Czym jest kanibalizacja treści i jak z nią walczyć?

Czym jest kanibalizacja treści i jak z nią walczyć?

Autor: Jakub Iżycki

Pozycjonowanie strony jest długofalowym procesem, który wymaga przygotowania i wdrożenia kompleksowej strategii SEO. Z czasem może się jednak okazać, że przygotowane rozwiązania i prowadzone działania nie pozwalają na osiągnięcie wysokiej pozycji w SERP-ach. Częstą występującą przyczyną takiego stanu rzeczy może być zjawisko określane mianem kanibalizacji treści. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym jest kanibalizacja treści i jak można z nią walczyć. Zaczynamy!

Czym jest kanibalizacja treści?

Co to jest kanibalizacja treści?

Kanibalizacja treści, nazywana też niekiedy kanibalizacją słów kluczowych, to sytuacja, w której kilka podstron witryny jest zoptymalizowanych pod te same słowa kluczowe, zawierając podobne do siebie treści. Choć nie brzmi to groźnie, konsekwencje takiego stanu rzeczy z punktu widzenia pozycjonowania SEO mogą być bardzo poważne: nasze podstrony będą rywalizować między sobą o pozycję w SERP-ach, a roboty Google będą miały problem z określeniem tego, która z podstron jest bardziej wartościowa dla danej frazy kluczowej. W takiej sytuacji rywalizujące podstrony wyświetlą się naprzemiennie, co negatywnie wpłynie na ruch w serwisie.

Problem kanibalizacji treści może dotknąć zarówno specjalistycznych serwisów o wąskim zakresie tematycznym, jak i sklepów internetowych, próbujących wypozycjonować określoną kategorię względem dość mocno zbliżonych do siebie produktów.

Zapamiętaj!

Kanibalizacja treści to relatywnie nowe zjawisko. Jeszcze kilka lat temu można było spotkać się z tzw. podklejonymi wynikami wyszukiwania: jeśli roboty Google uznały, że kilka podstron w domenie pasowało do danego wyszukiwania, w SERP-ach pojawiały się linki do kilku z nich. Sprawiało to, że z punktu widzenia SEO opłacalne było pozycjonowanie podstron pod te same słowa kluczowe. Obecnie taka strategia nie przynosi pozytywnych rezultatów.

Jakie mogą być przyczyny kanibalizacji treści?

Jak już wspomnieliśmy, kanibalizacja słów kluczowych może dotyczyć różnych witryn. Zanim zajmiemy się sposobami walki z tym zjawiskiem, przyjrzyjmy się najczęściej występującymi przyczynami takiego stanu rzeczy.

Zapamiętaj!

Jeśli nie jesteś w stanie zdiagnozować problemu samodzielnie, poproś o pomoc specjalistów. Wiele agencji oferuje darmowy audyt SEO.

Kilka podstron jest pozycjonowanych pod te same frazy kluczowe

Taka sytuacja dotyczy najczęściej kilku typów podstron: strony głównej i strony „o nas”, podstron kategorii i podstron konkretnych produktów w danej kategorii oraz podstron kategorii i wpisów na blogu.

Brak planu tworzenia treści

Jeśli nie posiadamy strategii content marketingowej i nie planujemy kolejnych materiałów, istnieje ryzyko, że treści będą ze sobą rywalizować. Dotyczy to szczególnie blogów o wąskiej, wyspecjalizowanej tematyce, w przypadku których szczególnie ciężko zaplanować materiały w taki sposób, by omawiały odmienne zagadnienia. Chaotyczna rozbudowa strony może zaszkodzić jej pozycji w SERP-ach, dlatego warto przygotować wcześniej plan rozbudowy treści, z uwzględnieniem dotychczas opublikowanych materiałów oraz fraz, pod które zostały zoptymalizowane.

Błędna architektura informacji

Nieprzemyślana struktura i budowa serwisu może przyczyniać się do kanibalizacji. Jeśli w naszej domenie znajdują się podobne do siebie podstrony, np. kategorii lub kart produktów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą konkurować o pozycje w wyszukiwarkach.

Zapamiętaj!

Badając strukturę witryny, warto szczególną uwagę zwrócić na moduł tagów, który niekiedy generuje dodatkowe podstrony zbliżone tematycznie do innych miejsc w serwisie.

Niepoprawne linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Najczęstszym problemem dotyczącym linkowania, który może przyczyniać się do kanibalizacji, jest wykorzystywanie tego samego anchor textu, a więc treści odnośnika, który pojawia się w serwisie, do różnych podstron. Każda ze stron docelowych powinna mieć odrębne frazy kluczowe wykorzystywane właśnie jako anchor text. Takie rozwiązanie pomoże lepiej uporządkować serwis oraz ułatwi pracę robotom wyszukiwarki.

Duplikacja meta danych title

Jeśli podstrony w naszej domenie posiadają identyczne metadane, rezultatem może być błędna interpretacja tagów przez roboty wyszukiwarki, co może prowadzić do rywalizacji pomiędzy podstronami o pozycję w SERP-ach.

