Czym jest linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne


Skuteczna strategia SEO łączy działania on-site i off-site. Oprócz zadbania o optymalizację techniczną, meta tagi i nasycenie contentu odpowiednią ilością słów i fraz kluczowych, istotnym elementem pozycjonowania strony jest link building. Pozyskanie wartościowych odnośników prowadzących na naszą stronę oraz przejrzysta struktura linków do poszczególnych podstron mogą znacząco podnieść pozycję rankingową witryny. W dzisiejszym artykule przedstawimy, czym jest linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Miłej lektury!

Czym jest linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne?

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie odnośników do podstron witryny w różnych miejscach na stronie (np. w treści artykułów). Poprawna struktura linków wewnętrznych ułatwia nawigację w serwisie, zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym. Dzięki odnośnikom umiejscowionym w widocznych miejscach poruszanie się po witrynie nie zajmuje wiele czasu, a odwiedzający stronę łatwo mogą znaleźć interesujące ich materiały i informacje.

Linkowanie wewnętrzne wchodzi też w zakres działań on-site SEO, choć ma mniejsze znaczenie dla pozycji rankingowej witryny, niż liczba linków zewnętrznych przychodzących umieszczonych w wartościowych serwisach. Warto jednak pamiętać o tym, że algorytmy Google zajmują się weryfikowaniem struktury strony, dlatego powinno nam zależeć na ułatwieniu im pracy.

Zapamiętaj!

Poprawna struktura linków wewnętrznych może wydłużyć średni czas trwania sesji oraz zmniejszyć współczynnik odrzuceń, co korzystnie wpłynie na pozycję w SERP.

Jakie są zalety linkowania wewnętrznego?

Możemy wyróżnić trzy podstawowe zalety linkowania wewnętrznego:

  • ułatwienie poruszania się w witrynie (zarówno crawlerom, jak i użytkownikom);
  • ustalenie czytelnej hierarchii poszczególnych podstron i zawartych w nich treści;
  • poprawa użyteczności witryny.

Stworzenie czytelnej struktury linków wewnętrznych wpływa więc nie tylko na pracę robotów indeksujących i pozycję w SERP-ach, ale także UX witryny. To także dobry sposób na przekierowanie ruchu do wybranych, z różnych względów istotnych dla nas podstron.

Zapamiętaj!

Na wielu stronach internetowych można spotkać się z linkami do innych miejsc w witrynie umieszczonymi w treści. Tworzenie tego typu linków pozwala nakierować użytkowników na potencjalnie interesujące ich materiały i zwiększyć liczbę odsłon poszczególnych podstron.

Strategie linkowania wewnętrznego

Specjaliści SEO wyróżniają trzy podstawowe strategie dotyczące linkowania wewnętrznego: skupioną na robotach wyszukiwarek, zorientowaną na użytkowników strony oraz strategię pośrednią, łączącą cechy dwóch poprzednich. Przyjrzyjmy się im bliżej:

  • linkowanie wewnętrzne skupiające się na crawlerach, czyli przygotowanie strony w sposób ułatwiający poruszanie się po niej robotom indeksującym (linki umieszczone w kodzie strony są widoczne w postaci czystego HTML);
  • linkowanie wewnętrzne zorientowane na użytkowników strony, a więc stosowanie dynamicznych, wyraźnie oznaczonych linków ułatwiających nawigację w witrynie i korzystnie wpływających na UX serwisu;
  • strategia kompromisowa, czyli połączenie cech obu poprzednich podejść, w celu zarówno ułatwienia pracy crawlerom, jak i poprawy UX.

Zapamiętaj!

Spora liczba linków w formie czystego HTML może być problematyczna w przypadku rozbudowanych serwisów, a zbyt duże nagromadzenie tego typu odnośników może skutkować nałożeniem kary przez Google.

Pięć najważniejszych zasad linkowania wewnętrznego

Przygotowaliśmy pięć zasad ułatwiających stworzenie czytelnej, prawidłowej struktury linków wewnętrznych:

  • tekst zakotwiczenia powinien być zgodny z tematyką strony;
  • odnośniki powinny prowadzić do materiałów i treści ściśle związanych z danym wpisem;
  • twórzmy linki do materiałów i podstron, na których odwiedzeniu najbardziej nam zależy;
  • warto aktualizować strukturę linków, tworząc odnośniki zarówno z nowych wpisów do starszych, jak i uzupełnić podstrony zawierające starsze materiały odnośnikami do nowych treści;
  • należy unikać umieszczenia odnośników pod frazą „czytaj więcej”, bo może to wprowadzić roboty indeksujące w błąd.

Zastosowanie się do powyższych zasad powinno ułatwić użytkownikom poruszanie się w witrynie i zaowocować zwiększeniem liczby odwiedzin poszczególnych podstron.

Jakich błędów należy się wystrzegać?

