Dlaczego warto współpracować z agencją marketingową?


W 2021 roku wartość rynku reklamowego w Polsce przekroczyła 10,5 miliarda złotych. Rosnące nakłady na promocję oraz intensywna konkurencja sprawiają, że przygotowanie i realizacja skutecznej strategii marketingowej mają ogromne znaczenie dla realizacji celów biznesowych. Nie każdy przedsiębiorca ma możliwość stworzenia wewnętrznego działu marketingu, i tu z pomocą przychodzą agencje marketingowe. Z tego artykułu dowiesz się, czym się zajmują, jakie rodzaje agencji funkcjonują na rynku i poznasz korzyści płynące ze współpracy z agencją. Miłej lektury!

Dlaczego warto współpracować z agencją marketingową? - Wedo.pl

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Do zadań agencji marketingowej należy budowanie świadomości marki, zwiększenie jej rozpoznawalności, pomoc w pozyskaniu nowych klientów i dość szeroko pojęty rozwój biznesu. Cele te można osiągnąć na wiele różnych sposobów, a najlepsze rezultaty daje zwykle przygotowanie strategii łączącej rozmaite działania w wielu odmiennych obszarach. Agencje marketingowe nie zawsze podejmują się zleceń łączących różne obszary marketingu: niektóre z nich specjalizują się w szczególnym typie usług (np. komunikacja w social media, pozycjonowanie stron, tworzenie materiałów video, reklama outdoorowa) lub konkretnej branży, dlatego może się okazać, że firma będzie potrzebowała nawiązać współpracę z kilkoma agencjami jednocześnie, by zaplanować i zrealizować bardziej kompleksowe działania. A jakie konkretne typy agencji marketingowych można wyróżnić?

Typy agencji marketingowych

Agencje marketingowe zazwyczaj dzieli się na cztery główne typy. Ten sposób kwalifikacji pomija agencje specjalizujące się w świadczeniu usług dla konkretnej branży (np. samochodowej lub farmaceutycznej), ale pozwala skupić się na określonych obszarach i działaniach, dzięki czemu ułatwia dobranie odpowiedniego wykonawcy do planowanych działań marketingowych. W podziale na obszary możemy wyróżnić:

  • agencje ATL (Above The Line), zajmujące się prowadzeniem komunikacji w mediach tradycyjnych (prasa, radio, telewizja, outdoor). Ich działania są skierowane do odbiorcy masowego, dlatego przekazy są mniej precyzyjne i trafiają niekiedy także do osób niebędących grupą docelową;
  • agencje BTL (Below The Line), zajmujące się wsparciem w miejscach sprzedaży i działaniami reklamowymi stargetowanymi bardziej precyzyjnie, nastawione na konkretne grupy odbiorców. Tradycyjnie, za działania BTL uznaje się dystrybucję materiałów promocyjnych (kubków, kalendarzy, długopisów itp.) oraz takie formy reklamy, jak ulotki, standy, hangery czy tablice LED;
  • agencje digitalowe (interaktywne) zajmujące się różnymi formami marketingu online, np. prowadzeniem komunikacji w firmowych kanałach social media, reklamą w mediach społecznościowych, kampaniami Google Ads czy pozycjonowaniem strony internetowej;
  • agencje UX/UI skupiające się na projektowaniu interfejsów i unikalnych doświadczeń użytkownika np. podczas robienia zakupów online.

Oczywiście, powyższy podział nie zawsze odpowiada faktycznym działaniom podejmowanym przez poszczególne podmioty rynkowe: wiele spośród agencji, które zaczynały od działań digitalowych, oferuje także wsparcie w miejscu sprzedaży, a agencje zajmujące się tworzeniem artykułów sponsorowanych na potrzeby prasy, publikuje tego typu materiały także w mediach cyfrowych.

Osobną kategorią są agencje specjalizujące się w niewielkim obszarze, np. wchodzącym segmencie marketingu, związanym z pojawieniem się nowych technologii, narzędzi bądź trendów. W ostatnich latach przykładami takich segmentów może być SEO/SEM, influencer marketing czy reklama na TikToku.

Zapamiętaj!

Agencje reklamowe można podzielić także ze względu na wielkość i strukturę własności. Większość dużych podmiotów należy do międzynarodowych holdingów, przez co są mniej elastyczne, a ich proces dostosowania procedur do trendów rynkowych zwykle trwa dłużej, niż w przypadku niewielkich agencji niezależnych.

Wewnętrzny dział marketingu czy współpraca z agencją?

Wewnętrzny dział marketingu czy współpraca z agencją? - Wedo.pl

Większość przedsiębiorców na pewnym etapie prowadzenia działalności staje przed poważnym dylematem: czy warto zainwestować środki w budowę wewnętrznego działu marketingu, czy może bardziej opłacalne okaże się nawiązanie współpracy z agencją marketingową?

