Jakie wyróżniamy rodzaje kampanii Google Ads?


Istniejący od 2000 r. system reklamowy Google wygenerował dla firmy w 2021 r. prawie 210 miliardów dolarów, czyli ok. 80% całego przychodu przedsiębiorstwa w zeszłym roku. Nic dziwnego, że gigant z Mountain View stale rozwija tę usługę, wzbogacając ją o dodatkowe funkcje i możliwości. Liczba dostępnych rozwiązań robi wrażenie, ale zdecydowanie warto poznać je bliżej, żeby w pełni wykorzystać ich potencjał. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się różnym rodzajom kampanii Google Ads. Zaczynamy!

Rodzaje kampanii Google Ads

Rodzaje kampanii Google Ads

Google Ads, do lipca 2018 r. występujące pod nazwą Google AdWords to rozbudowany system reklamowy, który pozwala na uruchomienie wielu różnych typów kampanii PPC. Poznanie jego możliwości pozwoli lepiej dopasować rodzaj kampanii do zakładanych celów i potrzeb naszej firmy, zwiększając szanse jej powodzenia. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym rodzajom kampanii Google Ads.

Reklama w sieci wyszukiwania

Reklama w sieci wyszukiwania jest często wybierana przez właścicieli stron internetowych wyświetlających się na niskich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google. Choć reklama w sieci wyszukiwania nie zastąpi wdrożenia skutecznej strategii pozycjonowania, w odróżnieniu od działań on-site i off-site SEO jest w stanie przynieść wymierne efekty niemal natychmiast.

Reklama w sieci wyszukiwania opiera się na słowach i frazach kluczowych wskazanych przez reklamodawcę, a sam przekaz wyświetla się w SERP-ach po wpisaniu przez użytkownika wskazanej (lub zbliżonej do niej) frazy.

Reklamy tego typu mogą wyświetlać w kilku miejscach:

  • powyżej lub poniżej bezpłatnych wyników wyszukiwania;
  • po prawej stronie ekranu;
  • w Google Play (poniżej, powyżej lub z boku wyników);
  • w Google Grafika;
  • w sekcji przeznaczonej na zakupy;
  • w Google Maps (w wersji desktop lub aplikacji mobilnej).

Zapamiętaj!

Koszt za jedno kliknięcie zależy od konkurencyjności danej frazy, wahając się od kilku groszy do nawet kilkunastu złotych.

Reklama w sieci reklamowej Google

Sieć reklamowa Google to obszerny zbiór partnerskich serwisów giganta z Mountain View. Korzystając z Google Ads, możemy reklamować nasze towary i usługi na popularnych portalach czy serwisach tematycznych, a sama treść marketingowa może przyjąć formę tekstu, grafiki, animacji czy wideo.

Reklama w Google

Dzięki reklamom w sieci reklamowej możliwe jest dotarcie zarówno do klientów, którzy nie znają jeszcze naszej oferty, jak i odwiedzających, którzy podczas ostatniej wizyty w naszym serwisie nie zrealizowali konwersji.

Reklamy w sieci reklamowej zwykle bywają łączone przez marki z innymi rodzajami promocji dostępnymi w Google Ads.

Kampanie inteligentne w sieci reklamowej Google

Sieć reklamowa umożliwia użytkownikom Google Ads także tworzenie tzw. kampanii inteligentnych, a więc takich, w których wiele z opcji reklamowych zostaje zoptymalizowanych bez udziału reklamodawcy, w sposób zautomatyzowany.

Kampanie inteligentne pozwalają na automatyczne ustawienie:

  • stawek za kliknięcie (stawki rosną, gdy wzrastają szanse konwersji i maleją w okresach, w których ruch jest mniejszy);
  • stron, na których wyświetlają się reklamy (treści marketingowe są przekierowywane w miejsca, w których reklama przynosi lepsze rezultaty);
  • treści przekazów reklamowych (nagłówki, teksty reklamowe oraz grafiki są łączone automatycznie w celu zmaksymalizowania efektów).

Kampanie inteligentne w sieci reklamowej Google to dobre rozwiązanie dla osób, które nie posiadają doświadczenia w optymalizowaniu reklam Google Ads oraz firm, którym zależy na prowadzeniu działań remarketingowych skierowanych do osób na wczesnych etapach ścieżki zakupowej.

