Na czym polega responsywny design strony?
Od dekady sukcesywnie rośnie odsetek osób korzystających z Internetu na smartfonach i tabletach, a w październiku 2016 r. urządzenia mobilne po raz pierwszy wyprzedziły tradycyjne komputery, jeśli chodzi o ruch w sieci. W tej chwili już aż 57% ruchu internetowego pochodzi z telefonów, co wymusza na webmasterach podejście mobile first. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym jest responsywność, na czym polega responsywny design strony i dlaczego warto w niego zainwestować. Zaczynamy!
Spis treści:
- Czym jest responsywna strona internetowa?
- Na czym polega RWD?
- Responsywny design strony – wady i zalety
- Czy responsywne strony WWW pomagają w pozycjonowaniu?
- Responsywny design strony – dlaczego warto w to zainwestować?
- Na czym polega responsywny design strony? Podsumowanie
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Czym jest responsywna strona internetowa?
Responsywna strona internetowa to witryna zaprojektowana w taki sposób, by wyglądać dobrze zarówno na ekranie komputera, jak i na mniejszych ekranach tabletów czy smartfonów. W tym przypadku kluczowym aspektem jest odpowiednie dopasowanie zawartości witryny do wielkości okna przeglądarki. Poszczególne elementy responsywnych serwisów internetowych podlegają skalowaniu, dzięki czemu pozostają czytelne i wyglądają dobrze niezależnie od urządzenia, co korzystnie wpływa na UX (z ang. User Experience).
Na czym polega RWD?
RWD, czyli Responsive Web Design, to koncepcja projektowania stron internetowych uwzględniająca znaczenie wielkości, proporcji i rozdzielczości ekranu dla kreowania atrakcyjnego UX. Wykorzystywane przez użytkowników urządzenia stanowią dla RWD kluczowy kontekst wpływający na odbiór zaprojektowanych rozwiązań.
Dodatkowym czynnikiem motywującym webdesignerów do przyjęcia postawy mobile first jest polityka Google. Kalifornijski gigant już od 2015 r. rekomenduje tworzenie responsywnych stron i aplikacji webowych, nagradzając ich twórców wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio przekłada się na wzrost ruchu na stronie, zarówno z urządzeń mobilnych, jak i tradycyjnych laptopów czy komputerów typu desktop. Zmiana w wytycznych dostawcy najpopularniejszej wyszukiwarki była prawdziwym trzęsieniem ziemi, i doczekała się nawet specjalnego, bardzo obrazowego określenia w prasie branżowej: mobilegeddon.
„Responsywność zakłada płynne, zautomatyzowane dopasowywanie wyglądu strony do dostępnej ilości miejsca, zmieniając styl, wielkość i położenie poszczególnych elementów interfejsu. W odróżnieniu od adaptacyjnego projektowania stron WWW, w podejściu RWD nie tworzy się kilku niezmiennych projektów dla najpopularniejszych rozdzielczości ekranu. Zamiast tego, opracowany projekt cechuje się elastycznością, pozwalającą cieszyć się atrakcyjnym wyglądem i wysoką funkcjonalnością nawet na urządzeniu o bardzo nietypowych wymiarach ekranu czy rozdzielczości.” – Sebastian Młynarczyk, SEO/SEM Specialist
Tworzenie witryn internetowych zgodne z filozofią mobile first wymusza na projektantach minimalizm. Branie pod uwagę przestrzeni oferowanej przez najmniejsze urządzenia sprawia, że na stronie znajdują się tylko najważniejsze, niezbędne elementy, co korzystnie wpływa na UX (będący aktualnie kluczowym elementem rankingowym w kontekście SEO) i ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie. Do tego lżejsza, mniej przeładowana strona zwyczajnie wczytuje się szybciej, co jest dodatkowym czynnikiem poprawiającym komfort użytkowania.
Zapamiętaj!
Responsywności nie należy mylić z tworzeniem osobnej wersji strony na urządzenia mobilne. Ze względu na politykę Google oraz wygodę samego projektowania, podejście uwzględniające indywidualne tworzenie wersji mobilnych przechodzi do historii.
