Google Ads czy Pozycjonowanie?
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych jest niezbędną strategią marketingową dla marek, które starają się przyciągnąć uwagę, napędzić ruch na stronie internetowej i stale rozwijać biznes. Optymalizacja wyszukiwania może okazać się niezrozumiałą strategią, jeśli nie znasz różnic z zakresu SEM i SEO. Taktyka działania może brzmieć podobnie, jednak są to dwa bardzo różne podejścia do działań optymalizacji strony. Jeśli używasz zamiennie terminów SEM i SEO i nie znasz różnic między nimi, nie będziesz w stanie podjąć właściwej decyzji dopasowanej do Twoich potrzeb.
Co to jest marketing w wyszukiwarkach?
Stworzenie odpowiedniej strategii optymalizacji wyszukiwania wymaga zrozumienia podstawowej terminologii. Marketing związany z wyszukiwaniem odnosi się do działań, które pomagają przyciągnąć uwagę użytkownika poprzez pojawienie się na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Pozwala uzyskać wyższe pozycje w rankingach i zwiększyć widoczność w wyszukiwarkach, dzięki czemu można zwiększyć ruch na stronie internetowej lub na jej konkretnych podstronach.
Istnieją dwie główne kategorie marketingu w wyszukiwarkach:
SEM – to grupa działań promocji płatnych, takich jak przeprowadzanie kampanii linków sponsorowanych, optymalizacja stron internetowych i pozycjonowanie, których celem jest osiągnięcie widoczności danego serwisu czy strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
SEO – jest to praktyka optymalizacji stron internetowych w celu osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w Google lub innych wyszukiwarkach. SEO koncentruje się na poprawie rankingu w organicznych – czyli niepłatnych – wynikach wyszukiwania.
Możemy uznać SEM jako pojęcie nadrzędne, które obejmuje zarówno strategie płatne, jak i organiczne. Relację pomiędzy tymi pojęciami najczytelniej przedstawia poniższe równanie:
SEM = SEO + PPC, gdzie SEO odnosi się do kwestii pozycjonowania strony, natomiast PPC wiąże się z płatnymi kliknięciami w odnośnik do strony.
Główna różnica pomiędzy SEM a SEO polega na tym, że SEM jest strategią płatną, a SEO jest strategią organiczną.
Co to jest SEM?
SEM, czyli część marketingu w wyszukiwarkach, która wykorzystuje taktykę PAID, aby uzyskać widoczność w SERPach. Płatna strategia SEM obejmuje zarówno działania związane z tworzeniem i optymalizacją reklam, jak również ustaleniem budżetu reklam – pay-per-click (PPC).
Działania prowadzą poprzez odpowiednie dobranie słów kluczowych i stworzenie kampanii, która kieruje celne frazy i zagadnienia dla swojej branży, produktów lub usług. Kiedy użytkownicy wyszukają tych słów kluczowych, widzą jako pierwsze opłacone reklamy na górze lub na dole SERPów. Opłata jest pobierana za każdym razem, gdy użytkownik kliknie w reklamę.
Co to jest SEO?
SEO – optymalizacja, która skupia się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Działania składają się z wielu taktyk, które skłaniają wyszukiwarki do pokazania strony na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Wiąże się to z prostą zależności: im wyższa pozycja w Google, tym więcej kliknięć w link. Im więcej kliknięć w link, tym większy ruch na stronie. Z kolei im więcej podstron danej domeny ma wysokie pozycje w Google, tym większa widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Poprzez SEO budujemy widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Czyli inaczej w wynikach organicznych – rezultat jest cenny i wiarygodny. Metody i taktyki, które są wykorzystywane w działaniach SEO:
- On-page SEO optymalizuje każdą pojedynczą stronę witryny w celu ukierunkowania konkretnego słowa kluczowego i odwołania się do wyszukiwarek. Strategie te obejmują: badanie słów kluczowych, tworzenie treści i optymalizację słów kluczowych.
- Techniczne SEO optymalizuje bezkontaktowe elementy strony internetowej i strony jako całości, aby poprawić jej strukturę.
- Off-page SEO buduje reputację i autorytet strony internetowej poprzez połączenie jej z innymi wysokiej jakości stronami. Techniki SEO poza stronami obejmują: budowanie linków (pozyskiwanie wysokiej jakości linków zwrotnych) z innych stron internetowych oraz zarządzanie lokalnymi ofertami i profilami katalogów.
Jakie są zalety działań SEO I SEM?
Odbiór reklamy – reklama w wyszukiwarkach, przez internautów jest oceniana jako przyjemna i nienachlana forma reklamy. Użytkownik poszukujący konkretnych informacji , spodziewa się najlepszych wyników związanych z jego zapytaniem.
Targetowanie –nastawienie na określone słowa i frazy, które internauta wpisuje do wyszukiwarki. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że nasz produkt lub usługa trafi do potencjalnego klienta właśnie na podstawie adekwatnie dopasowanych słów kluczowych.
Widoczne rezultaty – osiągniecie korzyści w krótkim czasie, jak i na przestrzeni dłuższego okresu prowadzenia działań związanych z SEM i SEO. Możliwość sterowania intensywnością działań, tak by osiągnąć największą skuteczność.
Zarówno SEM jak SEO wpływa na promocje Twojej strony w wyszukiwarkach internetowych, aby wykorzystać maksymalny potencjał marketingu warto korzystać zarówno z technik pozycjonowania strony, czyli działań SEO jak i z reklam AdWords czyli działań PPC.
Autor: Jarosław Zuchora
Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.