Skąd pozyskiwać linki w SEO? Czy je kupować? Dywersyfikacja w Linkbuildingu. Poradnik od Wedo.pl
Pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli tzw. link-building jest nieodłącznym elementem pozycjonowania SEO (ang. Search Engine Optimization). Między innymi dzięki tym działaniom możesz poprawić ranking swojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, zwiększyć ruch w serwisie, a co za tym idzie – pozyskać stałych i zdecydowanych klientów.
W tym poradniku nauczysz się podstaw linkbuildingu. Dowiesz się:
- Po co są linki?
- Jakie odnośniki są dobre dla Twojej strony?
- Skąd pozyskiwać linki zwrotne?
- Czy kupować backlinki?
- Jakie anchory powinny mieć Twoje linki?
- Do jakich podstron powinny prowadzić backlinki?
- Jak dywersyfikować linki?
Znaczenie linków w SEO
Google jest dzisiaj w tym a nie innym miejscu właśnie dzięki linkom. W latach 90-tych najpopularniejsze wyszukiwarki miały problem ze spamem i manipulacją wynikami wyszukiwania. Po wpisaniu nazwy jednej z nich w nią samą tylko jedna na cztery zwracała w pierwszej dziesiątce swoją stronę główną. To tak, jak gdyby dzisiaj w Google wpisać “google” i nie dostać linku do google.com na pierwszej stronie!
Założyciele Google, Larry Page i Sergey Brin opracowali algorytm, który pozwalał na znaczną poprawę wyników wyszukiwania. Zaczęli brać pod uwagę linki prowadzące do danej strony z innych witryn. W ten sposób narodził się algorytm PageRank, który od początku był integralną częścią mechanizmów Google.
Zapamiętaj!
Osiągnięcie wysokich pozycji w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania jest możliwe między innymi dzięki link-buildingowi, prawidłowej optymalizacji technicznej oraz odpowiedniej jakości treści w serwisie. Na finalny wynik składają się również inne czynniki rankingowe, których jest ponad 200.
Najlepsze linki dla pozycjonowania
Zanim przejdziemy do ich pozyskiwania, musimy najpierw ustalić na których stronach opłaca się mieć linki zwrotne do naszej witryny, a na których nie. Jak już ustaliliśmy, Google używało linków jako sposobu na odfiltrowanie spamu od wartościowych wyników. Z czasem ludzie poznali zasady działania PageRank i zaczęli używać linków do manipulacji wynikami. Wtedy Google wprowadziło aktualizację “Pingwin” w 2012 roku. Od tego momentu można dostać karę za nienaturalne linkowanie, która praktycznie wyrzuca stronę z topowych pozycji i uniemożliwia ich poprawę.
Po wielu testach i obserwacji wyników wyszukiwania okazało się, że najlepsze linki dla pozycjonowania to linki ze stron powiązanych tematycznie z naszą stroną, z dużym ruchem i wysokim zaufaniem. Przykładowo dla strony kliniki medycyny estetycznej idealny link pochodziłby z medonet.pl, a dla kancelarii prawniczej z gazetaprawna.pl.
Rodzaje linków zewnętrznych – 4 najważniejsze przykłady linków wychodzących
Aby dobrze zrozumieć linkbuilding, należy poznać rodzaje linków zewnętrznych. Dlaczego? Ponieważ jeden z nich powoduje, że Google uznają stronę za wartościową, a pozostałe przekazują znacznie mniej mocy naszej witrynie. Pozyskiwanie nieodpowiednich odnośników może skutkować stagnacją pozycji witryny na poszczególne słowa kluczowe.
Obecnie wyróżniamy 4 rodzaje linków zewnętrznych:
- link „dofollow” – domyślny link zewnętrzny, który powoduje, że pozyskany odnośnik przekaże wartość pozycjonerską, na Twoją lub inną domenę;
- link „nofollow” – rodzaj odnośnika informujący wyszukiwarki, aby za nim nie podążały (link w postaci nofollow nie przekazuje dużej wartości, jednak w niektórych, bardzo rzadkich przypadkach może zostać samoistnie uznany za dofollow);
- link „sponsored” – linki tego typu nie przekazują wartości SEO (są wykorzystywane w artykułach sponsorowanych mających za zadanie wypromowanie danego produktu, np. naturalnego kremu do ciała lub twarzy)
- link „ugc” – odnośnik informujący algorytm Google o tym, że został dodany przez odwiedzającego daną stronę, a nie przez właściciela serwisu (np. w komentarzu pod postem blogowym).