Niepoprawnie wdrożone tagi kanoniczne rel=”canonical”

Tagi kanoniczne to sposób na poinformowanie robotów wyszukiwarek, że mamy świadomość tego, że treść w kilku podstronach jest identyczna. Kanoniczny URL pozwoli nam wskazać, która z podstron powinna wyświetlać się w Google, i w ten sposób zarządzać ruchem organicznym z wyszukiwarki oraz sprawić, by podstrony nie rywalizowały o pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Błędne lub niewystępujące przekierowania 301

Tworzenie przekierowań do podstron odległych tematycznie (kategorii, kart produktów) może być jedną z przyczyn kanibalizacji.

Jak sprawdzić, czy kanibalizacja treści dotyczy mojej strony?

Wiemy już, jakie mogą być przyczyny zjawiska kanibalizacji treści. Jak jednak sprawdzić, czy problem ten występuje na naszej stronie? Z pomocą przychodzą narzędzia pozwalające na monitorowanie pozycji słów kluczowych oraz wychwycenie wszelkich anomalii, takich jak np. nagła zmiana pozycji podstrony lub zmiana podstrony wyświetlającej się na konkretne zapytanie.

Narzędzia typu Ahrefs czy też Senuto, mogą okazać się cennym wsparciem w walce z kanibalizacją treści, a za ich pomocą sprawdzimy słowa kluczowe, których dotyczy to zjawisko, powiązane z nim adresy URL, historię pozycji w SERP-ach czy też średnią liczbę wyszukiwań danej frazy.

Kanibalizacja treści

Zapamiętaj!

Jeśli zauważysz, że zmiana pozycji w wyszukiwarkach na daną frazę kluczową wiąże się także ze zmianą indeksowanego adresu URL, to prawdopodobnie wówczas występuje zjawisko kanibalizacji słów kluczowych.

Narzędzia pomocne w wykryciu kanibalizacji słów kluczowych

Istnieje wiele programów, dzięki którym możliwe jest zbieranie i analizowanie kompleksowych danych dotyczących witryny. Dzięki nim będziemy w stanie wykryć nie tylko występowanie zjawiska kanibalizacji, ale także znaleźć jego przyczynę. Pomocne mogą okazać się następujące narzędzia:

  • Google Search Console, które należy potraktować jako wstęp do przeprowadzenia bardziej kompleksowej analizy. Zakładka „Skuteczność” pozwala sprawdzić, które podstrony będą się pojawiać w SERP-ach po wpisaniu określonego słowa lub frazy, a liczba kliknięć i wyświetleń to dobre wskaźniki, dzięki którym można sprawdzić, czy poszczególne podstrony nie rywalizują ze sobą;
  • Screaming Frog to narzędzie, którego darmowa wersja pozwala na sprawdzenie nawet 500 linków i odszukanie duplikujących się elementów (meta tagi, nagłówki, powtórzenia w treści podstron);
  • Senuto posiada specjalną opcję „Kanibalizacja” znajdującą się w zakładce „Analiza widoczności”, a dzięki niej w łatwy sposób wyszukamy podstrony, które wyświetlają się w wyszukiwarkach w sposób naprzemienny.

Czy kanibalizacja treści zawsze jest negatywnym zjawiskiem?

W większości przypadków kanibalizacja treści może prowadzić do:

  • obniżenia pozycji strony w organicznych wynikach,
  • utraty części ruchu organicznego z SERP-ów,
  • przekierowania części ruchu na stronie do podstron, które są mniej istotne i nie generują pożądanych konwersji,
  • spadku autorytetu domeny (występowanie wielu podstron o zbliżonych do siebie treściach może być sygnałem dla robotów Google, że zawarte w serwisie treści nie udzielają kompleksowych odpowiedzi na zapytania użytkowników),
  • zbędnego wykorzystywania „crawl budget”, które może utrudnić indeksowanie w przyszłości, np. w przypadku rozbudowy serwisu.

Wszystko to składa się na zwiększone prawdopodobieństwo utraty wypracowanej pozycji w wynikach wyszukiwania, co z kolei negatywnie przełoży się na wskaźniki dotyczące ruchu i liczby konwersji.

Zapamiętaj!

Duże wahania pozycji rankingowej poszczególnych podstron nie zawsze muszą oznaczać kanibalizację. Z takim zjawiskiem mamy często do czynienia w przypadku podstron newsowych, ponieważ Google preferuje najświeższe wyniki i na bieżąco aktualizuje ranking.

W jaki sposób walczyć z kanibalizacją treści?

Wiemy już, czym jest kanibalizacja słów kluczowych, jakie mogą być jej przyczyny, za pomocą jakich narzędzi można ją wykryć oraz jakie mogą być jej skutki. Diagnoza problemu powinna być pierwszym krokiem do wdrożenia działań naprawczych.

Jeśli kanibalizacja treści wynika z błędnej architektury informacji, celem powinno być przeanalizowanie struktury serwisu i sprawdzenie, czy wszystkie występujące w witrynie podstrony faktycznie są konieczne.

