Jak meta tagi wpływają na pozycjonowanie SEO? Poradnik 2022!
Pomimo tego, że stronę internetową należy projektować głównie z myślą o odbiorcach, już na etapie jej tworzenia warto zająć się widocznością witryny w wynikach wyszukiwania. Ostatecznie, nawet najlepiej zaprojektowana strona nie spełni swojej roli, jeśli użytkownicy sieci nie będą mogli na nią trafić. Jednym z narzędzi wpływających na widoczność witryny są meta tagi służące do odpowiedniego opisania naszego serwisu. W dzisiejszym wpisie przedstawimy, czym są meta tagi, jakie są ich rodzaje, jak je sprawdzić oraz dlaczego warto z nich korzystać. Zaczynajmy!
Spis treści:
- Czym są meta tagi?
- Jakie są rodzaje meta tagów?
- Jak sprawdzić i dodać meta tagi strony?
- Jak meta tagi wpływają na SEO?
- Jakie są zalety wykorzystywania meta tagów?
- Czy automatyczne meta tagi są przydatne i czy warto je zaimplementować?
- Które meta tagi warto uzupełnić?
- Jak meta tagi wpływają na pozycjonowanie SEO? – Podsumowanie
- FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Czym są meta tagi?
Meta tagi są informacjami zawartymi w sekcji <head> w kodzie HTML witryny. Choć zawarte w nich treści adresowane są przede wszystkim do robotów indeksujących, część z nich jest widoczna także dla użytkowników.
Odpowiednio skonfigurowane znaczniki meta mogą być dobrym narzędziem służącym do zwiększania ruchu na stronie, jeśli tylko poświęcimy czas na opracowanie odpowiednich opisów. Dla przykładu, przygotowany przez nas tekst zawarty w znaczniku meta description będzie później wyświetlany w formie tzw. snippeta w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zadbać o odpowiednie dopasowanie treści meta description do preferencji grupy docelowej z elementem CTA.
Jakie są rodzaje meta tagów?
Meta title
Meta tag title umieszczany jest w sekcji head witryny, w znaczniku <title>. Dzięki niemu nasza strona zyska tytuł wyświetlający się w wynikach wyszukiwania. Zawarta między znacznikami treść będzie wyświetlać się jako nagłówek, pojawiając się na pasku tytułu przeglądarki.
Title ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania strony i ruchu w witrynie. Powinien być przyjazny zarówno dla robotów indeksujących, jak i dla użytkowników: dla widoczności w wynikach wyszukiwania ma znaczenie jedynie pierwszych 50-70 znaków, dlatego warto zawrzeć w nim najważniejsze informacje. Ważne, żeby meta tag title był unikalny, (np. w formacie słowo kluczowe-znak specjalny-nazwa firmy).
Meta description
Meta tag description umieszcza się w znaczniku meta name=”description”. Ma zwykle objętość jednego akapitu tekstu i nie wpływa na pozycjonowanie witryny, ale ma często kluczowe znaczenie dla użytkowników wyszukiwarki, wpływając na ruch na stronie.
Po odczytaniu przez roboty indeksujące, treść zawarta w meta tagu description będzie się wyświetlać pod tytułem strony. Opis powinien zachęcić użytkowników do odwiedzenia naszego serwisu, a jego optymalna długość to 155 znaków. Jeśli napisany przez nas opis będzie dłuższy – nie zostanie wyświetlony w całości.
Warto zadbać o unikalność i atrakcyjność opisu. Dobrą praktyką jest zawarcie w nim CTA, czyli zwrotu zachęcającego do podjęcia pożądanej przez nas aktywności (np. „Kliknij tutaj”).
Meta robots i GoogleBot
Meta tagi robots to instrukcje dla crawlerów: zarówno wszystkich ich typów, jak i konkretnych robotów indeksujących (np. Googlebot News), analogicznie, jak w przypadku pliku robots.txt.
