Różnice między UI, UX a SXO – na czym warto się skupić?


Tworzenie stron internetowych i aplikacji jest nieodzownym elementem biznesu. Wiedza na temat UI, UX oraz SXO okazuje się niezbędna, aby móc w pełni wykorzystać potencjał swojego serwisu internetowego lub innego, zaawansowanego projektu. W dzisiejszym artykule przedstawimy szczegółową analizę najważniejszych pojęć związanych ze stronami www oraz aplikacjami. Wskażemy również, na czym warto się skupić! Miłej lektury.

UI, UX, SXO i na czym warto się skupić?

UI, UX i SXO – czym właściwie są te pojęcia?

UI, UX oraz SXO to pojęcia ściśle ze sobą powiązane. Na ich podstawie możliwe jest tworzenie stron www oraz programowanie aplikacji. Poniżej przedstawiamy szczegóły.

UI – definicja

UI (ang. User Interface) oznacza interfejs użytkownika. W skład UI wchodzą elementy wizualne, tj.:

  • menu strony internetowej,
  • prawidłowy dobór fontów (czcionek),
  • kolorystyka serwisu,
  • struktura treści,
  • rozkład grafik.

Interfejs użytkownika obejmuje również ścieżkę zakupową dot. poruszania się internautów po stronie oraz realizacji mikro- oraz mikro konwersji (np. zakup produktu, skorzystanie z usługi, wypełnienie formularza kontaktowego, napisanie maila lub telefoniczny kontakt).

UX – definicja

UX (ang. User Experience) oznacza doświadczenia użytkownika. W tym przypadku specjaliści kierują się projektowaniem aplikacji lub serwisu w taki sposób, aby internauci byli jak najbardziej zadowoleni podczas korzystania z wybranego rozwiązania. UX wiąże się również z kształtowaniem relacji pomiędzy użytkownikami a danym produktem.

Finalne odczucia muszą się skupiać na satysfakcji i przyjemności, co w przyszłości skutkuje pozytywnymi skojarzeniami, a także zwiększoną chęcią zakupu oraz pozostaniem stałym klientem, który jest lojalny wobec marki.

SXO – definicja

SXO (ang. Search Experience Optimization) oznacza połączenie SEO oraz UX. Czyli kombinacja najważniejszych aspektów związanych z doświadczeniami użytkownika oraz wartością serwisu z punktu widzenia robotów Google (tzw. crawlerów). Standardowo SXO składa się wyłącznie z dwóch elementów (SEO i UX), natomiast jako profesjonalna agencja reklamowa termin SXO łączymy również z UI, ponieważ prawidłowo zaprojektowany interfejs również wpływa na doświadczenia użytkowników.

UI, UX czy SXO – na czym warto się skupić?

Biorąc pod uwagę obecne standardy, rekomendujemy skupić się na strategii SXO, zrzeszającej zarówno UX i SEO, ale także UI. Bazując na omówionych zasadach można w łatwy sposób stworzyć kompleksową stronę internetową, której projekt zachwyci Twoich klientów, a dodatkowo zachęci ich do podjęcia konwersji zakupowej.

Korzyści związane z SXO

Chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona internetowa wymaga kompleksowej optymalizacji pod kątem SXO? W takim razie zainwestuj w darmowy audyt SEO przedstawiający jej plusy i minusy oraz niezbędne elementy do poprawy.

SXO – pełnoprawne rozwiązanie zrzeszające SEO, UX oraz UI!

Jeszcze kilka lat temu strony internetowe tworzyło się wyłącznie pod kątem SEO. Specjaliści opracowywali projekty w taki sposób, żeby były zgodne z najnowszymi wytycznymi algorytmów. Obecnie proces ten jest nieco bardziej skomplikowany, ponieważ „rankowanie” serwisów jest uzależnione od większej liczby kwestii – obejmujących zarówno UX, jak i UI.

W konsekwencji Twoja strona internetowa powinna być:

  • responsywna – stworzona na bazie zasady mobile-first (dzięki temu skorzystają z niej bezproblemowo zarówno użytkownicy mobilni, jak i desktopowi);
  • interaktywna i stabilna wizualnie – opracowana zgodnie z najnowszymi wytycznymi algorytmów pod kątem Core Web Vitals (najważniejsze czynniki to LCP, FID oraz CLS);
  • wydajna – każdy element w Twoim serwisie powinien ładować się jak najszybciej to możliwe (w celu przetestowania wydajności strony można skorzystać z narzędzia Google PageSpeed Insights);
  • intuicyjna – z prawidłowo zaprojektowanym menu oraz właściwą ścieżką zakupową prowadzącą prosto do dokonania konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisania się do newslettera);
  • czytelna i przejrzysta – z treściami opracowanymi na bazie właściwej struktury nagłówków zawierającymi wypunktowania, wyboldowania i tabelki (warto również zadbać o właściwe nasycenie kolorystyczne oraz wyeliminowanie zbędnych elementów „przeszkadzających” użytkownikom).

Projektowanie stron internetowych i aplikacji pod kątem SEO, UX lub UI wyszło już z mody. Obecnie stosuje się najbardziej zaawansowane rozwiązania łączące wszystkie te sposoby w całość – czyli SXO.

Korzyści z wdrożenia SXO do strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa

Najważniejsze zalety związane z wdrożeniem SXO do strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa:

  • budowa zasięgu – decydując się na wdrożenie SXO możesz w łatwy sposób dotrzeć do sporego grona klientów zainteresowanych Twoimi usługami (charakteryzują się oni zazwyczaj „prawidłowym wyprofilowaniem”, będąc idealnymi klientami, którzy w przyszłości dokonają zakupów ponownie i prawdopodobnie polecą Twoją firmę znajomym);
  • wartościowanie ruchu – SXO ułatwia „walkę” z bezwartościowymi odwiedzinami za sprawą tzw. targetowania szczegółowego (na etapie planowania strategii SXO możesz określić, jakich dokładnie klientów chcesz pozyskać);
  • większa sprzedaż – wyższy ruch na stronie internetowej spowodowany wdrożeniem kompleksowej strategii SXO skutkuje wyższym współczynnikiem konwersji (najczęściej w przypadku zakupu produktu lub skorzystania z danej usługi).

Warto również wspomnieć, iż strony internetowe tworzone zgodnie z zasadami SXO budują zaufanie wśród konsumentów. Dlaczego? Ponieważ serwisy tego typu po 6-18 miesiącach od wdrożenia wybranej strategii optymalizacyjnej znajdują się na najwyższych miejscach w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że dana strona jest liderem w branży, a co za tym idzie – może być godna zaufania.

Różnice między SXO, UX a UI

Podsumowanie

UI, UX oraz SXO wyróżniają się wieloma podobieństwami. Należy jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy, poprzez połączenie omówionych rozwiązań. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć kompleksowy projekt zgodny z najnowszymi standardami Google. W tym przypadku możesz liczyć nie tylko na stronę WWW, ale także na aplikację mobilną lub sklep internetowy.

Inwestując w SXO zaczynasz działać kompleksowo. Twój biznes stanie się rentowny, a klienci będą z chęcią wracać, żeby ponownie skorzystać z proponowanej oferty. To niestety bardzo skomplikowany proces, który lepiej zlecić specjalistom. W Wedo zajmujemy się wdrażaniem strategii SXO od wielu lat. Pomogliśmy setkom klientów i chcemy rozpocząć współpracę również z Tobą.

4.9/5 - (15)