Stworzenie własnego działu marketingu okazuje się przedsięwzięciem czasochłonnym i kosztownym, a dobór i wyszkolenie odpowiednich pracowników nie jest prostym zadaniem. Sytuację może dodatkowo skomplikować lokalizacja siedziby – jeśli nasza firma jest zlokalizowana w niewielkiej miejscowości oddalonej od dużych ośrodków miejskich, może się okazać, że na lokalnym rynku pracy nie będziemy w stanie skompletować wystarczająco dobrego zespołu.

Problemem może się także okazać kontrola nad pracą działu marketingu, wymagająca z jednej strony rozległej i na bieżąco uzupełnianej wiedzy, a z drugiej – poświęcenia dużej ilości czasu.

Osobną kwestią jest przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu członków zespołu: pracownicy kreatywni mogą odczuwać znużenie powtarzalnymi czynnościami czy specyfiką branży. Agencje marketingowe znacznie lepiej radzą sobie z tym problemem, przydzielając swoich pracowników do nowych zadań lub pozyskując klientów z odmiennych obszarów i segmentów rynkowych.

Zalety współpracy z agencją marketingową

Przyjrzyjmy się bliżej 7 najważniejszym zaletom wiążącym się z podjęciem współpracy z agencją marketingową.

Wybierając odpowiednią agencję, której powierzymy przeprowadzanie działań marketingowych, warto wczytać się w opinię jej dotychczasowych klientów. Jeśli nie jesteśmy w stanie do nich dotrzeć, poprośmy pracowników agencji o przesłanie portfolio oraz raportów przedstawiających wymierne efekty prowadzonych akcji promocyjnych.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku bardziej skomplikowanych, wymagających technicznej wiedzy usług, takich jak pozycjonowanie strony WWW czy kampanie PPC, zarówno w mediach społecznościowych, jak i w Google Ads. Przy okazji warto zwrócić uwagę na sposób, w jaki pracownicy agencji porozumiewają się z klientami. Czy ich wypowiedzi są dla nas zrozumiałe? A może wykorzystywany przez nich przysłowiowy żargon utrudnia porozumienie i może stanowić przeszkodę w codziennej pracy? Pracownicy uczciwych agencji marketingowych dbają o to, by klienci mogli zrozumieć podejmowane w ich imieniu działania, bo wiedzą, że to od zleceniodawcy zależy dalsza współpraca.

Warto też wziąć pod uwagę lokalizację geograficzną branej przez nas pod uwagę agencji. Choć współczesna technologia bardzo ułatwia prowadzenie biznesu na odległość, niektórzy wciąż preferują kontakt z tzw. żywym człowiekiem – w takiej sytuacji wybierzmy agencję zlokalizowaną w rozsądnej odległości od siedziby naszego przedsiębiorstwa. Dzięki temu będziemy mieli możliwość umówienia spotkania z pracownikiem agencji i uzyskania konkretnej odpowiedzi na pytania dotyczące współpracy.

Niższe koszty

Outsourcing zyskuje coraz większą popularność, a większość firm z chęcią zleca podmiotom zewnętrznym zadania nieprzekładające się bezpośrednio na generowanie przychodów przedsiębiorstwa, np. usługi sprzątania, catering, księgowość czy HR.

Choć marketing zwykle jest ściśle związany ze sprzedażą czy produkcją, stopień skomplikowania zagadnień oraz czasochłonność procesów sprawiają, że wiele firm woli powierzyć te zadania agencji marketingowej. Outsourcing marketingu pozwala zaoszczędzić pieniądze konieczne do zatrudnienia i wyszkolenia specjalistów, a co więcej – nie wymaga ponoszenia nakładów na odpowiedni sprzęt i oprogramowanie.

Wiele agencji marketingowych oferuje swoje usługi w formie stałego, miesięcznego abonamentu, co ułatwia planowanie budżetów miesięcznych i rocznych oraz pozwala na lepsze kontrolowanie wydatków na promocję.

Oszczędność czasu i zasobów

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, posiadanie własnego działu marketingu jest kosztowne i wymaga podjęcia pewnego wysiłku organizacyjnego, wpływając na jego czasochłonność.

Zlecając działania marketingowe podmiotowi zewnętrznemu, oszczędzamy czas i zasoby, a pracownicy firmy mogą skupić się na doskonaleniu produktów i usług oraz poświęcić więcej uwagi zadaniom stanowiącym główny obszar działalności przedsiębiorstwa.

