Dlaczego certyfikat SSL jest istotny dla pozycjonowania?


Pozycjonowanie strony to długofalowy proces, na który składają się działania on-site i off-site. Choć liczba czynników rankingowych nie jest publicznie znana, dzięki wysiłkowi specjalistów SEO udało się odkryć niektóre z nich. Google zwraca uwagę na bezpieczeństwo użytkowników, dlatego między innymi z uwagi na pozycję w SERP-ach warto zainwestować w certyfikat zabezpieczeń. O tym, czym jest certyfikat SSL i dlaczego jest istotny dla pozycjonowania, opowiemy w dzisiejszym artykule.

Certyfikat SSL

Co to jest SSL?

SSL, a więc Secure Socket Layer, jest narzędziem pomagającym chronić prywatne dane podczas korzystania z sieci. Do takich danych należą m.in.:

  • loginy,
  • hasła,
  • dane kart kredytowych.

SSL pozwala na szyfrowanie danych przesyłanych podczas połączenia między użytkownikiem a serwerem, co chroni przed przechwyceniem wrażliwych danych przez osoby trzecie.

Jak sprawdzić, czy korzystam z szyfrowanego połączenia?

Informacja o szyfrowanym za pomocą SSL połączeniu jest wyświetlana przez przeglądarki. Jeśli połączenie jest zabezpieczone, u góry ekranu, na pasku adresu powinna wyświetlać się zielona kłódka oraz oznaczenie https.

Jeśli strona nie wykorzystuje SSL, zamiast zielonej kłódki na pasku adresu zobaczymy napis „Niebezpieczna”

Zapamiętaj!

Poruszając się po sieci, można natknąć się na strony, które wykorzystują szyfrowanie jedynie na newralgicznych podstronach, czyli wszędzie tam, gdzie pojawiają się formularze.

Jakie informacje chroni certyfikat SSL?

Dane osobiste uważane są przez niektórych za najważniejszą walutę współczesności, dlatego nic dziwnego, że cyberprzestępcy starają się za wszelką cenę uzyskać do nich dostęp. Szyfrowanie SSL sprawia, że Twoja strona lub e-sklep przestają być otwartą księgą dla internetowych przestępców.

Certyfikat SSL pozwala chronić nie tylko loginy, hasła i numery kart kredytowych, ale także wiadomości wysyłane przez znajdujące się na stronie formularze kontaktowe czy dane adresowe, które podajemy w celu realizacji zamówień w sklepach online.

Przechwycenie tego typu danych można przyrównać do kradzieży portfela z kartą płatniczą i dokumentami, dlatego tak ważne jest sprawdzanie, czy strona, z której korzystamy, posiada certyfikat SSL.

Jakie są typy szyfrowania certyfikatu SSL?

Wiemy już, czym jest SSL, jak sprawdzić, czy witryna posiada aktualny certyfikat zabezpieczeń oraz jakie dane można chronić dzięki szyfrowanym połączeniom, czas więc przyjrzeć się najpopularniejszym typom współcześnie wykorzystywanych certyfikatów zabezpieczeń. Różnice pomiędzy nimi to przede wszystkim sposób weryfikacji oraz możliwość zaimplementowania i wykorzystania poszczególnych certyfikatów do celów biznesowych.

Domain Validation

Certyfikat SSL Domain Validation jest wydawany wnioskodawcom, którzy są w stanie udowodnić posiadanie kontroli administracyjnej nad daną domeną. Uzyskanie certyfikatu wymaga odpowiedzi na wiadomość e-mail lub telefon.

Certyfikat SSL typu Domain Validation

Co ciekawe, firma nie musi zostać zweryfikowana (a więc administrator domeny może wystąpić o nadanie certyfikatu SSL bez angażowania pracowników przedsiębiorstwa, którego dotyczy strona). Także nazwa certyfikatu nie musi zawierać nazwy firmy.

Organization Validation

Certyfikat Organization Validation pozwala na weryfikację wiarygodności strony. Dane dotyczące nazwy przedsiębiorstwa, jego siedziby oraz samej witryny są zawarte w szczegółowych informacjach dotyczących certyfikatu.

