Czym jest pozycjonowanie lokalne i jak je wykorzystać?
Pozycjonowanie lokalne jest jednym z najlepszych sposobów na reklamę przedsiębiorstw lokalnych w Internecie. Dzięki tego typu metodom promocji można zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, pozyskać dodatkowych klientów i zmaksymalizować konwersję w witrynie (np. w postaci skorzystania z usługi, zapisu do newslettera lub wypełnienia formularza kontaktowego). W dzisiejszym artykule wyjaśnimy dokładnie czym jest pozycjonowanie lokalne i jak je wykorzystać w praktyce! Miłej lektury.
Spis treści:
- Pozycjonowanie lokalne – co to jest?
- Jak skorzystasz na inwestycji w pozycjonowanie lokalne?
- Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
- Pozycjonowanie lokalne – 5 najważniejszych elementów
- Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne? – podsumowanie
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [pozycjonowanie lokalne]
Pozycjonowanie lokalne – co to jest?
Pozycjonowanie lokalne jest zbiorem zaawansowanych działań SEO (ang. Search Engine Optimization) obejmujących lokalne wyniki wyszukiwania. Oznacza to, że w tym przypadku głównym celem okazuje się zwiększenie widoczności na frazy mniej konkurencyjne (łatwiejsze w wypozycjonowaniu) zawierające nazwę miejscowości (np. fryzjer Warszawa, mechanik Wrocław lub fizjoterapeuta Białystok).
Warto natomiast pamiętać, że w skład pozycjonowania lokalnego wchodzi również wizytówka Google Moja Firma. Dzięki widoczności w Mapach Google możemy wyświetlać się internautom bez pozycjonowania się na konkretną frazę w połączeniu z miastem. W tym przypadku wystarczy, że internauta wpisze dowolne wyrażenie (np. restauracja włoska) i będzie blisko Twojej działalności. Wówczas pojawisz mu się na pierwszym miejscu w Mapach Google – jeżeli zadbałeś wcześniej o właściwą optymalizację profilu GMF, inaczej również GMB (ang. Google My Business).
Według statystyk webfx.com lokalne wyszukiwania wyróżniają się wysokim współczynnikiem konwersji – przeciętna konwersja wynosi aż 80%.
Jak skorzystasz na inwestycji w pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne pozwala dotrzeć wyłącznie do osób, które są naszymi potencjalnymi klientami. Odbywa się to za sprawą połączenia wizytówki Google Moja Firma z pozycjonowaniem na frazy lokalne składające się z nazwy Twojej usługi oraz miasta (np. mechanik Warszawa).
Co ciekawe – decydując się na lokalne SEO możemy stać się widoczni w aż trzech miejscach w wyszukiwarce Google jednocześnie. Najważniejsze są oczywiście tekstowe wyniki wyszukiwania, natomiast nie mniej istotna jest widoczność w tzw. lokalnym 3-packu, czyli Mapach Google. Użytkownicy mogą znaleźć Twoje przedsiębiorstwo również w tzw. lokalnych katalogach.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne wpływa w dużym stopniu na obroty przedsiębiorstw działających w obrębie danej lokalizacji (np. województwa, miejscowości, gminy lub powiatu). Dzięki temu klienci mogą znaleźć Twój biznes w ciągu kilkunastu sekund, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo na skorzystanie z proponowanej oferty.
Lokalne SEO, skupia się przede wszystkim na geolokalizacji, wizytówce Google Moja Firma, badaniu rynku i konkurencji, oraz lokalnym link-buildingu. W skład działań analitycznych wchodzi dodatkowo audyt SEO wskazujący mocne i słabe strony danej strategii.
Pozycjonowanie lokalne – 5 najważniejszych elementów
Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych elementów pozycjonowania lokalnego.
Lokalne pozycjonowanie – geolokalizacja
Geolokalizacja ma znaczący wpływ na obecne wyniki wyszukiwania. Aspekt ten polega na lokalizacji miejsca użytkownika. Im bliżej Twojej firmy znajduje się internauta, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie Twój serwis przyciągnie jego uwagę.
