Jakie znaczenie ma dla firmy identyfikacja wizualna?

Jakie znaczenie ma dla firmy identyfikacja wizualna?

To, jak firma jest postrzegana przez klientów, tych stałych, jak i potencjalnych, ma niemałe znaczenie dla jej dalszego rozwoju. Identyfikacja wizualna to jednak coś więcej niż dobre imię biznesu — to przede wszystkim rozpoznawalność i wyróżnianie się na tle konkurencji. Co dokładnie oznacza to pojęcie i dlaczego odgrywa tak istotną rolę w każdej firmie?

Spis treści:

  1. Co to jest identyfikacja wizualna?
  2. Jak budować wizerunek?
  3. Dlaczego warto zadbać o identyfikację wizualną?

Co to jest identyfikacja wizualna?

Jakie znaczenie ma dla firmy identyfikacja wizualna?

Każdej firmie zależy na rozpoznawalności, nie tylko dlatego, że jest ona miarą sukcesu, ale przede wszystkim z tego powodu, że silnie warunkuje dalszy rozwój. Szczególnie w dzisiejszych czasach konsumpcjonizmu konkurencja na rynku w niemal każdej branży jest ostra, a walka wyrównana. Obecnie trzeba natrudzić się, aby wyróżnić swoją firmę na tle innych, podobnych przedsiębiorstw i dotrzeć do grona odbiorców daleko poza swoją lokalizacją. Jednak są takie firmy, którym udało się odnieść w tej dziedzinie niebywały sukces. Każdy z nas zna logo Coca Coli, Nike czy Apple. Niewiele osób nie jest w stanie określić, czym te marki się zajmują, a poproszone o wymienienie firm, np. z sektora IT bez wahania wskażą na amerykańskiego potentata z jabłkiem w logo. Tym właśnie jest identyfikacja wizualna.

Pojęcie identyfikacji wizualnej jest szerokie i mieści w sobie wiele członów, które razem tworzą rozpoznawalną markę. Głównym elementem jest logo, czyli coś, co konsumenci widzą w pierwszej kolejności i co najłatwiej zapamiętują. Jednak na identyfikację wizualną składa się także przewodnia kolorystyka, którą przedsiębiorstwo wykorzystuje na wizytówkach, papierze firmowym, gadżetach i wszystkich elementach powiązanych z marką.

Ujmując pojęcie identyfikacji wizualnej najprościej, można stwierdzić, że są to wszystkie elementy wizualne, które automatycznie przywodzą na myśl daną firmę, łączą się w harmonijną całość i mają spójne przesłanie, kolorystykę i design. To każdy przedmiot, grafika, a nawet dress code pracowników, czyli wszystko to, co w ciągu kilku sekund pozwala konsumentom na ich podstawie zidentyfikować markę. Elementy, głównie graficzne, które są wykorzystywane przez firmę (jak właśnie kolorystyka, czcionka itd.), są umieszczane w księdze identyfikacji wizualnej, co pozwala zachować spójność w ich użytkowaniu.

Jak budować wizerunek?

Budowanie identyfikacji wizualnej to proces trudny, wymagający i z pewnością długi. Jednak niezbędny, bo przynosi wymierne korzyści. W tworzeniu rozpoznawalnego wizerunku bardzo przydaje się pomoc doświadczonych i znających temat specjalistów. Osiągnięcie sukcesu w tej dziedzinie może być niemożliwe bez odpowiedniej wiedzy, której, szczególnie młodym przedsiębiorstwom, często brakuje.

Tworzenie identyfikacji wizualnej zaczyna się tak naprawdę już na samym początku zakładania firmy. To wtedy decyduje się bowiem o wyglądzie logo i dobiera się przewodnią kolorystykę oraz szatę graficzną. Warto wiedzieć, że takie wybory nie mogą być przypadkowe. Każda barwa niesie za sobą jakieś znaczenie i może zachęcić lub odstraszyć potencjalnych klientów. Musi być więc spójna z głównym przesłaniem danej marki. Logo to nie tylko ciekawy obrazek, ale też element graficzny, który powinien korespondować z nazwą firmy czy profilem działalności.

Moc reklamowa, atrakcyjność marki i zainteresowanie nią opiera się właśnie na spójności wizualnej, którą buduje się już od pierwszych dni. Elementy składające się na późniejszą rozpoznawalność firmy są w użyciu od samego początku, dlatego nie można pozwolić sobie na zlekceważenie etapu dobierania części składowych wizerunku. Tylko specjaliści w tej dziedzinie są w stanie przeanalizować rynek oraz samą firmę tak, aby stworzyć dobrą identyfikację wizualną.

Dlaczego warto zadbać o identyfikację wizualną?

Choć wiele firm uważa, że nie warto wydawać pieniędzy na budowanie identyfikacji wizualnej, takie podejście może okazać się zgubne. Spójny wizerunek wskazuje między innymi na profesjonalizm przedsiębiorstwa, a to z kolei wzbudza zaufanie w konsumentach.

Kiedy klienci dobrze identyfikują markę, łatwiej odnajdują ją pośród setek innych ofert i chętniej ją wybierają — to, co znajome, jest pewne, bezpieczne i lepsze od nowości. Również osoby, które wcześniej nie korzystały z produktów lub usług firmy, są bardziej skłonne jej zaufać, jeśli potrafią zidentyfikować logo czy inne elementy graficzne.

Budowanie dobrej identyfikacji wizualnej jest więc inwestycją, która (jeśli przeprowadzona rzetelnie i ze znajomością tematu) znacznie zwiększa dochody firmy, umacnia jej pozycję na rynku i pozwala się nieskrępowanie rozwijać, jeszcze bardziej poszerzając grono swoich odbiorców.

4.9/5 - (51)