Czym jest content marketing i dlaczego warto w niego zainwestować?
Marketerzy promują strony na różne sposoby – inwestując w pozycjonowanie, Google Ads, kampanie w mediach społecznościowych, rozsyłając newslettery, a także poprzez współpracę z influencerami. Pozwala to wypromować firmę, zbudować świadomość marki oraz pozyskać dodatkowych klientów, którzy zasilą budżet danego przedsiębiorstwa. Istnieje jeszcze jedna, znakomita metoda umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w sieci, a mianowicie – content marketing. Właśnie o tym zagadnieniu porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Wyjaśnimy, czym jest content marketing i dlaczego warto w niego zainwestować. Miłej lektury!
Spis treści:
- Czym jest content marketing?
- Content marketing – jak można na tym skorzystać?
- Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z wdrożenia działań content marketingowych? – 5 kluczowych zalet
- Content marketing – jakie pomysły warto rozważyć w swojej strategii content marketingowej?
- Dlaczego warto zainwestować w content marketing?
- Czym jest content marketing i dlaczego warto w niego zainwestować? – podsumowanie
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Czym jest content marketing?
Content marketing to zaawansowane działania bazujące na tworzeniu wysokiej jakości treści, przyciągających uwagę internautów, mające za zadanie zmaksymalizować poziom konwersji sprzedażowej oraz mikro konwersji (np. pobranie pdf-a, uzupełnienie danych kontaktowych za pomocą formularza lub zapisanie się do newslettera) w firmach działających ogólnopolsko, jak i lokalnie.
Zapamiętaj!
Marketing treści pozwala dotrzeć do wybranej grupy docelowej, spełniając jednocześnie ich precyzyjne potrzeby – rozwiązując określony problem, czy też dostarczając konkretną odpowiedź na dane pytanie.
Content marketing – jak można na tym skorzystać?
Opracowywanie merytorycznego i przydatnego contentu wzmocni wizerunek Twojej marki, sprawiając, że potencjalni klienci będą Cię traktowali jako branżowego eksperta. Wzbudzi to dodatkowo zaufanie wśród konsumentów. Prawidłowo przygotowane artykuły blogowe, posty w social mediach czy też krótkie filmiki pomagają zaangażować internautów, zwiększając również ruch na stronie, co przekłada się często na zwiększenie sprzedaży.
Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z wdrożenia działań content marketingowych? – 5 kluczowych zalet
Kluczowe zalety wynikające z wdrożenia działań content marketingowych to m.in.:
Budowanie wiarygodności i zaufania do marki
Publikowanie interesujących i przede wszystkim angażujących treści marketingowych pomoże zwiększyć wiarygodność Twojej firmy. Dzięki contentowi, którym dzielisz się ze swoimi klientami, możesz doradzać, udzielać wskazówek lub rozwiązywać problemy. Synergia tych działań sprawi, że użytkownicy będą widzieli w Tobie eksperta, któremu można zaufać.
Zwiększy to także prawdopodobieństwo uzyskania dodatkowego ruchu – internauci mogą wówczas odwiedzić ponownie Twoją stronę, profile w social mediach, aby zapoznać się z innymi treściami (pod warunkiem że poprzednie ich zainteresowały).
Kreując wiarygodność i zaufanie do marki, maksymalizujesz szanse na zakup Twojego produktu lub skorzystanie z proponowanej usługi.
Nawiązanie bliższych relacji z klientami
Ze względu na coraz większą konkurencję w sieci, pozyskiwanie klientów staje się bardziej wymagające. Jednym z niedocenionych sposobów na przekonanie użytkowników do dokonania konwersji jest nawiązanie z nimi bliższych relacji. Ułatwi to także utrzymanie potencjalnych interesantów po zakupie (np. wysyłając regularnie newslettery promocyjne – to dobre rozwiązanie szczególnie w przypadku szeroko pojętej branży e-commerce).
Pamiętaj jednak, że zachęcenie i zainteresowanie klientów ofertą jest dosyć wymagającym zadaniem. W tym przypadku należy pamiętać, żeby content był nie tylko przydatny, ale także wystarczająco ciekawy – żeby użytkownicy chcieli przeczytać coś więcej, niż wstęp. W tym celu rekomendujemy stosować:
- chwytliwe nagłówki (H1-H6),
- krótkie zdania,
- sekcje „Zapamiętaj”, „Warto wiedzieć” lub „Ciekawostka”.
