Jak zbudować biznes online?


Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie własnego biznesu online. To kusząca i nowoczesna forma, która cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie. Wszystko dzięki stosunkowo niskiemu progowi wejścia, choć wiele zależeć może od rodzaju działalności czy oferowanych usług. W każdym przypadku jednak promocja marki online jest stosunkowo nieskomplikowana, choć składa się z wielu elementów, o których nie można zapomnieć.

Aby prowadzić biznes online, trzeba zadbać o szereg rzeczy, bez których dana marka, produkt czy usługa nie przebiją się na rynku. Jak nietrudno się domyślić, chodzi m.in. o działania marketingowe, własną stronę internetową, aktywność, widoczność oraz szereg innych rozwiązań, dzięki którym przedsiębiorca może docierać do nowych klientów. Im większe zasięgi, tym większa szansa na wyższe zyski i intensywny rozwój e-firmy.

Na czym polega e-biznes i jak można zarabiać w sieci?

Sposobów na zarabianie przez internet jest bardzo wiele, a wraz z rozwojem technologii ciągle pojawiają się nowe. Najczęściej osoby przechodzące na samozatrudnienie i pracujące nad rozwojem biznesu online decydują się na jedną z trzech form zarobkowych. Jest to promocja i świadczenie swoich usług wykonywanych zdalnie, prowadzenie portalu internetowego lub otworzenie e-sklepu.

Trzy wymienione przypadki różnią się pod kilkoma względami. Przykładem tu mogą być koszty:  prowadzenie e-sklepu zwykle wymaga wyższego wkładu własnego niż samodzielne redagowanie serwisu informacyjnego, choćby ze względu na konieczność zakupu asortymentu. W inny sposób obsługuje się też stronę internetową jedynie promującą daną usługę świadczoną przez internet, niż e-sklep, który jest miejscem bezpośredniego zakupu produktów.

Niezależnie od charakteru biznesu online, wciąż da się natomiast wyróżnić szereg kwestii, które są istotne w każdym z wymienionych wcześniej przypadków. Mają one wspólne cechy (zarówno pozytywne, jak i negatywne), a w tym artykule postaramy się je w czytelny sposób zaprezentować wraz z kwestiami, o których żaden przedsiębiorca budujący markę w sieci nie powinien zapomnieć.

O czym pamiętać, prowadząc biznes online?

Świat biznesu internetowego jest bardzo wymagający. Dotarcie do większej grupy odbiorców bywa łatwiejsze, a czasami nawet tańsze, niż w przypadku firmy działającej w sposób tradycyjny. Wymaga jednocześnie jednak od przedsiębiorcy czujności, dyspozycyjności, zrozumienia klientów oraz przemyślanych działań marketingowych.

Online nie istnieje bariera terytorialna. Zależnie od usługi czy produktu, zdobywać można klientów z innych miast, województw czy nawet krajów. To ogromny rynek, który przełożyć się może na znaczne zarobki. Jednocześnie jednak pamiętać trzeba, że internauci bywają bardziej wymagający, a każda ich opinia zostawia po sobie ślad. Powiedzenie “w internecie nic nie ginie” w tym przypadku jest niesamowicie trafne. Każda nieudana akcja marketingowa czy nieodpowiedni komunikat mogą wyrządzić marce poważne szkody. Trzeba więc robić wszystko, aby takich wpadek uniknąć.

Marketing i reklama to podstawa

W internecie jest ogromna konkurencja. Z wyjątkiem niszowych rynków, sieć sprawia, że niemalże każdy biznes online walczyć musi z innymi firmami świadczącymi podobne lub nawet identyczne usługi. Jak zostało wspomniane wyżej, działalność internetowa nie jest ograniczona barierą terytorialną, trzeba więc przyciągać użytkowników w inny sposób i przekonać ich, że nigdzie nie będzie im lepiej.

