskiwaniu linków zewnętrznych!

    4.7/5 - (41)