Dlaczego warto prowadzić blog firmowy? – 9 powodów!


Prowadzenie blogów firmowych staje się coraz bardziej powszechnym rozwiązaniem umożliwiającym promocję stron internetowych. Może być to zarówno dodatkowa, jak i główna forma reklamy online – tuż obok pozycjonowania (SEO), kampanii linków sponsorowanych (Google Ads), czy też marketingu w mediach społecznościowych. Umiejętnie prowadzony blog firmowy ułatwia przedsiębiorcom promowanie produktów oraz usług, a także budowanie więzi na linii firma → klient. I właśnie o blogu firmowym porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Przedstawimy powody, dla których warto prowadzić blog firmowy, podpowiemy, ile to wszystko kosztuje i kto powinien w bloga zainwestować. Miłej lektury!

Powody dla których warto prowadzić bloga firmowego - Wedo.pl

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy? – 9 powodów!

Blog firmowy łączy klientów z Twoją marką, pozwala zwiększyć potencjał SEO danego serwisu, ułatwiając również pozyskanie wysokiej jakości naturalnych odnośników wychodzących. Powoduje, że Twoja strona staje się bardziej użyteczna – zarówno z punktu widzenia robotów Google, jak i użytkowników, a co najważniejsze zwiększa prawdopodobieństwo na uzyskanie pożądanego stopnia konwersji zakupowej. Czynników, dla których warto prowadzić blog firmowy, jest zdecydowanie więcej, dlatego przedstawiamy je w poniższym zestawieniu!

Blog łączy klientów z Twoją marką

Klienci podejmują decyzje zakupowe w oparciu o informacje znalezione w sieci. To naturalne. Dlatego za pomocą bloga firmowego można w przemyślany i dobrany do konkretnej grupy docelowej sposób przedstawić wartości, jakimi kieruje się Twoja marka.

Dzięki temu rozwiejesz również obiekcje potencjalnych klientów i przekonasz ich dodatkowo do skorzystania z oferty lub wykonania działania skutkującego mikro-konwersją (np. pobranie pdf-a, rezerwacja szkolenia, odbiór darmowego e-booka, zapisanie się do newsletteru lub rejestracja na stronie).

Zapamiętaj!

Blog to również doskonałe źródło wiedzy na temat problemów potencjalnych klientów, które mogą rozwiązać, zagłębiając się w opisywany temat z wykorzystaniem zasobów dostarczanych przez Twoje przedsiębiorstwo.

Blog pozwala zwiększyć potencjał SEO Twojej strony

Roboty Google potraktują Twoją stronę znacznie bardziej poważnie, jeśli będziesz regularnie udostępniał wartościowe wpisy blogowe. Jak to wygląda w praktyce? Otóż wyszukiwarki dobrze indeksują podstrony, na których content jest edukacyjny i szczególnie przydatny internautom.

Dlaczego warto prowadzić blog firmowy? - Wedo.pl

Warto również wspomnieć, że publikowanie artykułów blogowych ułatwia budowanie długiego ogona słów kluczowych (czyli long tail SEO keywords). Są to złożone wyrażenia lub zapytania powiązane z główną frazą. Dla przykładu: jeśli pozycjonujesz własną stronę internetową na frazy typu „piłka nożna” lub podobne, możesz tworzyć wpisy blogowe zgodnie z zasadą long tail SEO na tematy tj.:

  • Dlaczego piłka nożna jest popularna w Polsce?
  • Gdzie wynaleziono piłkę nożną?
  • Kiedy piłka nożna przywędrowała do Polski?
  • Kto finansuje piłkę nożną?
  • Co to jest piłka nożna?
  • Gdzie oglądać piłkę nożną za darmo?
  • Kto wymyślił piłkę nożną?

Przydatnym narzędziem do wyszukiwania fraz long tail SEO jest Answerthepublic. Za jego pomocą oprócz wyszukiwania zapytań, możemy zweryfikować najpopularniejsze wyrażenia związane z frazą „piłka nożna”.

