Pozycjonowanie sezonowe – jak pora roku wpływa na SEO?


Pozycjonowanie sezonowe jest znanym pojęciem. Wiele przedsiębiorstw wykorzystuje przewagę optymalizacji sezonowej, aby wyprzedzić konkurencję, jednak nadal duża część właścicieli e-commerce, jak i standardowych serwisów usługowych nie bardzo wie, jak planować strategię sezonowego SEO i kiedy to właściwie zrobić. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym jest pozycjonowanie sezonowe, a także jak przygotować się do sezonu i co robić, gdy popularność w danej branży przeminie. O tym dowiesz się z dzisiejszego wpisu! Miłej lektury.

Jak pora roku wpływa na SEO?

Czym jest pozycjonowanie sezonowe?

Pozycjonowanie sezonowe, nazywane inaczej sezonowym SEO (ang. Search Engine Optimization) to zaawansowane działania optymalizacyjne obejmujące pozycjonowanie serwisu pod wartościowe dla danego biznesu frazy kluczowe pod kątem sprzedażowym wyszukiwane wyłącznie w konkretnym okresie (np. w wakacje, ferie zimowe, święta Bożego Narodzenia lub Walentynki).

Sezonowość w SEO – najważniejsze informacje

Sezonowość jest zagadnieniem, które stosuje się w statystyce. Książkowa definicja określa wahania sezonowe jako odchylenia od konkretnej tendencji. Może to być związane przykładowo z porami roku. I tak jest też w SEO.

Jak poznać, że dany temat jest sezonowy? Określimy to w łatwy sposób, sprawdzając m.in.:

  • Liczbę wyszukiwań frazy kluczowej w danym okresie – konsumenci częściej szukają obuwia zimowego zimą, a latem obuwia letniego. To naturalne. Dokładnie tak samo wygląda sprawa sezonowości na wykresach, natomiast jest uzależniona nie tylko od temperatury na zewnątrz, ale także wyprzedaży oraz promocji. Liczbę wyszukiwań frazy kluczowej na przestrzeni wybranych okresów można sprawdzić m.in. w Google Trends.
  • Liczbę wyświetleń wybranych artykułów oraz podstron produktowych – fajerwerki są najpopularniejsze na koniec roku, a ozdoby na święta Bożego Narodzenia w grudniu. W innych okresach odnotujemy prawdopodobnie nawet o kilkadziesiąt procent mniejszy ruch na te frazy, co będzie wiązało się także z niższą sprzedażą. Aby wykorzystać ten okres jak najlepiej, proponujemy w tym czasie zająć się generalną przebudową witryny lub ewentualną migracją na inny CMS (ang. Content Management System).
  • Ogólny ruch na stronie internetowej – popularność Twojej strony internetowej jest największa w momencie, gdy w branży jest sezon na wybrane produkty. Po zakończeniu tzw. gorącego okresu nie należy się poddawać i szukać rozwiązań. Przykład? Sklepy z fajerwerkami mają szczyt popularności w grudniu, natomiast warto wziąć pod uwagę fakt, iż fajerwerki są bardzo powszechne także pod kątem zaręczyn, wesel i różnego rodzaju festiwali. Aby uświadomić klientów w tej tematyce, powinieneś zainwestować w content marketing i założyć bloga edukującego klientów na temat pomysłów wykorzystania fajerwerków (np. na weselu lub imprezach integracyjnych).

Jako doświadczona agencja reklamowa rekomendujemy ustalić sobie kalendarz działań SEO i przygotowywać się do „hucznego okresu” przez cały rok, inwestując w różne formy pozycjonowania (np. optymalizacja techniczna, optymalizacja treści oraz link building i content marketing).

Pozycjonowanie sezonowe – jak przygotować się do sezonu?

Jak przygotować się do sezonu w SEO?

Biorąc pod uwagę aktualne standardy, należy przez cały okres skrupulatnie analizować widoczność naszego serwisu w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Przed osiągnięciem szczytu wyszukiwań na daną grupę fraz kluczowych powinniśmy zintensyfikować działania optymalizacyjne. Można to zrobić na kilka sposobów, a mianowicie:

  • publikować artykuły tematyczne powiązane z najbardziej wartościowymi pod kątem sprzedażowym frazami kluczowymi;
  • wzmocnić profil linków swojej strony internetowej za pomocą linkowania na anchory exact-match;
  • odświeżyć opisy produktów i kategorii, a dodatkowo rozbudować wpisy blogowe z poprzedniego sezonu.

W sezonie największą uwagę powinniśmy przyłożyć do promowania najbardziej pożądanych przez klientów podstron.

Sezonowe SEO – jak wygląda pozycjonowanie sezonowe poza sezonem?

