TikTok – czym jest? Kto go używa i jak się tam reklamować?
Świat pędzi do przodu a frontem zmian niezmiennie pozostaje internet. TikTok – ta platforma przejęła w ostatnich latach ogromną część rynku social media. Podczas pandemii koronawirusa jej popularność eksplodowała, notując 3-krotny wzrost liczby użytkowników w kilka miesięcy! W tym wpisie opowiem o tym, czym jest TikTok, jakie grupy wiekowe z niego korzystają oraz o reklamowaniu się w tym medium.
Co to jest TikTok?
Tiktok to platforma internetowa, na której użytkownicy mogą publikować oraz oglądać krótkie filmy, które trwają od 3 sekund do 10 minut. Z początku filmy mogły trwać maksymalnie minutę, ale limit zaczęto zwiększać w lipcu 2021. Serwis powstał w 2017 po wykupieniu przez ByteDance, chińską firmę technologiczną, szanghajskiego start-upu Musical.ly, który wcześniej umożliwiał publikację krótkich filmów z tańcami lub skeczami.
Dla kogo jest TikTok?
Główną grupą, do której kierowany był od samego początku TikTok to nastolatki oraz młodzi dorośli. Z czasem jednak treści tam publikowane zaczęły docierać do szerszego grona odbiorców, również tych starszych. Według badań, co 7 dorosły w Stanach Zjednoczonych regularnie przegląda wiadomości na TikToku właśnie. Poniżej umieszczam wykres pokazujący rozkład wieku wśród użytkowników TikToka, na którym jasno widać, że nie jest to aplikacja tylko dla najmłodszych.
Jakie są grupy wiekowe na TikToku? [WYKRES]
Ilu użytkowników ma TikTok?
Według oficjalnych statystyk, w 2023 z TikToka korzystało miesięcznie średnio 1,7 miliarda osób, jednak aktywnych użytkowników, było tam około 1 miliarda. Te liczby czynią z TikToka 4 najczęściej używaną platformą społecznościową na świecie zaraz po Facebooku, Youtubie i Instagramie. W Polsce na końcu 2023 z TikToka korzystało miesięcznie 10,6 miliona osób.
Co publikować na TikToku jako firma?
- Treści edukacyjne – możesz rozpowszechniać wiedzę, na tematy, które są bliskie Twojej działalności np. rozliczenie PITu w przypadku biura rachunkowości, pomysły na śniadanie w przypadku dietetyka. Wartościowa wiedza przekazana w angażujący sposób ma spore szanse przynieść Ci dużo rozpoznawalności i zwrócić uwagę potencjalnych klientów
- Case studies – pokaż, na przykładach, w jaki sposób oferowana przez ciebie usługa lub produkt pomagają innym. Nie ma lepszej reklamy dla trenera personalnego niż pokazanie transformacji sylwetki swoich podopiecznych.
- Odpowiadaj na pytania – zrób listę pytań, które Twoi klienci – aktualni i potencjalni – najczęściej zadają i odpowiedz na nie w TikTokowej formie. Pozwoli Ci to zademonstrować swoje doświadczenie i przyciągnąć klientów.
- Kolaboracje z influencerami – niekoniecznie tymi dużymi! Istnieją twórcy skupiający wokół siebie małe, zżyte społeczności, które łączy wspólne zainteresowanie. Jeżeli Twój produkt jest dla nich odpowiedni, jak np. włóczki bawełniane dla miłośników projektów DIY, to możesz śmiało spróbować zaprosić influencera/ów z takiego kręgu do współpracy.
Ta krótka lista nie wyczerpuje oczywiście wszystkich możliwości. Przy dostępności formatu audio + video ilość wartościowych, zabawnych, czy w inny sposób angażujących treści, które można stworzyć jest praktycznie niewyczerpana.
Trendy na TikToku
Tak samo jak muzyka w radiu zmienia się co jakiś czas, aby nadążyć za zmieniającymi się gustami, tak samo TikTok ma swoje trendy, które zyskują i tracą na popularności. Różnica między TikTokiem a innymi mediami jest taka, że tutaj trendy trwają bardzo krótko, niektóre tylko przez jeden dzień, dlatego trzeba się spieszyć z ich wykorzystaniem, bo inaczej okazja może przejść obok nas i nigdy nie powrócić. Trendy są świetnym źródłem inspiracji, jeżeli nie mamy pomysłu w jaki sposób przekazać szerszej publiczności informacje, na których nam zależy. Trend pozwoli opakować nasz przekaz w atrakcyjne pudełko i da szansę na osiągniecie przez nasze treści statusu wiralowego. Poniżej przedstawiam kilka trendów, które z powodzeniem utrzymują się na platformie od dłuższego czasu:
- Choreografia – taniec lub po prostu zestaw skoordynowanych ruchów do popularnej piosenki
- Fit check – pokazanie swoich ubrań wraz z metkami, jeżeli te są od markowych producentów
- A day in the life – skrót dnia
- Tiktokmademebuyit – recenzja/wrażenia z zakupu produktu reklamowanego na TikToku
Nie wszystkie trendy są jednak tak trwałe jak te wymienione powyżej. Jeżeli chcesz być na bieżąco, sprawdź regularnie aktualizowaną bazę trendów na TikToku.
Reklamy na TikToku
Jeżeli nie chcesz poświęcać czasu na tworzenie treści, które organicznie przyciągną wzrok internautów, ale mimo wszystko chcesz, żeby Twoja firma i jej produkty były widoczne na TikToku, to możesz to osiągnąć za pomocą TikTok Ads. TikTok jest pełen reklam, a mimo to, coraz to więcej marketingowców inwestuje w niego więcej i więcej. Według jednej z prognoz, do końca 2024 na reklamy na TikToku wydane zostanie ponad 23,5 miliarda dolarów!