Wykorzystanie aktualnej wiedzy marketingowej

Marketing stale się zmienia, korzystając zarówno z dorobku nauk takich, jak psychologia czy socjologia, a także wykorzystując nowoczesne technologie i narzędzia. Dodatkowo, trendy demograficzne i przemiany społeczne wywierają silny wpływ na marketerów, wymuszając zaadaptowanie ogólnych strategii i konkretnych działań do nowych warunków. Agencje marketingowe to bardzo często zespoły składające się z pasjonatów przywiązujących ogromną wagę do rozwoju swoich kwalifikacji. Możliwość skorzystania z ich wiedzy i doświadczenia pozwala zleceniodawcy na budowanie nowoczesnego wizerunku i wpisanie oferowanych produktów oraz usług w szerszy kontekst społeczny. Dzięki współpracy z profesjonalistami Twoja firma zawsze będzie na bieżąco z najnowszymi trendami, co pozwoli wyszukać odpowiednią niszę na rynku i budować przewagę konkurencyjną.

Dostęp do nowoczesnych narzędzi i technologii

Oprócz doświadczenia i wiedzy współpraca z agencją marketingową pozwala także na dostęp do najnowszych technologii (służących np. do przeprowadzenia kompleksowych badań grupy docelowej) oraz narzędzi, dzięki którym możliwe jest tworzenie atrakcyjnych materiałów i treści, dopasowanych do preferencji i potrzeb nabywców. Pracownicy agencji obcują z tymi rozwiązaniami na co dzień, dzięki czemu nie tylko bardzo dobrze się nimi posługują, ale także są w stanie wybrać konkretne technologie i narzędzia pomocne w pracy nad danym projektem czy realizacją. Wykorzystanie ich doświadczenia pozwala obniżyć koszty i zmaksymalizować efekty podejmowanych aktywności promocyjnych oraz zwiększyć satysfakcję odbiorców.

Zapamiętaj!

Dobór odpowiednich narzędzi to często bardzo kosztowne i czasochłonne zadanie, zwłaszcza jeśli z określonym typem zadania mamy styczność po raz pierwszy. Współpraca z doświadczonymi pracownikami agencji marketingowej pozwala pominąć etap „prób i błędów”, dzięki czemu można od razu skupić się na konkretnych rozwiązaniach przynoszących mierzalne efekty przybliżające firmę do realizacji celów biznesowych.

Możliwość skalowania zakresu usług

Nawiązanie współpracy z agencją marketingową pozwala zwykle zachować dość dużą elastyczność, jeśli chodzi o zakres zlecanych prac i ponoszone koszty. To szczególnie istotne w przypadku branż cechujących się sezonowością oraz dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw. Skalowanie zakresu usług wiąże się z pewnymi kosztami, ale jest znacznie tańsze i prostsze od zachowania identycznego stopnia elastyczności w przypadku wewnętrznego działu marketingu. Współpraca z agencją ułatwia także eksperymentowanie z nowymi sposobami komunikacji czy konkretnymi działaniami promocyjnymi, jak np. reklamy w mediach społecznościowych lub rozszerzenie strategii content marketingowej o nowe formaty treści.

Odpowiednia specjalizacja

Obecne na rynku agencje marketingowe starają się wyróżnić spośród konkurencji, specjalizując się w konkretnych branżach, typach działań czy firmach o określonej wielkości i pozycji. Dzięki temu zleceniodawcy są w stanie wybrać odpowiednią firmę, z zakresem usług i doświadczeniem dobrze dopasowanym do profilu działalności i struktury przedsiębiorstwa. Warto poświęcić nieco czasu na wybranie odpowiedniej agencji, zwłaszcza że niektóre z nich oferują dodatkowe promocje dla nowych klientów, np. darmowy audyt SEO czy przygotowanie wstępnego planu komunikacji w mediach społecznościowych.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Odmienna perspektywa, spojrzenie z zewnątrz

    Wielu przedsiębiorców traktuje swoje firmy jak własne „dziecko”, co niekiedy może utrudniać obiektywne spojrzenie. Łatwo w takiej sytuacji popaść w tzw. hurraoptymizm i przeoczyć ewidentne słabe strony oraz obszary, w których wiele procesów dałoby się usprawnić.

    Współpraca z podmiotem zewnętrznym pomoże nie tylko w łatwiejszy sposób wychwycić słabsze punkty przedsiębiorstwa, ale może także ośmielić Twoich pracowników do wyrażenia swojego zdania i uwolnienia ich kreatywnego potencjału. Nawiązanie kontaktu z agencją umożliwi uzyskanie konkretnych porad dotyczących kluczowych obszarów funkcjonowania firmy, a pracownicy agencji, korzystając z wiedzy i nabytego doświadczenia, z pewnością znajdą sposób by wyeliminować lub skutecznie zamaskować wady oferowanych przez firmę produktów i usług.