Poza sezonem należy zadbać o zwiększenie topical authority witryny – czyli jej tematyczności. Można do tego wykorzystać nowoczesne rozwiązania content marketingowe, które obejmują m.in.:

  • tworzenie wartościowych, angażujących i pomocnych wpisów blogowych,
  • opracowywanie rankingów,
  • przygotowywanie sekcji najczęstszych pytań i odpowiedzi (FAQ).

Rekomendujemy skupić się przede wszystkim na rozbudowie długiego ogona słów kluczowych. Według statystyk, aż 50% użytkowników wykorzystuje więcej niż 4 frazy do wyszukiwania w Google (źródło: wordstream.com). Warto również wspomnieć, iż wyszukiwania long tail SEO wyróżniają się wyższym współczynnikiem klikalności o 3-5% w porównaniu do ogólnych słów kluczowych (źródło: smartinsights.com).

Kiedy rozpocząć intensyfikację sezonowych działań SEO?

Intensyfikację sezonowych działań SEO należy rozpocząć 2-3 miesiące przed danym okresem – dotyczy to głównie nowych domen, które mają za sobą dopiero jeden sezon.

Kiedy rozpocząć intensyfikację SEO?

W przypadku firm będących w branży od lat działania rozpoczęte na 3-4 tygodnie przed „boomem” mogą w zupełności wystarczyć. Wiele natomiast zależy od m.in.:

  • specyfiki Twojej branży – im bardziej konkurencyjna dziedzina, tym wcześniej należy rozpocząć wzmożone działania pozycjonowania sezonowego;
  • rodzaju pozycjonowanych fraz kluczowych – long tail SEO keywords można wypozycjonować szybciej niż ogólne wyrażenia (jeżeli Twoja strategia pozycjonowania sezonowego zakłada głównie optymalizację fraz ogólnych, rozpocznij intensyfikację wcześniej);
  • obecnie zajmowanych pozycji – jeżeli jesteś liderem branżowym na wartościowe dla Twojego biznesu frazy kluczowe, możesz uzyskać sezonowy ruch zdecydowanie szybciej (np. po odświeżeniu wpisu blogowego i stworzeniu kilku artykułów sponsorowanych z linkiem dofollow).

Wiele zależy również od typu wydarzenia sezonowego. Jeżeli mają to być Walentynki lub święta Bożego Narodzenia, zdecyduj się na rozpoczęcie działań optymalizacyjnych na ok. 2-3 miesiące przed sezonem. W przypadku branżowych targów może być to kilka tygodni przed poszczególnym wydarzeniem (np. ze względu na mniejszą konkurencję).

Pozycjonowanie sezonowe – podsumowanie

Pozycjonowanie sezonowe jest zaawansowanym procesem wymagającym wieloletniego doświadczenia w optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. To również kompleksowe zaplanowanie działań SEO na początku każdego roku – aby wiedzieć, jak pobudzić klientów do podjęcia pożądanej konwersji.

Potrzebujesz profesjonalnej porady odnośnie pozycjonowania sezonowego? A może chcesz powierzyć swoją stronę specjalistom? W takim razie skontaktuj się z nami mailowo lub telefonicznie. Z chęcią odpowiemy na Twoje pytania i udzielimy pomocnych porad w zakresie sezonowego SEO.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [pozycjonowanie sezonowe]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w kontekście pozycjonowania sezonowego?

#1 Jakie narzędzia do pozycjonowania sezonowego warto wykorzystać?

W pierwszej kolejności rekomendujemy zdecydować się na Google Trends – narzędzie umożliwiające obserwowanie branżowych trendów. Warto wykorzystać także Google Analytics 4 w celu analizy statystyk oraz Senuto – do analizowania fraz kluczowych i weryfikowania miesięcznych wolumenów wyszukiwań keywordów.

#2 Kiedy rozpocząć pozycjonowanie sezonowe?

Zanim rozpoczniemy optymalizację strony internetowej pod kątem danego sezonu, powinniśmy określić konkurencyjność branży, w której działamy oraz rodzaj pozycjonowanych fraz kluczowych (long tail SEO lub ogólne słowa kluczowe). W przypadku najbardziej konkurencyjnych dziedzin, rekomendujemy zintensyfikować działania na około 2-3 miesiące przed rozpoczęciem „gorącego sezonu”.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Czym jest pozycjonowanie sezonowe?
  • Kiedy rozpocząć intensyfikację sezonowych działań SEO?
  • Jak przygotować się do okresu wzmożonego ruchu?
  • Jakie narzędzia do pozycjonowania sezonowego warto wykorzystać?
4.6/5 - (20)