RWD – dobre praktyki
Pomimo tego, że projektowanie responsywne jest względnie nową koncepcją, doczekało się już wzorców dobrych praktyk. Należą do nich:
- Fluid Grid Systems – czyli wyrażanie wartości dotyczących wymiarów w sposób względny, zależny od dwóch zmiennych. Dzięki temu strony lepiej się skalują, a ich układ pozostaje czytelny niezależnie od rozdzielczości ekranu wykorzystywanego urządzenia.
- Fluid Image – responsywność wymaga odpowiedniego skalowania graficznych elementów interfejsu. Wykorzystanie polecenia CSS:img {max-width: 100%;} pozwala chronić grafiki przed nadmiernym rozciągnięciem na urządzeniach pracujących w wysokiej rozdzielczości.
- Media Queries/Breakpoints – rozwiązanie pozwalające określić sposób wyświetlania strony na konkretnych urządzeniach poprzez ustalenie konkretnych punktów zwrotnych (np. zmieniających dwukolumnowy layout w wariant jednokolumnowy).
- Frameworks – rozwój idei RWD sprawił, że pojawiło się wiele ogólnodostępnych frameworków. Korzystanie z nich pozwala zaoszczędzić czas oraz mniejszym kosztem wprowadzić rozwiązania sprawdzające się w wielu innych serwisach.
Zastosowanie się do dobrych praktyk projektowych z pewnością ułatwi przygotowanie atrakcyjnej, responsywnej strony i pozwoli uniknąć prostych błędów, negatywnie wpływających na UX.
Responsywny design strony – wady i zalety
Dowiedzieliśmy się już, czym jest responsywna strona WWW i na czym polega filozofia RWD. Czas przyjrzeć się najbardziej istotnym wadom i zaletom tego podejścia do projektowania serwisów internetowych. Zacznijmy od słabych stron filozofii RWD:
Responsywny design strony – wady
Mimo niezaprzeczalnych zalet RWD posiada też kilka słabych stron, przez co nie zawsze musi być najlepszym rozwiązaniem dla twórców stron internetowych. Tworząc aplikację webową, należy wziąć pod uwagę jej zastosowanie, preferencje grupy docelowej, budżet przedsięwzięcia oraz szerszy kontekst technologiczny. Tylko takie podejście pozwoli wybrać najbardziej korzystne rozwiązanie i w jak najlepszy sposób wykorzystać dostępne zasoby. Do wad RWD należą:
- kodochłonność (w porównaniu z projektowaniem adaptacyjnym, RWD wymaga więcej pracy od strony programistycznej, co może zwiększyć koszt przedsięwzięcia);
- niższy poziom kontroli nad efektem finalnym (na każdym dostępnym urządzeniu);
- pracochłonność i problematyczność w przypadku modernizacji istniejących rozwiązań (RWD zdecydowanie lepiej sprawdza się w przypadku projektów tworzonych od podstaw);
- mniejsza wrażliwość na potrzeby użytkowników niż w przypadku tzw. projektowania adaptacyjnego.
Responsywny design strony – zalety
Poznaliśmy już wady tworzenia responsywnych stron WWW, czas przyjrzeć się mocnym stronom filozofii RWD:
- Jedna wersja strony dla wszystkich dostępnych urządzeń. Tworząc stronę zgodnie z filozofią RWD, oszczędzasz czas i zasoby potrzebne do stworzenia kilku wariantów na różne urządzenia. Zamiast tego, możesz skupić się na jak najlepszym dopasowaniu jednej wersji oprogramowania i stworzeniu unikalnego, atrakcyjnego UX.
- Lepsze i bardziej spójne UX. Projektując stronę w myśl koncepcji RWD, tworzysz spójne UX i pozostawiasz profesjonalne wrażenie, budując zaufanie odbiorców. Responsywna strona daje im pewność, że w każdej sytuacji i na każdym sprzęcie strona będzie wyświetlać się prawidłowo, umożliwiając zrobienie zakupów lub znalezienie potrzebnych informacji.
- RWD jest bardziej przyjazne pod kątem SEO. Ten wątek rozwiniemy w dalszej części artykułu, ale warto w tym miejscu zaznaczyć, że responsywność jest jednym z czynników rankingowych Google, a wdrożenie filozofii RWD oznacza zwykle optymalizację strony i skrócenie czasu ładowania, co również korzystnie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.