Odpowiedzi z Answerthepublic na zapytanie Piłka nożna - Wedo.pl

Frazy long tail SEO warto wykorzystywać również na blogach sklepów e-commerce do treści poradnikowych odnośnie asortymentu. W zależności od preferencji, słowa kluczowe z długiego ogona można zbudować w taki sposób:

  • buty air max;
  • buty air max 97;
  • buty air max 97 męskie;
  • buty air max 97 męskie białe
  • buty air max 97 męskie białe z najnowszej kolekcji.

Jeśli natomiast chcemy stworzyć zapytania – cały proces wygląda podobnie:

  • Jakie buty air max 97 wybrać?
  • Gdzie kupić buty air max 97 męskie?
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze butów nike air max?

Korzyści z zastosowania long tail SEO na blogu? Przede wszystkim możliwość zdobycia zdecydowanych klientów, nastawionych na zakup w danym momencie. Osoby wpisujące frazy z długiego ogona słów kluczowych są zazwyczaj świadome działania wyszukiwarek i chcą po prostu dokonać transakcji. W konsekwencji, jeśli oferta będzie im odpowiadać – sfinalizują koszyk od razu po wejściu na stronę.

Zapamiętaj!

Budowanie długiego ogona słów kluczowych pozytywnie wpływa na SEO fraz głównych (jedno- lub dwuwyrazowych). Long tail SEO to tzw. marketing 2 w 1 – strategia ta poprawia widoczność na frazy ogólne oraz te z długiego ogona.

Blog jest źródłem pozyskiwania dodatkowych odnośników wychodzących

Publikowanie wartościowych treści powoduje, że użytkownicy dzielą się contentem zarówno na swoich blogach, jak i w social mediach. Dzięki temu poprawie ulega nie tylko widoczność Twojego artykułu, ale także całego serwisu – oczywiście w dłuższej perspektywie, jeśli użytkownicy regularnie linkują, a pozostałe elementy strony (tj. techniczne SEO i jej wydajność) są odpowiednio zoptymalizowane.

Blog powoduje, że Twoja strona staje się bardziej użyteczna

Jeśli masz bloga – Twoja strona jest bardziej użyteczna. Jak to wygląda w praktyce? Algorytm Google uznaje za wartościowe te serwisy, na których treści są regularnie aktualizowane. Dzięki temu crawlery (tzw. roboty Google) widzą, że Twój serwis rośnie i rozwija się, co wpływa bezpośrednio na aspekt UX (ang. User Experience) skutkujący wzrostem witryny w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania.

Blog przedstawia Twoją firmę jako eksperta w danej branży

Przedstawienie kompetencji potencjalnym klientom jest bardzo ważne. W tym celu najlepiej posłużyć się blogiem firmowym. To rozwiązanie sprawdza się szczególnie w branży usługowej, gdzie realizacja konkretnych usług wymaga fachowej wiedzy.

Kreowanie autorytetu tematycznego przez wartościowe treści

Prowadzenie bloga firmowego pozwala na stopniowe budowanie autorytetu tematycznego, który jest istotnym elementem w kontekście SEO. Regularne publikowanie merytorycznych i dobrze opracowanych treści sprawia, że strona staje się źródłem wiedzy w danej dziedzinie, co zwiększa jej wiarygodność w oczach użytkowników i wyszukiwarek. Umożliwia również skupienie się na konkretnych zagadnieniach, co pozwala na lepsze dopasowanie treści do intencji wyszukiwania użytkowników. Tworząc artykuły związane z tematyką branżową, firma może odpowiadać na pytania i potrzeby swojej grupy docelowej, a także pozytywnie wpływać na postrzeganą przez wyszukiwarki ekspertyzę w danym obszarze. Dzięki temu strona ma większą szansę na uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększenie ruchu oraz pozyskiwanie nowych klientów.

Jakie są zalety prowadzenia bloga firmowego? - Wedo.pl

Blog pomaga rozwiązać problemy klientów

Blog pozwala postawić się w sytuacji klientów, a co za tym idzie – łatwiej rozwiązać ich problemy. Dzięki temu można poznać konkretne oczekiwania potencjalnych kupujących i zwiększyć stopień spełnienia interesantów, poprawiając dodatkowo jakość swojej oferty.

