Czym jest konwersja i jak możemy ją poprawić? – Poradnik

Czym jest konwersja i jak możemy ją poprawić?

Autor: Dominik Bigosiński

Każdy przedsiębiorca i marketer, który jest na bieżąco z aktualnymi trendami, zapewne spotkał się z pojęciem pt.: „konwersja”. To bardzo istotny termin z punktu widzenia działań marketingowych, ponieważ określa opłacalność poszczególnych inwestycji reklamowych. W dzisiejszym artykule podpowiemy, czym właściwie jest konwersja i jak można ją poprawić! Miłej lektury.

Czym jest konwersja?

Czym jest konwersja?

Konwersja – inaczej cel. Pojęcie to oznacza wykonanie przez użytkownika konkretnej akcji na stronie, która będzie skutkować nawiązaniem współpracy, a w konsekwencji maksymalizacją budżetu Twojego przedsiębiorstwa lub działaniami pośrednio prowadzącymi do zwiększenia zysku (np. otwarcie maila ofertowego w celu zapoznania się z konkretną propozycją).

Rodzaje konwersji – jak to wygląda w praktyce?

Istnieją dwa rodzaje konwersji – mikro i makro konwersje. Poniżej przedstawiamy ich znaczenie oraz przykłady.

Makro konwersje – znaczenie

Makro konwersje to konkretne działania wykonywane przez potencjalnych klientów, które są głównym celem danego przedsiębiorstwa lub serwisu internetowego. Dla przykładu – w sklepach internetowych z szeroko pojętej branży e-commerce konwersją makro może być zakup produktu, czyli dokonanie transakcji.

Makro konwersje – przykłady

Kluczowym celem, na który stawiają przedsiębiorstwa, może być również:

  • utworzenie konta w serwisie – w przypadku marketingu wielopoziomowego (użytkownicy robią to często, żeby otrzymać atrakcyjne rabaty);
  • kliknięcie linku sponsorowanego – jeden z najczęstszych celów w reklamach Google Ads;
  • nawiązanie połączenia – na stronach trenerów personalnych, szkoleniowców lub firm oferujących usługi taksówkarskie.

Mikro konwersje – znaczenie

Mikro konwersje są pojedynczymi działaniami, których regularne wykonywanie przez potencjalnych klientów pozwala osiągnąć główny cel, jakim jest nawiązanie współpracy przekładające się na zwiększenie zysków przedsiębiorstwa.

Mikro konwersje – przykłady

Istnieje wiele przykładów mikro konwersji, a mianowicie:

  • zapisanie się do newslettera,
  • rezerwacja szkolenia,
  • pobranie pdf-a instruktażowego,
  • naciśnięcie przycisku CTA (ang. Call to Action),
  • wyświetlenie lub obejrzenie wideo,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • utworzenie konta w serwisie,
  • kontakt z daną firmą.

Makro- i mikro konwersje mogą się ze sobą łączyć. Wynika to z prostego powodu – nawiązanie kontaktu telefonicznego jest bardzo istotne w przypadku firm usługowych, które poprzez połączenia umawiają na spotkania.

Jeśli natomiast pod uwagę weźmiemy dowolny sklep e-commerce – klienci zazwyczaj dzwonią, żeby wyjaśnić swoje wątpliwości i ewentualnie kupić produkt po rozmowie (głównym celem sklepów e-commerce jest zazwyczaj dodanie produktu do koszyka lub rejestracja klienta w celu uzyskania czasowego rabatu).

Jak można poprawić konwersję?

Konwersję można poprawić na wiele sposobów – inwestując w pozycjonowanie, kampanie Google Ads (dawniej AdWords), a także wdrażając działania obejmujące social media marketing. Dobrym sposobem na maksymalizację budżetu przedsiębiorstwa jest także content marketing oraz kampanie zasięgowe.