- Niższe koszty utrzymania. Osobne wersje dla komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych zwykle powstają na dwóch różnych silnikach, co generuje dodatkowe koszty, w przypadku stron zaprojektowanych w myśl filozofii RWD płacimy tylko za jedną wersję strony.
- Łatwość wprowadzenia zmian. Dodawanie nowych funkcjonalności oraz uzupełnianie treści na stronie w przypadku witryn responsywnych jest łatwiejsze i zajmuje mniej czasu, ponieważ nie trzeba wprowadzać zmian w kilku odmiennych wersjach witryny.
- Wygoda udostępniania i linkowania. Responsywne strony wymagają posiadania jednej domeny, dzięki czemu ich struktura linków jest spójna.
Czy responsywne strony WWW pomagają w pozycjonowaniu?
Projektując stronę internetową, myślimy zwykle nie tylko o komforcie i satysfakcji użytkowników, ale także pozycji rankingowej naszej witryny. Ostatecznie to także od widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania zależy, jak wielu ludzi do niej dotrze, a znalezienie się na wysokiej pozycji w rankingu Google pozwala w organiczny sposób wygenerować zwiększony ruch.
Responsywność jest praktycznym sposobem na poprawę pozycjonowania strony WWW. Google przyznaje, że RWD to jeden z przeszło dwustu czynników rankingowych, a odpowiednie zoptymalizowanie witryny pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych pozwala skrócić czas niezbędny do załadowania się strony, brany pod uwagę przez Google podczas ustalania rankingu.
Przewagą projektowania w myśl filozofii RWD jest także stworzenie jednej wersji strony, co znacznie ułatwia pracę crawlerom, ponieważ wszystkie podstrony znajdują się w jednej domenie, a roboty indeksujące nie mogą zakwalifikować treści znajdujących się w wersji mobilnej witryny jako duplikatów z wersji desktop. Responsywność pozwala także zmniejszyć współczynnik odrzuceń, a wydłużenie średniego czasu pobytu na stronie korzystnie wpływa na pozycję rankingową.
Zapamiętaj!
Pomimo tego, że responsywność witryny nie zastąpi kompleksowej strategii pozycjonowania, projektowanie strony zgodnie z filozofią mobile first pozwala na spełnienie kilku warunków branych pod uwagę przez Google podczas przygotowywania rankingu (np. optymalna wydajność strony).
Responsywny design strony – dlaczego warto w to zainwestować?
Poznaliśmy już wady i zalety RWD oraz dowiedzieliśmy się, jak responsywność stron wpływa na ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Teraz czas zastanowić się, czy inwestycja w responsywną stronę internetową jest opłacalna.
Aby dokonać analizy opłacalności inwestycji w stronę stworzoną w myśl filozofii RWD, należy spojrzeć na ewentualne koszty i korzyści w szerszym kontekście. Na wstępie wspomnieliśmy już o sukcesywnie rosnącym znaczeniu urządzeń mobilnych pod kątem generowania ruchu w Internecie.
Zmiana zwyczajów dotyczących korzystania z sieci jest szansą nie tylko dla globalnych podmiotów (za dużą część wzrostu ruchu z urządzeń mobilnych odpowiadają mieszkańcy państw BRICS i krajów rozwijających się), ale także dla firm działających lokalnie. Dlaczego? Niemal połowa zapytań w wyszukiwarce Google to wyszukiwania powiązane z lokalizacją użytkownika, a tylko w latach 2017-2019 liczba wyszukiwań lokalnych na urządzeniach mobilnych wzrosła o mniej więcej 250%.
Warto więc zadbać o to, by użytkownicy smartfonów i tabletów mieli możliwość skorzystania z poprawnie wyświetlającej się strony, ponieważ ze statystyk opublikowanych przez Google wynika, że zapytania lokalne w niemal 50% przekładają się na konwersje.
Zapamiętaj!
Inwestycja w responsywną stronę jest szczególnie opłacalna w przypadku często aktualizowanych lub bardzo rozbudowanych serwisów. W odróżnieniu od projektowania adaptacyjnego, strony stworzone zgodnie z filozofią RWD łatwiej i szybciej można zaktualizować, ponieważ wprowadzania zmian wymaga tylko jedna wersja strony. Jeśli więc planujesz dalszy rozwój sklepu internetowego i rozbudowywanie go o kolejne kategorie i produkty, strona responsywna pozwoli zaoszczędzić sporo czasu.
