Jak pozycjonować sklep internetowy?
Globalna pandemia w istotny sposób wpłynęła na zwyczaje zakupowe konsumentów, doprowadzając do wzrostu znaczenia sektora e-commerce: pod koniec 2021 r. udział handlu online w ogóle handlu detalicznego przekroczył 11%. Przekłada się to na liczbę podmiotów oferujących możliwość zakupu przez Internet: we wrześniu 2021 r. liczba zarejestrowanych w Polsce e-sklepów przekroczyła pięćdziesiąt tysięcy. Oba te czynniki sprawiają, że rośnie znaczenie odpowiedniego pozycjonowania sklepu online w wynikach wyszukiwania Google. O tym, jak pozycjonować sklep internetowy napiszemy w dzisiejszym artykule. Zaczynamy!
Spis treści:
- Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Jakie korzyści może przynieść wysoka pozycja w SERP?
- Jakie działania składają się na pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Jak pozycjonować sklep internetowy? Kompleksowe porady opracowane przez ekspertów Wedo! [TOP 7]
- Jak pozycjonować sklep internetowy? – podsumowanie
Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
Pozycjonowanie SEO to długofalowy, ciągły proces łączący szereg działań on-site i off-site, którego celem jest osiągnięcie możliwie jak najwyższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania na określone słowa i frazy kluczowe. Odpowiednie miejsce w SERP jest istotne z punktu widzenia generowania ruchu organicznego oraz docierania do nowych odbiorców i zwiększania skali działalności. Wiele osób przeciwstawia strategię SEO inwestowaniu w płatne zasięgi dzięki reklamom Google Ads i płatnym treściom w mediach społecznościowych, ale te obszary z powodzeniem można łączyć, co często robią właściciele odnoszących sukcesy sklepów internetowych.
Pozycjonowanie strony to proces dopasowywania serwisu do wymogów stawianych przez dostawcę najpopularniejszej wyszukiwarki oraz sposobu działania algorytmu, który odpowiada za układanie rankingu. Według różnych szacunków wspomniany algorytm bierze pod uwagę ponad dwieście czynników. Google stara się utrzymać poszczególne kryteria w tajemnicy, ale dzięki pracy pozycjonerów udało się odkryć większość z nich, co umożliwia bardziej precyzyjną optymalizację witryn.
Działania w ramach strategii SEO obejmują m.in. dobór słów kluczowych, tworzenie i aktualizację contentu, dbanie o czytelną strukturę strony, zarządzanie ruchem robotów indeksujących, optymalizację techniczną, dbanie o dostępność i responsywność strony czy wzmocnienie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Poszczególnym działaniom przyjrzymy się bliżej w dalszej części artykułu.
Czy profesjonalny audyt SEO pomoże mi w pozycjonowaniu sklepu?
Kompleksowy audyt SEO pozwala wyłapać ewentualne błędy i niedociągnięcia, które mogą skutkować obniżeniem pozycji rankingowej witryny. Warto potraktować go jako wstęp do przygotowania strategii pozycjonowania, zwłaszcza że wiele agencji zajmujących się pozycjonowaniem oferuje przeprowadzenie tego typu audytu bezpłatnie.
Dobry audyt SEO obejmuje analizę zarówno pod kątem umieszczonych w witrynie treści (i nasycenia contentu słowami kluczowymi), jak i optymalizacji technicznej oraz linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Wnioski z audytu pozwalają na wskazanie obszarów, które wymagają poprawy i podjęcie kroków mających na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.
Samo SEO to za mało, czyli kilka zdań o SXO
Obecnie sama optymalizacja strony pod algorytmy wyszukiwarek to za mało. W sektorze e-handlu rośnie znaczenie unikalnych doświadczeń zakupowych, dzięki którym możliwe jest zatrzymanie klientów na dłużej i skłonienie ich do ponowienia zakupu. Ma to swoje uzasadnienie ekonomiczne: jak wynika z danych opublikowanych przez SalesBee, stali klienci są w stanie wydać jednorazowo nawet pięciokrotnie więcej, niż nowi odwiedzający. Zmieniające się oczekiwania odbiorców doprowadziły do powstania SXO, czyli filozofii tworzenia stron internetowych łączącej pozycjonowanie SEO z dbałością o UX. Nie wchodząc w szczegóły, SXO to splot działań:
- SEO,
- content marketingowych,
- CRO (optymalizacja ścieżki konwersji),
- web development,
- UX/UI.
Zapamiętaj!
