Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Realizacja założonych celów biznesowych wymaga opracowania i wdrożenia kompleksowej, skutecznej strategii marketingowej. Przedsiębiorcy nie muszą jednak robić tego samodzielnie, ponieważ na rynku działa bardzo wiele agencji marketingowych, oferujących wsparcie zarówno na etapie przygotowywania strategii, jak i przeprowadzenia konkretnych działań promocyjnych. O tym, czym zajmują się agencje marketingowe oraz jakie zadania można im zlecić, dowiesz się z dzisiejszego artykułu. Zaczynamy!

Spis treści:

Czym zajmuje się agencja marketingowa

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/business-woman-talking-about-financial-project-taking-notes-discussing-start-up-ideas-using-laptop-diverse-employees-gathered-co-working-working-process-busy-company-teamwork-help-concept_17877520.htm#query=marketing%20agency&position=3&from_view=search

Co to jest agencja marketingowa?

Agencja marketingowa to przedsiębiorstwo zajmujące się działaniami związanymi z tzw. marketing mix, czyli komunikacją, ceną, produktem i sprzedażą. Pracownicy agencji pomagają zleceniodawcom planować, projektować i prowadzić działania marketingowe, zarówno online, jak i w tradycyjnych kanałach, a także w miejscu sprzedaży.

Agencja marketingowa to firma, która zwykle oferuje szerszy zakres usług, niż agencja reklamowa, skupiając się nie tylko na aktywnościach promocyjnych, ale także oferując wsparcie w pracy nad strategią. Współpraca z agencją marketingową pozwala firmom na bardziej precyzyjne zdefiniowanie celów biznesowych, a pracownicy agencji pomagają przedsiębiorcom w ich realizacji.

Jakie cechy wyróżniają dobrą agencję marketingową?

Istnieje kilka cech, które wyróżniają najlepsze agencje marketingowe na tle bezpośredniej konkurencji. Należą do nich:

  • indywidualne podejście do klienta zamiast gotowych, z góry ustalonych rozwiązań;
  • zdolności prognostyczne dotyczące efektów planowanych działań;
  • wykorzystanie profesjonalnych narzędzi analitycznych;
  • doświadczenie, które pozwala na zaproponowanie skutecznych form promocji;
  • chęć budowania relacji z klientem;
  • poczucie odpowiedzialności za prowadzone działania.

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Współczesne agencje marketingowe są w stanie z powodzeniem łączyć działania online z promocją w tradycyjnych kanałach oraz przygotowywaniem działań bezpośrednio wspierających sprzedaż np. w punktach sprzedaży.

W zależności od budżetu, którym dysponuje klient oraz założonych celów biznesowych, pracownicy agencji z reguły proponują kilka wariantów działań promocyjnych, i we współpracy ze zleceniodawcą wybierają rozwiązanie o największym potencjale.

Warto pamiętać, że promowanie sklepu internetowego wymaga podjęcia zupełnie innych działań, niż w przypadku sieci działających lokalnie punktów usługowych.
Przyjrzyjmy się konkretnym działaniom podejmowanym przez agencje marketingowe.

Działania offline

Agencja Marketingowa - Działania Offline

Źródło: https://www.freepik.com/free-vector/offline-concept-illustration_17344288.htm#query=offline&position=27&from_view=search

Choć w ostatnich latach możemy zauważyć trend do ograniczania wydatków w tradycyjnych kanałach marketingowych na rzecz kanałów online, marki przeznaczają na działania offline niemal 60% wydatków reklamowych. Dwie trzecie tej kwoty stanowią wydatki na reklamę telewizyjną, a pozostałe kanały (prasa, radio, kino i outdoor) odpowiadają za resztę ponoszonych przez firmy wydatków na reklamę.

Raport przygotowany przez Publicis Groupe Polska nie odpowiada jednak na wszystkie pytania: brakuje w nim informacji o nakładach na marketing niebędących tradycyjnie rozumianą reklamą, przykładowo:

  • pracach koncepcyjnych nad strategią,
  • wsparciu w miejscu sprzedaży,
  • wydatkach związanych z oklejeniem firmowych samochodów lub przygotowaniem gadżetów reklamowych.

Warto pamiętać o tym, że pomimo wzrostu znaczenia reklamy w internecie, reklama offline pozostaje istotnym kanałem, który umożliwia dotarcie do wielu odbiorców. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku produktów i usług adresowanych do osób starszych, które rzadziej korzystają z komputera i urządzeń mobilnych.

Reklama offline jest też szansą dla lokalnych biznesów: bannery i inne formy reklamy outdoor, wsparte działaniami SEO i wizytówką Google Moja Firma to sposób na zwiększenie rozpoznawalności warsztatu samochodowego czy salonu fryzjerskiego i realizację ambitnych celów biznesowych. Działania offline mają też istotne znaczenie dla tradycyjnego handlu: odpowiednio zaprojektowana akcja promocyjna oraz wykorzystanie materiałów marketingowych w miejscu sprzedaży to sprawdzony sposób na przedstawienie konsumentom nowego produktu lub zwrócenie uwagi na dotychczas mniej popularne elementy oferty sklepu.