Remarketing

Remarketing jest sposobem na dotarcie do użytkowników, którzy mieli już kontakt z daną stroną lub aplikacją mobilną. Aby mocniej zaznaczyć naszą markę w świadomości odbiorców, możemy wyświetlić im reklamę w wynikach wyszukiwania lub na stronie jednego z partnerów Google. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dłuższych ścieżek zakupowych lub bardzo konkurencyjnych gałęziach. Umiejętnie prowadzone działania remarketingowe pozwalają zwiększyć liczbę oraz wartość konwersji.

Dostępne w Google Ads formy remarketingu to chociażby:

  • remarketing standardowy;
  • remarketing dynamiczny, czyli wyświetlanie reklam dopasowanych do wyszukiwanych przez danego użytkownika produktów;
  • remarketing w sieci wyszukiwania, dzięki któremu przypomnimy użytkownikowi o naszych produktach i usługach, gdy będzie poszukiwał powiązanych z nimi informacji;
  • remarketing video, wykorzystujący YouTube oraz witryny i aplikacji w sieci reklamowej;
  • remarketing adresowany do listy klientów, pozwalający na kierowanie reklam do użytkowników Google, którzy udostępnili na stronie swoje dane kontaktowe.

Reklama produktowa

Usługa Google Shopping adresowana jest do właścicieli sklepów internetowych. Dzięki temu wariantowi Google Ads jesteśmy w stanie promować produkty z oferty e-sklepu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Aby to zrobić, musimy wgrać plik produktowy za pomocą Google Merchant Center i połączyć tę usługę z kontem reklamowym Google.

Reklama wyświetlająca się w SERP-ach może zawierać m.in. następujące elementy:

  • zdjęcie produktowe;
  • nazwę produktu;
  • markę produktu;
  • aktualną cenę;
  • nazwę sklepu;
  • oceny pozostawione przez dotychczasowych klientów.

Reklama produktowa w Google Ads to gwarancja wyświetlania oferty u góry wyników wyszukiwania, a statystyki potwierdzają, że reklamy Google PLA posiadają o 30% wyższy wskaźnik konwersji od tradycyjnych reklam tekstowych.

Reklama YouTube Ads

Dzięki Google Ads jesteśmy w stanie reklamować się także w serwisie YouTube, co jest szczególnie dobrą wiadomością dla firm, których strategia content marketingowa zakłada dystrybucję treści także w tym kanale. Reklama YouTube Ads może przyjąć formę:

  • grafiki;
  • materiału wideo.

W przypadku reklam graficznych mamy do wyboru:

  • reklamę display wykorzystującą sieć reklamową;
  • nakładki reklamowe (grafika o wymiarach 480 × 70 pikseli będzie wyświetlać się w dolnej części materiału wideo).

Znacznie większe możliwości daje reklama w formie materiału wideo. Dostępne opcje to chociażby:

  • reklamy InStream (tworząc treści na potrzeby tego formatu, pamiętajmy, że użytkownik ma możliwość wyłączenia takiego materiału po pięciu sekundach;
  • reklamy InStream, których użytkownik nie jest w stanie pominąć (ponosimy opłatę za każde wyświetlenie filmu);
  • bumpery reklamowe, czyli trwające maksymalnie sześć sekund filmy wyświetlane przed materiałem wideo;
  • reklamy Video Discovery, widoczne na stronie głównej aplikacji mobilnej oraz w wynikach wyszukiwania YouTube;
  • Outstream, udostępniane w aplikacjach i na stronach partnerskich, widoczne jedynie dla użytkowników urządzeń mobilnych
  • reklamy w banerze masthead, a więc wyświetlane w znajdującym się u góry ekranu bannerze YouTube, uruchamiana automatycznie.

Reklamy promujące aplikację

Promowanie aplikacji możliwe jest w Google Play, na YouTube, w poczcie Gmail oraz w sieci reklamowej Google. Przydatną funkcją jest możliwość automatycznego przygotowania materiału reklamowego: wystarczy jedynie określić budżet kampanii oraz jej grupę docelową.

Reklamy promujące aplikacje

Kampanie lokalne Google Ads

W 2022 r. kampania o zasięgu lokalnym nie musi ograniczać się do druku bannerów czy reklamy na autobusach – skuteczne działania marketingowe adresowane do mieszkańców określonego obszaru geograficznego można realizować także za pomocą Google Ads.