Aby zachęcić czytelnika do skorzystania z oferty, powinieneś również wykorzystywać przydatne zwroty CTA (ang. Call to Action), czyli wezwania do działania we fragmentach mających na celu nienachalnie nakłonić do skorzystania z Twoich usług, np.:
- „Kup teraz”,
- „Wypróbuj”,
- „Czytaj dalej”.
Warto również wspomnieć, iż według serwisu Copyblogger.com, użycie wyraźnego CTA w przystępnej formie (np. jako przycisk) może zmaksymalizować liczbę kliknięć wezwań do działania nawet o 45%.
Dodatkowy ruch na stronie internetowej
Wysokiej jakości treści zoptymalizowane pod kątem SEO (czyli takie, które zostały wzbogacone o frazy kluczowe) mogą pozytywnie wpłynąć na ruch w Twoim serwisie, a co za tym idzie – zwiększyć ranking Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że regularne publikowanie między innymi artykułów blogowych pozwala zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach na wybrane frazy kluczowe.
Optymalizując treści pod SEO, pamiętaj o kilku ważnych aspektach:
- struktura artykułu – nagłówki H2-H6 powinny występować mniej więcej co kilka akapitów, aby tekst był przejrzysty (w nagłówkach rekomendujemy umieszczać frazy kluczowe);
- frazy kluczowe – unikaj tzw. keyword stuffingu, czyli „upychania” wyrażeń (zamiast tego skup się na naturalnym omówieniu tematu);
- wartość contentu – przekazuj internautom jak najbardziej użyteczną wiedzę, dodatkowo nawiązując do sporej ilości pojęć związanych z konkretnym wpisem (jeśli używasz tzw. skrótowców, zawsze wyjaśniaj w nawiasie ich znaczenie);
- linkowanie wewnętrzne – jeśli krótkie opisanie niektórych pojęć w nawiasie nie wystarczy, podlinkuj poprzedni wpis blogowy z tzw. kotwicą do danego wyrażenia;
- wykorzystaj wyrażenia bliskoznaczne do głównej frazy kluczowej – warto je wdrożyć w nagłówkach, meta title, meta description, treści (minimum kilka razy), anchorach linków wewnętrznych oraz tagach alternatywnych grafik, oraz zdjęć);
- dodawaj wysokiej jakości infografiki, wideo oraz standardowe fotografie do artykułów blogowych (aby zwiększyć ich użyteczność);
- posługuj się przypisami do badań (szczególnie w branżach obejmujących dietetykę, finanse czy też medycynę).
Zapoznaj się także z zagadnieniem topical authority (pojęcie te zostało dobrze opisane na blogu moz.com). Pamiętaj również o dosyć rozbudowanych treściach, w okolicach 12 000 – 15 000 znaków ze spacjami (zzs).
Przewaga konkurencyjna
Inwestując w content marketing, uzyskasz przewagę konkurencyjną. Warunek jest jeden – treści muszą być najwyższej, możliwej jakości. Podczas ich tworzenia wzoruj się nie tylko na publikacjach w j. polskim, ale także anglojęzycznych źródłach.
Większe zyski
Główny cel działań, jakie niesie za sobą content marketing – większe zyski. Regularne publikowanie artykułów nie tylko wzbudza zaangażowanie, interesuje czytelników i zwiększa zaufanie do marki, ale także maksymalizuje dochody.
Content marketing – jakie pomysły warto rozważyć w swojej strategii content marketingowej?
Kilka przykładowych rozwiązań rekomendowanych do wdrożenia we własnej strategii content marketingowej:
- branżowe tutoriale i poradniki,
- tipy omawiające wykorzystanie danego produktu,
- ciekawostki,
- najczęstsze pytania i odpowiedzi,
- opinie ekspertów na temat rozwiązań oferowanych przez Twoją markę,
- analizy,
- trendy,
- raporty (dobrym przykładem jest raport Senuto uwzględniający 500 najpopularniejszych e-commerce w 2021 roku).