Meta tagi robots mają duże znaczenie dla SEO i to od nich zależy, czy i w jaki sposób nasza witryna zostanie przeskanowana przez pająki.
Istnieje kilka możliwych do zastosowania wartości dla meta tagu robots:
- all (robot indeksuje całą stronę, poruszając się po witrynie za pomocą zawartych na niej linków);
- index (robot ma możliwość indeksowania strony);
- noindex (pająk nie może indeksować strony)
- follow (wykorzystajmy ten tag, jeśli chcemy, by robot śledził linki zawarte w witrynie);
- nofollow (crawler nie będzie miał możliwości śledzenia linków);
- none (robot nie może podążać za linkami ani indeksować strony)
- indexifembedded (połączenie tej wartości z noindex sprawi, że robot będzie w stanie indeksować zawartość strony w osadzeniu pod innym adresem)
Jeśli nie skorzystamy ze znacznika robots, crawlery będą się zachowywać dokładnie tak, jakby znacznik posiadał wartość „all”.
Skanowanie niektórych podstron (np. wewnętrznej wyszukiwarki, formularzy kontaktowych, formularzy rejestracji, koszyków zakupowych, zamówień czy płatności) może negatywnie wpływać na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego warto korzystać z meta tagu robots.
Meta charset
Meta charset to tag odpowiedzialny za kodowanie czcionki wyświetlanej na stronie. Pomimo tego, że nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, odpowiednie kodowanie znaków wpływa na czytelność treści, co w pośredni sposób przekłada się na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania i ruch w serwisie.
Zapamiętaj!
Google zaleca webmasterom korzystanie z kodowania Unicode/UTF-8.
Meta keyword
Meta tag keyword służy do wskazywania najistotniejszych dla naszej witryny słów kluczowych. Ze względu na liczne nadużycia i nieuczciwe praktyki webmasterów, ten meta tag został w 2009 r. wyłączony przez Google z ustalania rankingu stron. Warto jednak z niego skorzystać, ponieważ nadal może mieć wpływ na pozycję naszego serwisu w wynikach mniej popularnych wyszukiwarek (np. Bing, Yahoo).
Meta OpenGraph
Dzięki protokołowi Open Graph możemy mieć wpływ na to, jak nasza witryna prezentuje się na Facebooku, a związane z nim meta tagi pozwalają modyfikować poszczególne elementy naszego serwisu, w celu optymalizacji wyświetlania strony we wspomnianej platformie społecznościowej.
Wykorzystanie meta tagów Open Graph nie wpływa w bezpośredni sposób na pozycjonowanie, ale zastosowanie ich może korzystnie wpłynąć na ruch na stronie i jest kluczowe dla właścicieli serwisów reklamujących się za pomocą Facebook Ads.
Do najważniejszych znaczników Open Graph należą:
- og:title – tytuł strony wyświetlany na Facebooku;
- og:url – link do strony zawierającej treść wyświetlaną na Facebooku;
- og:description – facebookowy odpowiednik meta description;
- og:image – dzięki niemu możemy wybrać grafikę wyświetlaną razem z odnośnikiem do strony, tytułem i opisem;
- og:type – tag pozwalający na określenie rodzaju treści wyświetlanej na Facebooku.
Zapamiętaj!
Facebook udostępnia specjalne narzędzie, dzięki któremu możliwy jest podgląd efektów umieszczonych w kodzie strony meta tagów OG. Narzędzie można znaleźć tutaj: https://developers.facebook.com/tools/debug
Meta tagi Google
Meta tagi Google umożliwiają wyłączenie niektórych funkcjonalności wyszukiwarki w odniesieniu do poszczególnych podstron, nie wpływają jednak na pozycję rankingową witryny.
Do meta tagów Google zaliczamy:
- no site links search box (umożliwia zablokowanie wyświetlania odnośników do podstron poniżej strony w wynikach wyszukiwania);
- no translate (pozwala zrezygnować z funkcji automatycznego tłumaczenia zawartości strony);
- no page read aloud (wyłącza możliwość odczytywania zawartości strony przez Asystenta Google).