Działa to na bardzo prostej zasadzie – internauta wpisuje dowolną frazę w wyszukiwarkę (np. agencja interaktywna), a Google pobiera w tym czasie dane o lokalizacji użytkownika i wyświetla wyniki odpowiadające aktualnemu miejscu przebywania Twojego potencjalnego klienta. Należy jednak pamiętać, że pierwsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania zajmują najwyżej punktowane przedsiębiorstwa, będące najbliżej danego klienta.
W konsekwencji wyniki mogą się znacząco różnić – nawet jeżeli klient będzie blisko Twojej firmy, ale będzie ona miała mało pozytywnych opinii, Google może wyświetlić konkurencyjne przedsiębiorstwo, które znajduje się w podobnej odległości, ale dysponuje wyższymi notami.
Lokalne SEO – Google Moja Firma
Chcesz znaleźć się w obrębie lokalnych wyników wyszukiwania? W takim razie utwórz wizytówkę Google Moja Firma lub zleć to profesjonalistom (w Wedo zajmujemy się również całym procesem pozycjonowania lokalnego).
W tym przypadku należy uwzględnić dodatkowo kilka innych, bardzo istotnych kwestii związanych z NAP, weryfikacją profilu oraz aktualnymi danymi firmy. Dzięki poprawnie skonfigurowanej wizytówce Google Moja Firma użytkownicy będą mogli sprawdzić wiele przydatnych informacji o Twoim przedsiębiorstwie tj.:
- pełna nazwa firmy,
- godziny otwarcia,
- numer kontaktowy,
- adres strony WWW,
- dokładna lokalizacja biura.
Warto pamiętać, że dzięki wizytówce Google Moja Firma internauci będą mogli wystawiać referencje o Twojej firmie. Pozytywne opinie przełożą się w przyszłości na wyższą pozycję wizytówki GMF w rankingu Google, a dodatkowo zwiększą zaufanie internautów i zbudują Twoją wiarygodność w sieci.
Tak wygląda poprawnie zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma:
Pozycjonowanie lokalne – badanie rynku i konkurencji
Badanie rynku i konkurencji to wstęp do właściwych działań pozycjonerskich uwzględniających lokalne wyniki wyszukiwania.
Weryfikując konkurencyjne przedsiębiorstwa, należy sprawdzić ich strony internetowe, rozmieszczenie poszczególnych sekcji, a także dostosowanie do aktualnych standardów UX (ang. User Experience), czyli poziom wydajności oraz interaktywności.
Po wszystkim zastanów się nad finalnym doborem fraz kluczowych wartościowych pod kątem sprzedażowym dla Twojej firmy.
Aby dobrać słowa kluczowe, należy skorzystać z narzędzia Senuto lub innego, dowolnego instrumentu analitycznego SEO, np.:
- Planer Słów Kluczowych Google,
- KWFinder,
- Ubersuggest,
- Ahrefs,
- Answer The Public,
- PPC Keyword tool,
Jako doświadczona agencja SEO rekomendujemy zdecydować się w tym przypadku szczególnie na słowa kluczowe ogólne, ale uwzględnić także frazy long tail SEO (bazujące na minimum 3-4 słowach).
Lokalne działania optymalizacyjne SEO – link-building
Optymalizując stronę lokalnie warto zadbać o pozyskiwanie wartościowych linków wychodzących. W tym przypadku rekomendujemy skoncentrować się raczej na odnośnikach lokalnych (np. z branżowych serwisów tematycznych z Twojego miasta). Jeżeli natomiast decydujesz się również na pozyskiwanie linków z tzw. lokalnych katalogów, pamiętaj, że każda firma umieszczona w katalogu musi zawierać unikalny opis – nie może być duplikatem.
Pozycjonowanie lokalne – audyt SEO
Aby sprawdzić, czy Twoja strona została właściwie zoptymalizowana pod kątem najnowszych wytycznych wyszukiwarki Google zainwestuj w profesjonalną analizę witryny przez specjalistów lub zdecyduj się na wstępny (fachowy), ale za to darmowy audyt SEO.
