Kampania social media – skuteczna promocja firmy w Internecie

Kampania social media – skuteczna promocja firmy w Internecie

Media społecznościowe to bardzo pomocne narzędzie marketingowe dla firm. Za ich pośrednictwem można komunikować się z klientami, także tymi potencjalnymi, budować trwałe relacje, a ponadto promować swoje produkty czy usługi. Kampania social media to ciekawe rozwiązanie dla biznesów z różnych branż, gdyż daje sporo możliwości. Jak ją przeprowadzić i wykorzystać cały potencjał?

Spis treści:

  1. Na czym polega kampania social media?
  2. Jak przeprowadzić kampanię social media?
  3. Analiza kampanii
  4. Zalety kampanii social media

Na czym polega kampania social media?

Kampania social media

Jak wynika z definicji Akademii Sztuki Cyfrowej, kampania social media to działania prowadzone z wykorzystaniem co najmniej jednego kanału mediów społecznościowych w celu promocji swojej marki i zbudowania lojalnej wobec niej społeczności. W porównaniu do zwykłego korzystania z social mediów w przypadku kampanii aktywność w tego typu serwisach jest działaniem głównym, a nie tylko dodatkowym. Akcja promocyjna może obejmować różne platformy, takie jak Facebook czy Twitter, ich wybór w dużej mierze uzależniony jest od branży, w jakiej działa firma.

Cele kampanii social media często są kreowane na podstawie grupy docelowej. Zazwyczaj należą do nich:

  • zbudowanie pozytywnego wizerunku,
  • zwiększenie ruchu na firmowej stronie internetowej,
  • dotarcie do nowych odbiorców,
  • zwiększenie lojalności,
  • zachęcenie do zakupu produktów lub korzystania z usług.

Jak przeprowadzić kampanię social media?

Prowadzenie działań w mediach społecznościowych wydaje się mało skomplikowane, ale to tylko pozory. Trzeba dobrze przemyśleć każdy krok, aby nie popełnić błędu, który zniechęci klientów do firmy. Na początek należy starannie dobrać kanały komunikacji, a w tej kwestii sporo zależy od branży. Dostępnych serwisów jest wiele, ale aktywność na każdym z nich nie jest konieczna. Najlepiej prowadzić konto na tych platformach, z których najczęściej korzystają przedstawiciele grupy docelowej, co wymaga analizy ich przyzwyczajeń i preferencji. Do kanałów cieszących się popularnością należą przede wszystkim:

  • Facebook,
  • Instagram,
  • Twitter,
  • YouTube,

Duży potencjał dostrzega się również w takich mediach społecznościowych jak Pinterest czy TikTok. Ponadto warto zwrócić uwagę na przydatne komunikatory, w szczególności Messenger czy WhatsApp. Wybór właściwych kanałów to nie wszystko. Równie istotne jest zdefiniowanie, jakie cele chce osiągnąć firma za pośrednictwem kampanii social media. To np.: zwiększenie liczby obserwatorów, wzrost sprzedaży produktów czy zwiększenie ruchu na stronie www. Jak uzyskać wszystkie oczekiwane efekty? Trzeba zadbać o jakość publikowanych treści. Publikacje muszą być dla odbiorców ciekawe i wartościowe, ważną rolę odgrywa też oryginalność.

Kampania social media oferuje wiele możliwości. Dostępne w tym obszarze rozwiązania to m.in. płatne reklamy, które często dają bardzo dobre rezultaty. Ich cena niekiedy nie należy do najniższych, ale starannie przygotowane komunikaty reklamowe mogą znacząco zwiększyć firmowe zyski. Warto postawić też na artykuły eksperckie, materiały wideo, e-booki czy podcasty. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że kampania social media opiera się na dialogu, a nie monologu. Głos klientów jest wyjątkowo ważny, dlatego powinno się zachęcać ich do kontaktu, dzielenia swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami, a także do zadawania pytań. Ponieważ do zbudowania trwałej relacji potrzebne są dwie strony, firma musi zadbać o regularne odpowiadanie na aktywność użytkowników, w ten sposób się do nich zbliży.