Warto wziąć pod uwagę fakt, że domyślnie każdy odnośnik charakteryzuje się wartością dofollow. Jeśli natomiast zależy nam na utworzeniu innego rodzaju linku, musimy dodać w kodzie strony odpowiedni tag (np. rel=”sponsored/nofollow/ugc”).
Strony z wysokim autorytetem – jak ocenić stronę pod kątem linkowania?
Przy pozyskiwaniu linków powinniśmy skorzystać z odpowiednich narzędzi umożliwiających badanie portali oraz odnośników pod różnymi względami. Przykładowo kierując się podpowiedziami z narzędzia Majestic SEO, możemy ocenić jakość domeny za pomocą Trust Flow. Im wyższy wskaźnik TF (ang. Trust Flow), tym większe prawdopodobieństwo, że konkretna domena jest wartościowa.
Aby ocenić wartość odnośnika, należy dokładnie przeanalizować wskaźnik CF (ang. Citation Flow) i jego relację ze wskaźnikiem TF (ang. Trust Flow). Jeżeli obydwa są na podobnym poziomie, lub TF znacznie przewyższa CF, oznacza to, że strona posiada linki z wartościowych, zaufanych źródeł.
Zachęcamy do dokładnego przeanalizowania każdego linku oraz portalu tematycznego za pomocą Majestic SEO. Może to być także Ahrefs – w zależności od indywidualnych preferencji oraz założeń. Oba wskaźniki (Trust Flow oraz Citation Flow) są niezwykle ważne, dlatego im wyższe współczynniki, tym większe prawdopodobieństwo, że Google potraktuje dany link zewnętrzny jako wartościowy.
Zapamiętaj!
Jeśli Twoja firma świadczy usługi dekarskie, pozyskuj linki wyłącznie z serwisów branżowych specjalizujących się w tworzeniu porad dla dekarzy. Decydując się na odnośniki ze stron związanych przykładowo z jazdą konną, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google uzna dany link za spamerski.
Skąd pozyskiwać linki zwrotne? – 11 najlepszych sposobów na link-building!
Skoro już wiemy, że słabe linki potrafią zniszczyć pozycje strony w wyszukiwarce, a najlepsze z nich pochodzą ze stron gigantycznych internetowych wydawców, przyjrzyjmy skąd i jak można pozyskiwać dobre backlinki.
Katalogi firm
Katalogi firm pozwalają zbudować bardzo naturalne linki do naszej strony internetowej. Znaczna większość firm ma w nich swoje wpisy. Są to dobre linki na początek pozycjonowania strony. Ważne, żeby linkować do swojej strony z popularnych katalogów takich jak pkt.pl czy panoramafirm.pl a unikać takich, które nie mają żadnego ruchu organicznego.
Dobre treści
Tworzenie dobrych treści jest podstawą w pozycjonowaniu stron. Jeżeli nasz content będzie wystarczająco dobry, może on zebrać linki w sposób organiczny, tj. użytkownicy sami go znajdują i linkują ze swoich stron. Dzięki odrobinie proaktywności można ten proces znacznie przyspieszyć podsyłając swoje treści osobom, które mogą być nimi zainteresowane jak np. blogerzy, dziennikarze, użytkownicy forów i czekając na linki od nich.
Artykuły gościnne
Jeżeli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie lub posiadasz dostęp do opinii takowego to Twoje treści stają się bardzo wartościowe dla właścicieli innych stron. Możesz to wykorzystać i dostarczać im artykuły w zamian za linki.
Linki od partnerów
Jeżeli współpracujemy z innymi firmami, które posiadają strony internetowe częstą praktyką jest wysłanie prośby o umieszczenie linka do naszej strony z sekcji, w której wymieniają swoich partnerów.
Wymiana linków
Gdy nawiążemy współpracę z innym portalem o tematyce podobnej do naszego możemy zasugerować tzw. wymianę linków, czyli napisanie artykułu z linkiem do naszej strony i wstawienie go na stronę partnera oraz vice versa. Dzięki temu link juice naszych stron będziemy mogli skierować w miejsce, na którym nam zależy.