Extended Validation

Certyfikat SSL Extended Validation pozwala na wdrożenie rozszerzonego procesu weryfikacji, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa użytkowników witryny. Wykorzystanie certyfikatu Extended Validation pozwala upewnić się, że odwiedzany serwis faktycznie należy do firmy, której dotyczy. To szczególnie istotne w przypadku dużych podmiotów, które mogą paść ofiarą oszustów tworzących tzw. bliźniacze witryny, zaprojektowane do wyłudzania danych użytkowników.

Zapamiętaj!

Typ certyfikatu SSL można sprawdzić w prosty i szybki sposób: w tym celu kliknij symbol kłódki znajdujący się obok pasku adresu, i wybierz opcję „certyfikat”.

Różnice pomiędzy protokołem http a https

Oprócz sprawdzenia, czy obok paska adresu wyświetla się ikona kłódki, warto też sprawdzić protokół połączeniowy. Protokoły połączeniowe http i https wykorzystywane są do przesyłania danych pomiędzy serwerem a używaną przez użytkownika przeglądarką internetową. Protokół https jest bardziej złożoną wersją protokołu http: dodatkowym elementem jest certyfikat SSL, dzięki któremu protokół jest w stanie potwierdzić tożsamość i pochodzenie odwiedzanej witryny.

Podstawowe różnice pomiędzy dwoma wspomnianymi protokołami to:

  • poziom bezpieczeństwa – protokół https przesyła dane w formie zaszyfrowanej, a w przypadku protokołu http przesyłany jest zwykły tekst;
  • szybkość ładowania witryny – protokół https wykorzystuje do szyfrowania część mocy obliczeniowej urządzenia użytkownika, dlatego strona może ładować się nieco wolniej.

Zapamiętaj!

Wykorzystanie certyfikatu SSL pozwala na wdrożenie technologii, które przyspieszą ładowanie strony, dlatego nie należy poświęcać bezpieczeństwa danych użytkowników na rzecz szybszego funkcjonowania witryny.

Dlaczego warto postawić na protokół https?

Wdrożenie protokołu https pozwala na osiągnięcie wielu korzyści. Dzięki wdrożeniu certyfikatu SSL:

  • strona wzbudzi większe zaufanie odwiedzających ją użytkowników,
  • możliwe będzie wdrożenie bezpiecznych transakcji poprzez bankowość elektroniczną,
  • łatwiej będzie pozycjonować sklep internetowy,
  • użytkownicy będą mieli możliwość szybkiego zweryfikowania witryny, co pomoże chronić reputację marki;
  • możliwe będzie wprowadzenia automatycznego przekierowania do witryny korzystającej z protokołu https.

SSL a pozycjonowanie

Już od 2010 r. Google starało się przekonać właścicieli stron internetowych do wdrożenia certyfikatów SSL. W 2018 r. gigant z Mountain View w specjalnym komunikacie poinformował, że brak protokołu https może mieć bardzo poważne konsekwencje dla ruchu na stronie, ograniczając liczbę użytkowników witryny trafiającą na nią dzięki wynikom wyszukiwania.

Dodatkowym czynnikiem było stworzenie specjalnej planszy, która jest wyświetlana osobom próbującym wejść na stronę wykorzystującą protokół http. Ostrzeżenie o braku certyfikatu SSL może być negatywnie wpłynąć na ruch organiczny oraz doprowadzić do wzrostu współczynnika odrzuceń, co z kolei może skutkować dalszym obniżaniem pozycji w SERP-ach.

Pozycjonowanie SEO a certyfikat SSL

Badanie przeprowadzone przez Backlinko, Ahrefs, SimilarWeb i Market Muse na próbie przeszło miliona stron internetowych, potwierdziło, że obecność certyfikatu nie tylko jest jednym z czynników rankingowych, ale także może mieć rozstrzygające znaczenie, jeśli strony są porównywalne pod względem zawartości, profilu linków czy technicznego SEO.

