Co to jest Google Tag Manager i jak z niego korzystać?


Zastanawiasz się, jak analizować zachowania klientów, monitorować wydajność strony, stworzyć efektywne lejki sprzedażowe lub kontrolować przychody z różnych źródeł? Aby osiągnąć sukces, potrzebujesz do tego odpowiednich narzędzi.  Jednym z nich jest właśnie bezpłatny Google Tag Manager, który pozwala sprawnie zarządzać skryptami poprzez instalację specjalnych kodów śledzących na stronie lub aplikacji!

Profesjonalne narzędzie dla markerów

Google Tag manager

GTM pozwala śledzić działania użytkowników, jednocześnie usprawnia zbieranie danych analitycznych na stronie internetowej.

To niezwykle przydatne narzędzie, zwłaszcza wtedy, gdy zintegrujemy go z Google Analytics. W ten sposób marketerzy mogą eksperymentować i ulepszać strategie zgodnie z najnowszymi trendami, nie czekając przy tym na pomoc z zewnątrz. Ogólnie rzecz biorąc, Google Tag Manager kontroluje, jakie dane trafiają do GA, aby zostały odpowiednio zinterpretowane. Analizując zebrane informacje, można łatwo prześledzić działania użytkowników, a następnie wprowadzić niezbędne zmiany na stronie.

Dlaczego warto korzystać z Google Tag Managera?

GTM przyda Ci się zwłaszcza wtedy, gdy chcesz zarządzać wieloma tagami. W tym przypadku wszystkie kody znajdują się w jednym miejscu, co eliminuje potencjalne błędy i powtórzenia, a w konsekwencji poprawia wydajność witryny.

 

Wspomniane narzędzie pozwala również testować tagi, dzięki czemu możesz w każdej chwili sprawdzić, czy działają po załadowaniu strony lub kliknięciu konkretnego przycisku. Jeśli jednak chcesz je zmodyfikować, nie musisz zmieniać kodu źródłowego strony. Wystarczy, że edytujesz tagi w interfejsie użytkownika Google Tag Manager i zatwierdzisz zmiany jednym kliknięciem.

 

Narzędzie jest skonfigurowane tak, aby tagi wczytywały się asynchronicznie, co oznacza, że każdy tag jest wdrażany od razu po załadowaniu, zamiast czekać na uruchomienie pozostałych. Takie rozwiązanie eliminuje ryzyko, że jeden wolno ładujący się kod uniemożliwi wdrożenie innych kodów śledzących.

Nie wymaga znajomości kodowania

Jeśli chcesz dodać, usunąć lub edytować kod Google Analytics, Google Ads, Facebook Pixel, czy tag remarketingowy, nie musisz być programistą. Z drugiej strony, przynajmniej minimalna wiedza o programowaniu przydaje się w bardziej skomplikowanych przypadkach.

 

Aby dodawać i zarządzać pikselami śledzącymi lub fragmentami kodu, nie trzeba ich modyfikować. Proponowane narzędzie ułatwia więc pracę analitykom internetowym i marketerom, którzy nie muszą czekać, aż deweloper zaimplementuje tagi.  W ten sposób zaoszczędzą sporo czasu, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów. Google Tag Manager pozwala skonfigurować i wdrożyć tagi w ciągu kilku minut, co kiedyś zajmowało kilka dni, a nawet tygodni, w zależności od nawału obowiązków działu IT.

Wstępnie zdefiniowane szablony dla popularnych tagów

GTM nie tylko ułatwia dodawanie i aktualizację kodów Google Analytics, lecz także oferuje wbudowane szablony tagów. Wystarczy uzupełnić je identyfikatorami naszych kont, a następnie wprowadzić niezbędne parametry. Aby zainstalować tag GA, nie musisz przeklejać różnych wersji skryptu. Możesz wybrać odpowiedni szablon i wpisać prawidłowy identyfikator śledzenia i rodzaj tagu. Jeśli chcesz bezpośrednio wkleić kod, użyj tagu “Niestandardowy kod HTML”. Możesz również zaimportować z galerii rozwiązania innych użytkowników, aby ułatwić sobie zadanie.

Potrzebujesz szybkiej wyceny kampanii Google Ads? Zadzwoń 661 483 983.

GTM: podstawowe pojęcia

Tag to fragment kodu, który wysyła dane z witryny do narzędzia analitycznego lub śledzącego, a następnie umożliwia ich interpretację. Z kolei kontener przechowuje tagi, czyli kody marketingowe. Dzięki niemu możemy połączyć witrynę internetową z panelem GTM. Warto również wspomnieć o regułach, składających się z typu i filtrów. W pierwszym przypadku określamy, jakie zdarzenie ma uruchomić tag w witrynie. Zazwyczaj chodzi tutaj o wyświetlenie strony, minutnik, kliknięcie, czy działanie użytkownika (np. wypełnienie ankiety). Przy pomocy filtrów możemy natomiast ustawić zależność od zmiennych konkretnego zdarzenia.

 

Zmienne przechwytują informacje na stronie i pozwalają wykorzystać je w innym celu, np. uruchomienia danego tagu, czy przechwytywania wartości dynamicznych. Choć wspomniane pojęcia wydają się zawiłe, warto je przyswoić. Dzięki temu w pełni wykorzystamy możliwości, jakie daje nam Google Tag Manager.

Jak założyć konto Google Tag Manager?

Kontener to zawartość konta GTM, na którym zamierzamy pracować. Jeśli chcesz go umieścić na stronie internetowej lub aplikacji mobilnej, musisz najpierw założyć konto. W tym celu wejdź na stronę tagmanager.google.com i zaloguj się na swoje konto Google lub Gmail. Następnie kliknij Utwórz konto i wprowadź następujące dane:

  • Nazwa konta,
  • Kraj,
  • Nazwa kontenera,
  • Platforma docelowa.

 

Po założeniu konta i kontenera GTM dostaniesz 2 fragmenty kodu. Pierwszy z nich powinieneś wkleić zaraz po znaczniku <head> na początku strony, natomiast drugi zamieść po tagu otwierającym <body>. Włącz tryb podglądu, aby upewnić się, że tag działa tak, jak powinien. Zajrzyj do raportu GA w czasie rzeczywistym, żeby sprawdzić, czy wizyty są rejestrowane. Na koniec opublikuj kontener.

Autor: Dominik Bigosiński
Autor tekstów specjalizujący się w wymagających tematach dotyczących SEO, digital marketingu oraz e-commerce. Stawia na jakość, merytorykę i wysokie topical Authority, a w swojej pracy skutecznie realizuje zasady pracy głębokiej opisane w książce „Deep Work” Cala Newporta.

4.7/5 - (38)