Content marketing niesie za sobą nieograniczone możliwości promocji. Możesz wykorzystać zarówno powyższe pomysły, ale także zdecydować się na publikowanie standardowych artykułów blogowych, jak i tworzenie coraz lepszych opisów produktów oraz kategorii w swoim sklepie e-commerce.
Dlaczego warto zainwestować w content marketing?
Profesjonalny content tworzony przez wykwalifikowanego copywritera z doświadczeniem pozwala uzyskać wiele korzyści, związanych jak już wcześniej wspomnieliśmy z widocznością marki, zaufaniem konsumentów oraz maksymalizacją sprzedaży lub innych działań odpowiadających za konwersję (np. pobranie pdf-a, odbiór darmowego e-booka czy też uzupełnienie formularza kontaktowego w celu uzyskania oferty).
Czym jest content marketing i dlaczego warto w niego zainwestować? – podsumowanie
Content marketing to nic innego jak specjalistyczne działania wykonywane przez copywriterów w celu promowania Twojej firmy i strony internetowej za pomocą wysokiej jakości treści edukacyjnych oraz sprzedażowych. Powinny być ciekawe, angażujące, napisane zgodnie z zasadami topical authority. Wówczas pozwolą poprawić pozycję w Google, zwiększyć ruch w witrynie, zbudować zaufanie oraz wiarygodność marki, a także sprzedawać więcej – dla bardziej zdecydowanych konsumentów, którzy są zainteresowani zakupem w danym momencie.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce content marketingu.
#1 Ile kosztuje content marketing?
Content marketing to stosunkowo tania forma promocji online. Raz wytworzony, jakościowy artykuł lub treść na podstronę może generować sprzedaż latami. Dla przykładu – inwestując w kampanie linków sponsorowanych Google Ads, płacimy za wejście klienta na stronę. Treści sprzedażowe natomiast zdobywają wysokie pozycje w Google na poszczególne frazy kluczowe i przez cały czas przyciągają czytelników, bez generowania kosztów.
#2 Gdzie znaleźć copywriterów do wdrożenia strategii content marketingu?
Copywriterów najłatwiej znaleźć na dedykowanych portalach freelancerskich, m.in.: Useme.com, Fiverr.com lub Upwork.com. Warto również umieścić ogłoszenie na polskich grupach Facebookowych zrzeszających specjalistów ds. contentu (np. Copywriter poszukiwany – zlecenia dla copy).
#3 Ile kosztuje dobry copywriter?
Koszt za wysokiej jakości treści blogowe i artykuły sponsorowane oscyluje w granicach 25 zł netto w rozliczeniu za 1000 znaków ze spacjami. Jeśli natomiast zależy nam na opisach produktów – są one nieco tańsze (ceny zaczynają się od 15 zł netto za 1000 zzs). Treści w j. angielskim kosztują zazwyczaj dwa razy drożej.
#4 Copywriter na etat czy freelancer?
Kogo wybrać – copywritera na etat czy freelancera? Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od Twojego zapotrzebowania. Jeśli potrzebujesz miesięcznie średnio do 150 tysięcy znaków ze spacjami – lepiej zainwestować we freelancera (wyjdzie po prostu taniej). W przypadku zapotrzebowania oscylującego w granicach 500 tysięcy znaków ze spacjami – etatowy specjalista ds. contentu okaże się zdecydowanie bardziej opłacalnym wyborem pod kątem finansowym.
#5 Content marketing czy pozycjonowanie?
Content marketing może być świetnym dodatkiem do pozycjonowania. Rekomendujemy zainwestować ok. 60% budżetu w SEO, a 40% w content marketing i inne działania promocyjne (np. Google Ads, kampanie zasięgowe, lub reklamy na Facebooku czy też Instagramie).
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym jest content marketing?
- Content marketing – jak można na tym skorzystać?
- Jakie są najważniejsze korzyści wynikające z wdrożenia działań content marketingowych?
- Jakie pomysły warto rozważyć w swojej strategii content marketingowej?
- Dlaczego warto zainwestować w content marketing?
- Czym jest content marketing i dlaczego warto w niego zainwestować?
- Ile kosztuje content marketing?
- Gdzie znaleźć copywriterów do wdrożenia strategii content marketingu?
- Ile kosztuje dobry copywriter?
- Copywriter na etat czy freelancer?
- Content marketing czy pozycjonowanie?