Za jego pomocą sprawdzisz mocne i słabe strony swojego serwisu, m.in.:
- nagłówki HTML,
- atrybuty ALT,
- domeny polecające,
- backlinki zewnętrzne,
- indeksowanie,
- użyteczność,
- wydajność serwisu,
- bezpieczeństwo witryny,
- i wiele więcej.
Warto również wspomnieć, iż w Wedo weryfikujemy także responsywność strony. To bardzo ważne, ponieważ ponad 50% ruchu w internecie związanego z lokalnymi wynikami wyszukiwania pochodzi z urządzeń mobilnych (źródło: statista.com).
Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne? – podsumowanie
Pozycjonowanie lokalne można wykorzystać do zwiększenia popularności swojej marki w sieci. Dzięki temu w perspektywie długofalowej (np. 6-12 miesięcy) pozyskamy wartościowych klientów, którzy będą regularnie korzystali z proponowanej oferty.
W przypadku lokalnego SEO należy pamiętać przede wszystkim o utworzeniu wizytówki Google Moja Firma – to tak naprawdę pierwszy krok, który powinno się wykonać, aby zaistnieć w wyszukiwarkach. Następnie dokładnie przeanalizujmy konkurencję i dobierzmy wartościowe słowa kluczowe pod kątem konwersji. Jeżeli masz pytania – skontaktuj się ze specjalistami Wedo. Pozostajemy dyspozycyjni telefonicznie lub mailowo.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [pozycjonowanie lokalne]
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania lokalnego?
#1 Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania lokalnego?
Efekty pozycjonowania lokalnego będą widoczne po mniej więcej 2-3 miesiącach od wdrożenia wstępnej strategii SEO. Lokalna wizytówka Google pojawi się po 14 dniach od skonfigurowania (gdy wpiszemy kod z listu weryfikacyjnego, który przyjdzie do siedziby firmy pocztą). Należy jednak zwrócić uwagę na poprawność wdrażania wybranych działań, ponieważ nieumiejętnie dobrana strategia może nie przynieść żadnych efektów (nawet pomimo włożonych starań).
#2 Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?
Jeżeli chcesz mieć pewność, że wdrażane działania optymalizacyjne ukierunkowane na widoczność Twojej marki w danej miejscowości są właściwe, koniecznie zainwestuj w pozycjonowanie lokalne. Koszty tego typu reklamy są relatywnie niskie – szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że po 6-12 miesiącach inwestycja w lokalne SEO może całkowicie się zwrócić.
Cennik pozycjonowania lokalnego jest ustalany indywidualnie, dlatego zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego ze specjalistami Wedo. W razie pytań pozostajemy dyspozycyjni.
#3 Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne może być pierwszym krokiem do zwiększenia zysków Twojego przedsiębiorstwa w ujęciu danego województwa, wybranej miejscowości, gminy lub powiatu. To również szansa na poprawę wiarygodności firmy, którą prowadzisz oraz wzbudzenie zaufania, co przekłada się na dodatkowych klientów.
#4 Pozycjonowanie lokalne czy płatne kampanie w Google?
Pozycjonowanie lokalne powinno być podstawowym działaniem reklamowym. Jeżeli chodzi o Google Ads (dawniej AdWords) – okazują się one dobrym dodatkiem, natomiast nigdy alternatywą. Rekomendujemy rozłożyć budżet następująco: 70% na lokalne SEO i 30% na Google Ads.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- O czym warto pamiętać podczas uruchamiania kampanii Facebook Ads?
- Jak skutecznie uruchomić kampanię Facebook Ads?
- Jak wejść do Menedżera Reklam?
- Ile kosztuje optymalizacja kampanii Facebook Ads przez agencję marketingową?
- Dlaczego warto reklamować się poprzez kampanie zasięgowe na Facebooku?
- Komu dedykujemy kampanie Facebook Ads?