Do czego służy narzędzie Google Search Console
Narzędzie Google Search Console to jedno z kilku i bodaj najbardziej znane ze wszystkich narzędzi, jakie Google udostępnia webmasterom i administratorom, by ci mogli na podstawie twardych danych oszacować skuteczność swoich witryn i sklepów internetowych. Dzięki rozbudowanym możliwościom jest w przypadku większości specjalistów podstawowym źródłem danych na temat działania strony i dróg użytkowników.
Wiedza o pozycjach i porady optymalizacyjne
Dwie podstawowe funkcje Google Search Console (GSC) to informowanie o pozycji strony w wyszukiwarce oraz udzielanie porad optymalizacyjnych.
Pozycja? A to nie można jej łatwiej sprawdzić?
Ponieważ wyniki, jakie użytkownikom prezentuje wyszukiwarka Google, są spersonalizowane, nie ma możliwości obiektywnego sprawdzenia pozycji strony, po prostu wpisując odpowiednie pytanie. GSC bazuje na danych własnych botów, czyli pokazuje pozycję średnią, co nie znaczy, że dokładnie taka ona będzie u wszystkich użytkowników. A ponieważ wyniki w samym narzędziu nie są spersonalizowane, tylko i wyłącznie jego wskazania mogą być źródłem informacji o realnych zmianach. Można powiedzieć że Search Console to również podstawowe narzędzie w monitoringu usługi pozycjonowania stron.
Jak Google Search Console pomaga w optymalizacji?
Pełna lista czynników, które by wpływały na pozycję, z oczywistych powodów nie jest jawna. Natomiast GSC może zaproponować wprowadzenie w serwisie takich zmian, żeby strona, mówiąc kolokwialnie, lepiej dogadywała się z wyszukiwarką. Będą to więc informacje o problemach z indeksowaniem, informacje o tym, jaka część stron została zaindeksowana, jaka nie i jakie były przyczyny tego, że pewne podstrony nie trafiły do indeksu.
Informacje dla zaawansowanych
Google Search Console to narzędzie dające wgląd do dość zaawansowane dane dotyczące choćby linkowania wewnętrznego (zewnętrznego zresztą też, choć w mniejszym zakresie). Pozwala to zaplanować ścieżkę internauty w serwisie i ewentualnie również tak zmodyfikować strukturę strony, aby była ona korzystniejsza ze strategicznego punktu widzenia. Podkreślmy – GSC to za mało, żeby zaplanować kampanię marketingową, ale sprawdzenie ile podstron i w jakiej hierarchii widzi Google, to pierwszy krok technicznego przygotowania.
Po co i kiedy korzystać z GSC?
Na co dzień GSC jest wykorzystywane rzadziej niż Google Analytics, ale też pokazuje zupełnie inne dane. Google Search Console jest w pewnym sensie usługą nadrzędną, pozwalającą kontrolować najbardziej podstawowe kwestie związane z działaniem strony i jej obecnością w Google. Jak i kiedy można to wykorzystać?
- Google Search Console to narzędzie, pozwalające przesłać do Google mapę witryny – element niezbędny, jeśli boty indeksujące mają poznać całą strukturę i dodać do indeksu wszystkie podstrony (a przy okazji mapa wskazuje, czego indeksować nie należy). Na tej samej zasadzie można zgłosić do indeksu pojedyncze adresy zasobów, jeśli z różnych powodów w indeksie ich nie ma, a powinny być.
- Regularna kontrola GSC pozwala ustrzec się przed błędami związanymi z indeksowaniem, co sprawia, że warto do panelu zajrzeć po aktualizacji CMS–ów, zmianie struktury linków w serwisie czy po poważniejszych modyfikacjach kodu, bo wszystkie one niosą ryzyko pogorszenia współpracy z wyszukiwarką i właśnie w GSC taka informacja pojawi się najszybciej.
- GSC to narzędzie, w którym można sprawdzić zapytani na które pojawia się nasza strona www w wyszukiwarce Google. Ile osób kliknęło po danym zapytaniu, jaki był średni CTR oraz pozycja witryny.
- Wyświetlenia, kliknięcia, pozycje i ctr można przejrzeć pod kontem zapytania, podstrony, daty, kraju czy urządzenia.
- Dodatkowo można przeanalizować naszą stronę internetową w różnych wyszukiwarkach Google, czyli sieci wyszukiwania, grafice, wiadomościach czy wideo.
W sytuacji awaryjnej: Google Search Console!
Jeśli w codziennej pracy zauważa się jakieś problemy ze stroną, warto wtedy odwołać się do Google Search Console. Po pierwsze, wbudowane narzędzia poinformują o zainfekowaniu złośliwym oprogramowaniem, po drugie – wskażą problemy z indeksowaniem, po trzecie – mogą poinformować o automatycznie lub ręcznie nałożonych filtrach i działaniach, jakie trzeba podjąć, aby je podnieść. W pewnym sensie to właśnie GSC jest narzędziem, za którego pośrednictwem Google poinformuje użytkownika o problemach z jego stroną – to podstawowy sposób identyfikowania problemów w wielu sytuacjach awaryjnych, jeśli tylko problem dotyczy widoczności w Google.