Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – na czym polega?


Firmę można reklamować na różne sposoby – wykorzystując reklamę outdoorową (czyli np. kampanie billboardowe) lub nowoczesne formy promocji online tj. kampanie linków sponsorowanych Google Ads (dawniej AdWords), marketing w mediach społecznościowych lub pozycjonowanie (inaczej SEO). Warto jednak wziąć pod uwagę również reklamę za pomocą wizytówki Google Moja Firma (GMF). O tym, co to jest wizytówka GMF, jakie korzyści wynikają z jej stworzenia oraz jak podejść do tematu pozycjonowania w Mapach Google opowiemy w dzisiejszym artykule! Miłej lektury.

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma

Wizytówka Google Moja Firma – co to jest?

Wizytówka Google Moja Firma (GMF), inaczej Google My Business (GMB) to narzędzie oraz platforma powiązana bezpośrednio z tzw. Mapami Google. Dzięki jej stworzeniu i kompleksowej optymalizacji będziemy widoczni w wyszukiwarce w sekcji pt.: „Mapy”.

Jak sprawdzić wizytówkę Google Moja Firma

Dlaczego warto założyć wizytówkę Google Moja Firma?

Wizytówka GMF umożliwia publikację kompleksowych informacji o naszej firmie w mocno skondensowanej formie. Są to m.in.:

  • fizyczny adres siedziby,
  • dane kontaktowe,
  • adres strony internetowej,
  • godziny otwarcia,
  • inne informacje dodatkowe (np. rodzaj świadczonych usług).

Utworzenie profilu Google My Business pozwala również klientom wystawiać opinie na temat usług, które świadczymy. W przyszłości, gdy uzbieramy przynajmniej kilkanaście referencji, staniemy się wiarygodnymi i zaufanymi partnerami biznesowymi, co przełoży się bezpośrednio na dodatkowe konwersje (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisu do newslettera).

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – zalety

Zalety związane ze stworzeniem i późniejszą optymalizacją wizytówki Google pod kątem SEO:

  • wzrost wiarygodności firmy z punktu widzenia potencjalnych klientów,
  • zwiększenie liczby osób odwiedzających Twoją stronę internetową,
  • dotarcie do zdecydowanych klientów,
  • zwiększenie zysków własnego przedsiębiorstwa,
  • maksymalizacja rozpoznawalności marki w sieci,
  • uzyskanie przewagi nad tzw. branżową konkurencją,
  • wykreowanie więzi z potencjalnymi klientami,
  • zwiększenie widoczności w Mapach Google,
  • poznanie oczekiwań klientów.

Inwestując w pozycjonowanie wizytówki Google My Business uzyskasz długotrwałe rezultaty SEO. Oznacza to, że nawet po zakończeniu działań pozycjonerskich, nadal będziesz wyświetlał się w Mapach giganta z Mountain View.

Na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma jest procesem długofalowym, czyli rozłożonym w czasie. Aby osiągnąć wysokie pozycje w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania w Mapach Google, należy konsekwentnie wdrażać odpowiednie działania optymalizacyjne zwiększające wartość wizytówki GMF z punktu widzenia robotów Google (tzw. crawlerów). Poniżej przedstawiamy, na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma.

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – 10 kluczowych elementów!

Pozycjonowanie wizytówki Google My Business składa się z 10 fundamentalnych elementów, a mianowicie:

  1. weryfikacja danych profilu Google Moja Firma,
  2. analiza kategorii i podkategorii na optymalne wyrażenia kluczowe,
  3. ustalenie finalnej lokalizacji przedsiębiorstwa i obszaru jego działania,
  4. wdrożenie atrybutów w panelu GMF,
  5. utworzenie opisu firmy,
  6. dodanie świadczonych usług,
  7. regularne opracowywanie wpisów z aktualnościami,
  8. stworzenie własnej strony firmowej (business site),
  9. pozyskiwanie opinii od zadowolonych klientów,
  10. wdrożenie lokalnego linkowania.

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak samodzielnie pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma, koniecznie przeanalizuj informacje o których wspominamy w dalszej części artykułu!

Weryfikacja danych profilu Google Moja Firma

Pozycjonowanie wizytówki Google My Business rozpoczynamy od zweryfikowania danych, które zostały uzupełnione w początkowej fazie zakładania profilu.