Pomóc w tym może odpowiednia strategia marketingowa. Wraz z rozwojem popularności biznesów online pojawiło się wiele agencji specjalizujących się w dbaniu o wizerunek marek w internecie, a także promowanie ich w odpowiedni sposób. Warto zwrócić uwagę na PR i wizerunek firmy, który kształtować można w taki sposób, by przekonywać do siebie konkretną grupę odbiorców. Zbieranie danych o potencjalnych klientach w internecie jest stosunkowo łatwe i agencje marketingowe chętnie z tej szansy korzystają. Pozwala to na lepsze dopasowanie do gustu konsumenta oferty, komunikacji, wyglądu strony czy charakteru usługi.

Grunt to profesjonalna strona internetowa

Kolejną istotną kwestią jest profesjonalna strona internetowa, własna domena i firmowy mail. Mówimy tu zarówno o witrynie służącej do promocji firmy świadczącej usługi online, jak również np. o sklepie internetowym. W każdym przypadku adres WWW jest wizytówką całego e-biznesu. Strona, która źle się prezentuje, działa powoli i jest pełna błędów, odpycha i zniechęca potencjalnych klientów, którzy błyskawicznie trafiają do konkurencji.

Aby witryna dobrze spełniała swoje zadanie, nie musi być droga i przygotowana przez specjalistów. Każdy przedsiębiorca może stworzyć ją sam, wchodząc np. na stronę https://www.webnode.com/pl/. Przy użyciu Webnode projektowanie stron WWW jest banalnie łatwe i nie zajmuje wiele czasu, podobnie jak zarządzanie nimi. To szczególnie istotny dla przedsiębiorcy aspekt, oznacza on bowiem, że nie będziesz musiał tracić czasu na problemy ze stroną, a zamiast tego skupisz się na dbaniu o rozwój swojego e-biznesu.

Zaletą Webnode jest również to, że stronę można tam stworzyć za darmo, bez potrzeby zatrudniania designera czy programisty. To potężna oszczędność, niewymagająca nawet od przedsiębiorcy żadnych wyjątkowych umiejętności. Wybierać można tam bowiem spośród ponad 100 gotowych szablonów stworzonych przez profesjonalistów. Każdy dostosowuje się do indywidualnych potrzeb firmy, tworząc swoje własne, niepowtarzalne miejsce w sieci, idealnie dopasowane do gustu klientów.

Dbaj o pozycjonowanie i widoczność swojej witryny

Jeśli masz już stronę promującą Twoje usługi, zadbaj o to, by była ona odpowiednio widoczna. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie witryny zgodnie z zasadami SEO. Zwróć uwagę m.in. na szybkość jej działania, prawidłowe opisy stron, treść i skoncentrowanie na słowach kluczowych, po wpisaniu których powinna się wyświetlać. Nie bez znaczenia jest też kwestia linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, dzięki któremu wzmocnisz jej wiarygodność. Do czego jednak wszystkie te działania ostatecznie prowadzą?

Zwiększenie widoczności strony WWW przekłada się na wyświetlanie jej wyżej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google po wpisaniu odpowiednich fraz. Badania pokazują, że im wyższe miejsce witryna zajmuje, tym więcej osób ją odwiedza. Zwiększająca się liczba wejść przekłada się na większą ilość klientów, a to z kolei na rosnące zyski. W ten sposób możesz w stosunkowo łatwy sposób wyprzedzić swoją konkurencję i przyciągnąć do siebie potencjalnych klientów, którzy w internecie poszukiwali fraz związanych z Twoją działalnością. To też szansa na to, że odwiedzą witrynę użytkownicy realnie zainteresowani skorzystaniem z Twoich usług czy kupnem oferowanych przez Ciebie produktów.

Zaskakuj klientów różnorodnością oferty i profesjonalizmem

Gdy uda Ci się już przyciągnąć na swoją stronę internetową wielu użytkowników, musisz zrobić wszystko, by znaleźli to, na czym im zależy. Zrobić to możesz dzięki bogatej ofercie i wysokiemu profesjonalizmowi. Im więcej osób będzie zadowolonych z Twoich usług, tym większą masz szansę na zdobywanie kolejnych klientów i budowanie wizerunku specjalisty w branży.