    Jakie cele pozwala zrealizować współpraca z agencją marketingową?

    Jakie cele pozwala zrealizować współpraca z agencją marketingową? - Wedo.pl

    Decydując się na współpracę z agencją marketingową, warto opracować konkretne cele. Dzięki temu będziemy mogli rozliczyć zleceniobiorcę z efektów jego pracy lub, w razie niepowodzenia w określonych przez nas obszarach, zrezygnować z dalszej współpracy.

    Zgodnie z literaturą zarządzania, stawiane cele powinny być:

    • skonkretyzowane,
    • mierzalne,
    • osiągalne,
    • istotne,
    • określone w czasie.

    Cele możliwe do zrealizowania dzięki współpracy z agencją marketingową to m.in.:

    • zwiększenie przychodów, czyli bezpośrednie przełożenie środków reklamowych na wyniki finansowe firmy;
    • wzrost rozpoznawalności marki, co powinno przełożyć się nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także większe zaangażowanie odbiorców;
    • dotarcie z ofertą do większej grupy odbiorców (umiejętnie prowadzone działania reklamowe pozwalają na pozyskanie nowych klientów za pomocą np. komunikacji w mediach społecznościowych, artykułów sponsorowanych czy kampanii zasięgowych);
    • budowanie lojalności klientów (zoptymalizowanie UX czy interesujące treści udostępniane na stronie i w mediach społecznościowych to czynniki pomagające w utrzymaniu zainteresowania klientów oraz budujące ich zaangażowanie);
    • poprawa widoczności strony (współpraca z agencją SEO, poprawa UX oraz wdrożenie skutecznej strategii content marketingowej to konkretne działania mające wpływ na pozycję rankingową witryny, która przekłada się na ruch na stronie i liczbę konwersji).

    Dlaczego warto współpracować z agencją marketingową? – podsumowanie

    Współpraca z agencją marketingową pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze i zasoby niezbędne do utworzenia wewnętrznego działu marketingu, a jej formuła umożliwia zachowanie elastyczności i skalowanie usług w zależności od aktualnych potrzeb.

    Wsparcie zespołu pasjonatów marketingu zapewnia dostęp do nowych narzędzi i technologii oraz ułatwia podążanie za najnowszymi i najbardziej istotnymi trendami. Opinie, pomysły i sugestie pracowników agencji mogą być cenną informacją umożliwiającą dalsze doskonalenie produktów i usług oraz optymalizację procesów wewnątrz przedsiębiorstwa. Wybierając agencję marketingową, zwróćmy uwagę na jej profil działalności, zakres świadczonych usług i opinie dotychczasowych klientów.

    Autor: Jarosław Zuchora
    Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.

    Dlaczego warto współpracować z agencją marketingową? – FAQ

    Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce współpracy z agencją marketingową.

    #1 Czy podział na agencje ATL I BTL nadal znajduje zastosowanie?

    Podział ten jest najbardziej funkcjonalny w przypadku niewielkich agencji, ponieważ wciąż można się spotkać z niezależnymi podmiotami specjalizującymi się w działaniach BTL, projektującymi i produkującymi np. gadżety promocyjne. Warto jednak pamiętać, że niektóre agencje ATL lub digitalowe przyjmują zlecenia także na działania BTL, wykorzystując sieć kontaktów podczas realizacji tego typu projektów.

    #2 W jaki sposób będę mógł rozliczyć agencję z efektów podjętych działań?

    Dobrą praktyką jest przygotowywanie raportów zawierających sprawozdanie z podjętych działań marketingowych oraz dane liczbowe pozwalające ocenić stopień realizacji celów. Pracownicy agencji zwykle korzystają z narzędzi ułatwiających prognozowanie rezultatów oraz monitorowanie efektów, dlatego warto zawrzeć w umowie zapis o udostępnianie raportów i prognoz, np. raz w miesiącu lub raz na kwartał.

    #3 Czy współpracując z agencją, będę mógł liczyć na zaprojektowanie rozwiązań dedykowanych dla mojej firmy?

    Doświadczone agencje cechują się indywidualnym podejściem do klienta – ich pracownicy nie zaproponują z góry konkretnych rozwiązań. Zamiast tego, poświęcą czas na poznanie organizacji i portfolio jej produktów, żeby dopasować działania do profilu przedsiębiorstwa i zakładanych celów.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:

    • czym zajmuje się agencja marketingowa,
    • jakie typy agencji są obecne na rynku,
    • czym kierować się podczas wyboru agencji marketingowej,
    • jakie są zalety współpracy z agencją,
    • jakie cele pozwala zrealizować współpraca z agencją.
    4.9/5 - (7)