1.    Pozycjonowanie (SEO)

Pozycjonowanie seo a konwersje

Pozycjonowanie, inaczej SEO (ang. Search Engine Optimization) to jedne z najczęstszych działań, które wykorzystują właściciele stron internetowych do zwiększenia współczynnika konwersji. Wdrożenie optymalnej strategii pozycjonerskiej pozwoli w mniej więcej 2-3 miesiące wygenerować działania przekładające się na maksymalizację zysków przedsiębiorstwa.

Pozycjonowanie – zalety

Warto również wspomnieć, iż pozycjonowanie charakteryzuje się także innymi zaletami, m.in.:

  • budowanie zaufania do marki lub strony,
  • poznanie oczekiwań klientów,
  • niskie koszty tzw. długoterminowych konwersji,
  • możliwość zmierzenia rezultatów,
  • stopniowo rosnące zyski dla firmy.

Jak działa pozycjonowanie? Wystarczy, że osoba zainteresowana Twoimi usługami wpisze w wyszukiwarkę powiązane wyrażenie, na które aktualnie pozycjonujesz swój serwis (np. sklep z meblami). Wówczas wyświetlą mu się wyniki najlepiej rankujących stron na daną frazę.

Wyniki wyszukiwania przy pozycjonowaniu

Zajęcie topowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google w branżach wysoce konkurencyjnych (np. meblarska, medyczna, hostingowa) może zająć więcej niż rok. Pamiętajmy jednak, że poziom konwersji po uzyskaniu TOP 10 będzie przez cały czas wzrastał, przekładając się również na dodatkowy budżet inwestycyjny Twojego przedsiębiorstwa.

Kampanie Google Ads (dawniej AdWords)

Zalety korzystania z google ads

Kampanie Google Ads (dawniej AdWords) są doskonałym sposobem na maksymalizację konwersji przede wszystkim w sklepach internetowych z szeroko pojętej branży e-commerce oraz w przypadku stron www, poprzez które właściciele reklamują swoje usługi.

Najlepiej, żeby kampanie linków sponsorowanych były dodatkiem do pozycjonowania. Jeśli nie mamy jednak budżetu na obydwie formy promocji – Google Ads warto zastosować jako alternatywę.

Kampanie Google Ads – zalety

Kampanie Google Ads pozwalają uzyskać efekty wyłącznie w momencie, gdy działają. Dla porównania – rezultaty z SEO są widoczne również po zakończeniu współpracy z agencją marketingową. Nie zmienia to faktu, że Google Ads cechuje się licznymi zaletami tj.:

  • natychmiastowe rezultaty – widoczność w topowych miejscach w płatnych wynikach wyszukiwania (czyli nad bezpłatnymi) uzyskamy niemal od razu po uruchomieniu kampanii (pod warunkiem że wynik jakości będzie odpowiednio wysoki);
  • budowa rozpoznawalności marki – kampanie Google Ads wpływają w znaczącym stopniu na kreowanie wizerunku Twojej marki, co może poskutkować dodatkowymi działaniami odpowiadającymi za konwersję);
  • pozyskanie wyłącznie wartościowego ruchu na stronę – w modelu Google Ads możemy płacić za kliknięcie, a nie za wyświetlenie (dzięki temu koszt za konwersję będzie niski, a rezultaty znaczące).

W przypadku Google Ads również promujemy się na frazy kluczowe za konkretną stawkę, która pozwoli uzyskać najwyższą pozycję w płatnych wynikach wyszukiwania.

Google ads a konwersje

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Zależnie od naszych preferencji, możemy skorzystać z różnych form reklamy – zarówno promocji produktowych, jak i tekstowych.

    Social media marketing

    Konwersja a social media marketing

    Social media marketing powinien być dodatkową formą promocji – uzupełnieniem pozycjonowania oraz Google Ads. Tak naprawdę wszystkie branże skorzystają z tej formy reklamy, jednak regularne prowadzenie firmowego Fanpage oraz kampanie Facebook Ads, LinkedIn Ads, czy też Instagram Ads dedykujemy głównie przedsiębiorstwom z dziedzin tj.:

    • finanse,
    • beauty,
    • e-commerce,
    • medycyna,
    • marketing online.

