Jak grafiki wpływają na pozycjonowanie? Poradnik
Pozycjonowanie, inaczej nazywane również optymalizacją SEO stron lub sklepów internetowych w wyszukiwarkach to długofalowy proces obejmujący m.in. optymalizację treści, optymalizację techniczną oraz link-building. Jednym z ważniejszych elementów wpływających na ranking w Google są także poprawnie wdrożone i nazwane grafiki. Jeżeli chcesz osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarkach, musisz pamiętać, że każdy szczegół ma znaczenie, a obrazy są jednym z nich. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak grafiki na stronie wpływają na pozycjonowanie. Miłej lektury!
Spis treści:
- Optymalizacja grafik na stronie internetowej – dlaczego to takie ważne?
Optymalizacja grafik na stronie internetowej – dlaczego to takie ważne?
Prawidłowo zoptymalizowane pliki graficzne powodują, że strona jest bardziej wydajna, ułatwiają odczytanie ich osobom z niepełnosprawnościami, a dodatkowo zwiększają pozycję strony w Google Grafika. Priorytetowymi elementami, o które należy zadbać, są przede wszystkim:
Rozmiary grafik
pobierając grafikę z dowolnego stocka (np. Freepik lub Pixabay) otrzymujemy plik „ważący” od kilkuset kilobajtów do kilku megabajtów. To zdecydowanie za dużo. Aby zmniejszyć rozmiar grafiki, należy wykorzystać dostępne konwertery (np. Tinypng). Dzięki temu uzyskamy zdjęcie w niemal perfekcyjnych proporcjach o wadze do 100 kilobajtów.
Atrybut ALT
Opisuje zawartość grafiki dla robotów indeksujących. Prawdopodobnie już kiedyś się z nim spotkałeś. Znacznik ALT pojawia się w momencie, gdy obraz się nie załaduje (wówczas widzimy tekst alternatywny w jego miejscu).
Atrybut ALT – wskazówki
- może zawierać maksymalnie 125 znaków (najlepiej zmieścić się w granicach 80-100 znaków),
- powinien być napisany neutralnie (bez wydźwięku reklamowego),
- warto, żeby zawierał minimum jedno słowo kluczowe (unikaj keyword stuffingu).
Nazwy plików graficznych
Nazywanie plików graficznych to bardzo proste zadanie. Większość osób zupełnie ignoruje tę kwestię. Nie należy tak robić, ponieważ wadliwe nazewnictwo obniża wiarygodność strony w Google, a co za tym idzie, wpływa negatywnie na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach, Search Engine Results Page).
Nazywanie plików graficznych – jak zrobić to poprawnie?
Google nie traktuje dobrze serwisów, które zawierają grafiki z nazwami typu: 2022_03_05.jpg. Plik graficzny nazwany w ten sposób nic nie mówi crawlerom. Warto zdecydować się na profesjonalne nazewnictwo, ze słowami kluczowymi, zgodne z tym, co jest na grafice (np. wplyw-grafik-na-pozycjonowanie.jpg). Należy unikać polskich znaków i zbyt długich opisów (maksymalnie 6-8 słów).
Formaty zdjęć
Najczęściej spotykane formaty zdjęć:
- JPG,
- PNG,
- WebP
Biorąc pod uwagę aktualne standardy, polecamy korzystać z formatu WebP – dzięki temu witryna będzie najbardziej wydajna, ponieważ format WebP najmniej obciąża stronę, ważąc zaledwie kilka kilobajtów.
Jeśli chcesz skonwertować zdjęcie na inny format, możesz użyć dowolnego konwertera (np. Freeconvert).
User-friendly URL
Adresy URL również powinny być przyjazne internautom. To kolejna okazja, żeby wzmocnić pozycję swojej strony w wyszukiwarkach za pomocą słów kluczowych.
Oddzielając słowa, używaj myślnika i nie korzystaj z polskich znaków.
Przyjazny adres URL grafiki – jak ma wyglądać?
Pamiętaj, żeby każda grafika otwierała się po kliknięciu. Ten aspekt wpływa pozytywnie na wrażenia internautów, którzy mogą dokładnie zweryfikować, co się na niej znajduje.
Przykład przyjaznego Adresu URL:
- pl/zdjecia/wplyw-grafik-na-seo.jpg
Przykład nieprawidłowego adresu URL:
- pl/zdjecia/SVG202205_upload.jpg
Grafiki na stronie a SEO – czy to optymalizacja obrazów jest rzeczywiście taka ważna?
Według oficjalnych informacji udostępnionych przez Raventools ponad 78% wszystkich problemów z SEO jest związanych z nieprawidłową optymalizacją zdjęć. Co ciekawe – prawie 64% treści w internecie to właśnie zdjęcia.
Dzięki grafikom, infografikom oraz fotografiom stockowym łatwiej orientujemy się o tematyce witryny, a także sprawniej podejmujemy decyzje zakupowe. Biorąc pod uwagę aktualne standardy Google – wyszukiwane po zdjęciach jest często najłatwiejszym sposobem znalezienia pożądanej informacji.
Wpływ grafik na stronie na pozycjonowanie – Podsumowanie
Odpowiadając na tytułowe pytanie – grafika ma ogromne znaczenie pod kątem SEO. Dlaczego? Ponieważ wpływa na doświadczenia internautów, czyli aspekt UX, który Google oficjalnie bierze pod uwagę podczas sortowania witryn w rankingach wyszukiwarek.
Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego artykułu i życzymy powodzenia w optymalizacji grafik!
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce wpływu grafik na SEO.
#1 Czy w skład pozycjonowania wchodzi także optymalizacja grafik pod kątem SEO?
Tak. W agencji Wedo do procesu SEO podchodzimy kompleksowo. W cenie pozycjonowania jest nie tylko optymalizacja grafik, ale także dostosowanie strony do ostatniej aktualizacji strony pod kątem Core Web Vitals.
#2 Jak sprawdzić stronę pod kątem optymalizacji SEO?
W celu weryfikacji grafik oraz całej strony pod kątem wyszukiwarek należy przeprowadzić kompleksowy audyt SEO. Dzięki temu poznasz plusy i minusy swojej witryny, a dodatkowo otrzymasz rekomendacje zmian (jeśli współpracujesz z naszą agencją marketingową).
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Jak grafiki na stronie wpływają na pozycjonowanie?
- Dlaczego optymalizacja grafik jest ważna?
- Czy w skład pozycjonowania wchodzi także optymalizacja grafik pod kątem SEO?
- Jak sprawdzić stronę w kontekście zasad SEO?