Jak hierarchia nagłówków wpływa na pozycjonowanie SEO?

Jak hierarchia nagłówków wpływa na pozycjonowanie SEO?

Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania pozwala wygenerować znacznie większy ruch w witrynie i poprawić współczynnik konwersji. Skuteczna strategia SEO zwykle opiera się na trzech filarach: optymalizacji treści, optymalizacji technicznej oraz wzmocnieniu linkowania zewnętrznego. W dzisiejszym artykule zajmiemy się nagłówkami: ich poprawne zastosowanie pozwala nie tylko uzyskać wyższą pozycję w SERP-ach, ale także poprawić UX i zwiększyć dostępność strony. Zaczynamy!

Spis treści:

 

Jak hierarchia nagłówków wpływa na SEO?

Źródło: https://www.freepik.com/free-vector/vector-old-daily-newspaper-template-tabloid-layout-posting-reportage_1215953.htm?query=article

Czym są nagłówki na stronie internetowej?

Nagłówki to elementy kodu HTML kluczowe dla stworzenia prawidłowej struktury witryny. Istnieje sześć poziomów nagłówków, oznaczanych symbolem H (od angielskiego słowa „header” oznaczającego nagłówek) i cyfrą od 1 do 6. Im niższa cyfra, tym wyższy poziom nagłówka w hierarchii. Nagłówek H1 oznacza tytuł strony, kategorii bądź wpisu, dlatego wykorzystywany jest w danym tekście tylko raz. Nagłówki od H2 do H6 są używane do oznaczania śródtytułów i nagłówków w tekście, choć w praktyce najczęściej treść porządkuje się za pomocą nagłówków H1, H2 i H3.

Dlaczego tekst SEO powinien posiadać nagłówki?

Nagłówki to sprawdzony sposób na nadanie opublikowanym materiałom odpowiedniej struktury i poprawę ich czytelności oraz oprawy wizualnej. Nie są to jednak jedyne korzyści wynikające z ich zastosowania – choć nagłówki same w sobie nie są czynnikiem rankingowym wpływającym na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, ich poprawne wykorzystanie ułatwia crawlerom indeksowanie strony. Wykorzystując znajdujące się w kodzie HTML nagłówki, roboty indeksujące są w stanie lepiej zrozumieć treść zawartą na stronie. To pośrednio wpływa na widoczność witryny: crawlery będą w stanie wskazać naszą stronę użytkownikom poszukującym znajdujących się na niej informacji.

Zapamiętaj!

Śródtytuły, oznaczone na stronie zwykle jako nagłówki H2 lub H3, mogą sprawić, że strona uzyska wyższe pozycje w rozszerzonych wynikach wyszukiwania, występując np. jako odnośniki do jednego z fragmentów tekstu na stronie.

Jak nagłówki wpływają na SEO?

 

Jak nagłówki wpływają na SEO?

Źródło: https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/ludzie-biznesu-czyta-gazete_2767724.htm#query=article&position=6&from_view=search

Crawlery wykorzystują nagłówki do określenia tematyki treści i zawartości danej podstrony. Poprawne zaindeksowanie ułatwia znalezienie się witryny na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, warto więc dopracować poszczególne poziomy nagłówków i zadbać o to, by zawierały odpowiednie słowa i frazy kluczowe. Oczywiście, same nagłówki nie sprawią, że nasza strona pojawi się na jednej z pierwszych pozycji, jeśli treść nie będzie spełniać wymogów algorytmów. Odpowiednie wykorzystanie nagłówków natomiast powinno być stałym elementem skutecznej strategii SEO.

Zapamiętaj!

Nagłówki ułatwiają nawigację na stronie nie tylko użytkownikom witryny, ale także robotom indeksującym, dlatego warto zadbać o ich czytelną strukturę i hierarchię.

Nagłówki a UX

W ostatnich latach popularność zdobywa koncepcja UX writing, zakładająca tworzenie treści w taki sposób, aby ułatwić ich zrozumienie oraz odpowiednią reakcję na zamieszczone materiały.