Należy się spodziewać, że znaczenie certyfikatu SSL dla pozycjonowania SEO będzie wzrastać w kolejnych latach, co podkreślają deweloperzy Google.

Warto wiedzieć, że na pozycję rankingową strony wpływ ma bardzo wiele czynników, dlatego nie należy się spodziewać, że samo wdrożenie certyfikatu SSL sprawi, że nasza strona znajdzie się w TOP 10 wyników wyszukiwania.

Zapamiętaj!

Darmowy audyt SEO to sposób na dokładne przeanalizowanie słabych stron z punktu widzenia pozycjonowania SEO (w tym poprawności implementacji certyfikatu SSL) oraz zaplanowanie działań, które poprawią pozycję rankingową: tworzenie contentu w oparciu o analizę słów kluczowych, meta tagi, wzmocnienie linkowania wewnętrznego, pozyskanie wartościowych odnośników zewnętrznych przychodzących czy optymalizację techniczną.

Wdrożenie protokołu https należy traktować jako czynnik wzmacniający wymienione wyżej działania oraz dodatkowy element wpływający korzystnie na UX, co może mieć znaczenie także z punktu widzenia SEO. Dzięki certyfikatowi SSL:

  • średni czas spędzany przez użytkowników na stronie może ulec wydłużeniu (brak protokołu https sprawia, że niektórzy internauci od razu powracają do wyników wyszukiwania);
  • możliwe będzie wprowadzenie technologii przyspieszających funkcjonowanie witryny;
  • poprawi się UX, a odwiedzający będą mieli większe zaufanie do strony i jej właściciela.

SSL a e-commerce

Wdrożenie certyfikatu SSL jest szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych. Świadomość społeczna na temat znaczenia ochrony wrażliwych danych z każdym rokiem rośnie, a niezaszyfrowane połączenie może skłonić wielu odwiedzających do rezygnacji z zakupu i wyboru innego oferenta, który lepiej zadba o bezpieczeństwo numerów kart kredytowych czy danych adresowych.

Pamiętajmy o tym, że wyciek wrażliwych informacji to nie tylko poważny problem dla użytkowników, ale także ogromny kryzys wizerunkowy i inne poważne konsekwencje dla właściciela witryny.

Wrażliwe informacje a certyfikat SSL

Certyfikat SSL ma także decydujące znaczenie, jeśli zależy nam na promowaniu oferowanych produktów za pomocą reklamy PLA w systemie reklamowym Google Ads. Google Merchant Center nie akceptuje produktów ze stron bez szyfrowanego łącza, a reklamy typu Product Listing Ads są każdorazowo odrzucane.

W jaki sposób wdrożyć certyfikat SSL, aby nie stracić wypracowanych efektów pozycjonowania SEO?

Choć samo wdrożenie certyfikatu SSL jest jednym ze sposobów na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania, niektórzy właściciele serwisów internetowych zauważają zmniejszenie ruchu organicznego po przejściu na protokół https. Dzieje się tak, ponieważ po przejściu na ten protokół, witryna jest dostępna pod dwoma adresami: z protokołem http i https. Aby nie stracić efektów pozycjonowania podczas przechodzenia na protokół https, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją.

Przygotowanie do wdrożenia certyfikatu SSL

Przed przystąpieniem do przejścia na protokół https, warto przeanalizować następujące cechy strony:

  • wykorzystywany CMS;
  • hosting, z którego korzystasz;
  • wielkość i stopień złożoności witryny.

Jeśli nie posiadamy wystarczającej wiedzy z zakresu informatyki, o pomoc przy wdrożeniu możemy poprosić specjalistę, np. z agencji SEO lub firmy hostingowej.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Wybór i instalacja certyfikatu SSL

    W tym etapie wybieramy typ certyfikatu dla naszej witryny. Jeśli zależy nam na obniżeniu kosztów, możemy wybrać darmowy certyfikat zabezpieczeń, np. od Let’s Encrypt lub Cloudflare. Należy jednak pamiętać o tym, że będzie trzeba go odnawiać co kilka miesięcy.

