Co oznacza Above The Fold? Kompleksowy poradnik!


Above The Fold jest głównym obszarem, który użytkownik widzi po wejściu na Twoją stronę internetową. To kluczowe dla pierwszego wrażenia i decyzji o pozostaniu w witrynie lub jej opuszczeniu. Warto zadbać, aby sekcja ATF była skuteczna i przekonująca, a treści w niej zawarte zachęcały internautów do dalszego przeglądania serwisu. W dzisiejszym artykule omówimy, co powinno znaleźć się w sekcji ATF, a także jakie są jej kluczowe elementy. Przedstawimy również przykłady stron internetowych, które wyróżniają się trafnymi (jak na obecne standardy) sekcjami Above The Fold.

Above The Fold – co to znaczy i dlaczego jest tak ważna dla Twojej strony?

Above The Fold to pojęcie odnoszące się do widocznego obszaru strony internetowej (bez przewijania). ATF w kontekście projektowania serwisów WWW jest obszarem strony dostrzeganym przez użytkownika w pierwszym kontakcie z witryną.

Sekcja Above The Fold – dlaczego jest tak ważna?

Sekcja Above The Fold jest bardzo ważna, ponieważ właśnie w tym miejscu potencjalny klient decyduje, czy zostanie na Twojej stronie, czy z niej zrezygnuje. Użytkownik za sprawą ATF w ciągu kilku sekund ocenia wartość danej witryny i określa, czy spełni jego potrzeby.

Projekt Above The Fold może zwiększyć współczynnik konwersji lub zmaksymalizować wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate) – rezultaty zależą od wykonania strony WWW pod kątem User Experience (UX).

Jakie treści powinny znaleźć się w Above The Fold?

Treści zawarte w sekcji Above The Fold powinny być skuteczne i przekonujące. Warto, żeby wyraźnie określały, czego użytkownik może się spodziewać i zachęcały go do dalszego przeglądania zawartości Twojego serwisu. W tym przypadku postaw na jakość i jak najbardziej skondensowane informacje przyciągające uwagę odbiorców, zachęcające ich do działania. Istotnym elementem podczas tworzenia Above The Fold jest odzwierciedlenie tematyki serwisu, biorąc jednocześnie pod uwagę potrzeby i preferencje klientów.

Zapamiętaj!

Nagłówek H1 będący częścią Above The Fold wpływa na pozycjonowanie.

Jak zaprojektować sekcję Above The Fold na swojej stronie, aby przyciągnąć uwagę użytkowników? – 5 elementów

Ostateczny wygląd sekcji Above The Fold zależy od charakteru Twojej strony oraz indywidualnych preferencji i założeń projektowych. Najważniejszymi elementami w sekcji ATF powinny być:

  • nagłówek rzędu pierwszego (H1) – informujący, co użytkownik znajdzie na stronie internetowej;
  • breadcrumbs (nawigacja okruszkowa) – nawigacja okruszkowa jest konieczna, aby ułatwić użytkownikowi odnalezienie się w strukturach Twojego serwisu;
  • logo, menu oraz call to action (wezwanie do działania) – postaw na intuicyjną i przejrzystą sekcję z wezwaniem do działania.

W sekcji Above The Fold warto również przedstawić początek oferty (np. miniaturki produktów), aby klient wstępnie zapoznał się z oferowaną propozycją.

Above The Fold – 3 przykłady

W Internecie istnieją miliony sekcji Above The Fold, które są warte uwagi. Aby przedstawić tego typu rozwiązania w praktycznej formie, postanowiliśmy wyselekcjonować jedne z najbardziej trafnych sekcji ATF. Poniżej przedstawiamy szczegóły.

1. Above The Fold – przykład na podstawie agencji reklamowej

Nasza agencja reklamowa Wedo postawiła na krótki i zwięzły przekaz oraz przedstawienie formy działalności jako kreatywnego domu mediowego. Dzięki widocznym treściom internauci wiedzą, dlaczego warto z nami współpracować.

2. Above The Fold – przykład na postawie Wikipedii

Sekcja Above The Fold w serwisie Wikipedia zawiera wszystko, o czym powinien wiedzieć internauta, wchodząc na ich stronę główną. Witryna interesuje ciekawostkami oraz istotnymi wydarzeniami. Poleca również użytkownikom najbardziej wartościowe artykuły z punktu widzenia edukacyjnego.

3. Above The Fold – przykład na podstawie Apple

Firmie Apple zależy na sprzedaży najnowszego smartfona, jakim jest iPhone 14. Właśnie dlatego po wpisaniu oficjalnego adresu korporacji widzimy sekcję Above The Fold przedstawiającą flagowego smartfona. Istotne w tym przypadku są również elementy call to action (np. „Zobacz więcej” lub „Kup”), dzięki którym internauci mogą zagłębić informacje na temat iPhone 14 i przy okazji dokonać zakupu.

Jak sprawdzić, czy sekcja Above The Fold została dobrze przygotowana?

Poprawność przygotowania sekcji Above The Fold można zweryfikować na podstawie wielu istotnych narzędzi SXO (ang. Search Experience Optimization). Ze swojej strony rekomendujemy skonsultować wygląd witryny ze specjalistą. Można także wykorzystać darmowy audyt SEO, aby wstępnie zweryfikować poprawność ATF, a także pozostałe wady i zalety Twojej strony internetowej.

Above The Fold – podsumowanie

Above The Fold to obszar strony internetowej widoczny bez przewijania decydujący o pierwszym wrażeniu użytkownika. Może mieć wpływ na jego decyzję o pozostaniu na stronie lub jej opuszczeniu. Sekcja ATF powinna zawierać skuteczne i przekonujące treści, odzwierciedlające tematykę strony, zachęcające dodatkowo do dalszego przeglądania zawartości. W Above The Fold rekomendujemy umieścić nagłówek pierwszego rzędu, nawigację okruszkową, logo, menu oraz wezwanie do działania. Jedne z najlepszych sekcji ATF znajdują się na stronie Apple, Wikipedii oraz naszej agencji marketingowej.

4.7/5 - (27)