Niektórzy specjaliści do działań SXO zaliczają także aktywność związaną z analizowaniem ruchu na stronie i zachowań użytkowników.
Jakie korzyści może przynieść wysoka pozycja w SERP?
Wiemy już, na czym polega pozycjonowanie stron sklepu internetowego oraz jaka jest rola audytu SEO w przygotowaniu skutecznej strategii pozycjonowania. Czas zastanowić się nad tym, dlaczego w ogóle istotna jest wysoka pozycja w SERP na określone frazy kluczowe i jakie może przynieść korzyści.
Szansa osiągnięcia wyższego zysku
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania oznacza z reguły większe zainteresowanie klientów oraz możliwość pracy na bardziej obszernym zbiorze danych dotyczących zachowań użytkowników na stronie. Dzięki temu jesteśmy w stanie lepiej zaplanować dalszy rozwój sklepu oraz dopasować ofertę do preferencji odwiedzających, co powinno się przełożyć na większy zysk i zwiększenie skali działalności.
Zwiększenie ruchu na stronie
Google posiada przeszło 90% udziału w rynku wyszukiwarek internetowych. Pozycja strony w wynikach wyszukiwania ma niebagatelne znaczenie: przeciętna klikalność pierwszego wyniku to niemal 30%, a drugiego – zaledwie nieco ponad 15%. Zaledwie co dwusetny użytkownik trafia na drugą stronę wyników wyszukiwania. Wszystko to sprawia, że wysoka pozycja w SERP zwyczajnie się opłaca – a zwiększenie ruchu organicznego na stronie jest kluczem do rozwoju sklepu oraz szansą na wzrost liczby pożądanych konwersji.
Większa rozpoznawalność marki
Budowa marki pod pewnymi względami przypomina pozycjonowanie SEO: to także długofalowy i ciągły proces, który z reguły nie daje błyskawicznych rezultatów. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania sprawia, że o Twojej marce zrobi się po prostu głośniej: widząc link do sklepu w SERP odbiorcy zaczną rozmawiać o nim w gronie przyjaciół, co pozytywnie przełoży się na świadomość marki i jej rozpoznawalność.
Dotarcie do nowych odbiorców
W jaki sposób klienci trafiają na Twoją stronę? Najczęściej poprzez wyszukiwarkę Google! Wysoka pozycja w SERP przez wielu odbiorców jest traktowana jako swoisty znak jakości, świadectwo tego, że witryna została zweryfikowana, jest atrakcyjna i wartościowa. Dzięki temu osoby, które wcześniej nie słyszały o marce, chętniej odwiedzą serwis, zapoznają się z ofertą i, być może, dokonają zakupu.
Wzrost zaufania do sklepu
Zaufanie to cenny kapitał sklepu internetowego: odwiedzający witrynę chcą mieć pewność, że ich wrażliwe, osobiste dane będą bezpieczne, a oferowane towary – wysokiej jakości, pełnowartościowe i zgodne z zawartym na stronie opisem. Atrakcyjne treści, które pomagają wypozycjonować witrynę, to także sygnał dla konsumentów, że pracownicy sklepu posiadają fachową wiedzę, która pozwala na odpowiednie dobranie oferty czy polecenie produktu spełniającego oczekiwania danego klienta.
Zapamiętaj!
Jak wynika z danych zebranych przez Backlinko i Ahrefs, nawet osiemdziesiąt procent użytkowników pomija płatne wyniki wyszukiwania, dlatego tak istotna jest wysoka pozycja w SERP.
Jakie działania składają się na pozycjonowanie sklepu internetowego?
Jak już wspomnieliśmy, pozycjonowanie SEO to proces zakładający podjęcie szeregu działań on-site i off-site. Poszczególne czynności dotyczą samej zawartości strony, optymalizacji technicznej witryny oraz wzmocnienia struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych. Przyjrzyjmy się bliżej tym obszarom.
Optymalizacja witryny
Techniczna optymalizacja witryny zakłada podjęcie czynności mających na celu jej usprawnienie w sposób zgodny z wytycznymi Google dla webmasterów. Uczynienie serwisu bardziej przyjaznym zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących, pozwoli poprawić UX oraz podnieść pozycję w SERP. Szczególnie istotnym wskaźnikiem z punktu widzenia optymalizacji technicznej jest czas ładowania strony: im szybciej ładuje się witryna, tym niższy współczynnik odrzuceń oraz większa szansa na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Na co warto zwrócić uwagę, planując optymalizację techniczną sklepu internetowego? Przygotowaliśmy przysłowiową ściągę z najważniejszymi elementami, do których należą:
- responsywność na urządzeniach mobilnych,
- wspomniany już czas ładowania strony,
- zgodna z wytycznymi długość i zawartość opisów podstron oraz tytułów,
- aktualna mapa strony,
- właściwie ustawione przekierowania,
- uporządkowanie kodu źródłowego,
- poprawna struktura linków wewnętrznych,
- wdrożenie tagów kanonicznych,
- sprawdzenie, czy w Google Search Console nie pojawiają się błędy.
