Czym jest nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) i jakie ma znaczenie w SEO? Kompleksowy poradnik
Technologię breadcrumbs wykorzystują zarówno sklepy e-commerce, usługowe strony internetowe oraz serwisy blogowe. Jest bardzo przydatna, ponieważ wpływa na pozycjonowanie, poprawia wartość witryny z punktu widzenia użytkowników, a dodatkowo zwiększa konwersję zakupową, zmniejszając jednocześnie współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate). W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, czym jest nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) i jakie ma znaczenie w SEO. Przedstawimy również zalety breadcrumbs, praktyczne przykłady oraz najczęstsze błędy przy implementacji nawigacji okruszkowej. Miłej lektury!
Breadcrumbs – co to jest?
Breadcrumbs (tzw. okruszki chleba) to pojęcie odnoszące się do układu nawigacyjnego decydujące o użyteczności witryn lub aplikacji internetowych. Breadcrumbs website ułatwiają internautom orientację – dzięki nim mogą szybciej zweryfikować, w jakim miejscu strony aktualnie przebywają. Okruszki, o których wspomnieliśmy, oznaczają również przebytą drogę przeglądania konkretnych witryn.
Na czym polega breadcrumbs?
Breadcrumbs SEO pomagają wrócić do wcześniej przeglądanych lokalizacji danego serwisu (np. konkretnej kategorii lub podkategorii). Wskazują położenie w całej jego hierarchii według ważności podstron.
Przykład breadcrumbs SEO:
Strona główna -> Kategoria -> Podkategoria -> Produkt Powyższy przykład prezentuje nawigację lokalizacyjną breadcrumbs SEO i ma za zadanie uporządkować informacje w witrynie. Tak wyglądające okruszki stosują także właściciele portali internetowych – dzięki temu internauci mogą sprawnie powrócić do strony przeglądanej wcześniej.
Nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) – rodzaje
Wśród breadcrumbs SEO wyróżniamy 3 sposoby nawigacji – nawigacja okruszkowa bazująca na lokalizacji, atrybutach oraz ścieżce. W zależności do konkretnego typu, breadcrumbs SEO są przeznaczone do użytku na usługowych stronach www, portalach oraz sklepach internetowych. Poniżej przedstawiamy 3 rodzaje breadcrumbs SEO!
Breadcrumbs SEO bazujące na lokalizacji
Lokalizacyjne breadcrumbs SEO wskazują, ile dokładnie dzieli użytkownika od powrotu na stronę główną. Jest to jeden z najczęściej stosowanych rodzajów nawigacji (szczególnie na usługowych witrynach). Dzięki temu serwisy są uporządkowane, a internauci mogą w łatwy sposób cofnąć się do konkretnej kategorii.
Breadcrumbs SEO bazujące na atrybutach
Breadcrumbs SEO bazujące na atrybutach to okruszki stanowiące etapy, które odpowiadają za doprowadzenie internauty do podstrony docelowej. Odbywa się to najczęściej za pomocą filtrów, czyli wybranych cech opisujących dany produkt (np. cena, kolor, rozmiar). Rozwiązanie to wykorzystywane jest głównie w sklepach internetowych.
Breadcrumbs SEO bazujące na ścieżce
Breadcrumbs SEO bazujące na ścieżce zapamiętuje podstrony odwiedzane przez użytkownika i w razie potrzeby pozwala cofnąć się do każdej z nich (aż do strony głównej). Ten rodzaj nawigacji koduje drogę przebytą podczas korzystania z linkowania wewnętrznego. Opcja ta jest stosowana głównie w kontekście rozbudowanych serwisów. Dzięki niej nie musimy wracać do osobnej historii.
Jakie są zalety breadcrumbs z punktu widzenia robotów Google’a i użytkowników?
Breadcrumbs wspomagają linkowanie wewnętrzne, sprawiają, że poprawia się pozycjonowanie stron pod kątem SEO, a dodatkowo wpływają pozytywnie na nawigację danej witryny. Zmniejszają również czas oczekiwania na indeksację strony, dodatkowo utrwalając nazwę danego brandu. Dla przykładu: Nazwa strony -> Kategoria -> Podkategoria. Poniżej przedstawiamy konkretne zalety breadcrumbs z punktu widzenia użytkowników oraz SEO!
Zalety breadcrumbs z punktu widzenia użytkowników
- możliwość szybszego poruszania się po danej stronie www,
- łatwiejsze rozpoznanie poszczególnych struktur serwisu,
- mniejszy współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate),
- lepsze doświadczenia użytkownika,
- utrwalenie konkretnych produktów oraz usług.
Zalety breadcrumbs z punktu widzenia SEO
- poprawa indeksowania strony,
- wsparcie dla linkowania wewnętrznego,
- uznawane przez Google jako narzędzie optymalizujące dany serwis.
Czy breadcrumbs ma jakieś wady? Nie, pod warunkiem, że okruszki są wyłącznie uzupełnieniem nawigacji witryny, a nie jej głównym elementem. Nie wszystkie strony wymagają wdrożenia breadcrumbs SEO, jednak te, które są mocno rozbudowane i nie zapewniają internautom konkretnej drogi do treści – powinny zostać wzbogacone o ten element optymalizacyjny.
Breadcrumbs a SEO i UX – jak to wygląda w praktyce?
Breadcrumbs oddziałuje pozytywnie nie tylko na aspekt poruszania się po stronie, ale również ogólne wrażenia, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z wybranego serwisu. Dużym plusem tej technologii jest wpływ na pozycjonowanie stron www, a co za tym idzie – zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania Google.
Zapamiętaj!