Analiza kampanii

Chcąc zyskać pewność, że kampania przynosi oczekiwane rezultaty, konieczne jest jej analizowanie. Warto o tym pomyśleć już po kilku tygodniach od momentu wdrożenia pierwszych działań, aby w razie potrzeby szybko zmodyfikować przyjętą strategię. Należy zwrócić uwagę zarówno na liczbę obserwatorów, komentarzy, udostępnień czy wzmianek o firmie, jak również na ruch na stronie internetowej. Do tego przydadzą się specjalne narzędzia, a jednym z najczęściej wykorzystywanych jest Google Analytics.

Jeżeli okaże się, że kampania social media nie przybliża firmy do realizacji zamierzonych celów, należy wprowadzić zmiany. Trzeba zrobić to w oparciu o ważne informacje, w tym:

  • które działania nie dają żadnych efektów lub są one minimalne,
  • kto lubi publikowane treści,
  • na jakich serwisach odbiorcy są najbardziej aktywni,
  • ile osób widzi posty.

Nie ma jednego ściśle określonego wyjaśnienia, dlaczego kampania w mediach społecznościowych nie jest skuteczna. Problemem może być zły dobór kanałów komunikacji, niedostosowanie treści do grupy docelowej, a także zła godzina publikacji postów czy nie do końca wartościowy content. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przeanalizować działania konkurencji, poznawać ją i wzajemnie się inspirować. Wiedza na temat tego, co się sprawdza, a co nie działa u innych firm z branży, jest bardzo cenna. Podglądanie ich pozwala się też przekonać, czy zaplanowana strategia jest unikalna i daje szansę na wyróżnienie się na rynku. Może się przy tym okazać, że konkurencja nie dostrzega potencjału, jaki oferują poszczególne media społecznościowe, co warto wykorzystać na własną korzyść.

Zalety kampanii social media

Firmy często zastanawiają się, czy kampania social media to dla nich dobre rozwiązanie. Tego typu działania sprawdzają się w niemal każdej branży, ponieważ strategię można dostosować do indywidualnych potrzeb i efektów, jakie chce się osiągnąć. Najważniejsze zalety kampanii social media to:

  1. Zbudowanie świadomości marki – aktywność w mediach społecznościowych pozwala na zwiększenie rozpoznawalności i zapisanie się w świadomości odbiorców. Dobrze prowadzona kampania ułatwia też zostanie ekspertem w swojej dziedzinie.
  2. Zyskanie lojalnej społeczności – media społecznościowe skracają dystans między firmą a klientami, dodatkowo zachęcają do bezpośredniego kontaktu. Stała interakcja z odbiorcami pozwala na zyskanie ich lojalności. W ten sposób wokół firmy tworzy się społeczność.
  3. Niskie koszty – działania w social mediach są mniej kosztowne niż np. w telewizji. Poza tym firma samodzielnie decyduje, ile wydaje na realizację konkretnych zadań, w razie potrzeby modyfikuje strategię i rezygnuje z akcji, które nie dają efektów. Koszty kampanii są elastyczne.
  4. Poznanie potrzeb klientów – już przy planowaniu działań należy stworzyć profil odbiorców i poznać ich potrzeby. Taka wiedza pozwala na doskonalenie swojej oferty oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, co daje duże szanse na zwiększenie zysków.
  5. Stała kontrola – podczas prowadzenia kampanii można stale analizować jej efekty i wprowadzać zmiany. Firma ma wszystko pod kontrolą i pozbywa się wątpliwości, czy aktywność w mediach społecznościowych to dobry ruch.

Kampania social media daje wiele możliwości, ale trzeba prowadzić ją w przemyślany sposób. Zaleca się, aby połączyć ją z innymi, dotychczasowymi działaniami marketingowymi i dzięki temu zwiększyć swoje szanse na odniesienie sukcesu. Promowanie firmy w mediach społecznościowych wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, dlatego warto poprosić o pomoc specjalistów w tym zakresie.

4.9/5 - (55)