Linki z social mediów
Praktycznie wszystkie platformy społecznościowe pozwalają na umieszczenie linku do swojej strony w tworzonym profilu. Takie linki dodają wiarygodności stronie, dzięki temu, że są bardzo naturalne, ponieważ rzeczywiste firmy bardzo często zakładają profile w social mediach.
Potrzebujesz pomocy w linkbuildingu? Wypełnij formularz lub zadzwoń 661 483 983.
Brand24
Brand24 pozwala za pomocą oferowanych narzędzi sprawdzić kto, gdzie i kiedy wspomniał o naszej marce, ale nie umieścił linka do naszej strony www. Gdy mamy już tę wiedzę możemy skontaktować się z autorem wpisu i poprosić o zalinkowanie do naszej strony.
Giełdy linków
Istnieje wiele platform takich jak Linkhouse, Whitepress czy Marketin9, które pozwalają na zakup linków sponsorowanych. Można tam znaleźć wiele domen, od serwisów zapleczowych po strony wielkich wydawców jak onet.pl, dziendobrytvn.pl czy rp.pl. Linki te potrafią być bardzo mocne, jednak warto uważać, żeby nie przepłacić, ponieważ linki z portali o porównywalnych parametrach SEO można znaleźć w bardzo rozbieżnych cenach.
Zaplecza linkowe
Tworzenie zaplecz linkowych, czyli tzw. PBNów (Private Blogging Network) to popularna praktyka wśród SEOwców. Zakłada ona tworzenie stron zapleczowych, najczęściej o tematyce zbliżonej do naszej strony i wysyłają do niej linki zwrotne. Tego typu linki potrafią być bardzo silnie i zmieniać rankingi w sposób fundamentalny, jednak PBNy są niezgodne z regulaminem Google oraz ich tworzenie trwa dużo czasu i niesie ze sobą znaczne koszty.
Zepsute linki zwrotne
Tzw. broken link opiera się na sprawdzeniu za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs, czy do naszej strony kierują prowadzą linki, które z jakichś powodów lądują na stronach 404. Czy to przez literówki (np. wedo.pl/pozcyjonowanie/) lub przez to, że stara podstrona przestała istnieć. W takiej sytuacji możemy odtworzyć stronę, do której prowadził link lub przekierować ją na istniejącą aktualnie stronę i uzyskać link juice, który wcześniej był marnowany.
Linki z case study
Jeżeli współpracowałeś kiedyś z firmą, która na podstawie Waszej współpracy stworzyła case study, aby prezentować je swoim potencjalnym klientom, możesz poprosić o link ze strony, na której je umieścili. Taki link jest w pełni naturalny i w zależności od mocy strony firmy, może bardzo pomóc w pozycjonowaniu.
Kupowanie linków – czy się opłaca i kiedy to robić?
Kupowanie linków jest jednym z najpopularniejszych w Polsce sposobów na linkbuilding. Kupowanie linków opłaca się jeżeli spełnisz kilka warunków. Zanim kupisz link upewnij się, że nie masz innych, tańszych sposobów na pozyskiwanie wartościowych linków. Jeżeli te się wyczerpały lub zwyczajnie zależy Ci na czasie to sprawdź, czy strona, z której kupujesz link jest powiązana tematycznie z Twoim serwisem (np. blog kulinarny a strona piekarni), lub, w sytuacji gdy zadowala nas mniejsza zbieżność tematyczna, obecność linku do Twojej strony nie wyglądałaby w takim serwisie nienaturalnie (np. portal z informacjami regionalnymi a strona piekarni). Następnie sprawdź czy link jest dofollow, czy domena posiada znaczący ruch organiczny oraz jak wysoki jest jej autorytet według wskaźników różnych narzędzi (DR, DA, TF). Ich poziomy powinny wskazywać na podobnie wysoki lub niski autorytet witryny. Finalnie czas publikacji. Niektóre serwisy oferują dożywotnie publikacje, a inne jedynie 12-miesięczne.
Tak więc, jeżeli strona jest tematycznie zbliżona do Twojej, posiada ruch organiczny, ma wysoki autorytet według wielu źródeł i oferuje linki dofollow na długi czas to opłaca się kupić z niej link.