Istnieją trzy podstawowe, dość często występujące błędy niekorzystnie wpływające na strukturę odnośników wewnętrznych. Warto przyjrzeć się im bliżej, żeby uniknąć ich powielania:

  • niektóre z podstron witryny są dostępne jedynie poprzez wpisanie odpowiedniego zapytania w wewnętrznej wyszukiwarce, co utrudnia nawigację w serwisie i negatywnie wpływa na liczbę odwiedzin podstron, do których nie prowadzą odnośniki wewnętrzne;
  • linki są uszkodzone (częstym problemem są literówki w adresie, które uniemożliwiają dotarcie do niektórych podstron);
  • linki są nachalne i pojawiają się w miejscach, do których nie pasują (a treść anchorów jest źle dobrana i nie współgra z zawartością podstrony).

Czym jest linkowanie zewnętrzne?

Linkowanie zewnętrzne wchodzi w zakres działań off-site SEO, choć współpraca z właścicielami innych serwisów może oznaczać także wprowadzanie zmian na naszej stronie. Odnośniki prowadzące do strony umieszczane w innych witrynach to czynnik wpływający korzystnie na pozycję w SERP-ach: link z wartościowego serwisu przekierowujący na naszą witrynę to dla robotów indeksujących sygnał, że treść naszej strony jest wysokiej jakości i może okazać się przydatna dla użytkowników. Warto więc pamiętać o pozyskaniu wartościowych odnośników zewnętrznych, planując pozycjonowanie (SEO).

Jak linkowanie zewnętrzne wpływa na pozycjonowanie? - Wedo.pl

Wyróżniamy dwa rodzaje linków zewnętrznych: linki przychodzące oraz linki wychodzące. Przyjrzymy się im bliżej.

Linki przychodzące

Linki przychodzące to odnośniki znajdujące się na innych stronach WWW, dzięki którym zostaniemy przeniesieni do naszej strony głównej lub określonej podstrony. Może to być odnośnik pojawiający się w social mediach (np. na Facebooku lub Instagramie), na forum dyskusyjnym, w artykule sponsorowanym, wpisie blogowym czy na stronie jednego z naszych partnerów lub kontrahentów. Wiele firm zdaje sobie sprawę ze znaczenia linkowania zewnętrznego dla SEO, nie tylko płacąc za stosowne odnośniki w wartościowych serwisach, ale także prosząc zaprzyjaźnione firmy o dodanie linku na stronie.

Linki wychodzące

Linki wychodzące to odnośniki prowadzące do innych witryn umieszczone na naszej stronie. Mogą to być na przykład linki do materiałów źródłowych w przypadku artykułów i wpisów blogowych, albo strony naszych współpracowników, partnerów, kontrahentów czy dostawców.

Zapamiętaj!

Warto zadbać o bezpieczeństwo użytkowników: dlatego linkowanie zewnętrzne należy w całości opierać na stronach posiadających certyfikat SSL.

Pięć powodów, dlaczego właściciele serwisów internetowych nie chcą linkować do strony

Pozyskanie linków zewnętrznych w wartościowych serwisach nie jest z reguły łatwym zadaniem. Jeśli napotykamy opór właścicieli innych stron przed umieszczeniem odnośnika prowadzącego do naszej witryny, warto zastanowić się nad przyczyną takiego stanu rzeczy. Istnieje pięć głównych powodów, przez które pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych przychodzących okazuje się niemożliwe. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich:

  • nieatrakcyjny wygląd strony – jeśli nasza strona prezentuje się tak, jakby została stworzona na początku XXI wieku, to webmasterzy innych serwisów mogą niechętnie do niej linkować. Design oraz UX przeszły w ostatnich latach wiele istotnych zmian, a użytkownicy Internetu przyzwyczaili się do nowych standardów. Być może już czas pomyśleć nad stworzeniem nowej wersji serwisu, o przejrzystym układzie, wzbogaconej o nowoczesne funkcjonalności?;
  • błędy w kodzie witryny – przykładowo niepoprawnie ładujące się pliki graficzne lub elementy, które nie spełniają swoich funkcji. Pamiętajmy, że strona internetowa to wizytówka firmy – zarówno naszej, jak i tej, którą poprosiliśmy o wklejenie odnośnika. Czy chcielibyśmy zapraszać do odwiedzenia strony, która nie działa prawidłowo? Wyeliminujmy błędy w kodzie i zadbajmy o poprawne funkcjonowanie naszej domeny, potraktujmy odbiorców i partnerów z należnym im szacunkiem;
  • witryna wolno się ładuje, co obniża komfort korzystania ze strony i sprawia, że użytkownicy rezygnują z jej odwiedzenia. Zadbajmy o poprawną optymalizację techniczną naszej witryny, co korzystnie wpłynie na pozycję w SERP-ach oraz UX serwisu;
  • nieaktualne treści – jeśli prowadzimy na stronie bloga, dziennik lub sekcję newsów, zadbajmy o regularne aktualizowanie treści. Długie przerwy pomiędzy poszczególnymi publikacjami to sugestia, że jej właściciel nie ma czasu się nią zajmować. Skoro właścicielowi witryny przestało na niej zależeć, dlaczego ktokolwiek inny miałby wykazać się zaangażowaniem i polecić serwis? Regularne dodawanie materiałów to podstawa w przypadku content marketingu;
  • duża liczba reklam na stronie – użytkownicy są bardzo wyczuleni na wyskakujące okienka i inne agresywne formy komunikatów reklamowych, a ich nadmierna ilość może sprawić, że właściciele innych stron niechętnie będą polecać Twoją witrynę i nie zdecydują się na umieszczenie w serwisie odnośnika.