Zapamiętaj!
Urządzenia mobilne w pierwszym kwartale 2021 r. odpowiadały za niemal 60% ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Zadbanie o responsywność nie tylko jest jednym z czynników wpływających na pozycję w SERP, ale także sposobem na stworzenie unikalnego doświadczenia zakupowego, poprawę UX i zmniejszenie współczynnika odrzuceń.
Content marketing
Tworzenie atrakcyjnych dla odbiorców treści, które przyciągną ich uwagę, dostarczą poszukiwanych przez nich informacji i ułatwią im trafienie na stronę sklepu, jest bardzo istotne z punktu widzenia pozycji rankingowej witryny. Warto zadbać o nasycenie contentu odpowiednimi słowami kluczowymi i sformatowanie go w taki sposób, aby roboty indeksujące Google nie miały problemu z odczytaniem zawartości serwisu. Ważne jednak, aby stopień nasycenia frazami kluczowymi był naturalny: umieszczanie dużej liczby niepowiązanych ze sobą słów kluczowych może zostać potraktowane przez algorytm jako tzw. black hat SEO, czyli nieuczciwe praktyki pozycjonowania.
Treści publikowane na stronie powinny kompleksowo, w profesjonalny sposób poruszać podjęte tematy i dostarczać precyzyjnych odpowiedzi na konkretne, zadawane przez użytkowników wyszukiwarki, pytania. Warto także na bieżąco aktualizować już opublikowane treści, żeby zachować wysoką wartość merytoryczną tekstów. Rozbudowa strony o kolejne treści, np. wpisy blogowe, to także dobry pretekst do wzmocnienia struktury linkowania wewnętrznego, co w pośredni sposób może korzystnie wpłynąć na pozycję strony w SERP.
Zapamiętaj!
Za optymalne nasycenie treści słowami kluczowymi uważa się poziom ok. 8% całości opublikowanego contentu.
Link building
Linki zewnętrzne przychodzące, a więc umieszczone w innych serwisach odnośniki prowadzące do naszego sklepu, są traktowane przez algorytm wyszukiwarki jako rekomendacja, dlatego tak duże jest ich znaczenie dla pozycji rankingowej strony. Warto jednak pamiętać o tym, że linki te mają różną wagę: odnośnik pojawiający się w wartościowym, cieszącym się autorytetem serwisie może poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania, a linki przychodzące ze stron traktowanych przez algorytm jako spam mogą zaszkodzić pozycji rankingowej naszego sklepu (nie jest to jednak regułą).
Sposobem na pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych przychodzących jest współpraca z serwisami branżowymi, zakupienie artykułów sponsorowanych z odnośnikami do sklepu czy publikacja opinii klientów na innych stronach.
Zapamiętaj!
Algorytm wyszukiwarki dokładnie sprawdza odnośniki prowadzące na zewnątrz, biorąc pod uwagę nie tylko tzw. anchor text, ale także otaczający go kontekst.
Jak pozycjonować sklep internetowy? Kompleksowe porady opracowane przez ekspertów Wedo! [TOP 7]
Wiemy już, jakie korzyści może przynieść wysoka pozycja strony w SERP oraz jakie działania składają się na proces pozycjonowania SEO, czas więc na garść przydatnych porad, które ułatwią zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Wybraliśmy siedem najważniejszych elementów, dzięki którym praca nad contentem, optymalizacją techniczną i linkowaniem będzie znacznie łatwiejsza.
Wybierz odpowiednią platformę
Sklep internetowy to bardzo złożona witryna, która w zależności od stopnia rozbudowania oferty może się składać nawet z kilku tysięcy podstron, dlatego bardzo ważne, by technologia, o którą jest oparty dany serwis, umożliwiała zwiększenie skali oraz nie sprawiała problemów podczas bieżącej obsługi, np. dodawania nowych kart produktów. Postawienie na odpowiednią do profilu działalności platformę pozwoli uniknąć problemów w przyszłości i ułatwi optymalizację techniczną witryny.
