Czym jest Google Search Console? Poradnik 2022!

Czym jest Google Search Console i czego się z niego dowiesz?

Autor: Dominik Bigosiński

Google Search Console jest bardzo użytecznym narzędziem wykorzystywanym przez marketerów i webmasterów m.in. w celu indeksowania podstron, a także monitorowania witryn pod względem pozycji oraz ruchu na stronie. Właśnie o tym narzędziu porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Kompleksowo wyjaśnimy, czym jest Google Search Console i czego się z niego dowiesz! Miłej lektury.

Czym jest Google Search Console? - Wedo.pl

Czym jest Google Search Console?

Google Search Console (skrót: GSC) to zaawansowany instrument analityczny udostępniony za darmo przez amerykańskiego giganta Google wszystkim użytkownikom. Aby zacząć z niego korzystać, należy podpiąć do wybraną domenę, podążając za wskazówkami Google.

Jak dodać domenę do Google Search Console - Wedo.pl

Jakie informacje można sprawdzić w Google Search Console?

Informacje, jakie można uzyskać dzięki Google Search Console:

  • stan indeksowania konkretnych podstron,
  • najważniejsze dane odnośnie ruchu organicznego w wynikach wyszukiwania,
  • problemy na stronie,
  • treści anchorów,
  • liczba odnośników prowadzących do witryny.

Za pomocą GSC sprawdzimy także wersję mobilną strony, zgłosimy witrynę do kolejki indeksowania, a co więcej – prześlemy mapę domeny (sitemap.xml) w bardzo łatwy sposób.

Dużym plusem narzędzia Google Search Console jest także możliwość wygenerowania raportu interaktywności dot. Core Web Vitals – czyli podstawowych czynników internetowych LCP (ang. Largest Contentful Paint), FID (ang. First Input Delay) oraz CLS (ang. Cumulative Layout Shift).

Czym jest Core Web Vitals w GSC? - Wedo.pl

Aby zweryfikować poziom optymalizacji wskaźników Core Web Vitals w Google Search Console, należy wybrać opcję zatytułowaną „Podstawowe wskaźniki internetowe”. Dzięki temu sprawdzimy wykres adresów URL wysokiej oraz niskiej jakości, a także tych, które są do poprawy. Wygląda to w ten sposób (przedstawiamy zrzut ekranu obrazujący wyniki CWV zarówno na urządzenia mobilne, jak i komputery stacjonarne):

Wykres wskaźników Core Web Vitals w GSC - Wedo.pl

Co jeszcze można monitorować w Google Search Console?

Narzędzia dla webmasterów udostępniane przez Google zostały podzielone na kilka istotnych sekcji, a mianowicie:

  • link witryny,
  • marker danych,
  • dane strukturalne.

Oprócz tego dostępne są również udoskonalenia HTML (ang. Hypertext Markup Language) i przyspieszone strony mobilne AMP (ang. Accelerated Mobile Pages).

Z zakresu ruchu związanego z wyszukiwaniem, możemy skorzystać z następujących narzędzi:

  • ręczne działania,
  • obsługa na urządzeniach mobilnych,
  • linki wewnętrzne oraz linki prowadzące do witryny.

Dostępne jest również tzw. kierowanie międzynarodowe.

Warto dodatkowo zwrócić uwagę na dedykowane raporty od Google Search Console związane z aspektami tj.:

  • stan indeksowania,
  • zablokowane zasoby,
  • istotne wyrażenia kluczowe w treści.

To nie wszystko, bowiem za pomocą narzędzi tj. błędy indeksowania, statystyki indeksowania czy też parametry URL można dokładniej monitorować witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak rozpocząć korzystanie z Google Search Console?

W sieci istnieje wiele poradników na temat tego, jak rozpocząć korzystanie z Google Search Console. Co więcej – sam gigant z Mountain View udziela praktycznych porad dot. wdrożenia GSC zawartych na stronie developers.google.com.

Informacje jak zacząć korzystać z GSC - Wedo.pl

    Zapytaj o darmową, niezobowiązującą wycenę

    Wypełniając powyższy formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Wedo Sp. z o.o. Zgody udzielasz dobrowolnie w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. W każdym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

    Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami warto również przeczytać artykuł dostępny pod adresem support.google.com. Dzięki temu dowiesz się, jak dodać nową usługę do Google Search Console.

    Wyszukiwarka słów kluczowych w Semstorm - Wedo.pl

    Przydatny jest również asystent contentu, jeśli dodatkowo tworzysz treści. Za jego pomocą możemy kompleksowo zoptymalizować tekst według wytycznych ich wewnętrznego algorytmu (rozwiązanie popularne szczególnie za granicą).

    Dodatkowe usługi Google Search Console - Wedo.pl

    Do Google Search Console można także dodać usługę, którą ostatnio usunęliśmy. Nie trzeba jej ponownie weryfikować, jeśli ma ona minimum 1 zweryfikowanego właściciela. Wystarczy wykorzystać sposób opisany w krokach 1-3 na powyższym screenshocie.

    Dlaczego warto korzystać z GSC? – podsumowanie

    Istnieje wiele zalet wynikających z użytkowania Google Search Console. Za pomocą tego narzędzia w bardzo prosty sposób można zweryfikować wiele istotnych kwestii, m.in.:

    • liczbę zaindeksowanych stron przez roboty Google,
    • poprawność pliku robots.txt,
    • linki prowadzące do Twojej strony,
    • dostępność danego URL w indeksie Google,
    • status mapy witryny (sitemap.xml).

    Regularne monitorowanie strony w Google Search Console pomoże uzyskać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, przez co pozycjonowanie (SEO – Search Engine Optimization) stanie się bardziej skuteczne. Dzięki GSC można również kompleksowo zweryfikować stronę pod kątem UX (ang. User Experience), dzięki opcji „Podstawowe wskaźniki internetowe”. Łącząc użyteczność tego instrumentu również z Google Analytics 4, będziesz w stanie zadbać o swoją witrynę pod każdym kątem.

    Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego wpisu i życzymy powodzenia w monitorowaniu strony przy użyciu Google Search Console!

    Autor: Dominik Bigosiński
    Autor tekstów specjalizujący się w wymagających tematach dotyczących SEO, digital marketingu oraz e-commerce. Stawia na jakość, merytorykę i wysokie topical Authority, a w swojej pracy skutecznie realizuje zasady pracy głębokiej opisane w książce „Deep Work” Cala Newporta.

    4.9/5 - (50)