Działania online

Agencja Marketingowa - Działania Online

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/cute-girl-beige-shirt-touching-glasses-holding-laptop-with-smile_10978510.htm#query=online&position=0&from_view=search

Marketing online to bardzo dynamicznie rozwijająca się dziedzina. Rozwój technologii, pojawianie się nowych narzędzi i kanałów sprawiają, że pracownicy agencji marketingowych muszą trzymać rękę na pulsie i cały czas poszerzać i pogłębiać wiedzę na temat możliwości prowadzenia działań promocyjnych w sieci. Działania marketingowe prowadzone w internecie można podzielić na kilka głównych grup:

  • pozycjonowanie SEO, czyli aktywności związane ze zwiększeniem widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania;
  • social media marketing, a więc prowadzenie komunikacji i budowanie społeczności wokół marki w popularnych platformach społecznościowych;
  • content marketingtworzenie i dystrybucja wartościowych, atrakcyjnych dla odbiorców treści. Profesjonalny content marketing pozwala osiągnąć lepsze efekty w zakresie zarówno pozycjonowania SEO, jak i social media marketingu;
  • kampanie PPC (ang. pay per click), czyli płatne treści w mediach społecznościowych oraz kampanie reklamowe w Google Ads, pozwalające na wygenerowanie płatnego ruchu na stronie internetowej oraz zwiększenie zasięgu udostępnianego contentu;
  • marketing afiliacyjny – promowanie marki za pośrednictwem wydawców, właścicieli serwisów internetowych oraz sieci afiliacyjnych w celu dotarcia do większych grup odbiorców.

Niektórzy do działań z zakresu marketingu online zaliczają także wysiłki mające na celu poprawę UX i tworzenie unikalnych, atrakcyjnych doświadczeń zakupowych, których znaczenie w handlu online istotnie wzrasta. W przypadku projektowania stron internetowych coraz częściej mówi się już o SXO, czyli połączeniu pozycjonowania SEO z dbałością o UX, a więc tworzeniu serwisów w taki sposób, by były przyjazne dla użytkowników i robotów indeksujących.

Zapamiętaj!

Planując działania marketingowe online, warto zadbać o odpowiednie rozdzielenie budżetu promocyjnego: wiele działań w sieci wspomaga inne formy promocji, ale ich efekty mogą mieć różne horyzonty czasowe (np. pozycjonowanie SEO i kampanie PPC), dlatego skuteczna strategia marketingowa powinna łączyć działania doraźne z tymi obliczonymi na uzyskanie trwałych, długookresowych rezultatów.

Jakie korzyści niesie współpraca z agencją marketingową?

Wiemy już, co to jest agencja marketingowa i czym się zajmuje, czas odpowiedzieć na jedno bardzo istotne pytanie: jakie korzyści niesie współpraca z agencją marketingową? Możliwe plusy dla zleceniodawcy podzieliliśmy na pięć głównych grup, które odpowiadają rozmaitym celom stawianym agencjom przez firmy korzystające z ich usług.

Wzrost rozpoznawalności marki

Korzyści współpracy z agencją marketingową - Wzrost rozpoznawalności

Źródło: https://www.freepik.com/free-vector/reporter-interviewing-celebrities-successful-people_9176283.htm#query=famous&position=0&from_view=search

Większa rozpoznawalność marki pozwala na docieranie z przekazem marketingowym i ofertą do większego grona odbiorców, co z reguły przekłada się bezpośrednio na przychody firmy. Warto pamiętać o tym, by komunikaty reklamowe były precyzyjne, poparte znajomością zwyczajów i preferencji grupy docelowej. Sposoby na zwiększenie rozpoznawalności marki mogą się różnić w zależności od branży i segmentu rynku oraz cech samego produktu lub usługi.

Wzrost przychodów

Zalety współpracy z agencją marketingową - Wzrost przychodów

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/entrepreneur-working-with-bills_5767022.htm#query=budget&from_query=budger&position=0&from_view=search

To często podstawowy cel stawiany przed agencjami marketingowymi: wydatki na reklamę powinny generować zwrot z inwestycji. Oczywiście skala tego wzrostu, w zależności od branży i typu podjętych działań może znacząco się różnić. Pamiętajmy jednak o tym, by analizując współczynnik ROAS wziąć także pod uwagę marżę danego produktu lub usługi, bo to także od niej zależy to, czy dana forma reklamy okaże się opłacalna.