Zadbaj o strukturę witryny
Przejrzysty układ sklepu pozwala na konsekwentną rozbudowę witryny i ułatwia pracę robotom indeksującym Google. Intuicyjne drzewko kategorii, podkategorii oraz stron produktowych korzystnie wpływa na UX, ułatwiając użytkownikom nawigację w witrynie i przeglądanie oferty.
Zapamiętaj!
Pomocne z punktu widzenia pozycji strony może się okazać zarządzanie ruchem crawlerów. Dzięki komendom w sekcji <head> strony, poleceniom w pliku robots.txt oraz mapie witryny jesteśmy w stanie wyłączyć z procesu indeksowania podstrony, których indeksacja może negatywnie wpłynąć na pozycję w SERP (formularze, koszyki zakupowe, wyniki wewnętrznego wyszukiwania, strony z tagami).
Postaw na bezpieczeństwo klientów
Społeczna świadomość na temat bezpieczeństwa w sieci i znaczenia ochrony danych osobowych sukcesywnie rośnie. Od kilku lat Google stara się promować witryny, które wdrożyły certyfikat SSL: przeglądarka Chrome wyświetla specjalne ostrzeżenie przed wejściem na stronę, która nie wykorzystuje szyfrowanego połączenia, co może zwiększyć współczynnik odrzuceń i doprowadzić do dalszego obniżenia pozycji rankingowej witryny. Wszystko to sprawia, że certyfikat zabezpieczeń jest obecnie koniecznością.
Dokonaj optymalizacji technicznej
Szybkość ładowania strony ma wpływ nie tylko na pozycję rankingową i współczynnik odrzuceń, ale przekłada się także na liczbę konwersji. Skrócenie i uporządkowanie kodu źródłowego, umieszczenie witryny na szybkim serwerze i zmniejszenie rozmiarów grafik to kroki, które pozwolą poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania i korzystnie wpłyną na UX.
Wybierz słowa kluczowe
Pozycjonowanie strony nie byłoby możliwe bez dobrania odpowiednich dla sklepu słów i fraz kluczowych. Warto w tym celu wykorzystać narzędzia ułatwiające znalezienie odpowiednich fraz i pozwalające na sprawdzenie dotyczących ich statystyk, np. związanych z sezonowością. Pomocne mogą się okazać darmowe narzędzia stworzone przez Google: Planer Słów Kluczowych, Google Trends i Google Search Console.
Stwórz unikalne, atrakcyjne treści
Wartościowy content jest ceniony nie tylko przez użytkowników, ale także przez roboty indeksujące. Odpowiedni poziom nasycenia słów kluczowych, czytelna, wykorzystująca nagłówki struktura treści oraz unikalne meta tagi to cechy, które ułatwią pozycjonowanie strony, poprawią UX i pozwolą przyciągnąć większą liczbę użytkowników.
Wzmocnij linkowanie
Poprawna struktura linków wewnętrznych oraz pozyskanie odnośników zewnętrznych przychodzących w wartościowych serwisach to sprawdzone sposoby na poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Czytelny układ odnośników wewnętrznych korzystnie wpływa także na UX, ułatwiając nawigację w sklepie, oraz umożliwia poprawne zaindeksowanie treści przez crawlery.
Jak pozycjonować sklep internetowy? – podsumowanie
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to sposób na wygenerowanie większego ruchu organicznego – powyższe stwierdzenie znajduje potwierdzenie w publikowanych przez Google statystykach. Większa liczba odwiedzających witrynę oraz dotarcie z ofertą sklepu do nowych użytkowników to sposób na poprawę współczynnika konwersji, oraz zwiększenie skali działalności biznesu w branży e-commerce.
Podstawą do poprawy pozycji rankingowej strony jest audyt SEO, który pozwala na wskazanie mankamentów serwisu i ewentualnych błędów negatywnie wpływających na UX. Działania łączące tworzenie wartościowych treści, optymalizację techniczną oraz wzmocnienie struktury linków i wewnętrznych powinny być prowadzone długofalowo i w sposób ciągły. Pozycjonowanie sklepu internetowego można zlecić specjalizującej się w tego typu zadaniach agencji, jeśli jednak chcemy zająć się tym na własną rękę, pomocne okażą się narzędzia służące do analizy ruchu na stronie czy planowania słów kluczowych.
Autor: Jarosław Zuchora
Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Jakie korzyści może przynieść wysoka pozycja w SERP?
- Jakie działania składają się na pozycjonowanie sklepu internetowego?
- Jak pozycjonować sklep internetowy?