Meta tag rating
Jeśli nasza strona zawiera materiały i treści nieodpowiednie dla dzieci i młodzieży, dzięki meta tagom rating jesteśmy w stanie poinformować o tym roboty indeksujące. Jeśli skorzystamy z tej możliwości, nasza strona nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania, pod warunkiem, że użytkownik korzysta z filtra SafeSearch.
Google zaleca korzystanie z meta tagu rating, a jego błędne zastosowanie (oznaczenie strony z treściami dla dorosłych jako bezpiecznej dla dzieci i młodzieży) jest niezgodne z polityką Google.
Meta tag refresh redirect
Instrukcja Google w stanowczy sposób odradza stosowanie znaczników refresh redirect, a umieszczenie ich w sekcji <head> strony może skutkować obniżeniem pozycji rankingowej naszej witryny.
Zapamiętaj!
W razie potrzeby przeniesienia strony, zamiast meta tagów refresh redirect wykorzystaj przekierowanie 301.
Warto jeszcze wspomnieć o specyficznym meta tagu służącym do weryfikowania witryny w narzędziu Google Search Console. Podobnie jak pozostałe meta tagi, umieszcza się go w sekcji <head> naszej witryny, a jego treść stanowi generowany automatycznie kod weryfikacyjny. Umieszczenie tego znacznika pozwala Google sprawdzić, czy posiadamy prawo do zarządzania domeną.
Jak sprawdzić i dodać meta tagi strony?
Najprostszym sposobem na sprawdzenie meta tagów na stronie jest weryfikacja jej źródła. Jak można to zrobić?
- Wchodzimy na stronę.
- Klikamy prawym przyciskiem myszki i z rozwijanego menu wybieramy opcję „Wyświetl źródło strony” (dostęp do tej opcji uzyskamy także, jeśli skorzystamy ze skrótu klawiszowego Ctrl+U).
- Ponieważ meta tagi znajdują się w sekcji <head> strony, potrzebne nam informacje znajdziemy na początku kodu.
Zapamiętaj!
Nawigację po kodzie witryny można przyspieszyć, korzystając z narzędzia wyszukiwania. Wystarczy użyć kombinację klawiszy Ctrl+F.
Sposób dodawania meta tagów strony może się różnić w zależności od wykorzystywanej technologii:
- w przypadku stron pisanych w html wystarczy po prostu umieścić odpowiednie meta tagi w sekcji <head> kodu;
- WordPress umożliwia korzystanie z wtyczek (np. All in One SEO Pack, Yoast SEO) pozwalających na dodanie meta tagów (jeśli nie chcemy korzystać z wtyczek, możemy wejść w zakładkę „Wygląd” i dodać meta tagi ręcznie w pliku „Nagłówek motywu” sekcji „Edytor”;
- niektóre z platform e-commerce (np. Shoper, PrestaShop) umożliwiają automatyzację w zakresie tworzenia meta opisów, co znacząco ułatwia obsługę sklepów z dużą liczbą produktów.
Jak meta tagi wpływają na SEO?
Znaczenie meta tagów dla optymalizacji strony pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania różni się dla poszczególnych znaczników. Wykorzystanie niektórych z nich nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale może oddziaływać na działania podejmowane przez użytkowników wyszukiwarek, co przekłada się na ruch na stronie. Dlatego nie należy lekceważyć nawet tych rzadziej wykorzystywanych meta tagów, ponieważ ustawienie ich nie zajmuje wiele czasu, a może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie (np. za pośrednictwem Facebooka lub mniej popularnych narzędzi wyszukiwania).