Biznesy online potrafią rozwijać się imponująco szybko, nie można ich jednak zaniedbywać. Jeśli Twoi klienci zauważą, że nie wywiązujesz się z umów lub Twoja oferta jest niekompletna, możesz na tym wiele stracić. Większość firm można na różne sposoby oceniać w sieci, np. za pośrednictwem Google, mediów społecznościowych czy przeznaczonych do tego celu portali. Dbaj więc o to, by konsumenci byli zadowoleni, a dobra opinia na pewno przyciągnie do Ciebie jeszcze więcej osób. Pokaż też, że jesteś otwarty na wskazówki i konstruktywną krytykę, dążąc bezustannie do ulepszania oferty i jakości świadczonych usług. Odbiorcy doceniają starania, a budowanie więzi pozwala na zdobycie stałych klientów przynoszących regularne zyski i promujących markę dalej, np. wśród znajomych i rodziny.

W jaki sposób promować biznes online?

Wiesz już, że działania marketingowe dla e-biznesu są istotne i pozwalają na dotarcie do nowych odbiorców. Zdobycie ich uznania może przełożyć się na wyższe zyski oraz rozwój całego przedsiębiorstwa. Kolejnym nasuwającym się pytaniem jest więc to, gdzie należy promować swój biznes i w jaki sposób to robić, aby efekty były realne i zauważalne.

Także w tym przypadku internet nie zawodzi i oferuje wiele ścieżek promocji. Wcześniej wspomniana została kwestia pozycjonowania, dbania o SEO i widoczność strony WWW w sieci. To darmowy sposób (o ile wykonuje się go samemu), który jednak jest dość czasochłonny. Często na wyraźne efekty trzeba czekać nawet wiele tygodni, ich zaletą jest natomiast to, że korzyści również odczuwalne są przez bardzo długi czas. Darmową formą promocji marki jest też jej obecność w mediach społecznościowych, np. na Facebooku, Instagramie czy Tik-Toku. Założenie tam profilu pomaga w nawiązywaniu kontaktu z odbiorcami, informowaniu o nowych ofertach, nowościach i przekazywanie wszelkich informacji istotnych dla klientów. O ile profil jest aktywny, to konsument ma wrażenie, że marka towarzyszy mu w życiu codziennym, co pozytywnie oddziałuje na jej wizerunek.

Istnieją jednak też narzędzia specjalnie zaprojektowane do reklamowania stron internetowych i ofert online. Dotyczy to zarówno wyświetlania reklam w przeglądarce Google, jak i w poszczególnych mediach społecznościowych. Formy te są płatne, ale na efekty nie trzeba długo czekać.

Płatne kampanie Google Ads i promocja marki w mediach społecznościowych

Google Ads to system reklamowy, dzięki któremu możesz stworzyć reklamę swojej witryny i dotrzeć w krótkim czasie do dużego grona odbiorców. Zaletą tego działania jest fakt, że możesz szczegółowo określić grupę docelową wysyłanego komunikatu. Zostanie on wyświetlony dokładnie temu rodzajowi użytkowników, na których uwadze najbardziej Ci zależy. Na bardzo podobnej zasadzie działają także systemy reklamowe na Facebooku, Instagramie czy Tik-Toku. Media społecznościowe mają natomiast jeszcze tę dodatkową zaletę, że nadają firmie “świeżości” – jest dzięki nim postrzegana jako nowoczesna, a w wielu przypadkach także otwarta do dyskusji dzięki sekcji komentarzy.

Jako autor kampanii reklamowej w Google Ads czy w mediach społecznościowych, sam możesz ustalić jej koszt oraz czas trwania. Płatne narzędzia pozwalają na szczegółowe skonfigurowanie usługi, co daje Ci swobodę w ustalaniu budżetu, a także monitorowaniu efektywności akcji. Oczywiście w tym przypadku również nie brak agencji marketingowych i firm, które zawsze mogą się tym zająć w profesjonalny sposób za Ciebie, wiązać się to będzie jednak z dodatkowymi opłatami.