Tworzenie contentu zgodnie z zasadami UX writingu oznacza także stworzenie czytelnej struktury nagłówków, i w ten sposób poprawienie doświadczeń użytkowników. Badania potwierdzają, że użytkownicy stron WWW skanują tekst na stronie jeszcze zanim przystąpią do lektury, a większość z nich porusza się po ścieżce w kształcie litery F. Odpowiednie sformatowanie tekstu pod kątem wizualnym zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik pozostanie dłużej na stronie.
Przyjrzyjmy się bliżej temu, jak odpowiednia hierarchia nagłówków wpływa na UX.

Budowanie struktury strony

Odpowiednia struktura materiałów może okazać się równie istotna, co ich zawartość merytoryczna, szczególnie dla użytkowników, którym zależy na uzyskaniu konkretnej informacji lub odpowiedzi w możliwie szybki sposób. Nagłówki w tekście można porównać do znaków drogowych, ułatwiających poruszanie się po artykule i wyłuskiwanie najistotniejszych fragmentów.

Wielu użytkowników preferuje zapoznawanie się z materiałem od przyjrzenia się jego strukturze nagłówków: jeśli te nie okażą się wystarczająco atrakcyjne oraz czytelne, internauta może zrezygnować z lektury tekstu.

Zwiększenie czasu spędzanego w witrynie

Jednolity blok tekstu może skłonić użytkowników do opuszczenia witryny. Ma to znaczenie nie tylko z punktu widzenia UX, ale może także niekorzystnie wpłynąć na SEO: współczynnik odrzuceń jest brany pod uwagę przy ustalaniu rankingu, a duża liczba krótkich wizyt na stronie może zostać odczytana przez algorytm jako informacja o niskiej wartości merytorycznej strony.

Wykorzystanie nagłówków pozwala stworzyć lepszy UX: przejrzysta struktura strony to sygnał zachęcający do pozostania w witrynie i zwrócenia większej uwagi na jej zawartość, co pozytywnie przełoży się na liczbę konwersji.

Dostępność strony internetowej

Dostępność strony to jeden z czynników branych pod uwagę przez Google podczas ustalania listy rankingowej. Do specjalnych ułatwień umożliwiających korzystanie z witryny osobom niedowidzącym można zaliczyć nagłówki zapewniające czytelną strukturę materiałów na stronie.

Nagłówki stanowią także dodatkowe ułatwienie dla użytkowników korzystających z Asystenta Google. Tagi nagłówków pozwalają w szybki i wygodny sposób odnaleźć najważniejsze treści, a dzięki nim możliwa jest sprawna nawigacja w witrynie.

Zapamiętaj!

Filozofia UX writing opiera się na empatii. Tworząc treści na stronę, spróbuj poczuć się jak użytkownik witryny: przemyśl, jakich informacji będzie szukał w artykule i zadbaj o to, by ich znalezienie było możliwie bezproblemowe. Odpowiednie oznaczenie nagłówków z pewnością ułatwi nawigację w serwisie.

Jak tworzyć poprawne nagłówki na strony WWW?

 

Jak tworzyć poprawne nagłówki na strony WWW

Źródło: https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie/koncepcja-falszywych-wiadomosci_12257129.htm#query=article&position=10&from_view=search

Nagłówki powinny być chwytliwe i przejrzyste, zawierając możliwie maksimum treści. Poprawnie skonstruowany nagłówek informuje użytkownika strony o tym, czego może się spodziewać w danej sekcji, i zachęca go do zapoznania się z zawartością. Dobrą praktyką jest umieszczanie w nagłówkach słów takich, jak: „TOP 10”, „ranking”, „zestawienie” – dzięki nim osoba odwiedzająca stronę wie, gdzie znajdzie najważniejsze informacje, a co więcej, natychmiast jest w stanie stwierdzić, czy w danym artykule znajdzie odpowiedź na zadane pytanie.

Zapamiętaj!