Wizytówka powinna mieć identyczny adres, co zakładka kontaktowa Twojej strony www. Rekomendujemy, żeby w tytule wizytówki dodać frazę ogólną charakteryzującą profil działalności, którą prowadzisz (np. usługi fryzjerskie). Dzięki temu zabiegowi zwiększysz klikalność wizytówki, a co najważniejsze – poprawisz jej pozycjonowanie w Google Maps.

Analiza kategorii i podkategorii na optymalne wyrażenia kluczowe

Kategorie oraz podkategorie mają kluczowy wpływ na SEO wizytówki Google w wyszukiwarkach. W tym celu rekomendujemy przeprowadzić tzw. research konkurencji pod kątem częstotliwości występowania konkretnych kategorii.

Najważniejsze cechy pozycjonowania wizytówki GMF

Aby to zrobić, wystarczy posłużyć się wynikami Google. W tym celu wpisujemy dowolną frazę (np. prawnik), a następnie weryfikujemy częstotliwość występowania konkretnych wyrażeń kluczowych.

W przypadku omawianej frazy wyniki z pierwszej dwudziestki wyników wyszukiwania są następujące:

  • prawnik – 7 razy,
  • kancelaria radcy prawnego – 5 razy,
  • kancelaria adwokacka – 4 razy,
  • radca prawny – 3 razy,
  • internetowy prawnik – 1 raz.

Jaką frazę wpisać w kategorii głównej? Z naszego punktu widzenia najlepiej sprawdzi się wyrażenie wyszukiwane najczęściej, czyli w tym przypadku „prawnik”. Pozostałe frazy rekomendujemy uwzględnić jako dodatkowe kategorie (lub inaczej podkategorie).

Ustalenie finalnej lokalizacji przedsiębiorstwa i obszaru jego działania

Świadczysz usługi bezpośrednio pod podanym adresem? W takim razie uwzględnij dokładną lokalizację firmy, dodając w obszarach konkretne miasto.

Jeżeli natomiast Twoja praca polega na wykonywaniu usług u klientów z koniecznością dojazdu do nich – w obszarach działania dodaj m.in.:

  • miasta,
  • województwa,
  • gminy i powiaty.

Warto również wspomnieć, iż w przypadku, gdy przedsiębiorstwo, którym zarządzasz posiada kilka oddziałów w różnych miastach – stwórz oddzielne wizytówki dla każdej siedziby.

Zapamiętaj!

Sklepy stacjonarne, które dowożą produkty do klientów powinny pozostawić pierwotny adres firmy w profilu GMF, ale dodać także obsługiwane lokalizacje.

Wdrożenie atrybutów w panelu GMF

Atrybuty są bardzo ważne. Informują one użytkowników o kluczowych kwestiach związanych z działaniem Twojej firmy. Wykorzystują to głównie restauracje, sklepy stacjonarne oraz hotele. Atrybuty spośród których możesz wybierać to m.in.:

  • bezpłatny parking,
  • odbiór w sklepie,
  • darmowe Wi-Fi.

Atrybuty znajdują się w sekcji pt.: „Najważniejsze informacje”. Wpływają one pozytywnie na atrakcyjność Twojej wizytówki Google. Maksymalizują również autorytet GMF z punktu widzenia crawlerów, co zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania wyższego miejsca w Mapach.

Utworzenie opisu firmy

Opis firmy w wizytówce Google Moja Firma powinien zawierać maksymalnie 3-4 zdania. Postaraj zmieścić się w 200-230 znakach ze spacjami. To kluczowy element pozycjonowania GMF, w którym należy dodać m.in.:

  • najważniejsze frazy kluczowe (np. kancelaria radcy prawnego, usługi prawne);
  • miejsce siedziby Twojej działalności (np. województwo, miasto, gmina, powiat lub dzielnica);
  • cechy, które wyróżniają Twoją markę (np. profesjonalna obsługa klienta lub przystępne ceny).

Zapamiętaj!

Tekst zawierający więcej niż 200-230 znaków będzie widoczny potencjalnym klientom po kliknięciu przycisku „Więcej”.