Blog to fundament do kampanii content marketingowych

Jak już wcześniej wspomnieliśmy – blog firmowy jest jednym z najbardziej wartościowych miejsc umożliwiających promowanie Twoich usług oraz produktów. Za pomocą wartościowego tekstu wzmocnionego odpowiednimi aspektami sprzedażowymi lub wzywającymi do działania typu CTA (ang. Call to Action), np.: „Kupuję”, „Wchodzę”, „Sprawdzam”, można zdobyć nowych klientów.

Inspirujące oraz oczywiście unikalne artykuły można wykorzystać na wiele sposobów, m.in.:

  • jako urozmaicenie wysyłki newsletterów,
  • jako dodatkową formę przyciągnięcia uwagi w mediach społecznościowych.

Prowadzenie bloga firmowego to szansa, aby przekazać użytkownikom nie tylko tzw. suchą informację o produkcie lub usłudze, ale także w ciekawy sposób wyjaśnić dane zagadnienie, przykładowo za pomocą:

  • poradnika,
  • sekcji najczęstszych pytań i odpowiedzi,
  • artykułu sponsorowanego,
  • branżowych ciekawostek.

Umiejętnie prowadzony blog firmowy to dobra metoda również na maksymalizację zasięgów w mediach społecznościowych, zwiększenie liczby wypełnionych formularzy na stronie czy też powiększenie listy newsletterowej.

Blog pozwala nawiązać i zbudować relacje z klientami

Chcesz zbudować pozytywne relacje z konsumentami? Twórz systematycznie treści, przedstawiając je w wyjątkowy i niecodzienny sposób, inny niż konkurencja. Dodawaj badania potwierdzające jakość Twoich produktów, a dodatkowo posługuj się wiedzą wykwalifikowanych osób, podlinkowując źródła.

Blog firmowy pozwala uzyskać nowych klientów - Wedo.pl

Dzięki temu klienci będą wypowiadać się w komentarzach, wyrażając opinie o danym temacie. Pozwoli to nawiązać z nimi naturalne relacje, co w przyszłości przyczyni się do zwiększenia zaufania, a w konsekwencji maksymalizacji konwersji zakupowej.

Zapamiętaj!

Istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, że klient wybierze produkt z firmy, z którą wszedł w konkretne relacje, niż produkt z przedsiębiorstwa zupełnie mu obcego.

Blog umożliwia przedstawienie historii Twojej marki

W ostatnich latach na popularności zyskał tzw. storytelling polegający na opowiadaniu historii marek. Uważamy, że blog firmowy jest dobrym sposobem na stworzenie opowieści o brandzie oraz wartościach, którymi kieruje się dana firma.

Klienci zapamiętują wyjątkowe historie – utożsamiając się z daną marką, co jest jednym z głównych elementów wpływających na pozytywne decyzje zakupowe.

Prowadzenie bloga firmowego – kto powinien zainwestować w regularne publikowanie wartościowych wpisów?

Blog firmowy to szansa na wypromowanie sklepów internetowych z szeroko pojętej branży e-commerce w skali globalnej. Nie tylko, ponieważ skorzystają na tym również średniej wielkości sklepy www, a także mniejsze e-commerce z niszowych branż posiadające nawet kilkanaście podstron produktowych.

Prowadzenie bloga firmowego rekomendujemy również przedsiębiorstwom usługowym – w branżach wymagających dogłębnego wyjaśnienia działania danej usługi. Na tym rozwiązaniu korzystają zarówno tzw. branżowi giganci, jak i działalności lokalne pozycjonujące się wyłącznie na terytorium danego województwa lub miejscowości.

Blog firmowy może okazać się bardzo użyteczny również w dziedzinach tj.:

  • transport i gospodarka magazynowa,
  • opieka zdrowotna i pomoc społeczna,
  • działalność finansowa i ubezpieczeniowa,
  • budownictwo,
  • działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
  • przetwórstwo przemysłowe,
  • handel hurtowy i detaliczny.