Typy reklam na TikToku
Istnieje sześć głównych typów reklam na TikToku:
1. Reklamy In-Feed:
- Pojawiają się na „Dla Ciebie” użytkowników podczas przewijania.
- Wyglądają jak naturalne posty TikTok, ale mają oznaczenie „Promowane”.
- Mogą zawierać link do strony produktu lub aplikacji.
2. Reklamy Spark:
- Pozwala markom na współpracę z twórcami TikToka.
- Twórcy dodają swoje kreatywne treści do istniejącego filmu reklamowego.
- Pozwala na większe zaangażowanie i zasięg.
3. Reklamy TopView:
- Pojawiają się jako pierwsze na „Dla Ciebie” użytkowników po otwarciu aplikacji.
- Są to reklamy wideo pełnoekranowe z dźwiękiem.
- Idealne do budowania rozpoznawalności marki i promocji nowych produktów.
4. Reklamy Brand Takeover:
- Przejmują całą górną część ekranu użytkownika przez 3-5 sekund.
- Mogą zawierać obraz, wideo lub GIF.
- Idealne do zwiększania świadomości marki i generowania ruchu.
5. Reklamy Branded Hashtag Challenge:
- Zachęcają użytkowników do tworzenia własnych treści z wykorzystaniem unikalnego hashtagu marki.
- Pomagają w budowaniu społeczności i zwiększaniu zaangażowania.
6. Branded Effects:
- Dodają do filmów użytkowników spersonalizowane filtry, maski i obiekty 3D.
- Pomagają w tworzeniu zabawnych i kreatywnych treści.
- Idealne do zwiększania rozpoznawalności marki i angażowania użytkowników.
Ile kosztuje reklama na tiktoku? – modele rozliczeń
Istnieje kilka sposobów na rozliczanie się za reklamę z TikTokiem, dlatego koszt reklamy może być bardzo różny w zależności od tego, który wybierzemy. Model aukcyjny:
- CPC: Płacisz za kliknięcie w reklamę.
- oCPC: System wyświetla reklamy użytkownikom, którzy chętniej podejmą działanie, starając się utrzymać koszt kliknięcia jak najbliżej Twojej stawki.
- CPM: Płacisz za 1000 wyświetleń reklamy.
- oCPM: Płacisz za 1000 wyświetleń reklamy wyświetlanych użytkownikom, którzy chętniej dokonają konwersji lub zainstalują aplikację.
- CPV: Płacisz za 1000 wyświetleń 6-sekundowych lub 2-sekundowych filmów.
Model rezerwacyjny:
- Hashtag Challenge: Płacisz ustaloną kwotę za stworzenie i promowanie wyzwania z hashtagiem.
- TopView: Płacisz ustaloną kwotę za wyświetlanie pełnoekranowego wideo po uruchomieniu aplikacji.
- Brand Takeover: Płacisz ustaloną kwotę za wyświetlanie statycznej lub dynamicznej reklamy po uruchomieniu aplikacji.
- OneDay Max: Płacisz ustaloną kwotę za wyświetlanie natywnego wideo z autoodtwarzaniem i dźwiękiem.
- Brand Premium: Płacisz ustaloną kwotę za wyświetlanie wideo z CTA w sekcji „Dla Ciebie”.
- Brand Effect: Płacisz ustaloną kwotę za stworzenie i udostępnienie filtrów, naklejek i efektów specjalnych.
Zalety reklamy na TikToku
- Ogromna grupa docelowa, do której inaczej trudno dotrzeć (młodzi odbiorcy)
- Możliwość targetowania reklam
- Stosunkowo niskie koszty w porównaniu z innymi platformami społecznościowymi
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Hello! This is the Gutenberg block you can edit directly from the WPBakery Page Builder.
TikTok jest platformą, na której ludzie udostępniają i oglądają krótkie filmy o przeróżnej tematyce.
Żeby wejść na TikToka należy pobrać jego oficjalną aplikację z Play Store lub Apple Store, albo otworzyć go w wersji przeglądarkowej https://www.tiktok.com/pl-PL/
TikTok został w pełni zakazany w Afganistanie, Indiach, Iranie, Kirgistanie, Nepalu i Somalii. Rządy niektórych innych państw, w tym wielu europejskich zakazały korzystania z TikToka na rządowych telefonach. Do tych krajów zaliczają się m.in.: Austria, Belgia, Kanada, Dania, Francja, Łotwa, Nowa Zelandia, Norwegia, Tajwan, UK i Stany Zjednoczone.
Pomimo starań firmy za nim stojącej oraz nacisków organów regulacyjnych Stanów Zjednoczonych oraz UE, na TikToku dalej mogą pokazywać się treści nieodpowiednie dla najmłodszych użytkowników.
Creator Fund – przy spełnieniu odpowiednich warunków TikTok płaci między 8 a 15 groszy za 1000 wyświetleń Afiliacja – promowanie produktów innych firm i otrzymywanie części zarobku z ich sprzedaży Współprace influencerskie – jeżeli masz społeczność skupioną wokół konkretnego tematu, to firmy oferujące produkty z nim związane mogą chcieć nawiązać z Tobą płatną współpracę
-Publikować treści dla dorosłych -Poruszać tematów samobójstwa i samookaleczania -Publikować szokujących treści (wypadki, obecność krwi itd.) -Publikować treści związane z oszustwami (np. piramidy finansowe) -Nękać i szantażować innych -Naruszać prawa autorskie -Wzywać do przemocy
Według oficjalnych danych w Polsce z TikToka korzysta ponad 10 milionów 600 tysięcy osób.
Platforma określa minimalny dopuszczalny wiek swoich użytkowników jako 13 lat.