    Koszty social media marketingu są relatywnie niskie, ponieważ regularnie dodawać posty możemy za darmo – poświęcając jedynie czas na ich opracowanie (polecamy minimum 1-2 razy w tygodniu). Jeśli chodzi o Facebook Ads, LinkedIn Ads oraz Instagram Ads – optymalny budżet miesięczny w branżach średnio konkurencyjnych powinien wynosić ok. 500-700 zł.

    Content marketing

    Konwersja a content marketing

    Content marketing zdecydowanie zwiększa skuteczność reklam, a co za tym idzie – konwersję. W tym przypadku warto tworzyć wpisy blogowe na dany temat (np. o doborze obuwia sportowego). Wówczas użytkownik, który jest zainteresowany butami sportowymi, wejdzie w Twój artykuł, dowie się jak wybrać najlepszy model butów i prawdopodobnie zakupi go właśnie od Ciebie.

    Kampanie zasięgowe

    Celem kampanii zasięgowych jest dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów gotowych dokonać działanie powodujące konwersję. Powszechnie wykorzystuje się nie tylko sposoby reklamy online (np. stronę internetową, mailing oraz serwisy społecznościowego), ale także formy promocji offline, np.:

    Dzięki temu klienci odwiedzą Twoją stronę internetową lub skontaktują się z Tobą. Wpływa to również na budowanie zaufania do marki.

    Podsumowanie

    Konwersja to nic innego jak cel oznaczający wykonanie przez użytkownika konkretnej akcji prowadzącej do podjęcia współpracy z danym przedsiębiorstwem, a w konsekwencji odnotowania zysku. W zależności od konkretnych założeń firmy konwersją mogą być następujące działania:

    • zakup produktu,
    • skorzystanie z usługi,
    • rezerwacja szkolenia,
    • dodanie towaru do koszyka,
    • nawiązanie połączenia z infolinią.

    Jeśli zależy Ci na poprawie konwersji w witrynie – zdecyduj się na pozycjonowanie. Dobrym dodatkiem lub w niektórych przypadkach alternatywą SEO jest Google Ads oraz social media marketing. Możesz także postawić na content marketing oraz kampanie zasięgowe.

    FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

    Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce konwersji?

    #1 Jak mierzyć konwersję na stronie?

    Konwersję na stronie najlepiej mierzyć za pomocą dedykowanych narzędzi tj. Google Analytics. W przypadku kampanii Google Ads można śmiało skorzystać z wbudowanej opcji, którą udostępnia gigant z Mountain View w panelu reklamowym.

    #2 Jak poprawić konwersję na stronie internetowej?

    W celu poprawienia konwersji na stronie internetowej należy zadbać o kilka istotnych elementów, a mianowicie:

    • optymalizacja wydajności strony internetowej (chodzi głównie o jakość kodu źródłowego, liczbę przekierowań oraz optymalizację wskaźników Core Web Vitals);
    • poprawa pozycji na dobrze konwertujące wyrażenia (zarówno long tail SEO, jak i ogólne słowa kluczowe, inaczej nazywane generycznymi);
    • regularne budowanie zaufania wśród klientów (np. poprzez dbanie o sporą liczbę pozytywnych referencji i odpowiadanie na negatywne opinie);
    • tworzenie szczegółowych, przejrzystych opisów produktów (z elementami Call to Action nakłaniającymi do działania typu „Sprawdź teraz”, „Wybierz ten produkt”).

    Warto również wspomnieć, iż kluczowym elementem jest dopasowanie produktu do oczekiwań potencjalnych klientów oraz dostosowanie ścieżki zakupowej od „A” do „Z” – w taki sposób, aby klient nie wykorzystywał zbędnych elementów rozpraszających jego uwagę od podjęcia działania maksymalizującego współczynnik konwersji (np. zapisania się do newslettera, skorzystania z usługi lub zakupu produktu, ewentualnie dodania towaru do koszyka).

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:
    • Czym jest konwersja?
    • Jakie są rodzaje konwersji?
    • Jak można poprawić konwersję?
    • W jaki sposób mierzyć konwersję na stronie internetowej?
    4.6/5 - (37)