Z punktu widzenia SEO, kluczowym meta tagiem jest meta title, będący jednym z przeszło dwustu czynników rankingowych Google. Aby odpowiednio zoptymalizować ten znacznik, pamiętajmy o dwóch zasadach:
- meta title może mieć maksymalnie 70 znaków ze spacjami, a optymalne jest zamknięcie go w 55 znakach;
- treść znacznika powinna zawierać najważniejsze dla pozycjonowania danej podstrony słowo kluczowe.
W przypadku meta description Google rekomenduje umieszczenie najważniejszych słów kluczowych i zamknięcie opisu w 155 znakach (dłuższy opis nie będzie wyświetlał się w całości). Zadbajmy o to, by meta opisy dla każdej podstrony były unikalne. Choć meta description nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie witryny, atrakcyjny opis strony może wyróżnić nas na tle innych witryn pojawiających się w wynikach wyszukiwania i przyczynić się do zwiększenia ruchu w serwisie.
Tworząc treść meta tagów title i description weź pod uwagę UX. Atrakcyjny tytuł i opis podstrony pomogą wygenerować więcej ruchu w witrynie.
Dbając o pozycjonowanie e-sklepu lub złożonego serwisu umożliwiającego zakupy online, warto zwrócić uwagę na meta tagi robots. Nawigowanie ruchem robotów indeksujących pozwoli zablokować im dostęp do określonych podstron, zawierających np. dane osobowe lub dotyczące zakupów. Dzięki zastosowaniu odpowiednich meta tagów crawlery nie dodadzą tych podstron do tworzonego indeksu, co korzystnie wpłynie na SEO naszego e-sklepu.
Zapamiętaj!
Ruchem robotów indeksujących można sterować także za pomocą komend w pliku robots.txt — warto pamiętać o spójności komunikatów w pliku i sekcji <head> strony. Wysyłanie crawlerom sprzecznych komunikatów może obniżyć pozycję rankingową witryny.
Jakie są zalety wykorzystania meta tagów?
Meta tagi oferują kilka fundamentalnych zalet, nawet jeśli większość z nich nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony.
Meta tagi title i description pozwalają zadbać o odpowiedni wygląd naszej witryny w wynikach wyszukiwania, dostarczając informacji użytkownikom wyszukiwarki oraz wpływając na podejmowane przez nich działania, co może przyczynić się do zwiększenia ruchu w serwisie. Atrakcyjny tytuł i opis mogą zachęcić osoby poszukujące konkretnych informacji lub produktów do odwiedzenia strony.
Nie bez znaczenia jest także łatwość ich sprawdzania, edycji i wprowadzania. W zależności od technologii, w której wykonana jest witryna, możliwe może się okazać nawet zautomatyzowanie procesu wprowadzania meta tagów, co ułatwia realizację kompleksowej strategii pozycjonowania także w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów.
Warto także skorzystać z meta tagów robots, dzięki którym możliwe jest zarządzanie pracą crawlerów i wyłączenie z indeksu podstron mających negatywny wpływ na SEO.
Czy automatyczne meta tagi są przydatne i czy warto je zaimplementować?
Automatyczne generowanie meta title i meta description może oszczędzić wiele czasu, zwłaszcza w przypadku rozbudowanych serwisów lub e-sklepów z dużą liczbą produktów.
Ponadto, stworzenie odpowiednich schematów dla znaczników pozwala zadbać o umieszczenie najistotniejszych słów kluczowych, co ma niebagatelne znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Proces automatyzacji meta tagów różni się w zależności od wykorzystywanej technologii. Przyjrzyjmy się najczęściej stosowanym platformom:
- WordPress – w przypadku WordPressa automatyzacja jest możliwa przy wykorzystaniu wtyczki Yoast SEO, a dostępne zmienne to tytuł, strona, separator i tytuł strony;
- Shoper – ta platforma pozwala na stworzenie osobnych szablonów dla poszczególnych grup podstron, np. list produktów, kategorii, kart produktów czy wpisów blogowych;
- SkyShop – w odróżnieniu od Shopera, SkyShop nie pozwala na automatyzację meta description, posiada jednak narzędzia umożliwiające automatyczne generowanie title tagów dla kategorii i kart produktów zgodnie z ustalonym schematem;
- ShopGold – na tej platformie możliwe jest automatyczne tworzenie meta tagów, zgodnie z opracowanym schematem.
