User Generated Content – co to jest i jaki ma wpływ na SEO?


User Generated Content może wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na wizerunek Twojej marki. Wiele zależy od tego, jak podchodzisz do obsługi klienta, jaką ofertą dysponujesz, a także czym wyróżniasz się spośród konkurencji. Jeżeli chcesz poznać najważniejsze informacje o UGC – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł. Miłej lektury!

Czym jest User Generated Content?

User Generated Content – co to jest?

User Generated Content (skrót: UGC) to treści stworzone przez użytkowników. Mogą one dotyczyć Twojej marki lub produktu. Osoby, które opracowują taki content nie otrzymują za to wynagrodzenia. Cały proces jest całkowicie dobrowolny i nie ma charakteru sponsorowanego.

Content wygenerowany przez użytkowników (UGC) – przykłady

W zależności od specyfiki danej branży oraz jej standardów użytkownicy mogą tworzyć m.in.:

  • opinie w Google Maps (dotyczy to wizytówki Google Moja Firma);
  • opinie na Facebooku (szczególnie w kontekście firmowych Fanpage);
  • komentarze opiniotwórcze do wpisów blogowych (chodzi również o dyskusje pod artykułami);
  • recenzje w formie wideo (użytkownicy nagrywają je zazwyczaj w ramach podziękowania za dobrą współpracę w ciągu ostatnich miesięcy lub nawet lat);
  • recenzje w postaci postów w mediach społecznościowych (np. w formie krótkiego stories omawiającego dany produkt);
  • posty użytkowników na forach internetowych (ewentualnie na grupach dyskusyjnych w celu rozwiązania konkretnego problemu);
  • wpisy w serwisie Wikipedia (content generowany przez pasjonatów oraz niezależnych twórców wpływa m.in. pozytywnie na renomę wybranej marki w Internecie, oraz jej rozpoznawalność).

User Generated Content jest zauważalny również na portalach tj. GoWork czy też Ceneo.

User Generated Content – jakie są motywacje użytkowników do tworzenia treści UGC?

Motywacje użytkowników do tworzenia treści UGC mogą być różne. Spośród najpopularniejszych wybraliśmy trzy przykłady:

  • chęć poszerzenia wiedzy o produkcie lub usłudze – w celu rozwiązania konkretnego problemu (np. poprzez zadanie pytania wybranej firmie w komentarzu pod najnowszym postem dotyczącym danego wątku);
  • konieczność wystawienia negatywnej opinii – aby ostrzec konsumentów przed wykonaniem produktów niezgodnych z opisem lub problemami z transakcją (ewentualnie nieuczciwym w stosunku do klienta zachowaniem jednego z członków zespołu);
  • potrzeba wystawienia rekomendacji – zostawienie pozytywnej opinii pozwala upewnić przyszłych klientów o wysokiej jakości firmy, produktu lub usługi.

User Generated Content – zalety

Treści opracowane przez użytkowników dla użytkowników są autentyczne. Dzięki temu potencjalni klienci, którzy chcą skorzystać z usług wybranej firmy mogą podjąć decyzję zakupową opartą na rzeczywistych wrażeniach klientów, którzy dokonali w przeszłości zakupu, a nie na podstawie „sztucznych” opinii od pracowników wybranego przedsiębiorstwa.

User Generated Content to przede wszystkim:

  • zachęcenie odbiorców autentycznością,
  • przedstawienie użytkownikom rozwiązania ich problemów,
  • kreowanie lojalności i przywiązania do marki,
  • budowa zaangażowania i zaufania.

Wszystko to przekłada się na maksymalizację konwersji – pod warunkiem, że dane przedsiębiorstwo jest rzetelne i realizuje swoje usługi w sposób należyty. W przeciwnym razie User Generated Content działa na niekorzyść firmy. Każdorazowo natomiast treści wygenerowane przez użytkowników pomagają podjąć właściwą decyzję zakupową.

Pozycjonowanie (SEO) a User Generated Content (UGC) – jak to wygląda w praktyce?

User Generated Content wpływa na pozycjonowanie stron internetowych w znaczącym stopniu. UGC jest bardzo istotny w przypadku wizytówki Google Moja Firma, pozycjonowania stron w wynikach tekstowych oraz w kontekście mediów społecznościowych.

Google Moja Firma

Za sprawą opinii tworzonych przez użytkowników pozycje wizytówek w Google Maps mogą ulec zmianie – na podstawie oceny ogólnej danej firmy.

Pozycjonowanie w wynikach tekstowych

Warto również wspomnieć, iż dzięki artykułom blogowym przygotowywanym przez potencjalnych klientów (np. w postaci recenzji), możemy znacząco poprawić profil linków swojej witryny. W jaki sposób? Gdy użytkownik w opracowanym wpisie blogowym zawrze dodatkowo linki do kategorii produktowych lub usługowych wybranej strony. A jest to bardzo naturalne, gdy opisuje daną ofertę.