Biorąc pod uwagę aktualne standardy pod kątem marketingu online, blogi prowadzą także firmy zajmujące się fotowoltaiką oraz szeroko pojętą automatyzacją. Coraz większy potencjał w blogach widzą także architekci oraz freelancerzy – w celu niesienia klientom wartości edukacyjno-poradnikowej.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?

    Ceny za prowadzenie bloga firmowego zaczynają się już od 500 zł netto miesięcznie. W zależności od liczby artykułów, ich objętości oraz warstwy merytorycznej, ceny mogą windować nawet powyżej 2 500 zł netto miesięcznie. Pod uwagę należy wziąć również koszty narzędzi SEO – do zoptymalizowania każdego wpisu potrzebne jest minimum jedno narzędzie (Surfer SEO, Contadu, Senuto, Ahrefs lub SEMrush).

    Liczba artykułów i ich objętość

    Prowadzenie standardowego bloga firmowego obejmuje zazwyczaj od 2 do 6 wpisów miesięcznie. Każdy artykuł tworzy się do wyczerpania tematu, czyli w zależności od branży możemy spodziewać się wpisu w granicach 5 000 – 15 000 znaków ze spacjami (zzs). W konsekwencji przeciętna cena za pojedynczą treść wynosi od 100 do 300 zł netto.

    Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego? - Wedo.pl

    Biorąc pod uwagę standardy rynkowe, ceny za dany artykuł mogą wzrosnąć nawet do 800 zł netto, przy wysoce specjalistycznych tematach. W skład artykułu wchodzą elementy tj.:

    • lead (czyli wstęp wprowadzający czytelnika do danej tematyki);
    • optymalizacja artykułu pod kątem SEO (w taki sposób, żeby wpis był widoczny w wyszukiwarkach na poszczególne słowa kluczowe);
    • optymalizacja treści pod kątem UX (tak, żeby angażowały czytelników);
    • infografiki, screenshoty lub fotografie stockowe (np. z serwisu Freepik.com);
    • atrakcyjne nagłówki przyciągające uwagę internautów (H1-H3) oraz sekcje typu „Zapamiętaj” jako nagłówki H4);
    • meta tagi: tytułowy meta title oraz opisowy meta description (widzą je użytkownicy, którzy po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę chcą wejść na podstronę z utworzoną treścią);
    • linkowanie wewnętrzne do poprzednich wpisów blogowych (w celu ułatwienia poruszania się po stronie robotom Google oraz internautom);
    • linkowanie zewnętrzne (np. do badań naukowych, aby udowodnić poprawność przyjętej tezy);
    • sekcja najczęstszych pytań i odpowiedzi (czyli FAQ składający się z maksymalnie czterech kwestii).

    Specjaliści ds. contentu udzielają również użytecznych wskazówek odnośnie dbania o SEO artykułu w przyszłości. Dzięki temu za pomocą kilku prostych czynności wykonywanych regularnie (np. wzmacniania autorytetu wpisu linkami zewnętrznymi) będziesz mógł poprawić ranking artykułu w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Warstwa merytoryczna wpisów

    Copywriterzy specjalizują się zazwyczaj w jednej dziedzinie, natomiast w miarę możliwości piszą o wszystkim. W konsekwencji za konkretną branżę, w której wyspecjalizowana jest dana osoba, będziesz musiał zapłacić więcej niż za wpisy tworzone wyłącznie na bazie researchu (czyli zazwyczaj ok. 20-30 zł netto za 1 000 zzs). Branże, w których widełki cenowe oscylują w tych granicach to m.in.:

    • SEO/SEM,
    • nowoczesne technologie,
    • coaching,
    • transport,
    • digital marketing,
    • podróże,
    • finanse,
    • e-commerce,
    • kryptowaluty,
    • CBD,
    • i inne.

    Droższe są jedynie niszowe branże (np. firmy komputerowe sprzedające wyłącznie konkretne podzespoły), do których ciężko znaleźć specjalistów, a jeśli tacy są – okazują się naprawdę drodzy. Ceny wówczas windują nawet powyżej 30-40 zł netto za 1 000 zzs.