Choć koszt stworzenia responsywnej witryny może wydawać się wysoki, warto pamiętać, że w tym przypadku jedna wersja w zupełności wystarczy, i pojawienie się nowego standardu dotyczącego rozdzielczości lub proporcji ekranu nie wymusi tworzenia kolejnych wariantów.
Responsywność ma obecnie kluczowe znaczenie dla biznesów z branży e-commerce. Klienci coraz częściej dokonują zakupów online przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych, a stworzenie spójnego, atrakcyjnego UX dostępnego nie tylko na komputerze stacjonarnym, ale także na smartfonie czy tablecie, pozwala budować lojalność klientów i zachęcić ich do ponownego skorzystania z oferty.
Nie należy także zapominać o optymalizacji strony pod kątem jej widoczności w wynikach wyszukiwania – zaprojektowanie witryny od podstaw zgodnie z filozofią mobile first pozwala spełnić kilka czynników branych pod uwagę przez Google podczas wartościowania domen pod kątem SEO. Dzięki temu oszczędzimy sobie problemów w przyszłości i stworzymy dobrą bazę pozwalającą na generowanie ruchu organicznego w witrynie.
Oceniając opłacalność inwestycji w responsywną stronę, weź pod uwagę preferencje grupy docelowej oraz strategię rozwoju Twojej firmy – możliwe, że w dłuższej perspektywie taka inwestycja okaże się uzasadniona.
Na czym polega responsywny design strony? Podsumowanie
Wyraźny trend wzrostowy, jeśli chodzi o ruch w sieci generowany przez urządzenia mobilne jest widoczny już od niemal dekady i nic nie zapowiada odwrócenia tej tendencji. W takiej sytuacji stworzenie strony internetowej wyświetlającej się poprawnie również na tabletach i smartfonach jest absolutną koniecznością.
Ze względu na politykę Google, wersje mobilne serwisów powoli odchodzą do przeszłości, ustępując miejsca witrynom zaprojektowanym zgodnie z filozofią RWD. Responsywne strony, pomimo nieco wyższych kosztów początkowych, są także tańsze w utrzymaniu i umożliwiają łatwiejsze aktualizowanie ich treści.
Inwestycja w responsywność ma sens nie tylko w przypadku większych, dynamicznie rozwijających się organizacji. Uważamy, że ze względu na wysoki współczynnik konwersji z wyszukiwań lokalnych na urządzeniach mobilnych, może być także opłacalna w przypadku niewielkich przedsiębiorstw usługowych czy handlowych. Warto jednak pamiętać o tym, że w przypadku RWD tańsze od zaadaptowania istniejącego serwisu może okazać się zaprojektowanie zupełnie nowej strony.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce responsywnych stron internetowych.
#1 Co daje responsywność?
Dzięki responsywności strona może być w prawidłowy i przyjazny sposób wyświetlana na różnych urządzeniach, co zwiększa liczbę jej potencjalnych odbiorców i pozwala jej na zajęcie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nie mniej istotną korzyścią jest budowanie spójnego UX, dzięki któremu odwiedzający strony chętniej na nią powrócą.
#2 Jak mogę sprawdzić, czy moja strona jest responsywna?
Najłatwiej sprawdzić to, sięgając po tablet lub telefon. Jeśli strona wyświetla się poprawnie, a zawarta na niej treść i wszystkie elementy interfejsu są odpowiednio przeskalowane oraz czytelne, to znaczy, że strona jest responsywna.
#3 Czy strona RWD to wersja mobilna strony?
W odróżnieniu od tworzenia osobnej wersji dla użytkowników urządzeń mobilnych filozofia RWD zakłada stworzenie jednej wersji projektowanej strony i myślenie w kategoriach mobile first. Responsywna strona WWW będzie się wyświetlać poprawnie na wszystkich urządzeniach, niezależnie od przekątnej ekranu i obsługiwanej rozdzielczości.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym jest responsywność strony?
- Na czym polega RWD i jakie są dobre praktyki projektowania responsywnych stron WWW?
- Jakie są słabe i mocne strony filozofii RWD?
- W jaki sposób responsywność wpływa na pozycjonowanie SEO?
- Dlaczego warto zainwestować w responsywną stronę internetową?