Jeśli podstrony rywalizują o pozycję dla tych samych słów kluczowych ze względu na duplikujące się meta tagi, nagłówki lub treść, rozwiązaniem może być scalenie podstron w celu uzyskania jednej, posiadającej wysoką wartość merytoryczną oraz odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi podstrony. Takie rozwiązanie jest korzystne z punktu widzenia SEO, także pod kątem fraz z tzw. długiego ogona.

Zapamiętaj!

Usuwając i scalając podstrony, należy pamiętać o wdrożeniu przekierowań 301.

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Jeśli wszystkie podstrony są absolutnie konieczne (a problem dotyczy np. stron z tagami), pomocne może się okazać wykorzystanie linków kanonicznych, za pomocą których wskażemy crawlerom, który adres powinien być traktowany priorytetowo. Dzięki temu pozostałe podstrony nie będą rywalizować o pozycję w SERP-ach, a z czasem zostaną usunięte z indeksu Google.

    Jeśli kanibalizacja dotyczy podstron, których treść dotyczy odmiennych tematów, i zależy nam na generowaniu wartościowego ruchu przez każdą z nich, wykorzystanie linków kanonicznych nie wchodzi w grę, ponieważ oznaczałoby istotny spadek ruchu organicznego na przynajmniej jednej z nich. Zamiast tego lepszym pomysłem będzie wprowadzenie zmian w tytułach, nagłówkach i treści w taki sposób, aby podstrony były pozycjonowane pod inne frazy kluczowe. To rozwiązanie nie tylko pozwoli wyeliminować problem kanibalizacji treści, ale także zwiększy szansę na wygenerowanie dodatkowego ruchu organicznego ze względu na większą liczbę wykorzystanych słów i fraz kluczowych.

    Słowa kluczowe a kanibalizacja treści

    Nie należy oczywiście zapominać o starannym planowaniu treści na stronę: nawet jeśli witryna dotyczy dość wąskiej specjalizacji, istnieje możliwość opisania różnych zagadnień oraz zaprezentowania odmiennych punktów widzenia. Takie podejście pozwoli zatrzymać użytkowników na dłużej, poprawić UX oraz uniknąć kanibalizowania treści.

    Czym jest kanibalizacja treści i jak z nią walczyć? – podsumowanie

    Kanibalizacja treści jest zjawiskiem, które dotyczy bardzo wielu serwisów internetowych, negatywnie wpływając na ich pozycję rankingową. Jeśli poszczególne podstrony rywalizują między sobą o wyświetlenia w wyszukiwarkach, może to skutkować naprzemiennym pojawianiem się i znikaniem każdej z nich z wyników organicznych.

    Taka sytuacja jest niekorzystna z punktu widzenia generowania ruchu organicznego i konwersji, ponieważ może się okazać, że w SERP-ach będą wyświetlać się podstrony mniej istotne z punktu widzenia właściciela domeny. Analiza danych dotyczących widoczności poszczególnych podstron oraz generowanego przez nie ruchu pozwoli wykryć zjawisko kanibalizowania treści i wdrożyć działania naprawcze.

    Dokładne zbadanie struktury witryny oraz układu linków wewnętrznych, zadbanie o unikalność meta tagów, anchor textów i nagłówków, wykorzystanie linków kanonicznych czy scalenie niektórych podstron to sprawdzone sposoby na rozwiązanie problemu kanibalizacji. Nie należy jednak zapominać, że najlepszym rozwiązaniem jest staranne planowanie dodawanego contentu i dbanie o to, by tworzone materiały były różnorodne oraz ukazywały poruszane problemy w sposób wieloaspektowy, prezentujący odmienne punkty widzenia.

    Czym jest kanibalizacja treści i jak z nią walczyć? – FAQ

    Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce kanibalizacji treści.

    #1 Czy istnieją darmowe narzędzia pozwalające sprawdzić, czy poszczególne podstrony rywalizują między sobą o pozycję w SERP?

    Podstawowej analizy można dokonać za pomocą darmowego narzędzia Google Search Console. Warto także pamiętać o tym, że wiele płatnych programów posiada wersje testowe, dzięki którym możemy wykorzystywać ich funkcje za darmo przez określony czas. Przykładem takiego narzędzia może być Senuto.

    #2 Czy mogę wyłączyć z procesu indeksowania niektóre podstrony i w ten sposób zapobiec kanibalizacji treści?

    Tak. Ruchem robotów indeksujących można sterować za pomocą komend w pliku robots.txt oraz w sekcji <head> strony.

    Z tego artykułu dowiedziałeś się:
    • Co to jest kanibalizacja treści?
    • Jakie mogą być przyczyny kanibalizacji treści?
    • Jak sprawdzić, czy kanibalizacja treści dotyczy mojej strony?
    • Jakie są narzędzia pomocne w wykryciu kanibalizacji słów kluczowych
    • Czy kanibalizacja treści zawsze jest negatywnym zjawiskiem?
    • W jaki sposób walczyć z kanibalizacją treści?
    • Czy istnieją darmowe narzędzia pozwalające sprawdzić, czy poszczególne podstrony rywalizują między sobą o pozycję w SERP?
    • Czy mogę wyłączyć z procesu indeksowania niektóre podstrony i w ten sposób zapobiec kanibalizacji treści?
    4.7/5 - (26)