Anchory w linkowaniu zewnętrznym
Anchor, czyli klikalny tekst linka jest bardzo ważny w procesie linkowania w SEO. Anchory są używane przez wyszukiwarki do ustalenia tematu strony. Dlatego dawniej popularną praktyką było wysyłanie do naszej witryny setek a nawet tysięcy linków z tekstem, który 1:1 pasował do pozycjonowanej frazy kluczowej. Żeby temu przeciwdziałać Google wprowadziło w 2012 algorytm Pingwin, który miał za zadanie ukrócić takie praktyki. Z tego powodu w dzisiejszych czasach trzeba stale pilnować profilu linkowego swojej strony, aby anchory wysyłanych do niej linków stabilnie balansowały pomiędzy nadawaniem naszej stronie kontekstu a rozrzedzaniem profilu linkowego bardziej naturalnymi anchorami.
Typy anchorów
Wyróżniamy kilka typów anchorów:
- Exacty, od angielskiego Exact Match (dokładne dopasowanie). Te anchory są dokładnie słowami kluczowymi, na które chcemy, żeby linkowana strona się pozycjonowała. Dodają linkowanym stronom kontekstu w oczach Google. Przykładowe anchory typu Exact Match: “pozycjonowanie”, “angielski dla dzieci warszawa”, “najlepsza karta graficzna 2024”.
- Brandowe anchory są wariantami nazw naszej strony lub firmy. Są one bardzo naturalne, jednak nie dodają robotom Google kontekstu, który jest bardzo pomocny przy pozycjonowaniu. Przykładowymi anchorami brandowymi są “wedo”, “Wedo”, “Wedo sp. z o.o.”
- URLe te anchory są po prostu URLami linkowanych podstron. Jeżeli dobrze ustrukturyzowaliśmy pod tym względem serwis, to będą one zawierały w sobie słowa kluczowe nie wliczając się do grupy exactów! Przykładami są “wedo.pl”, “https://wedo.pl/pozycjonowanie/”
- Mieszane anchory zawierają w sobie słowa kluczowe z innymi, niezwiązanymi z SEO frazami dla “rozcieńczenia”. Pomagają nadać kontekstu linkowanej nimi stronie bez włączania mechanizmów karających stronę za sztuczne linkowanie. Przykładami są “sprawdź ofertę pozycjonowania w Wedo”, “agencja marketingowa Wedo”, “konferencje SEO sponsorowane przez Wedo”
- Losowe, czyli pozostałe anchory, które nie zakwalifikowały się do żadnej z powyższych kategorii. Powstają one często przez pozostawienie pustego tagu alternatywnego przy linkowaniu z obrazów lub przez agregaty samoistnie szukające treści w internecie i generujące do niej własne, nie zawsze pożyteczne linki. Przykładami są “ ”, “1hf3h08qw.jpg”, “我喜歡搜尋引擎”
Jakie podstrony linkować na swojej stronie?
Od czasów wprowadzenia algorytmu Google Pingwin w linkowaniu chodzi przede wszystkim o naturalność. W przypadku większości stron w internecie największy odsetek linków zwrotnych posiada strona główna. Do niej zazwyczaj linkują partnerzy biznesowi, wizytówki online czy profile w social mediach. W następnej kolejności należy linkować podstrony, na których pozycjach nam zależy, takich jak kategorie produktów w sklepie ecommerce lub strony usługowe w lokalnych firmach. Aby wszystko wyglądało naturalnie należy podlinkować również artykuły z prowadzonego bloga, ponieważ według Google to właśnie treści informacyjne są najczęściej linkowane w internecie. Część mocy z podlinkowanych wpisów można jednak przenieść na bardziej priorytetowe podstrony stosując solidne linowanie wewnętrzne.
Dywersyfikacja linków
Dywersyfikowanie linków polega na rozłożeniu źródeł linkowania do naszej strony w taki sposób, aby wyglądały one dla Google wiarygodnie, co pomoże zabezpieczyć serwis przed karą. Dywersyfikować możemy anchory, typy linków (dofollow, nofollow), typy stron, z których te linki przychodzą (fora, blogi, serwisy informacyjne), formy anchorów (tekst, obrazki) oraz same strony, z których przychodzą (generalnie lepiej jest mieć po 1 linku z 10 stron niż 10 linków z 1 strony).