Jakie są wady i zalety e-biznesu?

Zarówno tradycyjna firma, jak również samozatrudnienie i prowadzenie e-biznesu, ma swoje mocne i nieco słabsze strony. Każdy przedsiębiorca wie, że od czasu do czasu zdarzają się trudne chwile, rozwój własnej marki jednak zawsze przynosi ogrom satysfakcji, której nie da się z niczym inny porównać. Czy więc warto decydować się na własny biznes internetowy? Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam, pomóc Ci w tym może natomiast nasze zestawienie największych wad oraz zalet związanych z tego rodzaju działalnością.

Największe minusy prowadzenia biznesu online

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że biznes online nie ma obecnie tak wielu słabych stron, jak jeszcze kilka lat temu. Za największą z nich uznać można ogromną konkurencję, która jest obecna niemalże w każdym sektorze. Obecnie online promują się już nawet firmy działające stacjonarnie, dlatego też wybicie się z tłumu nie jest łatwe, a czasem trzeba poświęcić na to wiele czasu i energii.

Minusem e-biznesu jest też konieczność ciągłego bycia na bieżąco z trendami i aktualnościami. Internauci bywają o wiele bardziej wymagający od tradycyjnych klientów, bo uważnie obserwują zachowania marek oraz ich postępowanie w różnych sytuacjach. Prowadząc firmę online, powinieneś obserwować trendy i szybko reagować na zmiany, zanim konsumenci Twój brak reakcji uznają za wadę. Negatywne opinie w internecie trudno „zmazać”, lepiej więc w ogóle nie doprowadzić do ich pojawienia się.

Zalety biznesu internetowego

O wiele łatwiej wymienia się pozytywne aspekty prowadzenia działalności przez internet. Przede wszystkim świadczenie usług online i promowanie usług przy użyciu własnej strony internetowej to ogromna wygoda i minimalne koszty. W odróżnieniu od tradycyjnego biznesu, przedsiębiorca nie traci pieniędzy na wynajęcie biura, kupno surowców czy dojazdy do klienta. Wszystko skupia się wokół rachunku za prąd, internet i ewentualnego zakupu laptopa czy wygodnego fotela, próg wejścia jest więc zdecydowanie niski.

Kolejną zaletą, o której wspominaliśmy już wcześniej, jest brak ograniczeń związanych z regionem świadczenia usług. Online pracować można zarówno dla klienta z tego samego miasta, jak i z innego kontynentu. To przekłada się też na powiązany pozytywny aspekt e-biznesu, czyli o wiele większą grupę odbiorców niż w przypadku firmy stacjonarnej. Więcej odbiorców komunikatu to większa liczba potencjalnych klientów, a to z kolei wyższy zarobek.

Zaletą, którą najbardziej docenia wielu przedsiębiorców online, jest możliwość szybkiego wycofania się z nierentownego biznesu. W odróżnieniu od tradycyjnego przedsiębiorstwa, profil działalności online można łatwo zmienić. W większości przypadków nie ma też problemu z umowami najmu, leasingami czy ratami za różnego typu sprzęt. Niskie koszty to niewielkie straty w przypadku zamknięcia e-biznesu, a stosunkowo niewielkie ryzyko zachęca do spróbowania swoich sił i testowania różnych rozwiązań.

Jeśli masz pomysł na biznes online, a analizy rynku wskazują, że on może się udać, to nie masz na co dłużej czekać. Stwórz swoją stronę internetową za darmo z Webnode i zacznij ją promować. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już wkrótce będziesz mógł cieszyć się z odwiedzin pierwszych klientów, a po pewnym czasie będziesz walczył o miano lidera w branży.

Autor: Jarosław Zuchora
Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.

4.5/5 - (8)