Kampanie mailingowe – co to jest?
Promocja firmy w Internecie obecnie nie tylko nikogo już nie dziwi, ale jest wręcz standardem. W tym celu można wykorzystać kilka rodzajów narzędzi – od pozycjonowania przez reklamy w social mediach aż do kampanii mailingowych. Czym są te ostatnie? Jakie mają zalety i jakie mogą przynieść korzyści? Tego wszystkiego dowiesz się poniżej.
Kampanie mailingowe – definicja
Jest to forma marketingu bezpośredniego. Do działań promocyjnych wykorzystuje skrzynki mailowe, przez które dostarcza się informacje klientom oraz buduje się długofalowe relacje. Wyróżnia się kilka rodzajów takich kampanii mailingowych. Należą do nich:
- newslettery – klientom przekazuje się w nich nowości, informacje o aktualnych promocjach czy możliwe do wykorzystania kody rabatowe. Dzięki temu potencjalny kontrahent chce pozostawać z Tobą w relacji, bowiem otrzymuje najświeższe wiadomości lub może korzystać ze zniżek;
- katalogi sprzedażowe – przedstawia się w nich aktualnie oferowane produkty;
- autorespondery – wiadomości rozsyłane automatycznie o wcześniej zaplanowanej treści.
Kampania mailingowa – jak powinniśmy ją prowadzić?
Pamiętaj, że na skuteczność kampanii składa się wiele elementów. Warto znać je wszystkie, aby odnieść sukces. Co zatem powinieneś zrobić, aby zbudować długotrwałą relację za pomocą mailingu?
Aspekty prawne
Przede wszystkim musisz mieć zgodę na rozsyłanie maili do klientów. Wysyłając wiadomości do osób, od których nie otrzymałeś wcześniej na to pozwolenia, nie tylko nie wzbudzasz zaufania potencjalnych klientów, ale wręcz narażasz się na negatywne konsekwencje prawne. Zgoda może być wyrażona przez klienta chociażby przy zapisywaniu się do newslettera, przy czym musisz zadbać, aby klient wyraźnie zaznaczył, że nie ma nic przeciwko komunikowaniu się z nim za pomocą maila w celu uzyskania informacji marketingowych. Możesz również wdrożyć model double opt-in, polegający na tym, że w pierwszej kolejności dana osoba wypełnia formularz na Twojej stronie internetowej, a następnie otrzymuje osobną wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Kliknięcie w link będzie równoznaczne z wyrażeniem zgody na otrzymywanie wiadomości.
Treść wiadomości
Zarówno temat, jak i treść wiadomości powinna być krótka i spersonalizowana. Sam temat powinien być chwytliwy i niezbyt długi. Ma on przykuć uwagę Twojego odbiorcy, tak aby skłonić go przeczytania wiadomości i odpowiedzi na nią. Jeżeli chodzi natomiast o treść maila, to przede wszystkim powinna ona odzwierciedlać jego temat. W przeciwnym razie odbiorca może poczuć, że traktujesz go niepoważnie, a Twoje wiadomości to zwykły spam. W ten sposób nie zdobędziesz niestety klienta, a także prawdopodobnie nie dostaniesz już drugiej szansy, bowiem Twoja wiadomość zostanie zwyczajnie usunięta.
Ponadto wiadomość powinna być dość krótka. Ma ona zainteresować odbiorcę i zachęcić go do odwiedzenia Twojej strony. Z tego względu najlepiej zamknąć temat w kilku zdaniach, które przekonają do Ciebie klienta. Wówczas resztę niezbędnych informacji znajdzie już w witrynie.
Jak jeszcze można zwiększyć prawdopodobieństwo przekonania do siebie potencjalnego kontrahenta? Spersonalizuj wiadomość – zarówno jeżeli chodzi o jej odbiorcę, jak i o nadawcę. Klient powinien bowiem wiedzieć, że prowadzi korespondencję z konkretną osobą, a nie z automatyczną sekretarką.
Call to action
Wezwanie do działania to niezwykle ważny element. Powinien znajdować się w każdym mailu reklamowym, ponieważ to właśnie on powoduje, że klient jest chętny, aby poświęcić swój czas i przejrzeć Twoją stronę internetową. Może on mieć formę linku lub przycisku i wskazywać na potencjalną korzyść, dlatego przykładowo może przybrać treść: „Kup teraz o 20% taniej”. Przede wszystkim należy umieścić go w widocznym miejscu, bowiem to właśnie on kieruje odbiorcę do kliknięcia w Twoją witrynę.
Strona docelowa
Sam e-mail marketing nie przyniesie żadnych korzyści dla Twojej firmy, jeżeli należąca do Ciebie strona internetowa nie będzie zachęcać do zakupu lub skorzystania z Twoich usług. Przede wszystkim strona powinna zatem odzwierciedlać treść maila wysłanego do klienta. Ponadto musi być czytelna i funkcjonalna, w tym dostosowana do wszystkich urządzeń, nie tylko do przeglądarki internetowej, z której korzysta się na tradycyjnym komputerze. Warto zamieścić także formularz kontaktowy, który pozwoli w łatwy i szybki sposób zadać wszystkie pytania, na jakie tylko klient będzie potrzebował odpowiedzi. Staraj się, aby Twoje odpowiedzi nie zabierały zbyt dużo czasu, ponieważ sprawi to, że klient poczuje się ważny i doceniony.
Czy warto prowadzić kampanię mailingową?
E-mail marketing ma wiele zalet. O możliwościach, jakie ze sobą niesie, świadczy już sama popularność kanału komunikacji, jaką obecnie jest poczta elektroniczna. Dzięki wiadomościom mailowym trafiasz bezpośrednio do swoich potencjalnych klientów, co różni kampanię mailingową od tradycyjnej kampanii reklamowej. Co więcej, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie od Ciebie treści marketingowych, to znaczy, że pierwszy kontakt macie już za sobą, a klienta coś zainteresowało w prowadzonej przez Ciebie działalności. Teraz wystarczy zatem tylko dostosować treść do odbiorcy, odpowiednio spersonalizować jej treść, a klient na pewno skusi się na skorzystanie z oferowanych przez Ciebie produktów lub usług.
Wbrew temu, co może się wydawać, odpowiednio dostosowany mail nie jest pomijany i trafia do wielu osób, w tym zwłaszcza do firm. Jeżeli próbowałeś już wdrożyć e-mail marketing, ale nie odniosłeś sukcesu, to prawdopodobnie po prostu Twoje wiadomości były źle skonstruowane, a nie ginęły w spamie. Spróbuj zatem stworzyć wiadomość zgodnie z powyższymi wskazówkami, a powinieneś osiągnąć pożądany efekt.
Co więcej, zaletą kampanii mailingowych jest fakt, że dokładnie wiesz, kto otworzył odebraną od Ciebie wiadomość i czy skłoniła klientów do podjęcia dalszych czynności, takich jak wejście w przesłany przez Ciebie link. Dzięki temu możesz nie tylko sprawdzić skuteczność rozsyłanych maili, ale także zaplanować dalszą strategię marketingową w oparciu o wyniku dotychczasowych działań.