    Koszty narzędzi SEO

    Copywriter zazwyczaj korzysta z narzędzi typu Senuto – do wyboru fraz kluczowych, które wyróżniają się dużym potencjałem sprzedażowym. Jedne z najpopularniejszych edytorów do tworzenia treści to Surfer SEO lub Contadu, czyli kompleksowe narzędzia podpowiadające, w jakiej ilości użyć konkretnych wyrażeń. Dzięki temu istnieje duże prawdopodobieństwo, że dany artykuł będzie rankował w Google na wysokich pozycjach.

    „Warto pamiętać, że wysoka pozycja artykułu w Google nie zależy wyłącznie od umiejętności copywritera. Oczywiście, utworzenie treści wyczerpującej dany temat, wartościowej, przyjaznej użytkownikom i prawidłowo zoptymalizowanej pod SEO jest bardzo ważne, natomiast na pozycję w SERP-ach wpływ ma tzw. całokształt, czyli ponad 200 czynników rankingowych. Składają się na nie m.in. wiek domeny, podlinkowanie danej podstrony czy też optymalizacja techniczna serwisu.” Jakub Iżycki, SEO/SEM Specialist

    Jeśli chodzi o ceny – najtańszy pakiet narzędzia Surfer SEO kosztuje ok. 250 zł netto miesięcznie, natomiast abonament w Senuto wynosi ok. 100 zł netto miesięcznie. W większości przypadków copywriterzy wliczają narzędzia SEO w cenę znaków ze spacjami, jednak często za wygenerowanie tematów w Surferze odpowiedzialny jest zleceniodawca.

    Jaka jest cena za prowadzenie bloga firmowego?

    Reasumując, cena za prowadzenie bloga firmowego może wynosić ok. 500 zł netto miesięcznie – jednak 4 wpisy po ok. 5 000 – 7 000 znaków ze spacjami w mocno konkurencyjnych branżach (np. marketingowa, turystyczna lub meblarska) nie zawsze będą na tyle rozbudowane, żeby kompleksowo przedstawić temat czytelnikowi. Warto dać po prostu copywriterowi tzw. wolną rękę w budżecie pomiędzy 1 000 a 1 500 zł netto miesięcznie – stawiając jednocześnie na osobę rzetelną i terminową, która dostarcza wpisy przykładowo zawsze w piątki co tydzień, aby roboty indeksujące Google odnotowywały regularny ruch na stronie.

    Jak rozpocząć przygodę z blogiem firmowym?

    Prowadzenie bloga firmowego to nie tylko szansa na zwiększenie widoczności w Internecie, ale także nawiązanie bliższej relacji z klientami. Aby ta przygoda przyniosła realne korzyści, warto zastanowić się, jak dotrzeć do odpowiednich odbiorców, stworzyć przemyślany plan treści i wykorzystać narzędzia SEO wspierające rozwój artykułów. Czy lepiej pisać samodzielnie, czy skorzystać z pomocy agencji? Jak czerpać inspiracje od konkurencji? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

    Jak określić grupę docelową i dostosować do niej treści?

    Pierwszym krokiem w określeniu grupy docelowej jest zrozumienie, kto jest odbiorcą Twojej marki. Analizując dane demograficzne, takie jak wiek, lokalizacja czy zawód, możesz stworzyć profil idealnego klienta. Warto także zgłębić potrzeby i wyzwania odbiorców, korzystając z ankiet, wywiadów lub analizy dotychczasowego ruchu na stronie. Precyzyjne określenie grupy pozwala nie tylko skupić się na odpowiednich odbiorcach, ale także zwiększa szansę na realny wpływ treści na ich decyzje zakupowe.

    Dostosowanie treści do grupy docelowej wymaga uwzględnienia ich preferencji językowych, tonu komunikacji oraz ulubionych formatów treści. Inaczej należy pisać dla specjalistów z branży technologicznej, a inaczej dla klientów indywidualnych poszukujących praktycznych porad. Kluczowe jest, aby treści odpowiadały na pytania i problemy odbiorców, co można osiągnąć, analizując najczęściej wyszukiwane frazy czy popularne tematy w Twojej branży.