    Instalację i aktywację certyfikatu SSL możemy zlecić specjaliście lub wykonać samodzielnie, za pomocą wtyczki Really Simple SSL do CMS WordPress.

    Dodanie nowego adresu do Google Search Console

    Po przejściu na protokół https należy zaktualizować adres witryny w Google Search Console. W tym celu klikamy adres witryny widoczny na ekranie i wybieramy opcję Dodaj usługę. Zostaniemy poproszeni o wpisanie nowych adresów wykorzystujących protokół https: z prefiksem www i bez prefiksu.

    Ustawienie przekierowania

    Aby uniknąć duplikowania treści strony, należy ustawić przekierowanie 301 z adresu wykorzystującego protokół http na nowy adres zawierający protokół https.

    Przeprowadzenie audytu linków

    Instalacja protokołu https nie wpływa na odnośniki umieszczone na zewnątrz, które nadal mogą przekierowywać do starej, wykorzystującej protokół http witryny.

    Aby to sprawdzić, możemy skorzystać z audytu linków, którego dokonamy np. za pomocą Ahrefs czy Netpeak.

    Audyt linków a certyfikat SSL

    Jeśli odnośniki prowadzące do strony nie zawierają przekierowania 301 na adres z https, możemy dodać je za pomocą wtyczki Redirection dedykowanej dla WordPress.

    Zapamiętaj!

    Po indeksacji witryny przez crawlery warto sprawdzić, czy witryna nie zawiera błędów w wewnętrznych odnośnikach. W tym celu warto wykorzystać Google Search Console i zapoznać się z raportem Stan.

    Dlaczego certyfikat SSL jest istotny dla pozycjonowania? – podsumowanie

    Bezpieczeństwo danych użytkowników staje się coraz bardziej istotne, dlatego Google od kilku lat tak bardzo zależy na przekonaniu właścicieli stron internetowych do przejścia na protokół https. Uznanie certyfikatu SSL za jeden z czynników wpływających na pozycję rankingową witryny oraz wyświetlanie ostrzeżenia przed niezabezpieczonym połączeniem sprawiają, że wdrożenie protokołu https jest obecnie koniecznością. Choć sam certyfikat SSL raczej nie sprawi, że strona automatycznie zacznie się wyświetlać na wysokich pozycjach w SERP-ach, odpowiednie zabezpieczenie serwisu może korzystnie wpłynąć na UX, zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) oraz pomóc w budowie zaufania do marki.

    Dlaczego certyfikat SSL jest istotny dla pozycjonowania? – FAQ

    Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wpływu certyfikatu SSL na pozycjonowanie strony.

    #1 Ile kosztuje certyfikat SSL?

    Koszt rocznego abonamentu na certyfikat SSL mieści się w granicach 100-200 zł, w zależności od jego typu, podmiotu wystawiającego oraz brokera.

    Można także skorzystać z bezpłatnych certyfikatów zabezpieczeń, mają one jednak niższą wiarygodność i z reguły nie zapewniają odpowiedniego poziomu wsparcia technicznego.

    #2 Czy wdrożenie certyfikatu SSL może wpłynąć na liczbę konwersji w sklepie internetowym?

    Certyfikat zabezpieczeń pomaga budować zaufanie do strony, co może się przełożyć na zwiększenie liczby konwersji.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:
      • Co to jest SSL?
      • Jak sprawdzić, czy korzystam z szyfrowanego połączenia?
      • Jakie informacje chroni certyfikat SSL?
      • Jakie są typy szyfrowania certyfikatu SSL?
      • Dlaczego warto postawić na protokół https?
      • W jaki sposób wdrożyć certyfikat SSL, aby nie stracić wypracowanych efektów pozycjonowania SEO?
      • Dlaczego certyfikat SSL jest istotny dla pozycjonowania?
      • Ile kosztuje certyfikat SSL?
      • Czy wdrożenie certyfikatu SSL może wpłynąć na liczbę konwersji w sklepie internetowym?
    4.9/5 - (13)