Konwersje Google Ads

Konwersja Google Ads, konwersja Google Adwords

Nowoczesny biznes praktycznie nie może istnieć jeżeli nie posiada swojej tożsamości internetowej, a jego rozwój w dużej mierze uzależniony jest od działań budujących markę. Działania SEO są niezmiernie ważne, jednak nie będą w stanie zastąpić dobrze zaplanowanej kampanii reklamowej. Postaram się dzisiaj wyjaśnić jak zacząć reklamować się za pomocą kampanii Google Ads i zdobyć maksymalną liczbę konwersji.

Czym jest konwersja Google Adwords (Google Ads)

Konwersja jest bezpośrednim wynikiem działania reklamy. Oznacza to, że konwersją nazywamy określone działanie użytkownika, które wynikło z obcowania z reklamą. Może to być zakup produktu, wykonanie telefonu do firmy, zamówienie usługi czy rejestracja konta. W toku przygotowywania reklamy sami określamy, które działania mają być liczone jako konwersja. Liczba tych działań pozwoli nam na określenie czy kampania reklamowa przynosi satysfakcjonujące rezultaty. Procent osób, które wykonały zaplanowane działanie określamy współczynnikiem konwersji. Przykładowo jeżeli reklamę widziało 1000 osób, a 25 z nich zadzwoniło z zapytaniem do firmy, to współczynnik konwersji wynosi 2,5%.

Rodzaje konwersji

Konwersje możemy podzielić ze względu na rodzaj celu jaki chcemy osiągnąć. Najszerszą grupą są tutaj działania na stronie. Ten rodzaj konwersji obejmuje wszystkie typy aktywności jakie użytkownik może podjąć na stronie. Może to być zakup produktu, kliknięcie w baner czy skomentowanie postu.

Kolejnym typem konwersji są połączenia telefoniczne.  Mogą to być połączenia bezpośrednio z reklamy ale również połączenia na numer podany na Twojej stronie lub kliknięcia numeru na stronie mobilnej.

Bardzo ważną grupą są instalacje aplikacji i działania w aplikacji. Zaliczamy tutaj ogół działań w zainstalowanych już aplikacjach oraz nowe instalacji aplikacji.

Występują również konwersje nastawione na kontakt z klientem, które kończą się wykonaniem określonej usługi onlineW taki przypadku klient nawiązuje relacje za pośrednictwem reklamy aby następnie kontynuować ją w biurze czy siedzibie firmy. Ten typ nazywamy importowanym ponieważ jego śledzenie, z oczywistych powodów, wymaga pobrania danych ze źródeł dostarczonych przez sprzedawcę usług.  

Jak zwiększyć konwersje?

Podstawową kwestią podczas tworzenie kampanii reklamowych jest dobre przemyślenie ich celu oraz grupy docelowej do jakiej chcemy dotrzeć. Nawet najlepsza reklama nie będzie działać dobrze, jeżeli nie będzie docierać do zainteresowanych osób. Na przykład kiedy chcemy zareklamować sprzęt do jazdy na deskorolce, raczej nie będziemy chcieli wyświetlać tej reklamy osobom w starszym wieku. Co prawda możliwe jest, że takie działanie wygeneruje jakiś ruch na stronie, jednak sprzedaż najprawdopodobniej będzie stała w miejscu. W wielu przypadkach im węższy krąg osób tym bardziej skuteczna będzie kampania. Oczywiście wszystko zależy od branży i indywidualnych potrzeb. Kiedy budujemy markę, będzie nam najpewniej zależało po prostu na jak największych zasięgach.

Istotną kwestią podczas tworzenia samej reklamy jest używanie właściwych słów kluczowych. W tym celu musimy zastanowić się nad profilem swojej działalności, można tez podglądać działania konkurencji za pomocą narzędzi (np. Semstorm). Aby zawęzić grupę docelową możesz również stosować wykluczające słowa kluczowe. Istotą jest tutaj dotarcie do ściśle określonej grupy osób. Jest to bardziej zaawansowana technika i wymaga większego przemyślenia, jednak jej efekty niejednokrotnie mogą znacząco wpłynąć na współczynnik konwersji.

Bardzo dobrą praktyką jest również analizowanie wyszukiwanych przez użytkowników słów. Można tutaj używać popularnego narzędzia Google Trends lub znaleźć konkurencyjne. Taka analiza może nam pomóc nie tylko w reklamie ale pozwala na określenie ogólnoświatowych trendów, co może wskazać nam potencjalny kierunek rozwoju naszej działalności.

Ważna jest również sama treść naszego komunikatu. Postarajmy się by był on ciekawy, przyciągający uwagę. Możemy posłużyć się żartami lub kontrowersjami, oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Reklama prawnika specjalizującego się w rozwodach, powinna utrzymywać jednak poważny ton. Bardzo dobrze sprawdzają się również reklamy, które zawierają w sobie cennik lub przekierowują do strony go zawierającej. Duża grupa klientów wchodzi na strony tylko po to żeby zapoznać się z cennikiem i kiedy go nie znajduje odchodzi do konkurencji.

Kiedy już zdecydowaliśmy o podstawowych parametrach naszej kampanii, koniecznie monitorujmy jej skuteczność za pomocą śledzenia konwersji.  Dzięki temu nie tylko będziemy mieć wgląd w historię naszych działań ale również uzyskamy ogólny obraz kondycji witryny. Dzięki narzędziom dowiemy się w jakie rodzaje treści najchętniej klikają klienci, obliczymy czy inwestycja w reklamę była rentowna oraz prześledzimy zachowania użytkowników. Wszystkie te informacje pozwolą nam na zmaksymalizowanie naszych zysków z kolejnych kampanii.

Jak monitorować konwersję?

W Google Ads możemy monitorować wszystkie rodzaje konwersji. Działanie na stronie możemy śledzić od razu po stworzeniu naszego działania powodującego konwersję. Podobnie jest z liczeniem połączeń bezpośrednich z firmą lub kliknięć w numer.

Sprawa wygląda nieco inaczej w przypadku aplikacji mobilnych. Oczywiście możemy śledzić konwersję również w tym przypadku, jednak wymaga to z naszej strony dodatkowych działań. Konieczne będzie umieszczenie fragmentów kodu w naszej aplikacji. Podobnie jest z monitorowaniem kliknięć w link przekierowujący do witryny i skontaktowanie się poprzez numer tam wyświetlany. Takie monitorowanie wiąże się z dodaniem odpowiedniego tagu do strony. Możemy oczywiście spróbować skonfigurować śledzenie samodzielnie, jednak dużo lepiej będzie skontaktować się z developerem, który w prawidłowy sposób rozwiąże wszystkie kwestie techniczne.

Analitykę Google Ads z powodzeniem możemy również łączyć z innymi narzędziami. W większości przypadków nie będzie problemu z przeniesieniem naszej dotychczasowej analizy z innych źródeł do Google Ads. Pozwala nam to w elastyczny sposób dobierać narzędzia i łączyć ze sobą nasze ulubione funkcje.