Okruszki breadcrumbs nie są same w sobie elementem rankingowym, ale biorąc pod uwagę fakt, iż wchodzą w obszerną dziedzinę SXO, przyczyniają się do wzrostu pozycji stron w SERP-ach (z ang. Search Engine Page Results).
Kiedy nie warto wprowadzać breadcrumbs (nawigacji okruszkowej)? – 3 podstawowe błędy!
Nawigacja okruszkowa wyróżnia się licznymi zaletami pozytywnie wpływającymi zarówno na poruszanie się po stronie, ogólne wrażenia użytkowników, jak i pozycjonowanie strony www. Są jednak przypadki, kiedy nie warto wprowadzać breadcrumbs SEO. Przedstawimy je razem z najczęstszymi błędami spotykanymi podczas implementacji nawigacji okruszkowej. Pomoże to w pełni dostosować stronę pod aktualne standardy SXO.
BŁĄD #1 – Stosowanie breadcrumbs w niewielkich serwisach
Niewielkie serwisy o stosunkowo skromnej strukturze, posiadające kilkadziesiąt podstron, których nie trzeba dzielić na dziesiątki kategorii i podkategorii wymagają wyłącznie menu głównego. Breadcrumbsy w tym przypadku są po prostu niewskazane, ponieważ mogą „zaburzyć” hierarchię na stronie.
BŁĄD #2 – Zastępowanie menu głównego nawigacją okruszkową
Powszechny błąd praktykowany głównie przez niedoświadczonych web developerów przy tworzeniu stron www. Pamiętajmy, że technologia breadcrumbs pełni jedynie rolę pomocniczą. Menu jest jednym z najważniejszych elementów nawigacyjnych witryny, których nie należy usuwać. Wpływa pozytywnie zarówno na SEO, jak i UX serwisu.
BŁĄD #3 – Zbyt duży rozmiar breadcrumbs
Zbyt duży rozmiar breadcrumbs może powodować, że menu zostanie „odstawione” na drugi plan, a co za tym idzie – okruszki będą odgrywały podstawową rolę. Jest to sprzeczne z założeniami tej technologii, ponieważ breadcrumbsy powinny ustępować menu w tej kwestii.
Dlaczego nawigacja okruszkowa jest niezbędna w sklepie internetowym?
Nawigacja okruszkowa, czyli breadcrumbs pozwala uzyskać wiele pozytywów – zarówno z punktu widzenia klienta, jak i sklepu internetowego. O kluczowym znaczeniu breadcrumbs SEO dla użytkowników wspomnieliśmy już wcześniej. Pozwoli im to łatwiej poruszać się po serwisie, polepszy aspekt UX, a dodatkowo utrwali w ich pamięci poszczególne produkty czy nawet konkretny brand.
Atrakcyjne korzyści zauważą również administratorzy oraz właściciele e-commerce. Otóż technologia breadcrumbs skutkuje lepszą konwersją, ponieważ ułatwiamy klientowi ścieżkę zakupową. Kompleksowo informujemy go, w jakim miejscu się znajduje, a dodatkowo pozwalamy mu sprawnie i bezproblemowo zmienić aktualną lokalizację. Dzięki temu wzrasta szansa na to, że zrobi zakupy właśnie u nas, a współczynnik odrzuceń zmaleje.
Podsumowanie
Nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) to element wspomagający sklepy e-commerce, usługowe strony internetowe oraz serwisy blogowe. Ułatwia internautom orientację, oznaczając przebytą drogę przeglądania konkretnych witryn. Wpływa pozytywnie na wrażenia użytkowników, a dodatkowo przyspiesza indeksację i poprawia wartość strony z punktu widzenia robotów Google’a. Beadcrumbs SEO wykorzystują głównie właściciele e-sklepów, ponieważ „okruszki” powodują wzrost konwersji, zmniejszając jednocześnie współczynnik odrzuceń.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jak wdrożyć nawigację okruszkową?
Implementacja nawigacji okruszkowej to dosyć łatwe zadanie. W celu jej wdrożenia należy zapoznać się z wytycznymi od developerów Google’a oraz administratorów strony schema.org. Najważniejsze źródła przedstawiamy poniżej: https://schema.org/BreadcrumbList https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=pl Warto również wspomnieć, iż popularne platformy (np. CMS WordPress) udostępniają podstawowe lub bardziej zaawansowane wtyczki ułatwiające implementację nawigacji okruszkowej wraz z jej kompleksową indeksacją SEO.
Skąd pochodzi nazwa breadcrumbs?
Nazwa breadcrumbs pochodzi z baśni o Jasiu i Małgosi. Dzieci wybierając się na daleką wędrówkę, rozrzucały okruszki chleba, żeby wiedzieć skąd przyszły. Podobne sytuacje mają miejsce w świecie online, jednak tzw. okruszki zobaczymy, zanim obierzemy daną ścieżkę (i nie ma możliwości, żeby zostały zjedzone przez ptaki). Dzięki nim wiemy, jak daleko wybierzemy się w głąb wirtualnego lasu, czyli konkretnej strony internetowej.
Jakie są rodzaje breadcrumbs?
Istnieją 3 rodzaje nawigacji okruszkowej – breadcrumbs bazujące na lokalizacji, atrybutach oraz ścieżce. W zależności od konkretnego typu wykorzystują je właściciele e-commerce (atrybuty), serwisów informacyjnych (ścieżka) oraz usługowych stron internetowych (lokalizacja).
Dlaczego warto wykorzystać breadcrumbs w sklepie internetowym?
Wdrożenie breadcrumbs do sklepu internetowego pozwoli zwiększyć konwersję i zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Wpływa również pozytywnie na pozycjonowanie seo oraz wrażenia użytkowników doświadczane podczas korzystania z konkretnego serwisu.