Dotarcie do nowych odbiorców

Korzyści współpracy z agencją SEO - Dotarcie do nowych odbiorców

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/young-family-buying-car-dealer_4410752.htm#query=new%20customers&position=2&from_view=search

Poszerzenie zasięgu marki pozwala na rozwój działalności i wzrost skali funkcjonowania przedsiębiorstwa. To szczególnie ważne dla przedsiębiorstw, które przygotowują się do wejścia na nowe rynki lub otworzenia kolejnych filii i oddziałów. Dotarcie do nowych odbiorców i analiza ich zachowań pozwala także na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb konsumentów oraz poprawę doświadczeń zakupowych.

Zwiększenie widoczności strony w Internecie

Korzyści współpracy z agencją marketingową - Zwiększenie widoczności

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/rear-view-businessman-talking-phone_13301077.htm#query=increase&from_query=increase%20visibility&position=23&from_view=search

Konsumenci coraz częściej poszukują w internecie informacji o produktach i usługach. Co ciekawe, nie dotyczy to wyłącznie produktów zwyczajowo kojarzonych z handlem online, ale także usług dostępnych lokalnie. Zwiększenie widoczności strony pozwala na pozyskanie dodatkowego ruchu organicznego, a większa aktywność w witrynie umożliwia przeprowadzenie bardziej kompleksowych prac analitycznych, dzięki którym możliwe jest wskazanie słabych punktów oferty i doświadczenia zakupowego.

Warto pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania: pierwszy organiczny wynik wyszukiwania ma średnie CTR na poziomie ok. 28%, a trzeci już zaledwie 11%.

Budowa więzi z marką

Zalety współpracy z agencją marketingową - Budowanie więzi z marką

Źródło: https://www.freepik.com/free-photo/young-woman-with-microphone-studio_12804160.htm#query=customers&position=3&from_view=search

Trwałe relacje z konsumentami firmom zwyczajnie się opłacają – w przypadku sklepów internetowych, stali klienci są w stanie wydać jednorazowo nawet pięciokrotnie więcej, niż osoby dokonujące zakupu po raz pierwszy. Współpraca z agencją marketingową pozwala na dopracowanie doświadczeń konsumenckich oraz podtrzymanie relacji z dotychczasowymi odbiorcami produktów, np. poprzez newsletter czy social media marketing. Ma to niebagatelne znaczenie w przypadku produktów adresowanych do młodych konsumentów, którzy statystycznie bardziej przywiązują się do swoich ulubionych marek.

Po czym poznać, że potrzebuję agencji marketingowej?

Nie wszystkie firmy decydują się na współpracę z agencją marketingową. Niektórzy z przedsiębiorców wolą rozwijać wewnętrzny dział marketingu lub prowadzą doraźne działania marketingowe, w wolnych chwilach lub po pracy. Wraz z rozwojem firmy takie podejście może okazać się kłopotliwe i zwyczajnie nieefektywne. Przygotowaliśmy listę sygnałów, które powinny skłonić właścicieli firm do współpracy z agencją marketingową:

  • zamiast skupić się na podstawowej działalności firmy, w godzinach pracy tworzysz plany i strategie marketingowe;
  • nie masz czasu na pogłębianie wiedzy marketingowej;
  • szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży;
  • ruch na stronie internetowej firmy jest niewystarczający;
  • nie masz pomysłu na prowadzenie komunikacji w social media;
  • zastanawiasz się, w jaki sposób udoskonalić ofertę;
  • zależy ci na wyróżnieniu się na tle konkurencji.

Czym zajmuje się agencja marketingowa? – podsumowanie

Agencje marketingowe realizują szereg działań związanych z marketingiem mix. Podejmowane przez nie aktywności można podzielić na działania online i offline, a zakres wykonywanych prac zależy nie tylko od profilu agencji, ale także preferencji klienta i budżetu, jakim dysponuje zleceniodawca. Współpraca z agencją marketingową to realne wsparcie, dzięki któremu możliwa jest realizacja założonych celów biznesowych. Dodatkową korzyścią jest na ogół możliwość skupienia się na podstawowej działalności firmy i dalsze planowanie rozwoju przedsiębiorstwa.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Co to jest agencja marketingowa?
  • Jakie cechy wyróżniają dobrą agencję marketingową?
  • Czym zajmuje się agencja marketingowa?
  • Jakie korzyści niesie współpraca z agencją marketingową?
  • Po czym poznać, że potrzebuję agencji marketingowej?

 

Źródła:
      1. https://www.webfx.com/blog/marketing/what-is-a-marketing-agency/
      2. https://www.brand-trust.de/en/glossary/marketing-agency.php
      3. https://www.digitalmarketer.com/blog/what-is-marketing-agency/
      4. https://evenbound.com/blog/what-does-a-marketing-agency-do
      5. https://www.fannit.com/blog/what-is-a-marketing-agency/
      6. https://infographicworld.com/what-does-a-marketing-agency-do/
      7. https://www.agencyjet.com/blog/what-is-a-marketing-agency
4.8/5 - (108)