Które meta tagi warto uzupełnić?
Odpowiedź na to pytanie zależy od typu strony bądź podstrony oraz oczekiwanych efektów. Jeśli zależy nam na stworzeniu atrakcyjnego UX, kluczowe będą meta tagi title i description – atrakcyjny tytuł i dokładny opis mogą wyróżnić nas na tle bezpośredniej konkurencji i zachęcić użytkowników wyszukiwarek do wejścia na naszą stronę.
W przypadku bardziej złożonych stron, np. e-sklepów, warto na niektórych podstronach uzupełnić meta tagi robots – pozwalają one do pewnego stopnia sterować pracą crawlerów, rezygnując z indeksowania podstron negatywnie wpływających negatywnie na pozycję rankingową witryny, (np. podstron z danymi osobowymi, formularzami lub poszczególnymi etapami procesu zakupowego).
Jeśli zależy nam na przekierowania ruchu z Facebooka lub Facebook Ads – o poprawne wyświetlanie się podstron możemy zadbać poprzez dodanie meta tagów OpenGraph.
Nie należy także zapominać o meta tagu rating – odpowiednia treść tego znacznika umożliwia ukrycie naszej strony w wynikach wyszukiwania dla osób korzystających z filtra SafeSearch.
Jak meta tagi wpływają na pozycjonowanie SEO? – podsumowanie
Meta tagi to informacje wpływające w sposób pośredni bądź bezpośredni na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Umiejętne wykorzystanie meta tagów pozwala udoskonalić UX i zwiększyć ruch w witrynie, nie tylko poprzez atrakcyjne prezentowanie się naszego serwisu w wynikach wyszukiwania, ale także przekierowując ruch z innych kanałów (np. z Facebooka i Facebook Ads).
Wykorzystanie meta tagów powinno być częścią kompleksowej strategii pozycjonowania, uwzględniającej m.in. pracę robotów indeksujących oraz upodobania naszych grup docelowych. Warto pamiętać o tym, że optymalizacja strony pod kątem jej widoczności w wynikach wyszukiwania jest procesem długofalowym i ciągłym – nie tylko ze względu na rozbudowę witryny czy sklepu internetowego, ale także zmiany w czynnikach rankingowych ustalanych przez Google.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce meta tagów.
#1 Czy meta tagi mogą negatywnie wpływać na SEO?
Wykorzystanie meta tagu refresh redirect może obniżyć pozycję rankingową strony. Warto także pamiętać o tym, że indeksowanie niektórych typów podstron (np. formularzy kontaktowych, koszyków, wewnętrznych wyników wyszukiwania) często wpływa negatywnie na SEO, dlatego powinniśmy ustawić odpowiednie wartości znaczników robots, i w ten sposób sterować pracą crawlerów.
#2 Jak sprawdzić meta tagi strony?
Sprawdzenie meta tagów jest możliwe poprzez podgląd źródła strony, dostępny po wejściu do serwisu, kliknięciu prawym przyciskiem myszy i wybraniu z menu opcji „Pokaż źródło strony”.
Meta tagi znajdują się w sekcji <head>, dlatego powinny być widoczne w górnej części kodu. Nawigowanie ułatwi nam wykorzystanie narzędzia wyszukiwania, dostępnego po wciśnięciu kombinacji klawiszy Ctrl+F.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Czym są meta tagi i jakie są ich rodzaje?
- W jaki sposób meta tagi wpływają na SEO?
- Jak sprawdzić i wprowadzić meta tagi?
- Czy automatyczne meta tagi są przydatne?
- Jakie są zalety korzystania z meta tagów