Dlaczego warto zdecydować się na kampanię lokalną? Liczba zapytań wskazujących konkretną lokalizację sukcesywnie rośnie, a badania potwierdzają, że aż trzech na czterech użytkowników poszukujących towarów i usług w okolicy jeszcze tego samego dnia odwiedza reklamowany lokal.

Dzięki systemowi reklamowemu Google jesteśmy w stanie promować sklep stacjonarny lub punkt usługowy w Google Maps, na YouTube, w sieci reklamowej oraz w sieci wyszukiwania. Aby skorzystać z tej formy reklamy, należy określić adres siedziby, treść reklamy, zdjęcia (określane mianem zasobów) oraz zaplanować budżet. Google w automatyczny sposób stworzy i zoptymalizuje treść reklamy.

Formaty kampanii Google Ads

Dowiedzieliśmy się już, jakie są dostępne rodzaje reklam Google Ads, czas bliżej przyjrzeć się formatom kampanii. Gigant z Mountain View umożliwia reklamodawcom stworzenie wielu różnych wariantów przekazów marketingowych, w zależności od potrzeb reklamowych oraz zakładanych celów kampanii.

Reklamy tekstowe

Reklamy tekstowe mogą wyświetlać się w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej. Z reguły zostają opatrzone stosowną adnotacją, informującą użytkowników o tym, że wyświetlany odnośnik jest linkiem sponsorowanym.

Standardowym modelem rozliczeń jest płatność za kliknięcie, a reklamy w sieci wyszukiwania wyświetlają się po wpisaniu określonych słów i fraz kluczowych.

Reklamy elastyczne

Reklamy elastyczne automatycznie dopasowują swój rozmiar, format i wygląd do miejsca ich publikacji. Tworząc reklamę elastyczną, zostaniemy poproszeni o podanie kilku różnych nagłówków oraz treści samej reklamy (a także zdjęć w przypadku reklamy w sieci reklamowej), a system reklamowy Google połączy je ze sobą w taki sposób, by połączenie przyniosło możliwie najlepsze rezultaty. Reklama elastyczna pozwala na dopasowanie przekazu marketingowego do preferencji jego odbiorcy.

Reklamy displayowe

Format display jest połączeniem reklamy tekstowej z obrazem, filmem lub animacją. Reklamy displayowe wyświetlane są w sieci reklamowej, na Gmailu czy w portalu YouTube, i z reguły nakierowane są na nowych odbiorców, którzy jeszcze nie słyszeli o marce lub nie czuli potrzeby skorzystania z oferowanych przez nią towarów i usług.

Reklamy video

Reklamy wideo można wyświetlać w serwisie YouTube oraz stronach partnerów zrzeszonych w sieci reklamowej Google. Mogą być prezentowane zarówno w streamingu (przed, po lub w trakcie innego filmu), jak i jako samodzielna reklama.

Reklamy aplikacji

Reklama aplikacji możliwa jest w sieci wyszukiwania, na stronach partnerów oraz w serwisach Google Play i YouTube.

Do stworzenia tego typu reklamy niezbędne będzie:

  • określenie stawki i budżetu kampanii;
  • wybór języka reklamy oraz jej zasięgu geograficznego;
  • stworzenie treści przekazu reklamowego;
  • przesłanie przynajmniej jednej grafiki w orientacji pionowej oraz filmów w orientacji pionowej i poziomej.

Reklamy zostaną przygotowane i przetestowane w sposób automatyczny, a bazą będą przesłane przez nas materiały.

Reklamy produktowe

Reklamy produktowe stanowią połączenie grafiki i tekstu. To format przeznaczony do sieci wyszukiwania: reklamy Google Zakupy najczęściej wyświetlają się ponad wynikami wyszukiwania lub z boku ekranu.

Reklamy produktowe

Reklamy produktowe z funkcją prezentacji

Tzw. Showcase Shopping Ads to świetne rozwiązanie dla właścicieli biznesów w branży e-commerce, którym zależy na szerokim prezentowaniu oferty sklepu. Dzięki nim możliwe jest wyświetlenie różnych wariantów produktu oraz powiązanych ze sobą przedmiotów ponad wynikami wyszukiwania lub z boku ekranu.