Media społecznościowe

User Generated Content w Social Media

Istotny jest także User Generated Content w mediach społecznościowych (np. na Facebooku i Instagramie). Wzmianki o stronie internetowej pozwalają spopularyzować stronę internetową, a w konsekwencji zwiększyć czas przebywania na jej poszczególnych podstronach i zminimalizować współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), jeżeli oferta spełnia oczekiwania użytkowników.

User Generated Content – jak zachęcić użytkowników do pisania o swojej firmie?

Istnieje wiele rozwiązań umożliwiających zachęcenie użytkowników do pisania o swojej firmie. Poniżej przedstawiamy 5 koncepcji, które warto rozważyć.

1. Włącz komentarze do wpisów blogowych

Nie zapomnij zabezpieczyć się komendą rel=”ugc” pozwalającą crawlerom (tzw. robotom wyszukiwarek) lepiej zrozumieć i przeanalizować znaczenie zamieszczonych w treści odnośników.

Rekomendujemy również regularnie moderować komentarze, aby uniknąć spamu obniżającego wartość Twojej witryny z punktu widzenia wyszukiwarek.

2. Stwórz grupę tematyczną na Facebooku

Zachęcaj przy okazji do dyskusji i udzielaj odpowiedzi na pytania. Być może w przyszłości uda Ci się spieniężyć grupę (np. poprzez umieszczenie płatnych reklam). Głównym celem w tym przypadku jest natomiast nakłonienie użytkowników do dyskusji i regularnego tworzenia contentu.

3. Organizuj konkursy

Konkursy jako User Generated Content

Najlepiej, żeby konkursy nie były mocno angażujące, ponieważ weźmie w nich udział mniejsza liczba użytkowników. Możesz je organizować w wielu formach, np. w postaci:

  • mema,
  • infografiki,
  • komiksu.

W zależności od własnych preferencji i dyspozycyjności audytorium, warto raz w roku zorganizować meetingi branżowe, nazywane także targami.

4. Odpowiadaj na wszystkie komentarze i recenzje

Odpowiedzi na komentarze jako User Generated Content

Odpowiadaj nie tylko na pozytywne komentarze, ale również te negatywne. Najlepiej, żebyś wypowiedział się w nich merytorycznie, rozbudowując przynajmniej 3-4 zdania. Nie ograniczaj się do odpowiedzi typu: „Dziękujemy za opinię. Postaramy się w przyszłości poprawić jakość naszych produktów”. Opracuj sformułowania, dzięki którym być może wyprowadzisz klientów z błędu i zachęcisz ich do ponownego zakupu (nawet pomimo niezadowolenia). Warto w tym przypadku dać drobny rabat (np. rzędu 10-20%) na kolejne zakupy.

5. Nagradzaj klientów za dodanie opinii o produkcie

Chcesz, żeby klienci regularnie dodawali opinie o produkcie? W takim razie zachęć ich do podjęcia działania. Udziel rabatu na kolejne zakupy lub zagwarantuj mu produkt gratisowy za wypowiedzenie się o Twojej firmie w Mapach Google.

User Generated Content – podsumowanie

Treści tworzone przez użytkowników są ważną częścią content marketingu. User Generated Content wpływa nie tylko na SEO, ale również na pierwsze wrażenia użytkowników w kontakcie z daną firmą. To właśnie ten aspekt może zadecydować o zakupie produktu lub skorzystaniu z usługi.

Jeżeli interesuje Cię uzyskanie wysokiej pozycji w Google i stworzenie przemyślanej strategii content marketingowej pozwalającej uzyskać długofalowe rezultaty – napisz do nas wiadomość lub zadzwoń.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [User Generated Content]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce User Generated Content?

#1 Jak zwiększyć User Generated Content?

W celu zwiększenia UGC należy organizować konkursy, ankiety i branżowe wydarzenia. Warto dodatkowo zachęcać użytkowników do zostawienia opinii o Twojej ofercie (np. poprzez atrakcyjne rabaty), a także merytorycznie odpowiadać na recenzje i komentarze.

#2 Jak UGC wpływa na SEO?

UGC pozwala budować autorytet i profil linków domeny (np. poprzez naturalny link building użytkowników, którzy tworzą wpisy na temat wybranej oferty). Warto również wspomnieć, iż każda dodatkowa zawartość buduje rozpoznawalność na temat Twojej strony internetowej, co przekłada się na zwiększenie czasu przebywania na stronie i minimalizację współczynnika odrzuceń (tzw. bounce rate).

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Co to jest User Generated Content?
  • Jakie są zalety związane z contentem generowanym przez użytkowników?
  • Czy UGC wpływa na SEO?
  • Jak zwiększyć User Generated Content?
  • Jakie są motywacje użytkowników do tworzenia treści UGC?
4.9/5 - (29)