Jeśli artykuł zawiera ranking lub zbiór (porad, rozwiązań, sposobów wykonania określonej czynności), warto wykorzystać hierarchię nagłówków do ułatwienia nawigacji na stronie.

Chwytliwe nagłówki przyciągają uwagę użytkowników i zatrzymują ich na dłużej, obniżając współczynnik odrzuceń i poprawiając pozycję rankingową strony. Nie należy jednak zapominać o ustaleniu przejrzystej i spójnej hierarchii nagłówków. Jak należy to zrobić?

Jak przedstawia się hierarchia nagłówków i jak z nich korzystać?

Decydując się na stworzenie struktury nagłówków, należy pamiętać o przestrzeganiu odpowiedniej hierarchii. Nagłówek H1 to zwykle tytuł artykułu czy kategorii, dlatego na danej podstronie należy umieścić go tylko raz. Niższe poziomy powinniśmy traktować jako śródtytuły: jeśli tworzymy rozbudowany, poruszający wiele zagadnień artykuł, wykorzystajmy nagłówki H2 do podzielenia tekstu na kilka mniejszych bloków, a poszczególne ich części możemy oddzielić od siebie za pomocą nagłówków H3. Tagi H4-H6 są wykorzystywane znacznie rzadziej, ze względu na to, że mniej wyróżniają się graficznie na tle standardowego stylu, co nie zmienia faktu, że mogą okazać się przydatne, np. podczas tworzenia list numerowanych.

Zapamiętaj!

Niezależnie od poziomu, pod nagłówkiem powinien znaleźć się przynajmniej jeden akapit wartościowego contentu. Tworzenie spisu treści z nagłówków może zostać potraktowane przez roboty indeksujące jako nieuczciwa praktyka SEO.

Przyjrzyjmy się teraz, jak stosować poszczególne poziomy nagłówków:

Nagłówek H1

Jak już wspomnieliśmy, H1 to nagłówek tytułowy, dlatego na stronie powinien pojawić się tylko raz. Warto zawrzeć w nim słowa kluczowe, dzięki którym witryna będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Styl nagłówka powinien być unikalny i wyraźnie odróżniać się od reszty zawartości serwisu.

Uwaga!

John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst w Google, stwierdził, że liczba nagłówków H1 na stronie nie ma znaczenia dla pozycjonowania, ale dobrą praktyką jest wykorzystanie tego poziomu nagłówka wyłącznie raz.

Nagłówki H2

Poziom H2 to najwyższy poziom nagłówka spośród headerów wykorzystywanych w treści witryny. Warto zastosować go do oddzielenia większych, poruszających odmienne zagadnienia bloków tekstu. Wielu użytkowników stron skanuje zawarte na niej treści w poszukiwaniu nagłówków H2, traktując je jako wskazówkę i pomoc w poruszaniu się po zawartości. W headerze H2 również powinniśmy umieścić słowa kluczowe: odpowiednie sformatowanie tekstu pomoże nam zmniejszyć wskaźnik odrzuceń.

Nagłówki H3

Nagłówki H3 stosowane są zwykle do wyróżnienia podrozdziałów w ramach większego bloku rozpoczynającego się od nagłówka H2. Warto z nich korzystać także w sytuacji, gdy w nagłówku H2 zadaliśmy pytanie: kolejne warianty odpowiedzi lub zagadnienia poradnika możemy opisywać, oddzielając je nagłówkami poziomu trzeciego (H3)

Nagłówki niższego poziomu (od H4 do H6)

Nagłówki poziomów H4, H5 i H6 spotyka się znacznie rzadziej, ale z pewnością dobrze sprawdzą się przy porządkowaniu rozbudowanego poradnika lub recenzji. Stosując nagłówki niższych poziomów, pamiętajmy o ich hierarchii: nagłówek H4 musi znaleźć się w sekcji rozpoczynającej się nagłówkiem H3, nagłówek H5 umieszczamy w sekcji rozpoczętej od nagłówka H4, a nagłówek H6 znajdzie swoje zastosowanie w akapicie poprzedzonym nagłówkiem poziomu H5.