Reklamy produktowe z funkcją prezentacji składają się z:

  • fotografii;
  • nagłówka;
  • tekstu reklamy;
  • końcowego i wyświetlanego adresu witryny.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Reklamy typu „Tylko połączenie”

    Ten typ reklamy został zaprojektowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Reklamy typu „Tylko połączenie” pozwalają na wyświetlanie numeru telefonu oraz nazwy firmy, dwóch wierszy treści reklamowej oraz adresu URL. Za ich pomocą możemy pozyskać wartościowe leady, natomiast nie generują one ruchu na stronie WWW, ponieważ nakierowane są na połączenie telefoniczne. Reklamy tego typu będą dobrym uzupełnieniem kampanii lokalnej, zwłaszcza w przypadku biznesów świadczących usługi w siedzibie firmy.

    Reklamy dynamiczne w wyszukiwarce

    Reklamy dynamiczne wykorzystują sieć wyszukiwania i stanowią dobre uzupełnienie reklam kierowanych na określone wcześniej słowa i frazy kluczowe. Reklamy dynamiczne pojawiają się, gdy użytkownik wpisze frazę, która często pojawia się w naszej witrynie. System Google Ads wyświetli w takiej sytuacji odpowiednio dopasowany nagłówek reklamy oraz odnośnik do serwisu pochodzący ze zdefiniowanej wcześniej puli podstron.

    Reklamy w wyszukiwarce

    Jakie wyróżniamy rodzaje kampanii Google Ads? – podsumowanie

    Liczba możliwości udostępnionych przez Google, zarówno jeśli chodzi o same rodzaje reklam, jak i ich formaty, pozwala w optymalny sposób dopasować kampanię reklamową do potrzeb, budżetu i zakładanych celów. System reklamowy Google Ads jest dostępny nie tylko dla dużych graczy, ale stwarza także możliwości promocji niewielkim firmom działającym na lokalnym rynku. Połączenie różnych rodzajów i formatów reklamy zwiększy szansę powodzenia kampanii oraz pozwoli na realizację większej wiązki celów biznesowych, także osobom, które nie mają doświadczenia w pracy z Google Ads. System reklamowy Google został wyposażony w możliwość automatycznego tworzenia reklam i optymalizowania kampanii, dzięki czemu jego obsługa jest bardzo intuicyjna.

    Autor: Dominik Bigosiński
    Autor tekstów specjalizujący się w wymagających tematach dotyczących SEO, digital marketingu oraz e-commerce. Stawia na jakość, merytorykę i wysokie topical Authority, a w swojej pracy skutecznie realizuje zasady pracy głębokiej opisane w książce „Deep Work” Cala Newporta.

    Jakie wyróżniamy rodzaje kampanii Google Ads? – FAQ

    Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce systemu reklamowego Google Ads.

    #1 Jaki typ reklam zapewnia wysoki współczynnik konwersji?

    Przyjmuje się, że wysoki współczynnik konwersji oraz efektywność kosztową zapewniają reklamy tekstowe nakierowane na brandowe frazy kluczowe, remarketing dynamiczny w sieci reklamowej oraz kampanie lokalne. Warto jednak pamiętać, że skuteczność reklamy zależy od wielu czynników: budżetu, branży, zasięgu geograficznego prowadzonej działalności czy konkurencyjności danych słów i fraz kluczowych.

    #2 Czy istnieją narzędzia, które ułatwiają przygotowanie kampanii Google Ads?

    Tak, niektóre z nich są dostarczane bezpłatnie przez Google – tak jest w przypadku Planera Słów Kluczowych, dzięki któremu jesteśmy w stanie sprawdzić statystyki dotyczące popularności i konkurencyjności słów i fraz kluczowych. Analiza potencjału poszczególnych fraz pozwoli skuteczniej zoptymalizować kampanię i lepiej wydatkować budżet reklamowy.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:

    • Jakie wyróżniamy rodzaje kampanii Google Ads;
    • Jakie są formaty kampanii Google Ads;
    • Jak reklamować swoją firmę w Google Ads;
    • Jakie są najlepsze sposoby na promocję firmy w Google;
    • Jak promować firmę zgodnie z zasadami nowoczesnego marketingu 2022.
    4.6/5 - (37)