Różnice między UI, UX a SXO – na czym warto się skupić?
Tworzenie stron internetowych i aplikacji jest nieodzownym elementem biznesu. Wiedza na temat UI, UX oraz SXO okazuje się niezbędna, aby móc w pełni wykorzystać potencjał swojego serwisu internetowego lub innego, zaawansowanego projektu. W dzisiejszym artykule przedstawimy szczegółową analizę najważniejszych pojęć związanych ze stronami www oraz aplikacjami. Wskażemy również, na czym warto się skupić! Miłej lektury.
UI, UX i SXO – czym właściwie są te pojęcia?
UI, UX oraz SXO to pojęcia ściśle ze sobą powiązane. Na ich podstawie możliwe jest tworzenie stron www oraz programowanie aplikacji. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
UI – definicja
UI (ang. User Interface) oznacza interfejs użytkownika. W skład UI wchodzą elementy wizualne, tj.:
- menu strony internetowej,
- prawidłowy dobór fontów (czcionek),
- kolorystyka serwisu,
- struktura treści,
- rozkład grafik.
Interfejs użytkownika obejmuje również ścieżkę zakupową dot. poruszania się internautów po stronie oraz realizacji mikro- oraz mikro konwersji (np. zakup produktu, skorzystanie z usługi, wypełnienie formularza kontaktowego, napisanie maila lub telefoniczny kontakt).
UX – definicja
UX (ang. User Experience) oznacza doświadczenia użytkownika. W tym przypadku specjaliści kierują się projektowaniem aplikacji lub serwisu w taki sposób, aby internauci byli jak najbardziej zadowoleni podczas korzystania z wybranego rozwiązania. UX wiąże się również z kształtowaniem relacji pomiędzy użytkownikami a danym produktem.
Finalne odczucia muszą się skupiać na satysfakcji i przyjemności, co w przyszłości skutkuje pozytywnymi skojarzeniami, a także zwiększoną chęcią zakupu oraz pozostaniem stałym klientem, który jest lojalny wobec marki.
SXO – definicja
SXO (ang. Search Experience Optimization) oznacza połączenie SEO oraz UX. Czyli kombinacja najważniejszych aspektów związanych z doświadczeniami użytkownika oraz wartością serwisu z punktu widzenia robotów Google (tzw. crawlerów). Standardowo SXO składa się wyłącznie z dwóch elementów (SEO i UX), natomiast jako profesjonalna agencja reklamowa termin SXO łączymy również z UI, ponieważ prawidłowo zaprojektowany interfejs również wpływa na doświadczenia użytkowników.
UI, UX czy SXO – na czym warto się skupić?
Biorąc pod uwagę obecne standardy, rekomendujemy skupić się na strategii SXO, zrzeszającej zarówno UX i SEO, ale także UI. Bazując na omówionych zasadach można w łatwy sposób stworzyć kompleksową stronę internetową, której projekt zachwyci Twoich klientów, a dodatkowo zachęci ich do podjęcia konwersji zakupowej.
Chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona internetowa wymaga kompleksowej optymalizacji pod kątem SXO? W takim razie zainwestuj w darmowy audyt SEO przedstawiający jej plusy i minusy oraz niezbędne elementy do poprawy.
SXO – pełnoprawne rozwiązanie zrzeszające SEO, UX oraz UI!
Jeszcze kilka lat temu strony internetowe tworzyło się wyłącznie pod kątem SEO. Specjaliści opracowywali projekty w taki sposób, żeby były zgodne z najnowszymi wytycznymi algorytmów. Obecnie proces ten jest nieco bardziej skomplikowany, ponieważ „rankowanie” serwisów jest uzależnione od większej liczby kwestii – obejmujących zarówno UX, jak i UI.
W konsekwencji Twoja strona internetowa powinna być:
- responsywna – stworzona na bazie zasady mobile-first (dzięki temu skorzystają z niej bezproblemowo zarówno użytkownicy mobilni, jak i desktopowi);
- interaktywna i stabilna wizualnie – opracowana zgodnie z najnowszymi wytycznymi algorytmów pod kątem Core Web Vitals (najważniejsze czynniki to LCP, FID oraz CLS);
- wydajna – każdy element w Twoim serwisie powinien ładować się jak najszybciej to możliwe (w celu przetestowania wydajności strony można skorzystać z narzędzia Google PageSpeed Insights);
- intuicyjna – z prawidłowo zaprojektowanym menu oraz właściwą ścieżką zakupową prowadzącą prosto do dokonania konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisania się do newslettera);
- czytelna i przejrzysta – z treściami opracowanymi na bazie właściwej struktury nagłówków zawierającymi wypunktowania, wyboldowania i tabelki (warto również zadbać o właściwe nasycenie kolorystyczne oraz wyeliminowanie zbędnych elementów „przeszkadzających” użytkownikom).
Projektowanie stron internetowych i aplikacji pod kątem SEO, UX lub UI wyszło już z mody. Obecnie stosuje się najbardziej zaawansowane rozwiązania łączące wszystkie te sposoby w całość – czyli SXO.
Korzyści z wdrożenia SXO do strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa
Najważniejsze zalety związane z wdrożeniem SXO do strategii marketingowej Twojego przedsiębiorstwa:
- budowa zasięgu – decydując się na wdrożenie SXO możesz w łatwy sposób dotrzeć do sporego grona klientów zainteresowanych Twoimi usługami (charakteryzują się oni zazwyczaj „prawidłowym wyprofilowaniem”, będąc idealnymi klientami, którzy w przyszłości dokonają zakupów ponownie i prawdopodobnie polecą Twoją firmę znajomym);
- wartościowanie ruchu – SXO ułatwia „walkę” z bezwartościowymi odwiedzinami za sprawą tzw. targetowania szczegółowego (na etapie planowania strategii SXO możesz określić, jakich dokładnie klientów chcesz pozyskać);
- większa sprzedaż – wyższy ruch na stronie internetowej spowodowany wdrożeniem kompleksowej strategii SXO skutkuje wyższym współczynnikiem konwersji (najczęściej w przypadku zakupu produktu lub skorzystania z danej usługi).
Warto również wspomnieć, iż strony internetowe tworzone zgodnie z zasadami SXO budują zaufanie wśród konsumentów. Dlaczego? Ponieważ serwisy tego typu po 6-18 miesiącach od wdrożenia wybranej strategii optymalizacyjnej znajdują się na najwyższych miejscach w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że dana strona jest liderem w branży, a co za tym idzie – może być godna zaufania.
Podsumowanie
UI, UX oraz SXO wyróżniają się wieloma podobieństwami. Należy jednak pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy, poprzez połączenie omówionych rozwiązań. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć kompleksowy projekt zgodny z najnowszymi standardami Google. W tym przypadku możesz liczyć nie tylko na stronę WWW, ale także na aplikację mobilną lub sklep internetowy.
Inwestując w SXO zaczynasz działać kompleksowo. Twój biznes stanie się rentowny, a klienci będą z chęcią wracać, żeby ponownie skorzystać z proponowanej oferty. To niestety bardzo skomplikowany proces, który lepiej zlecić specjalistom. W Wedo zajmujemy się wdrażaniem strategii SXO od wielu lat. Pomogliśmy setkom klientów i chcemy rozpocząć współpracę również z Tobą.