Dodanie świadczonych usług

Zakładka pt.: „Usługi” jest widoczna wyłącznie dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych (np. smartfonów, tabletów lub najnowszych smartwatchy). Dzięki temu zachęcisz potencjalnych klientów do skorzystania ze swoich usług. Każda zakładka powinna zawierać od 200 do 300 znaków ze spacjami wraz z ceną. Pamiętaj o dodaniu wyrażeń kluczowych, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników.

Regularne opracowywanie wpisów z aktualnościami

Regularne opracowywanie wpisów z aktualnościami poszerza zasięg wizytówki Google Moja Firma. W tej sekcji najlepiej zawrzeć dodatkowe informacje o własnej ofercie dot. przykładowo sezonowych wyprzedaży lub promocji.

Pozycjonowanie Google My Business

W przypadku firm lokalnych bardzo często zauważalną praktyką jest informowanie użytkowników o zmianach w godzinach otwarcia firmy – właśnie poprzez aktualności.

Co powinien zawierać wpis do aktualności?

Wpis do aktualności powinien zawierać m.in.:

  • najważniejsze frazy kluczowe,
  • przycisk CTA (ang. Call to Action) nakłaniający konsumenta do działania,
  • maksymalnie 1 000 – 1 200 znaków ze spacjami (może być mniej),
  • nagłówki Hx (od H1 do H4),
  • linki wewnętrzne (np. do zakładek z Twojej strony www).

Jeżeli chcesz, żeby dana zakładka znajdowała się przez najbliższy rok na samej górze aktualności – skorzystaj z opcji pt.: „wyświetlanie na rok”.

Stworzenie własnej strony firmowej (business site)

Utworzenie własnej strony firmowej przez wizytówkę Google Moja Firma jest rekomendowane głównie przedsiębiorcom, którzy nie posiadają serwisu internetowego (np. opartego o CMS WordPress).

W celu stworzenia prostego landing page’a wchodzimy w zakładkę „Witryna” (w panelu Google My Business), a następnie „przeklikujemy się” przez niezbędne opcje. W konsekwencji otrzymamy tzw. unikatowe podstrony oznaczone końcówką business.site.

Pozyskiwanie opinii od zadowolonych klientów

Warto nakłonić potencjalnych klientów do wystawienia kompleksowej opinii. Oznacza to, że oprócz standardowej treści (np. na 200 znaków ze spacjami) powinny być zawarte fotografie przedstawiające dany produkt lub efekty związane z konkretną usługą (np. większa sprzedaż potwierdzona stosownym wykresem).

Zapamiętaj!

Na każdą opinię należy odpowiedzieć – dotyczy to nie tylko podziękowań za pozytywną referencję, ale również merytorycznej wypowiedzi dot. negatywnego komentarza.

Wdrożenie lokalnego linkowania

Link-building jest skutecznym sposobem na pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma. Aby zwiększyć zasięg swojego profilu w Mapach, powinieneś uwzględnić tzw. linkowanie lokalne i wizytówki NAP (ang. Name, Address, Phone).

Wpisy z odnośnikami można umieszczać m.in. na forach, w katalogach czy też w lokalnych bazach firm.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma?

#1 Ile trwa pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma powinno trwać minimum 4-6 miesięcy. Po tym czasie można odnotować satysfakcjonujące efekty w postaci TOP 3 w Mapach.

#2 Ile kosztuje pozycjonowanie wizytówki GMF?

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma wchodzi w skład abonamentu SEO. Jest to jeden z elementów strategii SEO i nie płaci się za nie osobno.

#3 Czy można samodzielnie pozycjonować wizytówkę Google My Business?

Tak. Samodzielne pozycjonowanie wizytówki Google My Business jest jak najbardziej możliwe. Jeżeli jednak rozważasz współpracę z agencją SEO – specjaliści Cię ze wszystkiego wyręczą i wdrożą działania zwiększające pozycję Twojej strony nie tylko w Mapach Google, ale również w tekstowych wynikach wyszukiwania oraz katalogach.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest wizytówka Google Moja Firma?
  • Dlaczego warto założyć wizytówkę Google Moja Firma?
  • Na czym polega pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?
  • Ile trwa pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma?
  • Ile kosztuje pozycjonowanie wizytówki GMF?
  • Czy można samodzielnie pozycjonować wizytówkę Google My Business?
4.9/5 - (22)