Atrybuty linków

Planując działania na stronie mające na celu uporządkowanie struktury linków wewnętrznych oraz linków zewnętrznych wychodzących: mamy możliwość ustawienia, czy strona otworzy się w tym samym oknie, czy może jednak w nowym oknie przeglądarki.

Atrybuty linków

Dobrą praktyką w przypadku linkowania wewnętrznego jest tworzenie odnośników otwierających się w tym samym oknie – użytkownik i tak pozostanie w naszej witrynie, a jeśli poprawnie zaprojektowaliśmy interfejs, nie powinien mieć problemu z powrotem do poprzedniej podstrony. Nieco inaczej sprawy się mają w przypadku linków zewnętrznych wychodzących: tutaj lepiej dopilnować, aby odnośniki prowadzące do innych serwisów otwierały strony w nowym oknie przeglądarki – dzięki temu nasi odwiedzający bez problemu będą mogli wrócić do przeglądania naszej witryny.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Czym jest linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne? – podsumowanie

    Poprawna struktura linków wewnętrznych ułatwia nawigację w witrynie zarówno odwiedzającym stronę, jak i robotom indeksującym Google. Choć samo linkowanie wewnętrzne nie ma dużego znaczenia, jeśli chodzi o pozycję strony w SERP, warto dopilnować, by w witrynie znalazły się odnośniki prowadzące do każdej z podstron, dzięki czemu możliwe będzie sprawdzenie całej zawartości serwisu bez konieczności korzystania z wewnętrznych narzędzi wyszukiwania.

    Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne - podsumowanie

    Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku linkowania zewnętrznego: odnośniki zewnętrzne przychodzące to czytelny sygnał dla crawlerów i swoiste potwierdzenie, że zawartość naszej strony jest wartościowa, co może korzystnie wpłynąć na pozycję rankingową. Aby pozyskać jak najwięcej linków zewnętrznych przychodzących, zadbajmy o atrakcyjny wygląd strony oraz jej poprawną optymalizację. Nie należy także zapominać o aktualizowaniu istniejących treści i udostępnianiu nowych materiałów, najlepiej w regularnych odstępach czasu.

    Autor: Jarosław Zuchora
    Dyrektor zarządzający w Wedo Sp. z o.o.. Z wykształcenia magister inżynier informatyki. Posiada prawie 20 letnie doświadczenie w marketingu internetowym i bezpośrednim. Wcześniej zawiązany z takimi firmami jak Eniro, ClearSense, Mediadress, gdzie zajmował managerskie stanowiska w działach marketingu i sprzedaży. W Wedo odpowiedzialny za rozwój biznesu oraz dział performance marketingu.

    Czym jest linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne? – FAQ

    Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.

    #1 Czy struktura linków wewnętrznych wpływa na SEO?

    Poprawna struktura linków wewnętrznych ułatwia poruszanie się crawlerów w witrynie i przyspiesza indeksowanie strony. To także czynnik wpływający korzystnie na UX. Choć linki wewnętrzne nie mają takiego znaczenia dla SEO, jak linki zewnętrzne przychodzące umieszczone w wartościowych serwisach, warto zadbać o poprawne linkowanie wewnętrzne i ułatwić robotom indeksującym ich pracę.

    #2 Czy istnieje sposób, który ułatwi robotom indeksującym dodanie mojej strony do katalogu Google?

    Ruchem robotów możemy sterować za pomocą komend w sekcji <head> strony oraz pliku robots.txt umieszczonego na serwerze. Warto także wykorzystać narzędzie Google Search Console, żeby sprawdzić, czy roboty indeksujące nie napotkały na problemy i błędy podczas skanowania witryny.

    #3 Dlaczego optymalizacja techniczna strony jest ważna w procesie pozyskiwania linków zewnętrznych przychodzących?

    Zadbanie o optymalizację techniczną (responsywność na urządzeniach mobilnych, krótki czas ładowania, brak błędów w kodzie witryny) to czynnik wpływający na SEO, a także na wrażenia użytkowników (długi czas ładowania może zwiększyć współczynnik odrzuceń). Właściciele innych stron niechętnie umieszczają w swoich serwisach odnośniki do niepoprawnie wyświetlających się, powolnych witryn, dlatego warto zadbać o to, by nasza strona działała prawidłowo i sprawnie.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:
    • Czym jest linkowanie wewnętrzne?
    • Jakie są zalety linkowania wewnętrznego?
    • Jakie jest pięć najważniejszych zasad linkowania wewnętrznego?
    • Czym jest linkowanie zewnętrzne?
    • Czy struktura linków wewnętrznych wpływa na SEO?
    • Czy istnieje sposób, który ułatwi robotom indeksującym dodanie mojej strony do katalogu Google?
    • Dlaczego optymalizacja techniczna strony jest ważna w procesie pozyskiwania linków zewnętrznych przychodzących?
    4.9/5 - (59)