Kanibalizacja treści czyli jak nie pozycjonować strony

Kanibalizacja treści czyli jak nie pozycjonować strony

Zdarzyło Ci się kiedyś zauważyć dziwne zachowanie wyników Google dla Twojej strony? Po wpisaniu słów kluczowych zdarza im się zamieniać między sobą miejscami lub w ostatnim czasie bez przyczyny Twoja strona spadła w rankingu? Przyczyną może być kanibalizacja treści, która w krótkim czasie potrafi zepsuć efekty całego pozycjonowania. Koniecznie sprawdź, na czym polega kanibalizacja oraz jak się przed nią chronić.

Czym jest kanibalizacja treści?kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja jest w większości przypadków niekorzystnym dla nas zjawiskiem. Występuje, kiedy dwie lub więcej stron w naszej domenie pozycjonuje się pod ten sam zestaw słów kluczowych. W efekcie podczas wpisywania słów kluczowych w wyszukiwarce możemy za każdym razem otrzymać inną podstronę. Będą się one nawzajem “zjadać”, zamieniając się miejscami w losowej kolejności.

Zjawisko zdarza się zwykle, kiedy firma posiada bardzo wąski zakres usług i treści na poszczególnych podstronach się powtarzają. Nie jest to jednak regułą. Ze zjawiskiem borykają się także firmy o szerszym profilu działalności oraz wiele sklepów internetowych. Dzieje się tak, zwłaszcza kiedy sklep posiada bardzo zbliżone nazwy kategorii. Przykładowo kategorię “gramofony” oraz “gramofony dla audiofilów”.

Jakie są konsekwencje kanibalizacji?

Wiele osób może w tym momencie zacząć zastanawiać się, co negatywnego jest w zjawisku kanibalizacji. Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że im więcej naszych podstron będzie wyświetlało się w wynikach wyszukiwania tym lepiej. Nie jest to prawdą, a wszystko za sprawą coraz bardziej rozwiniętych robotów indeksujących witryny. Bezpowrotnie minęły już czasy, kiedy mogliśmy pozycjonować się w dowolny sposób, nie zważając na działania nieetyczne, bądź wstawianie nienaturalnych fraz. Współcześnie Google stara się walczyć z tego typu praktykami, zapewniając uczciwszą konkurencję.

Z drugiej strony kanibalizacja jest również efektem “głupoty” robotów, które nie potrafią zdecydować jaka strona powinna być wyświetlona na danej pozycji. W efekcie bardzo często w ogóle porzucają daną stronę, na rzecz tej z trochę słabszym wynikiem. Jak łatwo się domyślić w efekcie najprawdopodobniej będziemy systematycznie spadać w wynikach wyszukiwania, co wpłynie negatywnie na ruch na naszej stronie, a tym samym sprzedaż i zyski.

Najczęstsze przyczyny kanibalizacji

Zdecydowanie najczęstszą przyczyną kanibalizacji jest pozycjonowanie wielu podstron na te same słowa kluczowe. Dodawanie podobnych tekstów, nadawanie pokrywających się nazw kategorii czy wręcz dodawanie identycznych tekstów w wielu miejscach strony, to główne grzechy prowadzące do zjawiska.

Do kanibalizacji dość często dochodzi również w przypadku nieprawidłowo lub niezdefiniowanych tagów kanonicznych, które mogą jednoznacznie wskazać robotom, która strona ma być wyświetlana. Niekorzystne będzie również ustawianie identycznych anchorów pod różne strony. Oznacza to, że nie powinno się używać tych samych słów kluczowych do linkowania różnych podstron.

Jak zapobiegać kanibalizacji treści?

Wykrycie kanibalizacji na stronie jest pierwszym krokiem do uporania się z problemem. W kolejnym kroku trzeba podjąć zdecydowane działania, eliminujące negatywne zjawisko. Zdecydowanie najprościej jest oddać sprawę w ręce profesjonalistów, jednak nie każdego usatysfakcjonuje takie rozwiązanie.

Niestety odpowiedz na pytanie, jak walczyć z kanibalizacją nie jest prosta. Skuteczne sposoby w dużej mierze zależą od jej przyczyny. Na początek powinniśmy się zająć porządkami w witrynie. Zmienić nazwę kategorii, zadbać o czystość w tagach oraz linkowaniu. Nie w każdej sytuacji takie działanie pomoże, jednak z pewnością pozwoli uniknąć problemu w przyszłości.

Jeżeli uporządkowanie nie przyniosło spodziewanego rezultatu, powinniśmy zająć się przede wszystkim usunięciem zduplikowanych treści i dostarczenie innych, odbiegających od siebie tematyką i słowami kluczowymi. Możemy pokusić się również o złączenie podobnych artykułów na jednej podstronie.
Warto również ustawić słowa kanoniczne, aby oznaczyć najważniejsze strony oraz wyłączyć ich część z indeksowania. Taki efekt możemy też osiągnąć, stosując dla zduplikowanych stron przekierowanie 301. Sprawi to, że roboty indeksujące z łatwością trafią pod pożądany przez nas adres.

Pamiętajmy, że nawet kiedy wygramy z kanibalizacją, możemy znowu stać się jej ofiarami. Dbajmy o porządek na naszej stronie i starajmy się kategoryzować treści w odrębne kategorie. W wielu przypadkach lepiej stworzyć jedną szeroką podstronę niż kilka małych. W takich przypadkach często mniej (kategorii, podstron) znaczy więcej.