    Content plan – co powinien zawierać, aby wspierać Twoje publikacje?

    Dobry content plan to podstawa regularnego i spójnego publikowania treści. Ułatwia zarządzanie tematyką wpisów, dostosowywanie treści do grupy docelowej oraz monitorowanie wyników. Oto elementy, które powinien zawierać:

    • Cele – jasno określ, czy ma zwiększać ruch na stronie, edukować klientów, czy wspierać sprzedaż.
    • Harmonogram publikacji – ustal częstotliwość wpisów oraz daty publikacji, aby zachować regularność.
    • Tematyka wpisów – wybierz tematy odpowiadające zainteresowaniom grupy docelowej i zgodne z profilowaniem marki.
    • Analiza słów i fraz – uwzględnij dane z narzędzi SEO, aby treści odpowiadały na popularne zapytania użytkowników.

    Samodzielne prowadzenie bloga czy współpraca z agencją?

    Samodzielne prowadzenie pozwala ograniczyć koszty, co jest szczególnie ważne na początkowych etapach przy ograniczonym budżecie marketingowym. Zapewnia pełną kontrolę nad treściami i ich publikacją, a także stanowi okazję do poszerzania wiedzy oraz rozwijania umiejętności związanych z tworzeniem i optymalizacją treści.

    Z kolei współpraca z agencją marketingową zapewnia dostęp do specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w planowaniu oraz realizacji strategii contentowej. Profesjonalna agencja dysponuje narzędziami marketingowymi, co pozwala na bardziej precyzyjne targetowanie i tworzenie treści zgodnych z algorytmami wyszukiwarek. Współpraca ta oszczędza czas i zasoby firmy, umożliwiając skupienie się na innych priorytetach biznesowych.

    Konkurencja jako inspiracja: jak analizować i wyciągać wnioski?

    Analiza treści publikowanych przez konkurencję to istotny element budowania skutecznej strategii. Warto zwrócić uwagę na strukturę ich wpisów, zwłaszcza nagłówki, długość tekstów oraz tematykę, która generuje największe zaangażowanie. Ważnym aspektem jest także liczba użytych fraz kluczowych oraz sposób ich rozmieszczenia w treści. 

    Pomocne w takich analizach są narzędzia, takie jak Semstorm, które oferują asystentów contentu wskazujących na najważniejsze elementy optymalizacji, jak np. rekomendowana długość tekstu czy częstotliwość użycia słów kluczowych. Mimo wsparcia technologii, ostateczny kształt treści najlepiej powierzyć doświadczonemu copywriterowi lub ekspertowi SEO, którzy zadbają o wartość merytoryczną i odpowiedni ton komunikacji.

    Powody, dla których warto prowadzić blog firmowy – podsumowanie

    Blog firmowy to doskonałe rozwiązanie zarówno dla sklepów internetowych e-commerce, jak i standardowych serwisów usługowych. Dzięki regularnemu publikowaniu wpisów (np. 4 razy w miesiącu) klienci zaczną traktować Twoją firmę jako branżowego lidera i eksperta. W konsekwencji nawiążesz z nimi interakcję, budując również zaufanie, co przełoży się na maksymalizację konwersji zakupowej lub innych działań (np. rejestracji na stronie lub uzupełnienia formularza kontaktowego).

    Warto również pamiętać, że prowadzenie bloga firmowego jest stosunkowo tanim rozwiązaniem w porównaniu do rezultatów, jakie można osiągnąć. Działania content marketingowe rekomendujemy praktykować jako dodatek do pozycjonowania lub kampanii linków sponsorowanych Google Ads – aby zwiększyć sprzedaż i regularnie kreować zaufanie do marki, stając się ekspertem w danej branży.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:
      • Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
      • Kto powinien zainwestować w regularne publikowanie wartościowych wpisów blogowych?
      • Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?
      • Jaka jest cena za prowadzenie bloga firmowego?
    4.8/5 - (17)