Słowa i frazy kluczowe w nagłówkach HTML

Nagłówki warto wykorzystywać do nasycenia treści słowami kluczowymi. Dlaczego? Przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, umieszczenie fraz kluczowych w nagłówkach korzystnie wpływa na UX: użytkownicy, którzy trafią na naszą stronę, dzięki nagłówkom będą w stanie w szybki sposób określić, czy w zamieszczonym artykule znajdą poszukiwane przez nich informacje.

Wykorzystanie nagłówków pozwoli obniżyć współczynnik odrzuceń i zatrzymać odwiedzających na dłużej: nawet jeśli nie zainteresuje ich cały artykuł, istnieje spore prawdopodobieństwo, że przynajmniej jego fragment okaże się dla nich atrakcyjny i pomocny.

Drugim powodem jest praca robotów indeksujących Google. Zawarcie słów kluczowych w nagłówkach to dla crawlerów czytelny sygnał ułatwiający im poruszanie się po zawartości i poprawne zaindeksowanie strony. Dzięki nagłówkom roboty wiedzą, czego dotyczy dany blok, akapit czy fragment, co zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się naszej strony w wynikach wyszukiwania.

  • Zapamiętaj!

    Wplatanie słów kluczowych w naturalny sposób nie zawsze jest prostym zadaniem. Wykorzystanie do tego celu nagłówków pozwala na lepszą optymalizację contentu i poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

    A jaka ilość słów kluczowych w nagłówkach da najlepsze rezultaty? Yoast SEO, popularne narzędzie pozwalające sprawdzić optymalizację tekstu, sugeruje zawarcie fraz kluczowych w nie mniej, niż 30% nagłówków na stronie, i nie więcej, niż w 70% nagłówków.

    Jak hierarchia nagłówków wpływa na pozycjonowanie SEO? – podsumowanie

    Poprawne stosowanie hierarchii nagłówków ma wpływ na doświadczenia użytkowników (UX) i pośrednio wpływa także na SEO witryny. Tworzenie tekstów zgodnie z filozofią UX writing ułatwia lekturę artykułów i podnosi stopień dostępności strony dla osób z niepełnosprawnościami. Zachowanie spójnej hierarchii nagłówków zwiększa szanse na poprawne zaindeksowanie strony przez roboty Google, dzięki czemu będzie mogła być widoczna w wynikach wyszukiwania.

    Wykorzystanie nagłówków do nasycenia contentu słowami kluczowymi ma znaczenie dla budowy UX i pomaga zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), poprawiając pozycję rankingową witryny. Warto jednak robić to w sposób naturalny, wynikający z treści artykułu i ściśle związany z zawartością poszczególnych akapitów.

    Jak hierarchia nagłówków wpływa na pozycjonowanie SEO? – FAQ

    #1 Czy stosowanie nagłówków wpływa na SEO?

    Stosowanie nagłówków nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, ale może wpływać na nie pośrednio, ułatwiając indeksowanie crawlerom, poprawiając UX i zmniejszając współczynnik odrzuceń.

    #2 W jaki sposób zbudować poprawną hierarchię nagłówków?

    Zbudowanie hierarchii nagłówków nie jest trudnym zadaniem. Podstawową zasadą jest poprzedzanie headerów niższego rzędu za pomocą nagłówków stojących wyżej w hierarchii. Przykładowo, nagłówek H3 musi być poprzedzony nagłówkiem H2. Zasada tyczy się wszystkich poziomów. Warto także pamiętać o tym, żeby nagłówek poziomu H1 był zastosowany w tekście najlepiej raz.

     

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:

    • Czym są nagłówki?
    • W jaki sposób nagłówki wpływają na SEO?
    • Jakie jest znaczenie nagłówków dla UX?
    • Jak należy zbudować poprawną hierarchię nagłówków?

     

    Źródła:

4.8/5 - (48)