Google Merchant Center – co to jest?


Google Merchant Center jest narzędziem służącym do zarządzania kampaniami e-commerce w Google Ads. Niniejszy artykuł wyjaśnia, czym dokładnie jest to narzędzie i jak działa.

co to jest google mechant center

Czym dokładnie jest GMC?

Polska nazwa narzędzia to Centrum Sprzedawcy Google. Dedykowane jest przede wszystkim właścicielom wszelkiego rodzaju sklepów internetowych. To dzięki niemu po wpisaniu słów kluczowych (np. łóżka dwuosobowe) możemy zobaczyć listę pasujących do hasła produktów. Od razu ze zdjęciem, ceną i odnośnikiem do sklepu. Narzędzie jest wygodne zarówno dla właściciela sklepu, jak i dla jego klienta. Przedsiębiorca może łatwo eksponować swoje produkty, zaś klient będzie cieszył się wygodniejszym procesem zakupu.

Aby móc korzystać z Google Merchant Center, obowiązkowe jest posiadanie konta Google oraz połączenie konta Google Ads z kontem Google Merchant Center.

Na chwilę obecną usługa Zakupy Google, w ramach której działa GMC dostępna jest w następujących krajach:

  • Polsce
  • Australii
  • Austrii
  • Włoszech
  • Niemczech
  • Meksyku
  • Brazylii
  • Czechach
  • Francji
  • Hiszpanii
  • Holandii
  • USA
  • Szwecji
  • Rosji
  • Szwajcarii
  • Japonii
  • Kanadzie
  • Danii

Od czego zacząć?google merchant center co to jest?

Pierwszym krokiem z Google Merchant Center będzie uzupełnienie podstawowych danych firmy. Są to między innymi adres strony internetowej czy kraj pochodzenia. Jak wspomnieliśmy wcześniej, usługa nie jest dostępna w każdym kraju. Na tym etapie odbywa się także weryfikacja witryny i zgłoszenie praw do niej. Usługa zapyta nas także o naszą strefę czasową.

Następnym krokiem jest podanie informacji, czy klienci mogą dokonywać płatności na stronie internetowej lub stacjonarnie. Oczywiście można wybrać obie opcje. W tym miejscu możemy dodać informacje o innych narzędziach, których używamy, np. PayPal czy Shopify.

Potem zostaniemy spytani o zgodę na otrzymywanie e-maili. Do wyboru są dwie możliwości – wskazówki oraz zaproszenia do testowania nowych funkcji. Warto zaznaczyć obie, jednak nie jest to obowiązkowe.

Na końcu pierwszego etapu następuje akceptacja regulaminu i nasze konto zostaje założone.

Co dalej?

Teraz należy połączyć konto Google Ads z utworzonym kontem GMC. Wybieramy opcję „połączone konta” dostępną po kliknięciu koła zębatego w prawym górnym rogu. Wystarczy kliknąć „połącz konta” i podać ID naszego konta Google Ads. Potem należy wejść w Google Ads i w sekcji „Ustawienia i płatności” wybrać „połączone konta”. Następnie odnajdujemy GMC, klikamy „Szczegóły”. „Wyświetl prośbę”, „Zatwierdź”. Konto GoogleAds zostało w tym momencie połączone z kontem GMC.

Konfiguracja dostawy

W koncie należy podać prawdziwe koszty dostawy. Aby to zrobić, klikamy koło zębate w panelu GMC, następnie „Dostawy i zwroty”. W zakładce „Usługi dostawy” klikamy plus i podajemy wszelkie żądane informacje.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Plik produktowy

    Jest to plik, dzięki któremu GMC będzie w stanie wyświetlić odbiorcy zdjęcie, nazwę i cenę produktu. Konfiguruje się go za pomocą narzędzi dostępnych w GMC. Możemy stworzyć jeden plik dla całego asortymentu, co ułatwi nam kontrolę nad informacjami o dostępności produktu czy zmianie cen. Warto przy tym pamiętać, że plik jest weryfikowany, zatem po jego przesłaniu należy odczekać 3 dni robocze. Pliki zawierające produkty takie jak broń czy alkohol nie będą akceptowane na podstawie zasad Google. Niestety, czasem nasze produkty mogą zostać pomylone z zakazanymi. W takiej sytuacji wystarczy wysłanie kolejnego pliku. Za drugim razem nie powinno dojść do pomyłki. 

    Ile to kosztuje? Czy się opłaca?

    Samo posiadanie konta w usłudze Google Merchant Center jest całkowicie darmowe. Wydatki pojawiają się, gdy chcemy dotrzeć do odbiorcy. Budżet i stawki ustala się indywidualnie, w zależności od celów i możliwości.

    Istotnym aspektem finansowym tego narzędzia jest oszczędność. Klient na starcie widzi cenę. Jeśli jest zbyt wysoka, omija reklamę. Przedsiębiorca unika zatem kosztów kliknięć, które się nie zwracają. Dla sklepów internetowych jest to korzystniejsze, niż klasyczna reklama.

    Dzięki jakościowej kampanii Google Merchant Center jesteśmy w stanie wyróżnić się na tle konkurencji, co przełoży się na wyniki Twojego przedsiębiorstwa! 

     

    5/5 - (65)